Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 1780 ggr
LitenPyssling
0

Det kunde varit värre

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går runt med en underbar kille vid min högra sida nästan varje dag, underbara djur som jag finner hemma, bra betyg i alla ämnen även om de inte är i närheten av de bästa men de är heller inte IG.
Idag går jag runt med egentligen ett, i dagsläget, hyffsat problemfritt liv, jag går runt med en stark självkänsla, starkt självförtroende och med egna ben.
Varje dag går jag runt med benen fulla av spring, huvudet fullt av tok och spontana agerande. Ansiktet pryds varje dag av ett stort leende och stora svarta ögon fulla av bus.
Med en längd på 160 korta centimetrar springer jag runt som en tok i skolans korridorer, hälsar glatt på alla lärare som jag har under veckan och ser hur de skrattar åt mina spontana gester.
Jag springer runt med mina spontana ryck och vänder mig snabbt om och ser hur min pojkvän står och ler samtidigt som han funderar öer hur jag kan orka vara så speedad och hur jag får alla spontan ryck.
Han ser varje dag en speedad tjej med huvudet fullt av tok som väntar på nya utmaningar.

Idag går jag runt som en 17½åring, inne på sitt 8-9år med kontakt på BUP varje vecka.
Med en 18årig pojkvän som varje dag får se sin flickväns ledsna ansikte och veta vad som döljer sig innanför pannbenet - tankarna.
Tankarna om frihet. Tankarna om döden.
Varje dag går jag runt med ett hopp, en önskan, en dröm om att en dag bli överkörd, skjuten eller på något annat sätt dödad.
Varje dag går jag runt med funderingen om vem som helst ska dö av mig och min pojkvän om en olycka sker och någon av oss dör.
Han skulle aldrig kunna ta min död på ett bra sätt, han skulle aldrig våga titta åt en annan tjej efter min död, det skulle ta en lång tid.
Jag skulle ta hans död bra, jag är den av oss som tar allt lugnt, men han är den som ha en framtid.

Idag går jag runt med vetskapen om att min pappa har svåra psykiska påfrestningar, han går runt med självmordstankar - liksom jag. Han hotar mig med sitt egna liv, när vi tar upp mina självmordstankar så talar han med ordföljder som berättar att mina självmordstankar inte är allvarliga. Det är skillnad på att försöka ta livet av sig och försöka ta livet av sig.
Hans försök är allvarliga, mina är inte det.
Jag är mindre värd.

Jag är den i familjen som alltid varit duktig, som aldrig gjort något jag absolut inte får, men som alltid haft det svårast. Hela livet har jag gått runt och funderat över hur oönskad jag är men pappa säger emot - ändå hotar han mig med sitt liv.

Jag har alltid satt alla andra framför mig själv, jag tar alltid på mig skulden om något blir fel trots att jag inte ens i närheten har med saken att göra.
Jag gråter varje dag, helt utan anledningar vissa gånger och med fullt förståeliga anledningar andra gånger.

Jag går runt med hopp om att någon ska köra på mig, skjuta mig eller på annat sätt döda mig. Jag har i hela mitt liv känt på mig att jag ska dö i en trafikolycka och dö ung, men den inträffar aldrig.
Jag har sedan 6års ålder gått runt med en dödslängtan, i den ålderna ska man inte ens veta vad självmord är.

Jag har en pappa, en mamma, en storebror och en storasyster, de finns alltid.
Men min lillasyster, min pojkvän, min lillebror, mina få vänner och mina djur - de håller mig kvar. Men hur länge till?

Varje dag lever jag med en ren dödslängtan.
Men det kunde varit värre, eller hur?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Justsmiile
0

känner igen att man stänger inne med leenden och allt för att ingen ska förstå hur det egentligen är. 

Blir ledsen när jag läser detta. Det ska inte vara så. Går du på medicin?

Har själv depression och tar medicin mot det och går regelbundet till BUP. Vet hur jobbigt det kan vara. 

Skickar varma kramar!

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

LitenPyssling
0

#1 Känner själv nu när jag läste igenom allt, ingen ska behöva ha det så svårt att man får dödslängtan.
Även om mina spontanryck och all spring i benen är äkta så är sällan mina leenden det. Fasad som vanligt.

Jag går enbart på insomningstabletter då jag inte sovit en hel natt på över 8 månader, max 3-4 timmar men inget mer.
Pappa undrar dock över varför jag inte får antidepressiva men det har det inte ens blivit på tal om. =S

Jag pratade nyligen med pappa och berättade att Ufe (min fotolärare) måste ha blivit brydd på mig i torsdags och fredags.
I torsdags kom jag och var faktiskt helt ärligt speedad och full av spontan ryck, allt var äkta. Normalt är bara mina spontan ryck och all spring ärligt och sällan något mer men då var verkligen allt ärligt.
Jag var genom ärligt glad - skönt var det!
Men i fredags så kom jag och kastade mordiska blickar och ville inte alls.
Pappa berättade att det där går i släkten, att vara på och aktiv ena dagen men att vara hur deprimerad som helst andra dagen.
Han kände igen det på en gång.

Tack och desamma!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[marion69]
0

Det var en väldigt berörande text du skrivit. Det är nog många som känner som du, jag tror att det är en del av att växa upp att känna och gå igenom all världens konstiga känslor.

Jag kände likadant när jag var tonåring. Fick känslan att jag skulle dö och bli överkörd av en bil m. m

Men det går över. Tonårstiden är inte lätt känslomässigt, men jag kan trösta dig med att det blir bättre. Man blir bättre med åren att handskas med olika känslor och situationer.

Jag hoppas allt går bra för dig.

Det finns ett ordspråk:

"Jag är inte rädd för att dö

Jag är rädd för att leva"

Ibland tror man att det är döden man är rädd för, fast det är själva livet man inte vågar leva fullt ut.

LitenPyssling
0

#5 Kortfattat utdraget ur mitt vardagliga liv, av någon anledning gillar jag denna text - kan det ha att göra med att just meningen "Det kunde varit värre" är en mening som jag av någon anledning gillar väldigt mycket. Jag känner att den står för att man kan ha det svårt, men det kunde alltid varit värre och att man hämtar styrka ifrån det.
Det kunde ha varit värre, det får en att vilja kämpa vidare!

Ja, jag hoppas det blir bättre. Just nu har det bara blivit värre och värre, men någon gång ska det vända! Kanske vändningen kommer nu i höst redan då jag troligen ska flytta - vem vet. =)