Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 4361 ggr
fanta-stiskt
0

Kristen tonåring

Jag söker dig som kristen tonåring!
Jag vill ha någon att prata med och dela tankar med osv.
Är även intresserad av att läsa era bloggar! :)
Enda bloggarna jag hittar som bloggas av kristna, är äldre personer som enbart skriver om kristendomen, nu vill jag läsa om vardagen för unga kristna tonåringar! :) 

Malin -16 år

[aammE]
0

Jag är faktiskt också nyfiken över hur man tänker som kristen tonåring! Jag har själv flera kristna i min klass men jag har aldrig orkat prata med dem om det. 

Tror du ej på euvolotionen?

Hur känner du i skolan när ni får läsa om saker som faktiskt är vetenskapligt bevisat och motstrider kristendomens skapelseberättelse?

Tror du på alla berättelser du läser, eller är det bara just denna? Vad är det som gör just denna berättelse så speciell?

Om man läser den här boken så finns det ju folk som påstås ha blivit över 150år gamla, vilket är vetenskapligt bevisat att människans celler inte klarar av. Tror du på det ändå?

Vad anser du om homosexuella?

Har du en kristen familj? Vad skulle de göra om du "kom ut" som icke-troende?

fanta-stiskt
0

Hej!!

Nja, jag tror inte riktigt på evolutionen faktiskt :)

Jag tycker att det är upp till var och en vad man vill tro på, så jag bryr mig inte speciellt mycket om någon säger något som talar mot kristendomen, för jag vet ändå vad just jag tror på :)

Hm, det var en svår fråga, vet inte riktigt, måste fundera.. :P

Jo, jag tror på det. Mirakler sker varje dag, så varför skulle inte en människa också kunna bli 150 år? Allt är möjligt! :)

Jag har ingenting emot homosexuella, en av mina vänner är lesbisk, dock är hon inte kristen heller, men hon är min vän ändå! :)
Även här tycker jag att det är upp till var och en, och man kan inte hjälpa om man föds i "fel" kropp.
Oj, det med fel kropp lät lite knepigt Skäms Hoppas du förstår ändå, annars får du fråga så ska jag försöka förklara lite mer..

Min familj är inte kristen, men min pojkvän kommer från en kristen familj, och på så vis har jag också kommit in i det. Så kristendomen har inte alltid varit självklar för mig, men nu är jag otroligt glad över att den har kommit in i mitt liv! :)

[marion69]
0

Kul att du hittade hit. Välkommen! Själv har jag också en kristen livvsyn.

fanta-stiskt
0

#3 Tack så mycket! :)

[rightPAW]
0

Vad innebär det att vara kristen tonåring? Att man tror på Jesus och korset och hela baletten?

Och vadå "fel" kropp? Det får du hemskt gärna förklara.

[aammE]
0

Reagerade också på samma sak som #5, homosexuella känner inte att de är födda i "fel" kropp det är en helt annan sak att känna att man är född i fel kropp, det är transpersoner som känner så.

[marion69]
0

#5 #6 Man kan nog födas en manlig själ i kvinnlig kropp och vice versa. Det står nåt om det i bibeln, men jag minns inte var.

[rightPAW]
0

Transpersoner känner att dem är i fel kropp, inte homosexuella.

fanta-stiskt
0

Fel av mig, jag gjorde en liten felformulering, visste helt enkelt inte hur jag skulle formulera mig riktigt. Men det jag menar är att man inte kan hjälpa att man känner sig dragen till samma kön som man själv är av, nu fann jag bättre ord för det! :) 
Var nog lite morgontrött när jag skrev det :)

Att vara kristen tonåring innebär nog samma saker som att vara "kristen vuxen" helt enkelt, det är nog kanske olika för alla.
Men jag tror på Gud och Bibeln och hela baletten som du skrev, men till viss del. Vissa saker tar man nog med en nypa salt, iallafall jag. Kommer inte på något exempel nu såhär på rak arm..

[rightPAW]
0

Tror du på Eva och Adam och Eden och allt det där också?

Du får ursäkta om det är dumma frågor men när jag tänker efter har jag aldrig träffat en person som är troende kristen.

fanta-stiskt
0

#10 Ja det gör jag, det känns som en självklarhet för mig att tro på dem :)

Ingen fara! :)

[rightPAW]
0

Så du tror Gud skapade dem? Du tror alltså inte på det "uppenbara" att vi faktiskt utvecklades från apor?

fanta-stiskt
0

#12 Jag tror på att Gud skapade dem, ja :)
Men visst har jag hängt med och antecknat på NO-lektionerna jag hade i skolan och sådär, men jag har aldrig ställt mig upp och börjar försöka övertyga klassen om att Gud skapade dem, för mig är det upp till var och en vad man vill tro på, och man kan aldrig påtvinga någon att tro på kristendomen, eller vilken religion som helst :)

[aammE]
0

Hur förklarar du att vissa människor föds med svans? Att axoloter i vissa fall utvecklas till ödlor och blir landlevande? Att fåglar har skelett som är VÄLDIGT lika dinosaurier? Dessutom hade dinosarier i senare tid ofta en del fjädrar, hur förklarar du att vissa sorters dioosarier utvecklade detta? Hur förklarar du vår blindtarm?

fanta-stiskt
0

#14 Det kan jag nästan bara förklara genom att säga att ingenting är omöjligt. Så tyvärr, jag kan inte svara på dina frågor.
Enligt mig har inte människorna svar på allt, endast Gud har.

[rightPAW]
0

Tror du på dem sju dödssynderna och dem fyra ryttarna också? Sex före äktenskap, droger och sprit, är det synder för dig?

fanta-stiskt
0

#16 Delvis. Jag är inte kristen enda från min födsel, utan har blivit det nu på senare år. Jag är inte gift, och jag är inte oskuld, även om jag nu mer skulle önska att jag vore det, hade gärna velat vänta på den rätta.
Jag tror allt sånt där är inviduellt, och jag anser att det är upp till var och en, kristen eller inte, att själv välja vad man tycker om alkohol, droger, och sex före äktenskap.

[rightPAW]
0

Ber du till Gud och så? Tror du han typ "vakar" över människor?

fanta-stiskt
0

Ja, det gör jag :)

Inget illa menat, men nu måste jag tyvärr be er att sluta fråga..
Känner ni att ni har mer saker att fråga om, så vänd er till Jesus iFokus, där får ni betydligt bättre svar på hur man ser på dinosarier och allt annat som talar emot den kristna tron, än vad ni får av mig då jag inte är så erfaren inom allt. Så fråga gärna där istället.
Mvh

[rightPAW]
0

Jag vill inte ha några bevis, utan jag vill veta hur du som kristen tonåring ser på hela kalaset.

fanta-stiskt
0

Jo precis, men jag känner att om jag fortsätter här så kan det dyka upp andra frågor, som kanske inte lämpar sig.
Skriv gärna till mig i PM istället isåfall :)

[rightPAW]
0

Allright!