Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 4219 ggr
Rubiin
0

Hatar min kropp!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag är en tjej som precis fyllt 16 år. Jag är överviktig och hatar absolut min kropp, har försökt att banta men det går åt skogen om jag får vara ärlig. Jag småäter mycket även om jag sällan är hungrig och det är aldrig godis jag äter. Jag vill inte svälta mig själv eftersom att jag vet att sedan när jag börjar äta igen så kommer jag att återgå till min förra vikt. Jag menar inte att jag vill gå ner typ 10 kg utan kanske 3? Jag idrottar inte direkt utan jag rider en gång i veckan och joggar ca. 3 dagara i veckan, men det ger absolut ingen efekt :(. Jag är vegetarian så jag kan inte äta direkta proteiner och jag har inte tillgång till att äta en kost med lite kolhydrater eftersom att det är typ bara detv jag äter i skolan och hemma.

Finns det några tipps på hur jag kan gå ner lite i vikt? Jag har även hört att Naturdiet eller vad det heter ska funka men jag vill inte direkt leva på att äta pulver..

[marion69]
0

Koncentrera dig inte på mat, utan på motion. Det kan bara räcka med promenera, cykla, simma, men man kan jogga, träna.

Det finns många roliga träningsformer. Det viktiga är att du inte koncentrerar dig på maten, för då kommer du få ångest när du äter.

Man får mer energi av motion också, och när du kommit igång så kommer du bara vilja träna mer och mer för att du tycker att du mår så bra!

Samtidigt ska du kunna njuta av att äta gott (utan att det är onyttigt varje gång)

Äter man äckligt pulver eller bara sallad så tröttnar man till slut, för kroppen vill ha ordentlig mat.

Men kom igång att träna så kommer du märka skillnad på många plan.

Denna kommentar har tagits bort.
ladymiss
0

i vegetarisk kost finns det sjukt mke proteiner! Jag säger ät mer av proteiner och lite mindre av kolhydrater :) det är nyttigt och bra för kroppen!Alltså ät mke enligt tallriksmodellen och känn efter när du är mätt :) å som #1 sa, hitta en rolig träningsform :D :) å träna fast överträna inte! Kroppen mår bra av träning:) Sen tycker jag inte du ska ha skam eller så om du inte äter nyttigt alltid!det är sjukt viktigt för annars kan detta uvecklas till en jobbig hets :P Hitta nyttig mat som du tycker om!:) det är ju viktigt att man gillar maten faktiskt ;)

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

CaptainBunchie
0

Skulle tipsa på hundar eller hästar om man inte är allergisk, av hunden får man långa roliga promenader och av hästen får man enomt mycket mortion om man tar hand om och rider runt 5 dagar i veckan (gick själv ner ca 7-10kg på bara några månader). Desstom finns det många hundar och hästar som söker dagmattar och medryttare/skötare :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ladymiss
0

jag rekommenderar dig dans ;) man får en annan kroppsuppfattning, tänker på sin kropp på sitt annat sätt, utvecklar bättre självförtroende å de e sjukt kul :) jag rekommenderar! Ska nog själv börja i dans igen ;P de va sjukt kul!

Nali
0

Jag brukade köra wii fit, 1 timme varannan dag gick ner ganska mycket rätt så snabbt kul var det också!

ladymiss
0

#9 ja det var en riktigt bra idé :D SJälv har jag nu hittat en träningsform jag tycker verkar intressant, att gymma på iksu, då ingår också klättring, simning osv :D

ladymiss
0

#9 ja det var en riktigt bra idé :D SJälv har jag nu hittat en träningsform jag tycker verkar intressant, att gymma på iksu, då ingår också klättring, simning osv :D

lane
0

du kan gå på nån slags hobby efter skolan tex fotboll, dans, simning, friirdott och vidare det hjälper

[Wera]
0

Finns visst proteiner i vegetarisk mat, ät mycket bönor, linser, min mamma gör super goda hemgjorda vegetariska "mandelbiffar" som är jätte proteinrika, man blir super mätt på bara två st (ganska små) biffar (med lite potatis & sås) eftersom dom är så proteinrika. Mandlar innehåller nämligen mer protein än ägg! (Jag är vegetarian, äter inte ägg heller).

Ät små mättsamma portioner ofta, hellre små portioner 4 gånger om dagen än två stora om dagen. Du ska äta som en "upp och nervänd pyramid" mycket på morgonen, lagom till lunch och mindre till middag och helst ingenting efter 19-20.00 (kvällstid) isf. någon frukt eller sallad. :) Då håller man vikten/alt. går ner i vikt med motion. Som mellanmål där imellan kan man ta frukt eller nötter. ^^,

Wand
0

Jag är 157 cm "lång" och väger ca 65 kilo. Jag har alltid varit överviktig. 
För två år sedan så vägde jag 75 kilo, men med naturdiet så gick jag ner 10 kg och det är nog det bästa jag någonsin har investerat i.
Det är dock inget som jag direkt rekommenderar då jag är den enda jag känner som har lyckats hålla sig på den nya vikten och inte gått upp allt igen. Det är precis som att svälta sig själv, men att man får i sig alla proteiner, vitaminer och mineraler osv som man behöver. Alltså är det ett "bättre" sätt att svälta sig på.

Jag rekommenderar att du börjar röra på dig mer. Du verkar ju inte äta fel och du verkar ju även bry dig om vad du äter till viss del, så det är antagligen endast motion/träning som du kan ändra på nu.
Kanske börja på gym? Eller börja ta långa promenader i snabb takt ca 5 dagar i veckan?

Att rida är kanonbra - jag fick upp ifrån 64 till 73 då jag slutade rida trots att jag inte ändrade mina matvanor någonting, så det kan göra stor skillnad att rida bara en gång i veckan. Men du borde ju ändå röra på dig mer!

Jag försöker att röra på mig så mycket som jag "orkar", men jag är extremt lat. Som tur är så är det flera kilometer till närmaste affär, så om jag vill handla något så måste jag ta en liten promenad, detta är nästan varje dag. Har märkt i kroppen att det gjort skillnad. 

Börja äta mer "riktiga" vegetariska alternativ. Skippa snabbmaten och börja göra mer bra mat. Det finns massor av alternativ! Mycket bönor, grönsaker, frukt och couscous brukar vara kanon.  

OCH kom ihåg att dricka mycket vatten. Måna tänker inte på det, men det renar kroppen enormt mycket med vatten.

Lycka till. :)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Wera]
0

#14 Ridninig gör ganska så mycket även om man inte tänker på det! Tycker det ärtoppen bra, jag rider inte längre efter att jag sålt min häst. Men jag gick genast upp i vikt när jag slutade rida, men bara några få kg (från 44 till 48 sen 50 kg och nu väger jag 48 igen) men ändå, jag märker skillnad på ex. min mage. Jag är inte tjock men det är att jag inte är nå tränad alls. :) Jag vill börja rida igen en gång i veckan men ridskolan här är så dålig…

Wand
0

#15 Eller hur! Ridning är en så extremt avancerad träning för kroppen, utan att man ens tänker på det. Man tränar både mag- och lårmuskler, och även lite armar, och så får man dessutom träna på kroppshållning, balans och koncentration. Helt KANON träning tycker jag!

Jag vill också börja rida igen, men det är alldeles för dyrt här i lilla Bergsjö. En lektion kostar ca 200 kronor, och den varar i 30 minuter.

[Wera]
0

#16 Oj! 100 kr för 50 min brukar det vara på de ridskolor jag ridit på.
Men ja ridskolan här är för det första jätte liten med väldigt få hästar! Dessutom ingen värme, iskallt i både stall och ridhus, vilket jag inte tycker om. Dessutom dåliga ridlärare har jag hört. Där jag bodde förr är det ett jätte stort stall med många bra ridhästar, stort ridhus och något uppvärmt dessutom.

Wand
0

#17 Ja, ridskolan jag brukade rida på tog 75 kronor för 50 minuter. Det tycker jag är riktigt bra. Tyvärr har de höjt till 120 nu, hahaha åh. 
Men vad dåligt att det inte är en bra ridskola! Ibland känner man det som att man inte har ett så bra utbud, haha.

Jag letar dock medryttarhäst, men alla människor här är så giriga och vill ha en massa betalt för att man ska komma och HJÄLPA dem med sina hästar. Dumt.

Wand
0

Jag är förresten en mästare på att komma ifrån ämnet.

[Wera]
0

OT #18 Ja att ta betalt för att få hjälp? Helt sjukt, jag hade två "skötare" och dom fick komma gratis, dock red dom bara och mockade aldrig! Eller gjorde rent stallgången efter sig så dom var bara "skötare" en kort period och kom så sällan (för jag bodde 2 mil bort). Här omkring vill dom knappt att andra ska rida deras hästar, bara ägaren för dom verkar tycka att ingen kan rida deras hästar, ingen är "tillräckligt duktig".

Wand
1

#20 Ja eller hur! Det är ju win-win om det är gratis. De får hjälp och någon lycklig liten flicka/pojke får prova på "ha egen häst"-känslan. Hmm.

Åh haha! 2 mil är ju ingentiiiing. Ute i skogen är 2 mil som en meter. (H) Men jag känner igen det där. Har haft vänner som haft hästar och tyckt att "nja du kan nog inte rida honom för han är lite krånglig…….." och så har det gått hur bra som helst. Jävla…… lgrköiergj. : @

Okej, kanske ska lämna offtopic'et nu!

Cazzos
0

Jag är också överviktig. Har varit det sen jag var 4 år. Är ca 170 cm och väger ungefär 80 kg.

Det är otroligt pinsamt och jobbigt, speciellt när jag är 14 år. Har inte gjort så mycket åt det eftersom att jag är nöjd även fast jag är "tjock". Efter 4 dagars svält så försvann 4 cm runt midjan. Jag blev positivt motiverad och har fortsätt ända sen dess.

Men träning är väl det första man ska välja. Simning, fotboll, innebandy, ja, det finns massor. Och rid oftare, vettja! Det är bra och otroligt rolig träning Skrattande

Var nöjd över din kropp även om du är överviktig. Det kunde varit värre och det går att fixa Glad

[marion69]
0

Egentligen är det inte så svårt att gå ner i vikt utan att svälta sig.

GI metoden är bra tycker jag.

Blanda inte fett med kolhydrater. Ät bara mörkt bröd.

Ät inte sås med mjöl i, utan gör tex kall sås av vitlök, tomater olivolja.

-Ät en grillad biff med sallad och en kall sås utan mjöl.

Fisk är jättebra.

Fläskkotletter är bra och magert kött.

Ät hellre griskött än nötkött när du bantar.

Kristall
0

#23: TS är vegetarian så kött är nog ingen idé :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

sare
0

har du ingen motionscykel hemma