Rakning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är säker på att det funnits många sådana här trådar förut men jag hittar dem inte. Iallafall, jag tänkte ställa en rätt konstig fråga nu men hur rakar man sig på benen, under armarna, armarna, intimt… you name it. Jag använder hårborttagningsmedel men tycker att det funkar rätt kasst, sjukt dyrt, krämen tar slut efter bara några dagar, det blir alltid ett stubb kvar och allt försvinner inte så vissa partier av benen till exempel är fortfarande håriga.
Jag har naturligt, om jag låter det växa, rätt mörkt (på grund av att jag tagit bort det med hårborttagningsmedlet några gånger), tätväxande och tjockt, äckligt hår på armar, ben, intimt och under armarna. Jag vill ta bort det nu när det är bikinisäsong! Nu konmmer vi alltså till frågan hur man gör. Jag är livrädd för vassa saker (kan inte skära grönsaker t.ex pga det) och att skära mig, så nu vill jag ha en liten förklaring bara på hur man rakar sig, då det är helt främmande för mig.
Ska man bara dra rakhyveln över huden? Ska man "trycka" något? Vilket håll? Ska man ha någon rakgel eller liknande? Hur gör man när man ska raka intimt, där åtminstone för mig huden är mjuk och rätt "dallrig"? Hur gör man på låren där man inte kommer åt riktigt (ja, jag har håriga lår också)? Jag vill inte fråga mamma - dels rakar hon sig bara på benen och rätt sällan, och dels har vi inte en sådan relation att vi kan prata om självförtroende, kroppen, utseende, puberteten och liknande.
Väldigt tacksam för svar, eftersom så det ser ut nu kan jag inte bada eller någonting!
Videon är på engelska. Visar exakt hur man gör vid rakning av benen och bikinilinjen :) http://www.youtube.com/watch?v=9n_NaKdXBMI
/ Emma
Man ska inte trycka med hyveln för det är då man kan skära sig.
ska man bara dra rakhyveln över huden?
Ja det ska man och inte trycka för då kan man skära sig och det är inte roligt
Ska man "trycka" något?
Nej man ska inte trycka med hyveln
Vilket håll?
Väljer man själv. Jag brukar raka mothårs alltså nerifrån och upp men om man raka medhårs så kanske man inte får med alla hårstrån. Mitt tips är att pröva att raka båda hållen och sen ser du vad du tycker om bäst
Ska man ha någon rakgel eller liknande?
Om man har känslig hud så är det en bra att ha någon sorts rakkräm el. duschgel. Men det är smart att göra det i duschen då är det enklast
Hur gör man på låren där man inte kommer åt riktigt (ja, jag har håriga lår också)
Ja brukar inte raka där men det är bara att ställa sig i duschen när man rakar
Hoppas det var till någon sort hjälp
What doesn't kill you makes you stronger.

raka inte håret på armarna, det är minst lika jobbigt som att ha hår när du får stubb där och känner dig som en levande kaktus. om man har ont av det är det bättre att bleka håret så det blir ljusare på armerna.
Man får testa sig fram, om jag rakar mothårs på den initima delen - gör det ont men däremot får jag bort allt! Men om jag rakar medhårs gör det inte ont, jag slipper "röda prickar" men däremot får jag aldrig bort precis allt (pytte liten "stubb" finns kvar).
På benen rakar jag mothårs och får bort allt. Under armarna rakar jag medhårds. Jag får aldrig "röda prickar" någonstans förutom om jag rakar mothårs på den intima delen.
Ett tips är att använda raklödder eller också bara vanlig tvål, det hjälper lite att inte skära sig. :) Jag har aldrig skurit mig med rakhyveln. Raka dig när du duschar - blir enklare då och om inte annat smidigare. :)
Jag tipsar dig om att låta bli armarna, förr rakade jag armarna men nu bryr jag mig inte längre och tro mig, ingen annan gör det heller. Det är inte kul att ha stubb över hela kroppen… x)
Man ska inte trycka, bara sätta hyveln mot huden och dra några gånger, inte för snabbt, börja att "träna" på benen det är enklast. ^^
För er som har problem med röda prickar har rsfu jättebra produkter! :)
Använder Nice´n cool - typ lugnar ner och så. Kan svida litegranna.
Och Hair helper - mot röda prickar :)
Tycker det funkar superbra! :) kostade 60kr tuben men håller i all evighet ;)
Emma
Tack för alla svar!
Jag har en lågt skuren bikini så man ser håret mellan benen. Jag försökte ta bort det medhårs, men det började blöda sjukt mycket och jag är jätteöm! Jag bara ha löst sittande trosor för det gör för ont annars, dessutom är det ju ett stubb (och en massa sår) kvar. Varför blir det så? Jag vinklar rakhyveln rätt och allting, men det blir såhär ändå?
Kan tilläggas att det inte är någon panik då jag vägrar ha bikini ändå (jag är inte överviktig, men mitt midjemått och mina lår är deffinitivt större än vad de borde vara. Jag har blivit frågad om jag är gravid eftersom det är just så att magen putar ut och låren är tjocka, medan resten är hyffsat normalt… Oh well. Det hör inte hit) men jag vill ändå kunna få bort det om jag eventuellt skulle bli smalare till slutet av sommaren eller så!
Tror att man kan vaxa håret mellan bena också
What doesn't kill you makes you stronger.
#6 Hmm aldrig fått sår när jag rakat medhårs… vet inte du kanske är extra känslig, prova använda olika rakprodukter från ex. RFSU (Apoteket).
#6 Du kanske tog i för hårt/löst?
/ Emma