Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 32856 ggr
pruffen
10

Se äldre ut

Hej allihop!

Jag är en tjej som precis fyllt 15 men ser ut att vara mycket yngre. Jag har flera gånger blivit misstagen för att vara runt 12-13 år. Visst, ni kanske tänker att det inte gör någonting och jag vet ju att när man är äldre vill man se yngre ut. Men just nu är jag 15 och vill för många anledningar inte bli tagen för att vara 2 år yngre!

Hur ska jag göra för att se äldre ut (alltså se ut som min ålder)? Jag är inte så jätte lång, 162 cm., och ganska tunn. Jag vet inte riktigt vad det är som får mig att se yngre ut än vad jag är; men har ni några tips på hur jag kan till exempel klä mig, sminka mig, fixa håret, osv för att se äldre ut? Jätte tacksam för svar!

Cassii
6

Vad har du för klädstil? Sminkar du dig? Hur mycket fixar du dig?

Jag blir oftast tagen för 18 år ungefär när jag är nästan 16 :)

pruffen
0

Jag vet inte om jag har någon speciell klädstil- mest jeans (shorts nu på sommaren) och topp, eller ganska kort kjol/klänning med leggings på vintern. Jag sminkar mig, brukar använda mascara och liite puder. Fixar mig väl normal mycket? Haha jag vet inte, inte så där sjukt länge men inte sådär att jag är klar på en minut. Skulle nog säga ungefär fyrtio minuter? (Hår, smink, kläder menar jag då- inte något annat.)

Tack för ditt svar förresten ;)

Cassii
0

Ett litet tips kan ju vara att du ex. inte använder för mycket färgglada kläder, det kan uppfattas som mer "barnsligt" om du redan ser yngre ut. Sedan kanske lite mer markering på ögonen? Så som lite ögonskugga och flytande kajal? :) Upplever då oftast lite äldre.. Du kan ex. ha lite vitt längre inåt mot näsan eller vad man ska säga (den inre delen av ögat, ungefär 1/3 längst in) och yttre kan du ha typ guld, silver eller ja grått, grönt kan även vara fint på sommaren.. :) Men använd inte rosa, orangt eller gult! Får oftast en att se yngre ut, tycker jag :) Jag hoppas att jag hjälpt dig lite, sedan kan det vara ett tips att noppa ögonbrynen till en snygg form och använda ögonbrynspenna som finns på HM, dark är jätte mörk så den får du ta löst med, men kör annars på light! Då gör det inget om du trycker lite :)

Nali
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har själv aldrig haft de problemet då jag alltid har sätt mycket äldre ut än vad jag är. Jag är 14 år men folk tro alltid jag är mellan 16-19 år de är ingen som har trott att jag är under 16 och visst de är väll kul ibland, men kan lova dig att de inte är så roligt att se äldre ut speciellt om man är 12 ser ut som 16-17 och fulla killar i 20års åldern försöker dra med en hem.

Personligen sminkar jag mig inte, jag gör inget speciellt med mitt hår jag kammar de och klipper olika frisyrer som passar mig bra.

Oftast ser man som äldst ut när man är sitt naturliga jag.

[Noriisen]
3

Jag har sånna problem oxå jag är 12 år och alla ser mig som 17- oc uppåt :(

Nali
1

#5 de är tidigt utvecklande, de lönar sig i framtiden och kan ses som kul ibland men allt har sina nackdelar, är de något speciellt du tänker äver som du kanske vill ändra eller tycker du de bara känns jobbigt ibland?

[Noriisen]
0

#6 nej det stör mig bara ibland. Liksom det är jobbigt att man är 12 o sen när man säger att man är 12 så blir personen förvåånad o konstig. Sen när jag frågar hur mycket gissade du på så har alla sakt 16-17-18 :;( o det e inte så kul ;)

Nali
1

#7 personligen har jag alltid tyckt det va kul men de är väll en smaksak, sen förstår jag dig om dina vänner är i samma ålder som du och du ser ut att vara deras barnvakt, kanske inte så kul. Jag har dock inte haft de problemet då mina vänner och även pojkvänner etc. alltid har varit mycket äldre. Mina vänner i dagens läge är mellan 15 - 22 ungefär har kanske några som är jämnåriga

Inaarah
0

Tycker det är väldigt tråkigt att många tycks ha föruttfattade meningar om människors ålder - varför ens yttra sig om det? Jag är som du, TS, 15 år men jag har det motsatta problemet, att bli tagen för att vara flera år äldre än vad jag är.

Men för att försöka komma med några konkreta tips, så kan jag till en början säga att jag tror det handlar lite om en mognadsfråga rent kroppsligt. Men ett genomgående knep är att försöka klä- och sminka sig så att man ger ett seriösare intryck. Skaffa en garderob som innehåller mycket baskläder så som jeans, leggings och möjligen någon söt kjol eller klänning. Dova naturfärger, exempelvis khakigrönt, nude, laxrosa/gammelrosa, beige, brunt i olika nyanser etc. Titta på lite modereportage och hämta inspiration därifrån!
Nu under sommarhalvåret kanske ett par jeansshorts med hög midja, brunt läderskärp och ett nedstoppat linne kan vara aktuellt, eller en mönstrad kjol med enfärgad topp nedstoppad kombinerad med jeansjackan och en liten brun handväska? Det är ganska fritt, men vill du se äldre ut är det smart att försöka se lite seriösare ut.
För att övergå till smink tycker jag att du verkar ha en vettig syn på det, lite puder, möjligen en concealer och sedan kan du böja upp ögonfransarna med lite mascara. Kanske även lite ögonskugga, då i någon mörkgrön, mörklila, brun eller gråaktig nyans eller en ganska plain, ljus. Markera gärna ögonbrynen, ser väldigt fint och moget ut! Försök dock att skippa det där översminkade med foundation, solpuder, vit ögonskugga längst in och annat som jag, om än motvilligt, får kalla "fjortissminkning" vilket ofta ser överdrivet ut och lite wannabe-liknande. Satsa istället på enkelt, snyggt och stilrent.

Tycker däremot inte att du ska haka upp dig så mycket på detta med kläder och smink, för i ärlighetens namn kommer du nog längst på att klä dig och sminka dig i det du själv trivs bäst i. Det tar ett tag, men tids nog hittar du din egen stil och då kommer du per automatik se äldre ut.
Du är med all säkerhet fin som du är, och försök inte vara någon du inte är.

pruffen
0

Kul med så många som skrivit här!

Själv kan jag inte förstå det jobbiga med att bli tagen för att vara äldre än man är, skulle bara tycka det var smickrande. Men det känns som om alla ser äldre ut än vad dom egentligen är, det finns många "småtjejer" (med det menar jag 10-11 år) som ser ut att vara minst ett par år äldre än vad dom egentligen är.

Innan var jag inte särskilt fixerad vid det här med att se ut som sin ålder- men efter en kommentar har jag tänkt mer och mer på det och uppmärksammar mer folks kommentarer om min ålder. (Dvs. att de tror att jag är yngre än 15 eller blir förvånade när jag säger min ålder)

Veero
0

Jag har alltid blivit tagen att vara 3 år yngre än vad jag är! Förr gillade jag det inte men nu bryr jag mig inte så värst. Är 17 (fyller 18 i år), har blivit tagen som 13 år, 14,15,16 men aldrig 17 -.- De blir chockade när jag säger min ålder. Så blev jag mobbad i högstadiet för att jag såg liten ut.

Vet iaf att om man har rakbena så ser man äldre ut :) så nu har jag börja ha rakbena.

Cazzos
0

Jag tycker att hårfärgen och frisyren visar "hur gammal man är", vet inte hur jag ska uttrycka mig men det jag menar är att håret är delaktigt när det gäller första intrycket på någon.

Om jag ser en kort tjej med långt och mörkt hår så kommer jag säkert att tänka att hon är äldre än vad hon ser ut att vara, eller om jag ser en lång tjej med ljust och kort hår så kanske hon ser lite yngre ut än vad hon egentligen är, beroende på hur håret passar med ansiktsformen och ansiktet överlag.

Det är iallafall så jag tänker när jag ser någon person ute på stan etc.

pruffen
1

Själv har jag ljusblont hår, lite smålockigt. Jag har ju då sidbena men har alltid luggen uppsatt eller tillbakadragen så det syns inte så mycket… Däremot har jag aldrig tänkt på att hårfärgen får en att se äldre eller yngre ut, fast det kanske är sant? Iallafall så har jag ingen lust att färga håret haha, eftersom ljusblont är min naturliga hårfärg och jag är nöjd med det. ;) Men alla er andra tips har varit hjälpsamma och jag har faktiskt börjat använda mig av några av dem. (Även om jag fortfarande behåller min egen stil och klär/sminkar mig så att jag tycker det är snyggt.)

[Wera]
0

Jag är 17, 18 i år, i Sverige tycker dom jag ser ut att vara 14 :o I Spanien tycker dom jag ser ut att vara 16 max. Olika åsikter kring hur man "ska se ut" i en viss ålder. Men jag är 159 cm "lång". :)

Men jag sminkar mig inte så mkt, bara på fest. Men man ser äldre ut i rakbena, inte snelugg. Både min syster och kompis som ser ut att vara yngre än vad dom är, ser äldre ut när de har rakbena. :) & gärna längre hår med fina lockar. Jag passar dock inte alls i rakbena så jag kör med raklugg.

Men tycker #9 skrivit bra tips :)

Jag tycker dock om söta outfits och även om jag ser yngre ut i det, tycker jag om det så jag struntar i det. Jag älskar färgglatt & sött! Så då får det bli det ibland, högmidjade shorts och jeans med slarvigt instoppat tunnt linne/söt topp tycker jag är fint på rätt person, men äger inget högmidjat, känner ingen kille som tycker det är fint heller.

[Sniff]
3

Måste man sminka sig och följa modet för att se äldre ut? Det handlar väl mer om hur man beter sig och hur mogen man är. Känner man sig som 12 uppfattas man som 12, känner man sig som 15 tänker folk att man är 15.

loviisa
1

Jag har mixtrat en hel del med mitt hår och har märkt att man ser mycket äldre ut i brunt/mörkt hår istället för blondt/ljust. Iallafall gör jag det och flera av mina kompisar.

Jag tycker även att man ser äldre ut med långt hår!

lovisa

[Sophia.]
0

Försök att vara naturlig och hitta din stil, bry dig inte om hur folk ser dig du vet hur gammal du är och det räcker sålänge du trivs i dina kläder, ditt hår och din make up.

Onslow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow, intressant detta med håret! Inte tänkt på det riktigt.

Själv har jag ganska kort, blondt hår, och har nog inte märkt att jag ser så mycket yngre ut, men det kanske jag gör? Fast det är rätt skönt, förut tog folk mig för åtminstone 3 år äldre än vad jag är. Bifogar en liten bild på mig så ni ser min frisyr. Hur gamla skulle ni gissa att jag är? :)

Personligen tycker jag att det mest är attityden som spelar in. Attityd, hållning, helt enkelt självkänsla, självförstoende och mogenhet. Sen utseendet, naturligt sinkad (själv är jag alltid osminkad - trivs bättre så) och som andra sagt, mer neutrala kläder brukar funka. Annars så som jag sagt, attityden är viktigast för mig. En person som beter sig omoget könner jag iallafall har svårare för att bli tagen för sin ålder.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Wera]
1

#18 Jag gissar på 13, och nu när jag tittar på din sida stämmer det, eftersom du är född -98, precis som min lillebror :)

Onslow
0

#19 Precis. :)
Fyllde 13 i slutet av maj.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Odinn
0

Jag tycker också att frisyren gör en stor skillnad. Lite längre, rakt men fylligt, kanske tuperat hår kan få än att se äldre ut. Har han tunnare, lite ljusare hår och lockigt/platt utan volym så ser man nog lite yngre ut. Det är iallafall vad jag tycker. :)  Så du kanske kan testa att göra lite olika frisyrer?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Wera]
0

#21 Lagom är alltid bäst :) precis som du säger, för lite volym = yngre, men för mycket volym får man även här intrycket av att man ser yngre ut, tycker jag. Med lite lagom volym ser mer moget ut, än typ jäätte mycket och man bör undvika rufsiga frisyrer tycker jag.

Av vissa läppglans kan man se yngre ut också, tycker jag. Kanske någon enklare variant av läppglans med någon neutral ton/färg eller läppstift. :)
(Fast jag använder ingenting, tycker inte om att ha något på läpparna utom läppbalsam.)

Längre koftor, stickat, några "vardagsboots med klack" (inte för "festliga") eller någon mer mogen "skinnjacka" också, för dom här med luva eller med resår ner till och på armar är big no tycker jag. Helskinn eller någon annan jacka, som en kappa i kanske beige och markerad midja/byst.

Odinn
2

#22 Ja precis, det ska fortfarande se naturligt ut. :)

Det viktigaste med håret (som jag tycker)  är att ha en platt lugg. Så även om håret är lite vågigt så tycker jag att det blir en riktig förändring av att bara platta luggen. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Wera]
0

#23 Det gör jag alltid! :) (alltså platta luggen)

Kisssssik
0

samma här, är 15 och 1.55 cm och rätt smal så folk tror jag är 13 ibland :(