hur mycket pengar borde jag få
jag är snart 14 år och får mitt barnbidrag varje månad
mamma tycker att jag får mycket eftersom jag städar inte eller hjälper med nåt (bara mitt rum)
och hon betalar för mina kläder, sko, mobilräkning. typ varje gång hon är med mig brukar hon betala för vad jag köper
men vad tycker ni att jag borde få varje månad?
alltså va nöjd med att du får ditt barnbidrag haha jag får inte pengar alls.. ? ;s
Jag tycker 300 räcker gott och väl om du inte hjälper till hemma och får allting betalt.
ja men jag menar att hon tänker ge mig mindre
Jag började få hela mitt barnbidrag när jag skulle fylla 15. Jag har alltid, ALLTID varit hjälpsam hemma. Hjälpt till att städa, diska, tvätta, passa småsystrar osvosv. Min mamma betalar inte någonting till mig, varken kläder, bussresor eller något. Och jag får inget extra i månaden. Jag tycker heller inte att jag borde få något mer än studiebidraget, varför ska jag få det? Det är väl självklart att man hjälper till hemma, man ska inte behöva få pengar för det. Och om din mamma funderar på att ge dig mindre pengar så tycker jag att hon ska göra det, för om hon ger dig kläder och allt du behöver så behöver du inte över 1000 kronor i månaden. Speciellt inte om du inte hjälper till med något hemma.
Däremot när du börjar få studiebidraget så är du berättigad till att få hela summan, och om din mamma då väljer att ge dig kläder och sådant ändå så är det hennes problem.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
ja men jag tror inte att det är så hemma hos oss
jag har alltid varit bortskämd så jag är kanska självisk.
Men det går ju alltid att ändra på. Det är inte bra att gå runt och veta att man är bortskämd. Jag skulle inte ens vilja att min mamma gav mig pengar, min största rädsla är att bli bortskämd och bortklemad ifrån livet.
du kanske har rätt men jag tror inte att jag är bortklemad av livet
jag är bortskämd bara för att jag har inga syskon
är inte alla barn utan syskon så?
Hahahah… nej. Jag har kompisar som inte alls är bortskämda som är utan syskon. Jag har även kompisar som har en massa syskon som ändå är superbortskämda.
haaha jag har 2 syskon och är rätt så bortskämd..
fast de är ju kärlek man vill ha inte pengar! ..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #4.
#8 haha nej verkligen inte! Jag känner bara en som inte har några syskon och hon är inte borskämd! Visst man slipper tjaffs mellan syskonen, svartsjuka syskon som också vill ha ex. en ny dator om man själv fått en dator vilket kan ge en mindre budget till föräldrarna. Att man måste dela upp mer.
Jag har 2 halvsyskon som inte bor hemma samt en tvilling och ett yngre helsyskon. Vi alla tre är bortskämda. Jag ser faktiskt inga som helst problem med bortskämdhet så länge man inte får allt på silverfat, man ska hjälpa till lite hemma oavsett om man är bortskämd eller inte. Jag kan städa, plocka in disk, plocka ur diskmaskinen och håller alltid mitt rum städat (även då jag haft egen lägenhet), jag kan städa köket, trappen m.m.
Min lillebror gör dock aldrig någonsin något, han städar inte ens sitt rum, han får alltid en egen rätt för att han inte äter den maten som serveras (han äter inte grönsaker ex). Det är för mycket bortskämdhet tycker jag.
Men jag och min syster är mer bortskämda med att få det vi vill, vill vi resa utomlands gör vi det, vi har nya mobiler, varsin 42" & 50" tums platt tv, varsin speldator värd 25 000/st, varsin mini laptops, varsin kompaktkamera och snart även systemkamera, vi får skjuts nästan vart vi vill, vi får ha de djur vi vill ha och vi får åka och sova vart vi vill. Har vi slut på pengar får vi några hundra om vi behöver det, vi lånar aldrig. Vi får betalt körkort & körlektion och ny bil på ca 50-75 000kr/var.
Men ja nu till saken, som jag skrev håller jag med #4, din mamma har rätt att ge dig mindre pengar om hon tycker det behövs. Dessutom beror det på familjens ekonomi.
Jag får hela studiebidraget 1050 kr + pengar av pappa (800 kr) och betalar det mesta själv, ibland kan mamma betala djurmaten (hund och kaninfoder), men jag står för kläder, skor, smycken, smink, nöje/bio, godis/snaks, om jag äter ute, busspengar, om jag köper en ny kanin (jag föder upp), om jag ska bort med någar vänner och vi ska dela på bensinpengar m.m hon betalar dock alltid min dricka om jag ska ut och festa samt tåg & flygbiljetter. Oftast betalar jag även kaninmat, hundmat och spån, dvs mina intressen. När jag köpte min hund betalde hon dock halva hunden och jag halva. Hon ståräven för veterinärkostnader. Jag står dock för vaccinationer.
jag tror inte att det handlar om familjens ekonomi. det är faktist mitt fel haha
jag visade henne i datorn på vad andra får på månadspeng och då sa hon att om jag städar så får jag hela mitt barnbidrag eftersom det är orättvis
men gissa vad! mamma är pricis som mormor! hon säger en sak och glömmer det imorgon om 7 dagar ska hon ge mig min månadspeng så ska jag skriva vad hon kommer att ge mig
#12 Fast du kan väl städa och hjälpa till hemma även om hon "glömmer" att påminna dig och säga åt dig? :) Det uppskattas enormt mycket.
ok jag lovar och faktist jag lovade henne att varje gång jag gör kladdkaka ska jag diska efter mig
Tycker att du ska vara glad för det du får, du borde få mindre eftersom att du knappt hjälper till hemma. Och att plocka undan och diska efter sig är väl en självklarhet, får du pengar för det?
menar du om jag diskar och får pengar för det?
#16 Om du diskar efter att du gjort kladdkaka, får du pengar för det? Enligt mig är det en självklarhet att man gör och tycker inte att man ska få pengar för det inte.
#16 Om du gör kladdkaka så är det väl SJÄLVKLART att du själv ska diska undan efter dig? Det är inget som du ska få pengar för, det hör till ditt liv att städa undan efter ditt eget smuts. Att städa ditt rum bör du heller ej få penga för, för det är ditt rum och har man ett eget rum så ska man hålla ordning där.
Om du ska förtjäna dina pengar så ska du hjälpa till att tvätta, diska (all disk, inte bara din disk), dammsuga, plocka ihop lite när det är stökigt och hjälpa till med saker som din mamma ber dig om.
Detta är egentligen inte heller något som man ska få betalt för enligt mig eftersom att du också lever i ditt hem, men det är i alla fall en början.
Jaa.. jag är 16 år, börjar andra året i gymnasiet i höst, har inte kunnat sommarjobba då min mamma jobbat och någon måste ta hand om min lillasyster (2½ år gammal) som inte varit på dagis den här månaden. Nästa år ska jag sommarjobba och då kommer lönen gå till körkort, inget annat. Jag har två innekaniner som jag sköter själv och betalar allt till, köper även mat och leksaker till våra katter då och då. Städar, lagar mat, bakar, diskar och dammsuger när jag orkar. Handlar mat då och då, hämtar min syster från dagis när det behövs (ett par km till fots) och passar henne några timmar efter skolan vid behov. Får jag någon månadspeng? Nej. Är jag missnöjd? Nej. För jag vet att om vi hade ekonomin skulle jag få precis det jag vill, och jag får pengar när jag behöver. I höst kommer jag antagligen att få mitt studiebidrag dock, men pga att jag bor hemma (gymnasiet ligger 400 meter hemifrån så det känns lite onödigt att flytta..) kommer jag inte få ut mer än ca 30 euro i månaden.
Har ni ekonomin så tycker jag att du ska få så mycket du behöver, och då faktiskt behöver. Inte mer. Dit räknas enligt mig inte godis, bio och annat som man lika bra kan vara utan. Extra pengar kan du istället tjäna ihop genom en viss syssla, t.ex. att du diskar varje dag och för det får kanske 100 kr mer i månaden. Och hjälpa till mer hemma kan man göra oavsett om man får betalt för det eller inte, dels så underlättar det mycket för din mamma och dels så lär du dig mycket tills du väl flyttar hemifrån. Det är bra att ta ansvar för något annat än sig själv!
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
1 jag får ej pengar för städning (för jag gör inte ens det)
2 innan 2 veckor blev jag påkörd av en bil
jag känner mig stressaad hela tiden tror du verkligen att jag har lust att städa
#20 Hur tror du din mamma känner? :)
om vad då
Vilken slusk du kommer bli när du flyttar hemifrån om du anser att du inte bör städa bara för att du inte vill. Det är klart att du ska hjälpa till. Skulle jag ha en unge som dig så skulle jag få något fel.
vaddå för något fel?
#22 Ja du säger att du känner dig stressad hela tiden och därför vill du inte städa, hur tror du din mamma känner sig? Tror du inte hon blir trött, less och stressad ibland om hon ska sköta allt på egen hand?
#24 "Få något fel" betyder typ att man "blir störd", dampar ur och blir less.
jaha fatta