Internett dejtar okända killar
Hur ska jag se till att min 15 år gamla syster förstår hur farligt det är att möta upp med främlingar som hon träffat via internett.
Det står på nyheterna dagligen under här hur tonårsflickor har blivitvåldtagen och mördad men hon bara blir förbannad och går iväg när jag försöker tala med henne.
Hon har haft internett kontakt med dessa killar i max 2 dagar och sedan träffas dom, hemma hos honom och de flesta av dem bor i mycket dåliga områden med mycket brott och andra dåliga saker, vilket gör det ännu farligare.
Hon bara bli förbannad och säger åt mig att låta henne leva sitt liv men jag vill bara att hon faktiskt har ett liv att leva istället för att mördas! Bor utomlands.
Hennes kompis redan fått stryk och blivit våldtagen av en man hon träffat över internet som visade upp inte vara samma vad han berättade för henne att han var, men min syster bara säger att det kommer inte att hända henne.
…Precis som hennes kompis sa innan det inträffade
Vad säger era föräldrar om det?
Det e inte alls bra när 15 åringar dejtar killar!!!! Det finns jätte många pedofiler där ute.
Du borde säga det till dina mamma tycker jag.
Föräldrarna vet, men de säger bara att hon kommer att lära sig när något dåligt händer henne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
annars så skaffar ni lösen på datorn så hon inte kommer in på datorn helt enkelt!
Hon har en egen dator och jag har redan hotat att ta den ifrån henne eller sätta ett lösenord på den, men föräldrarna tillåter inte det och hon kommer bara att gå till sina vänner och gå på datorn, har vi också ett internetcafé ca 50 meter från huset så det känns ganska meningslöst.
Jag bor inte hemma längre heller så jag kan inte hålla ett öga påhenne hela tiden.
Om föräldrarna inte bryr sig blir det nog svårt att göra något. Föräldrarna borde ju ge utegångsförbud, dra in datorn osv.
Att träffa folk från internet innebär alltid en risk. Har man pratat i några månader, haft telefonkontakt och även camat eller annat så brukar det kunna vara lugnt(men självfallet aldrig helt 100). Man brukar kunna känna varandra på ett helt annat sätt då.
Men att träffa någon, hemma hos denne som man "känt" i några dagar låter verkligen inte bra.
Det är synd att hon inte själv kan inse allvaret i det hela. Det är ju som sagt farligt, man hör dagligen om alla hemskheter som kan hända.
Om även hennes vän har råkat ut för våldtäkt och liknande så är det ännu konstigare att hon själv inte kan förstå.
Hennes föräldrar verkar heller inte ha någon sund inställning till det. De borde agera, nu.
Kan inte komma fram till någon vettig lösning, tyvärr. Det som alla tidigare har sagt är nog det enda jag kan komma på, och det verkar ju inte funka.
Jag får hålla tummarna för att inget hemskt händer och att hon kanske slutar upp med detta snart!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Blockera hemsidorna som hon använder sig av och rensa hennes telefonlista.
tkr precis som #9 Men dom kan ju ändå messa henne o hon kmr bli sur o så!
#10 Annars kan man ta beslag på hennes SIM-kort, köpa nytt och lägga undan det gamla SIM-kortet.
Och det nya numret kan man ha abonnemang på med en gräns på 150 kr i månaden t.ex.
Alla tjejer jag har varit tillsammans med har jag träffat över nätet. Det ska dock tilläggas att jag inte träffade dom efter två dagar.
Inte alla på nätet är pedofiler eller ute efter sex.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#12 Sant, men att träffa någon efter 2 dagar är för farligt.
#13 Vad spelar det egentligen för roll om det ä2 två dagar eller 2 månader om det är genom nätet? Man käner inte personen bakom bokstäverna i något av fallen. Det är väldigt lätt att luras.
#14 Där har du faktiskt fel. Om du tror att alla människor på nätet är onda och farliga så tror du att alla människor du ser på gatan är farliga. Det är samma synsätt…
Jag tycker personligen att man ska lära känna någon innan man träffar den.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#15 Min poäng är att om det är en person som vill dig illa kan den lura dig två månader lika gärna som två dagar. Tid är ingen garanti.
Har inte sagt att alla är onda, vet bättre än så 
#16 Det finns alltid personer som vill dig illa, var du än är någontstans i världen… Det enda man kan göra är att vara försiktig.
-Stephen Hawking
Men Geru! Det finns tusentals pedofiler som befinner sig just på nätet. Jag har träffat massa folk på nätet…har t o m träffat alla typ, och ingen av dom är ond så du har också rätt. Inte alla är onda.
Men det finns jo skype? Där kan man se hur personen ser ut och beter sig in real life :D
#17 Sant, men det är lättare att känna av personer irl än över en chatt.
Säger inte att man inte kan träffa folk på det viset, bara man är smart och gör det på ett säkert sätt :)
#18 Skype är fortfarande inte irl ;)
#18 Säger inte att det inte finns pedofiler, men chansen är den samma ungefär som att gå ut på stan och träffa folk och springa på en våldtäktspedofil. Nästan mer osäkert att gå ut på stan och jaga.
#19 Jodå, men det blir svårt att fejka saker när man kommer in till ett visst djup av konversationen, men "then again", det är väl inte så säkert att det pratas så djupt när man är 15…
-Stephen Hawking
#20 Håller inte med. Nätet är en bra jaktplats för just pedofiler och risken är större att träffa på en sådan i ett chatrum än på stan. Det är allmänt känt att pedofiler letar byte på nätet.
Sen vet jag inte varför det skulle vara svårt att fejka även djupa samtal? Det är ju bara att hitta på en historia och följa upp den, om man nu är ute efter att luras.
Som sagt, det finns mycket trevliga människor, men man får inte glömma att det finns fula fiskar också. Och dom är inte alls lätta att sålla ut över en chatt om personen verkligen går in för det.
#21 Det är säkert så att det är stor chans att träffa på en i ett chattrum. Men där gör inte en pedofil någon speciell skada precis, alltså är det inte någon fara på det viset.
Om du har provat att fejka en historia märker du att det är lätt att irra bort sig i den, och för det mesta så är det så att pedofiler helt enkelt förför någon med fina komplimanger mer än att dom ljuger rakt upp och ner.
Dom flesta människor man pratar med eller försöker prata med kommer man inte att gilla, och det är ju så det är.
Jag själv blir lite konfunderad över vad en person själv vill om du sitter på ett chattforum fullt av pedofiler eller människor som bara vill ha sex. Det är ungefär som att gå in på en sexbar utomlands…
-Stephen Hawking
#22 Nu brukar det ju inte vara ungdommar som söker sig till chattrum fullt med pedofiler utan tvärt om ;)
#23 Det finns lite olika chattrum här i världen… Några jag inte rekommenderar är te.x. Lunarstorm artade forum och chattrum. Men ja.
Det finns som sagt chattrum som man borde veta bättre än att hålla sig i :p
-Stephen Hawking
#24 Ja, folk måste ju tänka själva lite också :)
#25 Haha, det är rätt mycket begärt av människor ibland :P
-Stephen Hawking