Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 18524 ggr
[marion69]
0

Har du smakat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har DU smakat alkohol och hur gammal är du?

damparu
0

jag har, och jag är 12

// Ludde

Anna
0

Ja det har jag gjort. Är 16.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ebba-A
0

Yes, är 13.

Värd på Choklad iFokus

HannaT
0

Ja, är 19.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

empan-hampus
0

Jag har och jag är 14 (snart 15)

emma071
0

jaa 13

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Sweelin
0

Japp, och jag är 16 :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Magster
0

Ja, var 16.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

nonisaga
0

japp, är 14 snart 15. fast var 13 när jag smakade för första gången.

Stephanie-D
0

Ja det har jag och jag är 12 år.

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

Linn
0

Jag fick smaka hemma när jag var mindre. Var väl kanske när jag var 10 eller något i den stilen jag fick smaka första gången, men då var det bara en pytteliten klunk för att känna vad det smakade.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[GlittriGris]
0

japp,14  år men var väll kanske 10 första gngen.
Super inte eller nåt utan jag har fått smaka mindre än en klunk vid vissa tillfällen.

LinnB
0

Japp, är 18. Smakade nog första gången då jag var 13 (om man räknar bort någon klunk i hemmet innan det).

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

snurro89
0

Jag fick smaka hemma när jag var mindre. Var väl kanske när jag var 8 eller något i den stilen jag fick smaka första gången, men då var det bara att doppa fingret i ölburken för att känna vad det smakade.

Alexandra-S
0

Nej, är snart 14

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[marion69]
0

Jag vet att förr i tiden, i Finland, för att få ett barn lugn och fin så doppade man en bit lakan i alkohol, typ öl och spädbarnet fick suga i sig det, så blev hon/han lugn.

Lite sjukt idag tycker jag, men det kanske var ett sätt på den tidenFörvånad

empan-hampus
0

#16 Har hört nästan samma sak, men man doppa barnets snutte filt i stark sprit så h*n somnade.

Chestnut
0

Ja, är snart 16 och det var väl ett par år sedan första gången.

Med vänliga hälsningar
Chess

Eazyy
0

Ja, 13 år.

Fiona
0

Ett par år sedan och är 16

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Stephanie
0

Ja, jag har smakat. Är 19 nu. Vet dock inte hur gammal jag var när jag drack något (alltså inte bara smakade en klunk). Men jag har smakat småklunkar ur mammas glas sen jag var liten. Så jag har sedan barnsben konstaterat att vin är äckligt Flört Nu dricker jag bara en cider nån gång ibland. Har aldrig varit ordentligt full.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

emelie92
0

ja, 17 år, och första gången jag var full var väl när jag var… runt 11 år.

Royalz
0

Ja, är 17.

ille
0

Jag är 14, snart 15 och jag  har smakat ungefär en liten klunk när jag var mindre bara för att se hur det smakade, usch jag gillar inte alkohol

freddan94
0

när jag var liten fick jag smaka lättöl av min pappa.

Fiona
0

Kan tillägga att jag blev full/lullig för första gången när jag var 15 men smakt har jag gjort tidigare

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

L0vEisTRUE
0

Jag har och är 16

Emaljoh4
0

Verkar nästan som alla smakat - Nej, jag har inte smakat och jag är snart 15.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

typagnes
0

Ja, men bara hemma. Men det var bara en svagare typ av cider ;)

Musiken
0

Ja, och jag ar 20. Fick smaka "uschdricka" (som min pappa kallade det Flört) fran nar jag var valdigt liten dock eftersom jag var sa otroligt fascinerad av burken, men blev alltid lika besviken pa smaken :P Forsta gangen jag drack "pa riktigt" sa var jag 15.

Stephanie
0

Apropå denna tråd, så pratade jag med mamma om det för ett par dagar sedan. Började gå igenom vårt spritskåp och insåg att flaskorna har blivit dammiga inne i skåpet! Skrattande Så mycket dricks det här hemma!

Yeay
0

Jag har smakat och "druckit på riktigt" och är 18 år nu. Smaka någon liten klunk i hemmet har jag väl gjort när jag var kanske 8 eller något. Sedan första gången jag blev full var jag 14 år.

emms
0

Har smakat. Första gången var jag nog ca 3 och mamma hade ett glas whisky på bordet och jag trodde det var äppeljuice så jag tog en klunk. Mamma var med i rummet men råkade titta bort en sekund. Har ju smakat någon liten klunk då och då under min uppväxt. Första gången jag blev full var när jag var 13. Men har aldrig blivit jättefull. Är snart 15 nu.

Emma

Stephanie
0

#33 HAHAHA, stackars dig! Det måste ha smakat förfärligt Skrattande

emms
0

#34 Haha ;D Jo men mamma sa att jag inte gjorde en enda min ;D

Nu därimot hatar jag Whisky. ^^

Emma

Betiz
0

jag är idag 22, min första fylla hade jag när jag var 14. smakade på något när jag var yngre, en mun från föräldrarnas glas typ.

[IsabelleA]
0

Började dricka när jag var 12 sedan rullade det på.

[123diddi]
0

ja det har jag, och jag är 13

Saga85
0

#33 Hehe, fy. Jag har aldrig varit med om det, men däremot min lillebror två gånger innan han fyllde 10 år. Första gången satt min bror och drack vodka och apelsinjuice (stackarn gick och sköljde munnen efteråt), andra gången skulle han suga upp lite grädde från toppen av en Irish Coffee, men råkade få ner röret till (den extra starka) drinken. Ingen glad lillebror, men far min skrockade lite skadeglatt Flört

Jag hade min första rejäla fylla när jag var 13 år (mina föräldrar var närvarande hela kvällen). Tror inte att jag smakat någon gång tidigare.

Oliviahack
0

När jag var liten så drack jag alltid ur pappas ölburkar, och jag älskade öl då :) men nu är de inget jag vill dricka ^^ xider går ner, mm Oskyldig

jag är snart 16

Oliviahack
0

När jag var liten så drack jag alltid ur pappas ölburkar, och jag älskade öl då :) men nu är de inget jag vill dricka ^^ xider går ner, mm Oskyldig

jag är snart 16

Sooof
0

Jepp, är 17 år.

Appletree
0

Jag fick smaka nån jävla polsklikör, haha.
Men nej, inte utan att någon vuxen är med.

Och jag är 15 år.

Kisemisen
0

Ja, jag är 13

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Rubiinen
0

Japp, festade en del  i några år. Kan inte dricka längre, mår illa av det. Tror att det beror på aborten jag gjorde i februari.

[Caaassie]
0

Ja, är 15.

Denna kommentar har tagits bort.
Callisto
0

Har alltid fått smaka av mor och far sen jag var väldigt liten. Aldrig i några mängder förståss. Första gången jag drack utanför hemmet var jag 16. Är 19 nu och har hunnit ha min första riktiga fylla, fyfaan va hemskt det var! Nu vet jag åtminstone var gränsen går =)

nagini
0

jag är 16, drack första gången när jag var 13 tror jag..

har dock aldrig varit full.

jag är typ rädd för alkohol :S

när jag går ute på kvällarna får jag panik när fulla gäng går förbi mig, jag vägrar att gå på fester, även fast jag inte skulle dricka.. jag vill inte det bara för att jag är typ rädd för fulla människor ._.

känner inget sug för att bli full heller

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

jessi_twini
0

Japp, Är 15.

Lainen
0

Drack första gången när jag var 13 och höll på med det mycket, nästan hela 8an. Det var inte helt ovanligt att man drack både fredag och lördagen.

Men ju är jag gammal och vis ;) och dricker nästan aldrig.

Nells
0

Nepp, är 13.

Vittervinge
0

Japp, är 16 år. Festar nästan varje helg.

Mysterious
0

japp, e 15

[IsabelleA]
0

Jag måste erkänna att jag är oerhört chockad! Att så många unga smakat. 12-13 åringar. Även om jag själv drack mig full vid 12 års ålder så berodde detta på att jag mådde dåligt och inte för smakens skull eller för grupptryck. Dock trodde jag att jag var ensam om att blivit full vid den åldern.

Stephanie
0

#55 Fast jag undrar om inte många definierar "smaka" olika. Att smaka innebär inte att man varit full. Jag är 19 år och har aldrig varit full. Men dricker alkohol, det gör jag ibland.

David
0

Är också lite förvånad att så många unga smakat, men precis som #56 säger, så är det nog en väldig definitionsfråga med "smaka". Att ta en cider eller två, eller att vara så dyngrak att man inte vet vad man heter ens.

Men å andra sidan, grupptrycket kanske är större nu, och allt fler mår dåligt och tar till alkoholen som "behövningsmedel", även om det är väldigt kortsiktigt, och leder till ännu sämre mående.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

RatLover
0

Ja, jag är 13

[IsabelleA]
0

Jo, att smaka vid den åldern är väl OK till viss del. Tar man ett glas vin eller två cider anser jag dock detta inte som att ha smakat, utan här anser jag att man faktiskt druckit alkohol. Smakat är väl mer som typ "doppat lillfingret" i mammas vinglas.
(jag gjorde nog detta ganska ofta under min uppväxt, ser inte det som något större problem).

KiroLina
0

Såg några svar från 14-15 åringar som inte provat på.

Till er vill jag bara säga STARKT GJORT och min fulla respekt till er/Susann

KadjaNina
0

Minns inte när jag smakade första gången, men jag började dricka när jag var runt 12 och jag drack för att jag mådde dåligt. När jag var 13 hamnade jag på soc p.g.a mina alkoholproblem.

Nu är det ganska sällan som jag far ut. Kanske en gång varannan månad och då dricker jag oftast bara nån öl eller cider. Jag super mig aldrig packad utan håller mig alltid på en "okej" nivå.

Jag är 16 nu.

Tindrar
0

Jo, tror det iallafall då jag inte kommer ihåg men vet hur öl smakar/luktar så antar jag smakat annars har jag bara luktat^^
Jag är nu 12år men fyller 13 i augusti.

Belindaa
0

Smakat, det är klart jag har! Vem har inte smakat pyttelite öl från sin pappa så pass att man känner smaken? Var väl rätt lång tid sen, är 14 år nu. Har aldrig ens smakat en klunk, utan som sagt endast så man känt smaken.

KexChoklad
0

Jag har smakat alkohol fri alkohol XD , Men nepp , det var inget för mig! det smakade ju inte gott alls

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

destroyed
0

japp är 17 år.. snart 18

KadjaNina
0

#64 Haha, det finns ingen alkoholfri alkohol ;) Var bara tvungen att kommentera det, sorry.

emelie92
0

#64 - Det finns vin, cider m.m. som är utan alkohol. Det kanske är det du menar? för jag har aldrig hört talas om alkohol utan alkohol =)

KexChoklad
0

Det gör det visst ^^ det var öl utan alkohol i .

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

KadjaNina
0

#68 Det finns alkoholfri öl, cider osv. Men inte alkoholfri alkohol.

[marion69]
0

Om man vill vara med på en fest där alla dricker och inte vill känna sig "utanför", så kan man köpa alkoholfritt alternativ.. öl, cider, vin.

Ingen annan behöver ju veta att det är alkoholfritt Flört

Animalen
0

Jag har, är 13 :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

southdakota
0

Nej och vill inte heller, är 14.

VAASHii
0

Har smakat.
Är 19 nu och blev full första gången när jag var 15 år.
Smakade lättöl när jag var yngre men då tyckte jag det var skitäckligt!
Nu dricker jag inte alls för att bli full, pga panikångest och lite annat, men öl går bra :)

Sweetienin
0

Jag är 14, har inte smakat över huvud taget…alla mina komisar säger att det är äckligt så jag vågar inte! :P

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Lill-sass
0

#74 Jag har inte heller smakat.. Haha xD Och jag är 15.

Faidra
0

JAg har precis fyllt 15 och jag har

emwa
0

Ja, jag är 17 och har druckit lite när jag var mindre. Men aldrig blivit full och har inga planer på det heller pga panikångestattacker…

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

skojbruden
0

Jag är 13 och har inte smakat men har snått öl från pappa som bara ligger och vänra på att öppnas!!

Kaninisen
0

Jag är snart 16 och har smakat alkohol. Det gjorde jag första gången när jag var säkert 6-7 år av ren nyfikenhet (mamma var med).
Har bara smakat ett fåtal gånger, men dricker inte. Kan ha varit ett glas champagne på nyårsafton eller en lättcider på balen.

beeellaah
0

ahh. jag var 4-5 år, jag och min kompis tog en varsin cider, vi trodde det var läsk ! ;)) 

sen smakar jag lite då och då ;)

Kristall
0

Ja, och jag är 14, snart 15. Ogillar dock smaken på typ allt utom champagne (och föredrar alkoholfri champagne) så jag dricker inte alkohol särskilt ofta, och har aldrig blivit full.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

AnnieLarsson
0

Jag har råkat dricka 1 glas champagne på ett bröllop. Med råkar menar jag att jag trodde det var vanlig cider. Det var när jag var 12 år.

kimsanpimsan
0

Ja jag har jag var kanske 12 första gången jag smakade liksom doppade fingret i glaset, men första gången jag har klunkat det var när jag var 13 det mesta jag har druckit i mitt liv det var en "burk" cider 2,25 % när jag åt middag med min kompis familj tyckte det va lite skumt att dom lät oss dricka men jag tog chansen annars dricker jag aldrig fyller 14 i september :)

KadjaNina
0

#78 Tycker du ska lämna tillbaka dem. Vänta tills du är äldre.

Ni som inte druckit nångång; Var stolt över er själva! Jag önskar att jag hade väntat.

skojbruden
0

#84 För sent jag och mina kompisar smakade igår.

MajaaR
0

Ja, jag är 13, snart 14.

Birke
0

15, o är, så att säga, gansa bekant med alkohol ;)

[matildax]
0

fick smaka när jag var mindre, dvs ngn klunk. Full var jag första gången vid 15, som jag är nu ;p

TheHippie
0

Ja, Jag har väl fått doppa tungan i nått glas bailys någon gång och smakat någon klung vin och så,  men bara av mina föräldrar…

fast jag har drukit ett glas champanj oxå (hur nu champanj stavas)

[Linsenhejhej]
0

Nej, har aldrig smakat det. Är 13 år.

flikkanAmanda
0

Nej jag har inte smakat alkohol och är 13 år, men jag har kompisar som dricker och umgås med fel folk så jag är rädd för att jag också ska börja göra det.

carsbo
0

nej, är 15. vill inte börja heller

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Katteeen]
0

Ja, jag har smakat. Öl, vin, cider, whiskey och champagne. Är 15.
Alcohol är dock inget jag fastnat för, tycker däremot att det är riktigt äckligt. :S

Emma-N
0

Stoppade alltid ner fingret i mammas vin när jag var liten. :$

Och ja jag har smakat.

Scubs
0

Ja. Jag är 16 år gammal.

[Wera]
0

Ja det har jag, är 16.

Emma-N
0

Och jag är 14 år; missade den punkten Oskyldig

[Koppsal]
0

14 år, ja

Wiker
0

13 år är jag & ja, jag har smakat.

Haztparken
0

Asså ja kankse har smakat något ytterst lite men det måste ha varit några år sen. Eller så har jag bara luktat på det, ska hur som helst inte dricka så det kvittar ju :)

Är 14 fyller 15 till vintern.

Moa-16
0

Tråkigt att så många struntar i lagen :uack: & hur dom själva kommer må. Man går ju inte in och tar en tv för att vakterna/personalen är borta & dörren är öppen. Haha ja, jag tycker man kan jämföra det! Kan ju inte vara gott ens9 Är 16 & har inte ens smakat. Det ni ;) Det är något att skryta om. Att man är 12-13-14 år & har druckit sig full, det är något man ska 'skämmas över' tycker jag! Ändå så verkar det som om det är något många här/& 'i verkligheten' skryter om. Märkligt.. Man måste tänka lite själv oxå. Man har ansvar över sig själv… Om man väljer att förstöra sin kropp redan när man är 12-13 så är det illa… Tänk er för. Jag tror ni kommer ångra er längre fram.

[Golgadoth]
0

Jag smakade för första gången när jag var ungefär sex år, men det var bara en sån liten smutt..

Smakade på "riktigt" när jag var 12-13, då var det baileys, det var riktigt gott! :)

Drack ungefär 2 glas icke-alkoholfri-cider med något annat i, när min ena kusin tog studenten.

Gillar bara likör, baileys och cider, resten är skit! Glad

flikkan
0

Ja det har jag! Är 14 år.

[jakke94]
0

drack första gången när jag var 11
nu det är jag snart 16 och dricker på fester m.m, och mina föräldrar vet om att jag dricker lite på fester …

(har dock aldrig blivit full då jag tkr det känns sjukt onödigt Cool)

JohannaZachrisson
0

Fick smaka en sipp lättöl när jag var runt 10. När jag var liten brukade pappa doppa ett finger i ölen som jag fick smaka på. Jag tyckte det var grymt äckligt så jag vred ansiktet till något oigenkännligt så jag såg ut som en kryssmejsel,vilket mina päron tyckte var 1900-talets roligaste grejSkrikandes

NikkieNikon
0

Ja, jag är 14 och dricker någon öl ibland, för smakens skull Glad

Moa-16
0

#106 Haha, ja, jag är 14 år och dricker några öl ibland för smakens skull

Det lät det :P

NikkieNikon
0

#107 Haha ja nu när jag läser det i efterhand så..men det är gott Flört

[Wera]
0

#105 Haha inte ett dugg lik mig som liten då, jag doppade alltid mitt finger i pappas konjak som liten, gott haha Oskyldig Och tog en liten slurp av pappas (starka) öl och mammas lättöl Tyst Nu smuttar jag av mammas gin och vin haha! Öl och konjak är inte gott längre Oskyldig

Dricker väldigt sällan, druckit någon cider med alkohol förut, men föredrar absolut alkoholfri cider, samma gäller champagne. Kan bara dricka alkohol ytterst lite sen smakar det inte så bra längre :P

Förstår inte hur folk som är 11-14 år kan "skryta" över att de varit fulla :P Det låter så töntigt.

Loveofmylife
0

ja det har jag och jag är 14 år

Aussie
0

Känner mig udda :P Är 16 och har ju smakat någon droppe eller så från pappa men tyckte inte om det…

nello4ever
0

Jag doppar typ bara fingret nån gång ibland, det "värsta" jag gjort var nog när jag åt upp alla mammas dry-martini dränkta oliver, det var jättegottOskyldig

niffen
0

Jag är 15, snart 16 och har aldrig varit full eller berusad det minsta. Smakat, luktat, smuttat har jag ju gjort, men inte mer.

EmmaVarg
0

Ja, och jag är 13 o ett halvt.

Första gången jag SMAKADE var jag kanske 9, men jag har "druckit" då å då imellan..

pigelina
0

ja, är 13 fyller 14, har smakat lite från mamma och pappa typ på sånna här likörer med smaker, men första gången jag drakc på "riktigt" va jag 12 hadde nyss fyllt,

Jag har aldrig vart jättefull, men har en kompis som altid typ kräks och sånt^^ så mycket kommer ja ifl aldrg dricka, blää för att kräkas:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

idisen95
0

Ja jag är 14

Jojaton
0

Ja, jag är 16

Johanna - Instagram

LinneaJohaanson
0

Har smakat, hade första fyllan vid 12 år, sen har de rullat på :)
Livet är en fest! Så ja ja har definitivt smakat
Är 17 snart 18 nu

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Fridaaaa
0

Japp har jag. Är 19 år och ALDRIG varit full!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#21 Precis som jag :) Kan ta en cider ibland, hatar vin XD ^^

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toltaren
0

Är 16, snart 17 och har smakat, men aldrig druckit

Chachaa
0

ja man fick ju smaka av mamma och pappa när man var mindre men första fyllan fick jag när jag var 13 nu är jag 14

Lole
0

Jag har bara smakat av mina föräldrar, eller druckigt cider med alkohol i. Aldrig några mängder och jag har aldrig varit full.. :)

Säger som ovan; har smakat men aldrig druckigt.

JohannaCullenEnvall
0

Ja då :)

Schniigel
0

Jag började dricka när jag var ca 13

heffaklump
0

Ja jag har smakat, men aldrig druckit och kommer nog aldrig göra det heller. Är 16.

Lole
0

#123 Oj, glömde skriva att jag är 13 :)

Signorita
0

Neeej, jag är 12 :)

McGeek
0

Jag brukade smutta på föräldrarnas öl och säga "öl e gott" när jag var runt två, men det var förstås inga större mängder.
Drack "på riktigt" första gången när jag var 16½ tror jag, och efter det har jag inte rört alkohol. Blä.. Skrikandes

Batistini
0

ja, de har jag och är 15 år. de var ett glas whiskey och det var de äckligaste av alla äckligaste saker jag någonsin smakat…

Minitassen
0

När jag var liten så stoppade jag bara fingret i snabbt, var 9-10 år då;) Är 11 nu. Men då smakade jag bara, och jag har ju absolut inte varit full och är inte intresserad av att bli det heller;)

Förresten smakade det bajs xD

Diizkmedel
0

Hjälp! Nästan ALLA har smakat! Jag är 16 år och har ALDRIG smakat. Inte ens när alla mina kompisar som jag ar med i Thailand drack och rökte, även fast dem försökte få mig att smaka så lite som irish coffe (stavning?) Har inte ens drukigt cider m. alkohol.

That that don't kill you can only make you stonger

Batistini
0

SUPERFEL INLÄGG!! XD

Moa-16
0

#132 Du ska vara stolt över dig själv (:

#133 Hamna fel?

Batistini
0

#133 Heheh jaa, helt fel inlägg på helt fel sajt SkämsFlört

Moa-16
0

#135 Haha, tänkte väl. Men det kan hända den bästa ;)

Batistini
0

#136 haha ja, absolut xD

MiniAndMe
0

har inte! :P Är 13…. Bara pyttelite typ en halv klunk men det smakar och luktar VIDRIGT! blää….!

[Laauraa]
0

OJ vad många som har smakat:O jag har inte smakat och är snart 15år.

Moa-16
0

#139 Det är bra! (:

SaraDerek
0

JA när jag var/är 14 :P

SaraDerek
0

JA när jag var/är 14 :P skulle vilja gjort det tidigare ^^

Moa-16
0

#142 Varför? 14 är nog tidigt. Förstår inte varför man vill skada sig själv på det sättet. Synd!

SaraDerek
0

#143 för det var så jäkla kul (A)! jag blev inte spc. skadad xd

Moa-16
0

#144 Det är bara att vänta: om "några" år så visar det sig. Du kommer ångra att du var så dum & omogen som ung.

emms
0

#145 Vad är det som visar sig om några år?

Inte levern i alla fall. Om man inte ´har fått skrumplever så behöver man bara inte dricka på en månad för att den ska återställa sig igen. :)

Emma

Moa-16
0

"några år" menade mer ett x -antal år. Men man förstör sin kropp. Om man dricker mycket redan som 14 åring. Man lär få problem som äldre. Det vet väl dom flesta iofs.

SaraDerek
0

haha okej :P men skit i det lev livet i stället xd inte så att jag super mig full varje helg och deckar (stavas?) i nått dike nån stans :P Utan har druckit en gång med en killkompis. vi satt och drack vitt vin xd vi drack en halv flaska var. Det var jätte kul :) vi blev ju påverkade och sprang runt här i fritsla och gjorde stan orolig (; haha och som tur va var inte mamma hemma x3

Moa-16
0

#48 Nej, jag tänker inte skita i det. Jag vill vara frisk! Jag kan leva mitt liv utan att dricka mig full. Jag kan ha kul endå. Mycket som kan hända med en 14 årng som springer full på stan oxå. Men det är ditt val =ditt liv. Bara du förstår konsekvenserna.

Minetta
0

Nej, är 15.

LillaBenice
0

Jag är 14 och har aldrig smakat

oh-la
0

håller med Moa helt ock hållet… det är först runt 18-årsåldern som kroppen har utvecklat förmågan att bryta ner alkoholen ordentligt. det innebär att den person som är yngre väldigt lätt och väldigt plötsligt drabbas av alkoholförgiftning. levern tar också mycket mer stryk eftersom den inte kan hantera alkoholen på ett bra sätt.

och den som tror att skrumplever är något man blir av med efter några veckors vila borde ta sig ett studiebesök på sjukhus hos leversjuka patienter… nej, skrumplever är inget man bara vilar sig av med… skrumplever innebär att levern tagit så mycket stryk av alkoholen att den börjar lägga av, och inte längre kan bryta ner gifter i kroppen. det gör att gifterna istället cirkulerar runt med blodet. skrupmlever får man av långvarig och kontinuerlig alkoholkonsumption, och kan Inte botas. för att undvika det är det MÅTTLIG konsumtion som gäller.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Skrumplever/

och här kan man läsa om konsumtion bland unga och vad det leder till.

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholoungdomar/svenska+ungdomar+super+allt+mer.htm

emms
0

#152 Jag sa: Om man INTE har fått skrumplever…

Vet att det inte finns någon chans att rädda levern om man redan har skrumplever -.-

Emma

[Sharp]
0

Hur menar du med 'smakat'? Har väl alltid smakat.

Men om du menar 'på riktigt' så ja, det har jag, och jag är 15.

Och moa-16:
Dricker man så tror jag man vet om konsekvenserna. Om man inte gör det = SYND. Men man känns jävligt inkompetent om man inte har en susning om all nyttig man information man får i sig genom skolan, media osv om alkohol. Samma sak med rökning.

DOCK så betyder det inte att bara för att man druckit sig som ett svin någon/några gånger under tonårsperioden så är man inte körd. De flesta växer upp och slutar faktiskt. :) Jag ser det hela som en fas i livet som man kommer över. Man lär sig av sina misstag, faktiskt mer än att andra säger vad man inte ska göra hela tiden. Man lär sig också av sina erfarenheter.
Jag har druckit, jag skäms inte för det. Men jag är inte stolt heller.

Dessutom kan man dricka varsamt också och inte bara för alkoholens påverkan. Istället kanske t ex ett glas vin till något man gillar för att det är GOTT. Inte för att man bli råfull.

Tycker faktiskt rökning är waaay more värre, men det är en annan diskussion…

EmmaVarg
0

är 13, snart 14.  och har smakat massor av gånger, men aldrig druckit "på riktigt" , förutom cider har jag druckit några gånger, men bara om det är nån god smak på denTystOskyldig

riiffen
0

Ja, det har jag. Dock bara pyttelite, av mina föräldrar.

medarbetare på allergier.ifokus .

Moa-16
0

154 Har jag sagt att det är kört? Det kan gå jäkligt illa. Tro mig! Men jag har kanske bara fel erfarenheter. Hur som, det är allt annat än bra. Och man skadar kroppen!

Tycker faktiskt det är värre att dricka än att röka. Även fast man lär dö i förtid om man röker hela sitt liv. Drappas av sjukdomar. Har släktingar som dött i cancer alldeles för unga. Alla rökare. .Men i längden kan man dö av alkohol. Och det kan ju hända en del när man dricker oxå. Dom flesta är inte riktigt sig själva med alkohol i kroppen. & alla människor är inte snälla här i världen, att gå runt full på stan när man är sådär 12-17 är inget att rekommendera.

Jag vet att man kan dricka varsamt. Dom flesta gör ju tyvärr inte det, bara. Extremt svårt det där tydligen.

Nej, jag tycker man ska hålla sig borta från sånt där skit helt! Iaf, tills den dagen man är 18!

Birke
0

#157 Undrar hur det går när man går ut på krogen vid artonårs dagen och får sin första fylla haha?

Jag dricker enbart för att det är så grymt kul. Umgås med människor, dansa, lr bara sitta ramför brasan med en öl.

[Sharp]
0

Jäkligt illa, körd, dålig - whatever. Ingen stor skillnad på orden. :)

Åh ja, jag vet vad alkohol kan göra med kroppen, min mamma är/var föredetta alkoholist, så jag har lite erfarenheter. Men jag står fortfarande vid att rökning är mycket värre. Ser man till det stora hela så kan i princip allt göra kroppen illa under en längre tid.

Hur vet du att de flesta inte gör det? Bara för att du ser ett gäng skrikande fulla fjortisar på stan så betyder det inte att de flesta just dricker så.

Moa-16
0

#158 Jadu, dom är iaf 18 år =inga barn. Och får ta ansvar över sig själv. Förhoppningvis går det bra. Klart man ska få vara riktigt full någon gång i sitt liv. Vad vore livet utan alkohol? Det går ju nte att klara sig utan, hur ska man då ha kul? *suck*

#159 Det är skillnad. Jag säger inte att det är kört =Du tar några öl & ditt liv är förstört, det har jag inte skrivit. Men det kan gå jäkligt illa. Vilket jag HOPPAS dom flesta ungdomar förstår. Men kanske inte vill se. Folk skryter om att dom dricker. Det tål jag inte. 

Om man springer runt full på stan när man är 13 då är man cool? Dom flesta under 18 på det här forumet dricker. Dom flesta verkar försvara det? Varför? Du tycker alltså att det är okej? Har iofs inte tittat hur gammal du är.. Men vad arg jag blir.

Och hur jag vet hur dom flesta gör det? Är det ett dåligt skämt?

oh-la
0

#154, det finns många studier som pekar på att hur du dricker i tonåren påverkar hur du kommer dricka under resten av ditt liv. folk som dricker mycket, och börjar tidigt löper mångdubbelt så stor risk att bli alkoholister eller alkoholmissbrukare senare i livet. man ser även starka samband till att föräldrar bjuder på alkohol och alkoholism och alkoholmissbruk, samt förgiftning till följd av för mycket drickande på kort tid.

[Sharp]
0

Jag är 15. Nej, jag försvarar det inte, jag tycker inte det är bra, men jag tycker inte att det är kört för resten av livet.

Men du menade antagligen inte såsom jag trodde att du gjorde.

Nej, jag tycker inte det är ok. Men jag fick för mig att du hade någon "dittlivärkörtomdudricker" attityd, fast det har du ju förklarat att du inte har. No offence =)

Nej jag skämtar inte med dig. Jag vill bara ha svar.

Jag tycker också en rätt stor del av ansvaret vilar hos många föräldrar. Visst, man gör valet själv, men päronen ska liksom vara en slags "coach", och kanske snacka med ungarna om det. Det hjälper rätt mycket. :)

Vet heller inte varför "de flesta försvarar" att de druckit, jag kan inte stå för deras talan, bara min.

Ok. Kan jag få läsa det? Inte för att jag inte tror på dig eller någonting, skulle bara vara intressant att läsa.

oh-la
0

http://www.fhi.se/PageFiles/8876/Tonarsparloren-2010.pdf

den här tyckre jag verkligen var kanon. det är någon i tråden "alkohol påverkad" som redan länkat, och jag har suttit och läst den hela eftermiddagen. riktigt intressant!

här är även systembolagets egna del om alkohol och ungdomar

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholoungdomar/svenska+ungdomar+super+allt+mer.htm

här kommer en liten artikel från drugsmart.se, en sida som riktar sig till unga om droger (som alkohol faktiskt är). den ger en tankeställare om varför man ska låta bli att dricka som ung, eftersom det påverkar hjärnan negativt då den är mitt i sin utveckling.

http://www.drugsmart.com/blog/drugsmart/artikel/alkoholexpert-svarar-pa-fragor

det finns hur mycket som helst om ungdomar och alkohol, och allt pekar åt samma håll…

Birke
0

#160 Det märks verkligen att du inte har ngr bra erfarenheter av alkohol.

[Sharp]
0

Tack! Det ska jag läsa. Glad

Moa-16
0

#162 Nej, så menade jag självklart inte. Världen är inte svart & vitt. Men om du läser länkarna där, så finns det risker om man börjar dricka i unga år. Och, ja, det kan gå riktigt illa. Tycker inte man ska dricka under 18 även om man bara tar någon öl.

Men är man vuxen & tar 1-3 glas vin. Helt okej. Jag är absolut inte helt imot. Bara man kan hantera alkohol & är över 18.

ObelixStar
0

Jag är 17 år och har aldrig druckit :) Dock har jag tagit nån klunk av typ cider eller nåt sånt, för att smaka, men inget mer ^^ När jag är äldre så kommer jag kanske dricka nån cider eller partydrink endast för att det är gott, men jag vill aldrig dricka så pass mycket att jag blir lullig eller full xD Man kan ha precis lika roligt utan alkohol, jag har levt ett kul liv än så länge utan alkohol :D Och anledningen till varför jag tänker vänta med att "dricka" är för att jag växer ju faktiskt fortfarande och jag vill inte förstöra min kropp, alkohol gör mer skada än vad man tror x) Nä, då är det mycket bättre med läsk, vatten eller juice ;D Dock är inte läsk och juice så bra för tänderna, men.. ja xD

lillaisa
0

Ja, är 15 år. Har smakat typ öl, vin, cider, champagne, glögg, men bara typ doppat spetsen av kniven i mina föräldrars glas och smakat. Har aldrig tagit en klunk eller så utan bara någon droppe. Är absolut emot att dricka stora mängder alkohol och hoppas jag kommer fortsätta ha den åsikten ;)

/Isa

Nessie-09
0

jaa, och jag e 12

Nessie-09
0

jaa, och jag e 12

[Sniff]
0

Jag har inte smakat, kanske råkat ta fel glas någon gång och fått några droppar, men inte druckit. Jag tycker man ska vänta med sånt tills man är vuxen och man inte växer mer. :)

iBella
0

Ja, det har jag ;P Jag är snart 15 ;)

[Golgadoth]
0

Har redan skrivit här, men skriver igen. Fyller 17 om typ två veckor, har druckit totalt 5 gånger i hela mitt liv, och har aldrig varit full/berusad.

Jag tycker (förlåt alla, hehehe) att folk som dricker och blir extremt fulla är dumma i huvudet, dom förstör hela kroppen och går det för långt blir man alkoholförgiftad och kan t.om. dö, fast det visste väl de flesta av er vid det här laget..

Jag kommer ALDRIG börja dricka massa sprit öl osv så att jag blir full, jag tycker att det smakar skit, och det enda jag skulle dricka skulle isf vara rödvin i kyrkan på nattvarden (och till kyrkan går jag typ 1gång/år), alkoläsk, cider, likör och baileys. och eftersom jag är under 20 kan jag inte gå till systembolaget och köpa det, och jag tänker inte anstränga mig för att få tag på det eftersom jag inte känner nåt behov av att dricka. :)

har massor av vänner som är äldre än mig och kan köpa ut, men jag skulle aldrig utnyttja dom pga det.

Varför dricka när det finns så många roligare saker att göra?

lillaisa
0

#173 Håller helt med dig, det kommer INGET bra ur att supa sig full. Förstår att man i tonåren är nyfiken och så på alkohol, det är kanske jag med, men bara för det behöver man väl inte dricka så mycket det bara går?

/Isa

Linus-the-bunny
0

Nej, Haha känner mig utmobbad x)

[Golgadoth]
0

#174 nej precis :) ibland känner jag enormt sug efter att bara vara lite som alla andra, typ bara för en dag, men man kan ha kul utan alkohol så.. :)

lillaisa
0

#176 Eller hur, dessutom minns man det roliga dagen efter om man inte har druckit ;)

/Isa

[Golgadoth]
0

#177 så sant så :D

Birke
0

#177 Det är vell klart att man minns saker dagen efter man har druckit.

Verkar att de flesta som tkr att det är så hemskt fel aldrig har druckit, och har uppfattningen om att man måste tappa kontrollen, supa tills man däckar och göra saker man ångrar dagen efter.

Chiquitaa
0

Japp jag har och jag är 14 :)

[Next]
0

Ja, 11, Det var jätteäckligt :P

Det tycker jag fortfarande, ska fylla 15 i år.

Upendo
0

Ja, Jag är 12 och har smakat. Inte blivit full men smakat något glas.

Zekina
0

yesbox, det har jag och är 16 år

SaraDerek
0

Jag ska supa ikväll :D

Moa-16
0

#184 (??) Det är inget att skryta om!!

Birke
0

#184 Kul :) Men varnar dig, du bör hålla dig från tråden haha - allt o alla som talar för alkohol blir påhoppade.

Moa-16
0

#186 Ursäkta? Uppmuntrar du minderåriga att supa? Ja, det är ju upp till dig såklart. Men jag tycker det är lite tokigt. Det är inget påhopp, utan det är helt enkelt inget att skryta om! Sen var det inget svar på frågan.

Birke
0

#187 Och där kom det haha! Det är faktiskt så att bara för att man dricker lite och har kul ibland blir man inte alkolist och går o dör dagen efter.

Kan lika gärna tala om för dig att du inte behöver snacka mer med mig iaf, för jag skiter i att du är en ängel och tänker inte argumentera med dig, för jag är slut på allt jag läst.

Moa-16
0

#188 Oj, där kom däremot ett påhopp. Herregud människa, Vad du överdriver. Tycker helt enkelt inte man ska skryta om att man ska ut & supa ikväll. Skadar kroppen. Speciellt när man är ung. Konstigt att du stör dig så mycket på min åsikt ="drick inte om du är under 18" Men nej, man lär inte dö om man gör det en gång om året. Men nu vet ju inte du hur ofta hon är ute & super. Och inte är det bra! Så jag tycker du ska vara tyst & sluta uppmuntra minderåriga att supa. Och kul kan man fan ha utan alkohol, det du!

Birke
0

..och det ända jag kan göra hä hemma ät att skratta.

Moa-16
0

#190 Okej, du kan ju åka med ambulans en midsommarkväll. Undra om du tycker det är lika kul med fulla 13 åringar då. Och var snäll att sluta förlöjliga allt jag skriver.

Birke
0

#191 Det är det att du dömmer ut hela grejen och förklarar alla, ex jag, som berättar hur kul jag har med mina kompisar att dom är idioter. Det må vara så att du bara ser nackdelarna, men jag ser även de kul delarna.

Om man inte kan hantera alkohol när man är 15-16 tvivlar jag starkt på att man kan det när man är 18.

Moa-16
0

#192 Haha, dömer ut hela grejen? Saken är den att man ska inte dricka när man är under 18 år, för att =kroppen har inte växt klart. Det skadar mer! Kan ju inte vara sådär jätte svårt att förstå, tycker jag. Men men. Sen vid 18 kan man väl festa varje helg i ett år. Om man nu tycker det är kul. Sen kan man växa upp ;)

Birke
0

#193 Så den 11 feb om 2 år är det helt ok förmig att dricka, för just det datumet har min kropp vuxit klart? 18 är bara en myndighets ålder. Ska vi säga att vi släpper det här? Jag kan iaf inte få ut mer av det här, och slår vad om att du har tröttnat precis lika mkt som jag.

Moa-16
0

#194 Det är iaf bättre än att dricka när man är ca 13 år. Och förhoppningvis är man rätt mogen vid 18 års ålder, Och förstå vad man gör och vet vad det kan få för konsekvenser!

Men jag måste säga att du har rätt, fast det tar imot. Jag har tröttnat på det här tjatet! Sunt förnuft kommer man långt med,Synd att dom flesta verkar sakna det!

Birke
0

#195 Håller med dig om att 13åringar inte ska ha ngt med alkohol att göra ja.

Birke
0

#195 Håller med dig om att 13åringar inte ska ha ngt med alkohol att göra ja.

lillaisa
0

Tror att SaraDerek skrev så bara för att provocera ;)

/Isa

Moa-16
0

#198 Isåfall lyckades hon -.-

Azmaria
0

jag har inte druckit alkohol under min 18 års ålder, utan jag smakade först några dagar efter min 18 års födelsedag :)

(är just nu 18)

men, mjaa.är lite missnöjd över alkohol smaken kan jag säga.  Man har ju hört rykten, prat om hur gott alkohol är men när jag smakade med förhoppningar att de skulle vara någon "smaka gott grej"  så blev jag smått besviken.  Det smkade enligt mig beskt och … torrt?!  xD

så näe, alkohol är inget jag kommer att fortsätta dricka, inte ens på fester, bröllop etc där alkohol är inblandad, jag föredrar kolsyra med bubblig känsla.

;)

Make Pasta not War, Vee~

[Bolten]
0

Jupp och jag var 9 :)

[Bolten]
0

Jupp och jag var 9 :)

SaraDerek
0

JAG HAR HAFT KUJ!!! drack  baylies o stark öl ox

Moa-16
0

#203 Dom flesta här inne tycker nog bara du är barnslig! Som sagt är det absolut inget att skryta om!

SaraDerek
0

moa jag skryter inte o:!? du måsue ha ett jäkligt tråikigt liv x)

Moa-16
0

#205 Jo, du skryter. Vi vill inte veta att du ska ut & supa. Eller vad du druckit. Jag har inte ett tråkigt liv bara för att jag inte måste supa mig full för att ha roligt.

Moa-16
0

Förövrigt tror jag du är ute efter att provocera…

SaraDerek
0

moa, lilla du du missar så myckt sötnows x) men välj själv :D ja o han som söp hade kul (;; <3

tycker du ÖVER RIAGERAR O: typ hallå el?

Moa-16
0

#208 Tips: Gå & lägg dig.

SaraDerek
0

Moa; hmm funderar på det O:…. har ont i huvet xc

Emaljoh4
0

HAHAHA!!!!!!!! Tror jag dör av skratt…

För det första,  man kan ha MINST lika roligt utan att vara onykter!

Då har du inte träffat mig, jag har oftast roligare än personer som dricker. Jag har roligt ändå. Svinkul har jag…

Det är bara många ungdomar som tyvärr tror att man inte kan ha roligt utan sprit , men det är tyvärr fel…

Eftersom jag inte dricker överhuvudtaget så slipper jag:

- att skämma bort mig totalt!

- Det är inte så stor risk att jag har sex med någon jag inte vill ha sex med.

- Min hjärnas utveckling påverkas inte negativt på något sätt, snarare positivt. Ett gott skratt förlänger livet, och klart man kan skratta när man är påverkad, men då har man redan gjort negativ påverkan på hjärnan, så det jämnar ut sig.

- Man slipper den vidriga bakiskänslan och minnesförlust.

- Behöver inte ha vidrig andedräkt eller kroppslukt. Sprit luktar äckligt.

Vill gärna höra dina fördelar med sprit Sara? Skulle varit intressant.. Förutom att det är kul (!?!?!), säg inte att andra har tråkigt liv om du inte kan ha ett roligt liv utan sprit. För vem är det då som har ett tråkigt liv?! Jo, det är du såklart"

malin--a
0

Jag har smakat, är 14 nu och var 9 eller 10? Men det var av misstag, trodde det var min dricka jag tog, men det var pappas ;) Snacka om att jag blev paff! Och fy vad äckligt det var, uschuschusch :P

emms
0

#205 Nej, moa har ett oehört trevligt liv! Hon älskar att komma in här och skälla på alla som har någon annan åsikt än henne. :) Vi kanske alla borde börja med detta! Låter så kul! :D

Emma

Moa-16
0

#213 Vad du är barnslig nu. Det här råkar vara ett diskussionsforum. (vet inte vad ni gör här? För att hoppa på mig, om inte annat?) Jag vill iaf disskutera! Skälla vet jag inte om jag gör. Åsikter kan jag acceptera. Dock inte människor som skryter om att dom dricker. Tycker det hör hemma på dagis. Inte här!

emms
0

#214 Du verkar inte kunna diskutera du heller ;9 Varje gång någon annan säger något säger du samma sak om och om igen. Tror att vi har fattat att det är farligt nu…

Att skryta om att man dricker hör väll verkligen inte hemma på ett dagis! xD

Emma

JohannaCullenEnvall
0

#214 - Jag tycker du hör hemma på dagis som inte kan acceptera andras åsikter :) Jag tycker som emms (gissar att du heter emma?) att du kommer här och skäller ut alla som tycker olika än vad du gör.

[Bolten]
0

#215 Tror inte barn på dagis snackar om att dricka… xD

Moa-16
0

#215 Herregud människa. Säger samma sak till dig: Läs om läs rätt. Orkar inte upprepa mig mer. Sen var jag övertydlig när jag skrev dagis. Och det tror jag faktiskt du fatta.

emms
0

#218 Du har redan skrivit samma sak 100 ggr i denna tråden och tror inte att någon kan läsa fel SÅ många gånger…

Emma

Moa-16
0

#219 Seriöst vad less jag blir. Jag REAGERA när en människa som antagligen är minderårig? skriver att hon ska ut & supa sig full ikväll. Och kommer med påhopp Lixom du. Om du /ni stör er på mig. Så låt bli att läs det jag skriver!

JohannaCullenEnvall
0

#220 - Men vi REAGERAR också när du skriver så :) Och det här är ju som du själv sa, ett diskussionsforum :)

Moa-16
0

#221 Skillnaden är att ni reagerar på fel sätt. Jag vill inte jävlas, jag bryr mig faktiskt. Ni kommer med påhopp på mig för att jag inte super mig full,För att jag tycker det är fel att  dricka när man är under 18 år.

[Bolten]
0

#222 Det är ju knappast du som bestämmer hur de är rätt och fel och reagera?!

[Bolten]
0

[Bolten]
0

SaraDerek
0

hahahah EMMS äger ut dig moa sorry (;

och nu säger du imot dig själv får vi inte skriva helt plötsligt? det var ju ett diskutionsforum x)

o fördelarna med att supa;

1. Status (sorligt nog.)
  2. man får mer självfortroende och vågar göra saker.
  3. Man kanske får hångla med killar som med e fulla lättare att få strula om man är full med heta killar (;
  4. man får JÄKLIGT kul!
  5. det är gott x)
  6. Man lär känna MASSA nytt folk på fester
  7. man lär sig hur mycket man kan dricka innan man spyr och det kan vara bra (;
  8. Man får komma ut på även tur (;
  9. sen behöver man inte supa sig full som man spyr och inte kan gå, men så man blir lite flummig
  10. DÅ HAR MAN KUL!

Hittade 10 anledningar (;

JohannaCullenEnvall
0

#222 - Det gör ju inte vi heller, eller iaf inte jag :P Jag gör det ju för att jag tycker att DU övereagerar, och då måste väl jag få säga det?

Så du tycker att när man har fyllt arton så är det helt OK att supa dagarna i ända?

Moa-16
0

#225 Jag reagerar när jag känner att det behövs. Sen vet jag inte vad jag skrivit som får er att reagera. Ni kan ju knappast säga att det är fel av mig att reagera. Förstår helt ärligt inte hur ni tänker.

lillaisa
0

#226 Håller inte med dig på någon punkt.

/Isa

[Bolten]
0

#228 Och ja förstår inte hur du tänker, ungdomar kommer inte sluta dricka, röka för att du tkr det.

Moa-16
0

#227 Du ville ju inte bråka mer om det? Tycker det är fel att säga att jag övereagerar när en 13-14 åring ska ut & supa sig full. Du får ha den åsikten. Men jag måste få säga att jag tycker det är väldigt tokigt.

Nej, jag tycker inte det är bra om en 18 åring dricker sig full dagarna i ändå heller. Men betydligt bättre än att en 13 åring gör det. Och förhoppningvis har man mognat på sig lite när man är 18 år. Och kan ta ansvar för dom ev, konsekvenserna.

SaraDerek
0

#230 nej percis.

Moa-16
0

#230 Nej, man jag vill reagera & säga vad jag tycker. Då gör jag det. Säkert någon som tagit åt sig.

lillaisa
0

Håller faktiskt med Moa i det här fallet, man ska göra allt man kan för att få unga att sluta dricka. Dricker man för att få status umgås man med fel personer.

/Isa

JohannaCullenEnvall
0

#231 - Jag fick inget svar när jag bad om ursäkt, så då tog jag för givet att du inte godtog min ursäkt. Men du sa tidigare att jag inte accepterade din åsikt när jag skrev så :)

Moa-16
0

#235 Jag skrev att du får ha den åsikten. Men jag tycker den är väldigt tokig & håller inte alls med dig. Och då säger jag det. Och när du säger att jag övereagerar accepterar du ju inte min åsikt.

[Bolten]
0

#233, ja men de flesta vet nog att de är olagligt, och att de flesta är emot de, men jag tror verkligen nt att någon här inne har tagit åt sig, utan mer blivit irriterade på dej

Moa-16
0

#226 Då läste du tokigt. Jag skrev: om ni stör er så på allt jag skriver, läs inte.

Moa-16
0

#237 Helt ärligt skiter jag i att det är olagligt. =En 13 åring full på stan, det kan gå illa! Och som sagt så skadar man sin kropp något enormt om man dricker mycket när man är så ung. Ni får bli hur irriterade ni vill. Gör mig inget. Jag får säga vad jag tycker & ge er fakta, vilket det faktiskt är. Öppna ögonen!

[Bolten]
0

#239 Det är ingen här inne som inte vet att det är farligt både för kroppen och för att man kan göra saker utan att tänka. Men folk gör de ändå, och bara för att du påpekar de alla redan vet, kommer nog ingen att sluta dricka, även om de gör de varje helg, en gång i månaden elr hur ofta det nu är.

Så du hjälper ingen, faktan du säger, den vet alla redan.

Öppna ögonen!

SaraDerek
0

men moa, du måste acc våra åskiter med och inte få rycket och säga att det vi säger är HELT fel och galet!

Moa-16
0

#240 Tror inte 13 åringar som röker & dricker sig fulla förstår vad dom gör helt ärligt. Klart jag försöker förklara då. =Jag får skriva precis vad jag vill & reagera kommer jag göra, även om ni blir irriterade. Som sagt stör du dig på det jag skriver, läs inte.

#241 9

[Bolten]
0

#242 nä skriv vad du vill men du snackar nog mest för döva öron Glad

Moa-16
0

#243 Men det vet inte du ett skit om:-d! Många har väldigt svårt att erkänna att dom har fel,tyvärr. Säkert flera som fått sig något att fundera på! Eller så är det jag som är naiv. Men jag tror/hoppas det!

malin--a
0

Moa-16: Måste säga att jag faktiskt håller med dej på vissa ställen, även om ingen annan gör det ;P

[Bolten]
0

#244 om du kollar hur måga som är emot dej… haha synd.

Moa-16
0

#245 Skönt att höra! Men jag förstår helt ärligt att alla "coola" drickande ungdomar här inne, inte håller med mig. Men dom som är starka nog att avstå trots grupptryck. blir iaf jag mycket mer imponerade av!

#256 Som sagt är det inte många som vågar erkänna att det "jag" gör "kanske inte är så bra" Det är jag 100% på. För det är jäkligt svårt!

Loveofmylife
0

Jag hör bara omkring mig iskolan om hur folk super sig fulla oj så kul dom hade. Dom söp så mycket att dom trillar, dom kan inte stå för vad sagt eller gjort. Dom har minnesluckor. Jag ser inget roligt i det. Att ha en minneslucka. Att sitta och spy halva natten för att du söp för mycket.

Nu säger jag inte att alla här inne dricker på det sättet, men dom som gör coh försvarar drickade bland dom som är under 18 tycker jag har fel. För gränsen är satt där av en andledign inte för att vara elak, inte för att retas. Den är satt där för att skydda dom under 18. Ifrån att förstöra din kropps utvecklig. Och ifrån onödigt våld.

Att säga nej till alcohol tycker jag är lätt. För jag vet att jag vill inte ha dom där minnes luckorna. Jag vill inte spy hela natten. jag vet hur svårt grupptryck då jag har en vän som är väldigt svag för det h*n har gjort en hel massa h*n ångrar. min vän är väldigt ledsen över de.

Att supa med måtta när man över 18. Supa för att festa till det lite, men man ska alltid kuna stå för det man säger och gör. Folk blir hemskr utnyttjade när dom är fula. dom gör saker dom inte är stolta över.

Att supa ger ingen satus hos mina vänner. Dom skulle antagligen slå till mig lätt, för att jag var dum nog att supa mig full på det sättet. har du vänner som ger dig status för vad du gör på en fest.Tycker jag man ska söka nya vänner.

Mina åskiter alla har rätt till åsikter. Men ta det lungt det är ett forum. Man ska kunna diskutera utan att folk blir sura utan att göra folk irreterade. Det ska vaar trevligt. Skrattande

MVH loveofmylife

Loveofmylife
0

Oj ursäkta mina stav fel på fulla :S

Emaljoh4
0

Kul att jag fick svar och anledningar till det.

Måste dock kommentera varje anledning.

1. Status (sorligt nog.) Om du bara vill ha status i livet, så kanske det är bättre att uppnå något annat? Det kommer i vilket fall alltid finnas folk som inte gillar dig.
2. man får mer självfortroende och vågar göra saker. Är det inte bättre att öka självkänslan så att du vågar bjuda på dig själv?
3. Man kanske får hångla med killar som med e fulla lättare att få strula om man är full med heta killar (; Och det är ju jätte coolt att strula med en kille som inte skulle gjort det i nyktert tillstånd? :s
4. man får JÄKLIGT kul! Som sagt, man kan ha minst lika roligt nykter.
5. det är gott x) Om det är gott eller inte är väl upp till var och en. Så det finns inte så mycket att kommentera.
6. Man lär känna MASSA nytt folk på fester Ja, så kan det vara. Men vad tycker du, några få BRA vänner, eller 1000 bekanta?
7. man lär sig hur mycket man kan dricka innan man spyr och det kan vara bra (; Wow, vilken fördel! Det kommer man långt med här i livet *Är en aning ironisk*, skämt åt sido, synd att man måste spy några gånger först.
8. Man får komma ut på även tur (; Det kan man göra ändå. Glad
9. sen behöver man inte supa sig full som man spyr och inte kan gå, men så man blir lite flummig Det är roligare att vara nykter. Då är man inte olaglig, får inga minnesförluster , man vågar saker, m.m
10. DÅ HAR MAN KUL!'

God jul!!

malin--a
0

#250 (Y)

7. man lär sig hur mycket man kan dricka innan man spyr och det kan vara bra (; Wow, vilken fördel! Det kommer man långt med här i livet *Är en aning ironisk*, skämt åt sido, synd att man måste spy några gånger först. " xD

Emaljoh4
0

#251 Flört

Sweelin
0

Haha men guud! Snorungar! Heja Moa! Och vilka jäkla dumma anledningar på kommentaren #226

Alltså, sitter bara och skrattar! Finns f*n inga bra anledningar till att dricka, och det är OLAGLIGT under 18 år och därför bryr sig andra också.

Gillade kommentarerna #248 och #250

Snälla väx upp

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

JohannaCullenEnvall
0

#236 - Jo, i den andra tråden skrev du något sådant om att du inte kunde acceptera att jag tyckte det eller nåt, minns inte och pallar inte kolla upp det. :P

Moa-16
0

#253Håller med till 100%! (:

#254 Jag kan inte acceptera det! =För jag håller inte med dig. Men du får såklart tycka vad du vill. Men jag måste få säga ifrån. Du accepterar lixom inte min åsikt när du säger att jag övereagerar som sagt. Men vi lägger ner det. Börjar kännas tjatigt!

JohannaCullenEnvall
0

#255 - Ja, thank God.

SaraDerek
0

löjlig diskution

Moa-16
0

#257 Kan du inte diskutera utan att gå till påhopp & använda onödiga ord. Så ska du inte vara på ett forum! Så otroligt omoget!

Loveofmylife
0

#257 Det där är bara löjligt..

Vi följer lagen. Vi tycker det är dumt att dricka.

Bara accpetera detta!

SaraDerek
0

lol? sluta diskutera det har för hjälper ju inte? vi har våra åsikter och ni era och ingen kommer ändra på sig? lika bra o låsa tråden och göra en ny där inget diskuteras? el itne så som här x)

Loveofmylife
0

Men SaraDerek om ingen säger till om det för ingen komem rändra på sig. Så nej då komme ringen änrda på sig. Men säger en person ifrån, så ja då är det ett steg mot det bättre.!

Moa-16
0

#260 Det här är ett Diskusionsforum.

lillaisa
0

Det som är löjligt är att vissa nästan försvarar drickande när man är under 18. DET ÄR INTE OKEJ ATT FÖRSVARA. Spelar ingen roll vad ni har för argument, det är inte okej.

/Isa

Moa-16
0

#257 Sen tänk efter innan du skriver, du måste kunna stå för det du skriver. Vilket du inte gör när du tar bort.

#263 Håller helt med dig!

Jetset
0

Jag håller med Moa-16 och #263 Helt och hållet.
Och faktum är ju att alkohol i tidiga år faktiskt skadar kroppen och hjärnan tar stor stryk av det, i och med att man fortfarande utvecklas vid te.x 14 års åldern.

En bra sida ->  http://www.umo.se/Dricka-roka-knarka/Alkohol/Hur-paverkas-kroppen-av-alkohol/

elli-kleo
0

jag har smakat

har aldrig varit full eller druckit mkt bara smakat

är snart 15

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Kassy
0

Ja, är 13 år

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

viktoria91
0

ja, är 18 snart 19. tror jag var 16 första gången jag smakade lite typ cider med lite alkohol i=P gillar inte smaken av alkohol och har aldrig varit full, fulla människor är patetiska tkr jag^^

freddiie
0

Ja, och jag är 14.

freddiie
0

Ja, och jag är 14.

bloggtjejen96
0

ja jag är 13 år

hannakb
0

Jag har smakat och är snart 13. Om jag nu dricker så dricker jag inte så mycket så att jag blir full, har aldrig varit full och tror inte att jag blir så att jag kommer dricka mer i tonåren. Om jag dricker en liten cider gör det ingen större skada. Och jag dricker kanske en cider en gång i halvåret Cool

Annars dricker jag inte. That's it

Hallonpajen
0

Ja och var väl 10-12 typ bottenskrpet i en flaska cider elr doppa fingret i ölen.

Flamman1
0

Jag har druckit cider nån gång, sen när jag var lite fick jag smaka på öl. Men har aldrig druckit mig full. :) Jag blir snart 16år.

Förstår inte varför man ska dricka… Vad är det som är så roligt med det glömma bort allt och bara göra bort sig? Är det för att kunna vissa att man är cool för sina vänner? OJ vad cool man är blir full och helt bort och senare backsmälla det är ju så coolt.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

Peak303
0

Ja det har jag, men bara när mina föräldrar vet. Altså hemma x) Jag är 16 :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

arizonaz
0

Ifall ett dopp med fingret i mosters ölglas (6-7år?) och ett par klunkar ur en monster (egentligen en energidryck men ändå) raknas, så ja? haha xD

Jag är 11 år ;)

och jag vill tillägga att jag fullt ut håller med moa-16 i denna diskussion …

Neoos
0

Uj lång tråd, svär på att det inte är någon som läser det jag skriver haha!

Jag var 15 första gången jag drack och blev full, självklart var man yngre när man smuttade lite av mamma och pappas ''spännande'' dryck i glaset. nu dricker jag väll kanske 2-3gånger i månaden, kan säga att jag har huuur kul som helst och ingen kväll blir lik den andra. är snart 17år.

[Shaiya]
0

Jag var val ratt liten nar jag smakade alkohol for forsta gangen, inte speciellt gott var det heller.

#16 Aven har i Sverige har vi ju doppat nappar osv i lite alkohol for att fa barnen att bli lugna. Det berattade min gammel mormor for mig innan hon dog att sa gjorde man bara pa den tiden. Konstigt enligt mig.

BarbieBrownHair
0

Jag har smakat 1-2 gånger men det var när mina föräldrar sa att jag fick smaka. Och jag smakade vin & öl. Och inget var gott Guld i mun

BarbieBrownHair
0

ps; är 13

Cazzos
0

Mitt första smak var nog när jag var runt 4-5 år.

Var på en födelsedagsfest hos mammas väninna med mamma. Gick runt själv och hittade ett glas med äppeldricka!

..Trodde jag.

Senare så upptäckte mamma att jag inte kunde gå ordentligt.

Ju äldre jag blev desto mer nyfiken blev jag. Doppade alltid ner ett finger i mammas alkoholdrinkar och ville smaka. Tyckte inte alls om det.

Drack mig full när jag var 11½ år.

Nu är mamma lite av en alkoholist men det tänker jag inte prata om här. Glad

[JuliaRosengren]
0

japp, 17år

Emaljoh4
0

Nej. Jag är 16

kialary
0

Jaouup :) Jag e 13 nu men var full första gången  när jag va 12,,, :)

gaabriellaaa
0

Nja .. beror väl på hur man ser det. Smakat har jag gjort i hela mitt liv från mamma o pappa .. men druckit nja … vet inte riktigt. Har tagit någon cider någon gång och har även druckit glögg med alkohol i många gånger haha, men inte mer än så. Glad

[Avfall]
0

första gången jag smakade var jag väl 6-7 år.

Började dricka när jag var 12, är 16 år nu.

Fejhn
0

Jag fick ofta smaka när jag var yngre, ett halvt glas folköl till maten tex.

började inte dricka förrän jag var 18 år, då gick vi på krogen och dansade och drack öl, fyller 21 i år.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, är 14 år gammal och smakade öl första gången när jag var 8 år gammal, jag gillade smaken också, har smakat flera olika alkohol drycker men är inte en sån som dricker mycket, på nyår kan jag ta något starkare men på fester så dansar jag så mycket att jag inte hinner köpa något iaf, annars brukar det bli cola eller cider

[fffpp]
0

jag tror nästan alla har smakat hemma, av mamma eller pappa bara en klunk men jag är 17 och har druckigt. men drack "riktigt" första gången när jag var 14/15 kanske..

Diizkmedel
0

Gash vad många det är som drukigt när dem var små! (typ 15 och under)

Varför gör ni det?

That that don't kill you can only make you stonger

[Avfall]
0

Jag har inge aning om varför jag drack, har inte heller någon aning om varför jag dricker än idag riktig, kommer nog aldrig att få svar heller.

[h-malm]
0

Smakat har jag ju gjort men absolut inte supit så jag blir full.

saandrra
0

Ända sen jag var liten så fick jag smaka vin av mamma, lite öl av pappa, osv, men endast en klunk. Och jag gillade allt då.
Men första gången jag var riktigt full så var de när ja var 16 (vilket jag fortfaarande är).

hanna-linnea
0

Jag är 14 snart 15 och jag har aldrig druckigt och inte "smakat".

Jag tycker att det är sorligt hur många som har druckigt sig fulla när dom är så små. Ser ingen mening med det? Eller rättare sagt det finns ingen! :)

[_annaH]
0

Smakade första gången när jag va rätt liten.

Har festat några gånger o druckit mig full så jag spytt, kvällar som jag ångrar! Förstår inte varför man ska gå ut o dricka varje helg? Visst det är kul ibland, men varje helg? Jag tycker personligen inte om sånna personer, fast nästan alla mina "vänner" är ute o super varje helg. Men jag har tur att jag träffa min pojkvän innan allt gick åt H******.. Nu när nån frågar om jag ska med o festa så följer jag med, menjag dricker juice istället :P Och ja.. folk sitter o skrattar åt en, men jag sitter o skrattar åt dom som kommer få baksmälla o ligga o spy medans jag liksom kan sitta o göra en massa andra saker.Jag föll för en sak, rökning.. När jag va 13 vilket jag fortfarande är fast vid. Bara för att i början feströkte man med kompisarna för att va cool, sen blev det på rasterna i skolan. Sen va jag fast. Ångrar det varenda dag! Det är omöjligt o sluta, man tänker jäämt o ständigt på vad som kommer o hända i framtiden, ifall man kommer få cancer i framtiden eller inte. Men endå kan man inte sluta. Man försöker sluta, men efter 2 dagar så blir man galen, man får sån huvudvärk så man vill skrika, händerna bara skakar. Endå är jag bara 16 år. Det roliga är att jag sa att jag ALDRIG i hela mitt liv skulle börja röka. Och när jag väl började så sa jag att jag inte skulle bli beroende o kunde sluta när jag ville. Och det är pågrund av alkoholen som jag började röka. Så jag hoppas någon läser det här o tänker efter när ni ska dricka. Det kanske inte händer något just ikväll men tänk framåt oxå.Finns ingen anledning till att dricka alkohol, skapar bara problem..

[Wera]
0

#259 "folk sitter o skrattar åt en, men jag sitter o skrattar åt dom som kommer få baksmälla o ligga o spy medans jag liksom kan sitta o göra en massa andra saker."
Mja jag håller inte med där, visst många mår dåligt och vissa spyr. Men jag känner flera som aldrig någonsin blir bakis (min kille är en av dom), jag själv blir inte bakis så länge jag äter något och dricker vatten innan jag lägger mig. Jag blir inte heller full varje gång jag dricker och därmed kan jag dricka gott, "vara med" och ha kul samtidigt som jag slipper bli full eller må dåligt dagen efter.

Jag drack senast igår och mår hur prima bra som helst idag :)
Fast man får ju välja själv, jag känner några "nykterister" som är med på många fester ändå och dom har ju skit kul dom också! :D

[_annaH]
0

#296 Jo det är sant :) Jag har själv inte blivit det men känner folk som nästan alltid blir det efter att dom druckit o bara ligger i sängen halva dagen :P

Jag tycker personligen att det är roligare o inte dricka sig full på en fest, för dagen efter så kanske någon berättar vad som hänt o sen får man ångest över det osv. När man druckit så har man inte så stor koll på allt man gör :P

Michiis
0

har druckit, är 16 .

// Michis

[aammE]
0

Ja, jag har väl smakat när jag var riktigt liten, typ en klunk eller två. Började väl dricka mer regelbundet när jag var 12/13 vilket jag till viss mån ångrar. Jag mådde ju inte ALLTID dåligt som vissa verkar tro att man gör, snarare väldigt sällan, men det är ju en annan femma. 

Nu dricker jag mest när jag inte kan sova, vilket kanske inte är allt för hälsosamt. Festar ytterst sällan.

emilia95
0

Jag är 15 och har inte druckit bara smakat en liiiten klunk och jag har blivit mer osäker på om jag verkligen ska fortsätta på min linje men många av era kommentarer har gett mig skälvförtroende att jag inte behöver dricka! TACK så mycket! :-D

[Wera]
0

#297 Men då dricker dom inte "på rätt sätt", dvs men ansvar - man känner ju själv av när man bör sluta dricka, ta det lugnt lite och kanske dricka lite vatten en börja dricka lite igen om man mår bättre. :) och sedan vet man själv vad man klarar av att dricka, vissa blir jätte bakis av vin och klarar av vodka bättre, medan andra blir jätte bakis på vodka och klarar av whiskey bättre. ^^,

Jag älskar Baileys, det är skit gott och smakar inte alkohol, dock måste den vara kall, med is. Smirnoff Ice är jätte gott det med, som läsk nästan. Bacardi Lime och Ananas är god den med. :) Så all alkohol är inte äcklig, man måste smaksätta den på rätt sätt. Ex. 40 % vodka med Turkiskpeppar (lakris), mums att shotta, Smirnoff vodka med Power King (i rätt mängd) är gott det också! :):) Om man är ute på en klubb, beställ White Russian, den är god!, en mjölkdrink. Shotta riktig Tequila med salt och lime är inte helt fel det heller.

Ni som säger att all alkohol är äckligt kanske inte har smakat på rätt drink…

Jag dricker aldrig läsk, så att gå runt o dricka cola elr något på en "fest" är inget alternativ ;) Jag blandar inte läsk med alkohol heller.

Cassii
0

ja, vid 15 på efterfesten till balen var första fyllan, sen har jag druckit många andra gånger :P

[Airo]
0

Jag har smakat, men aldrig druckit eller blivit full. Är 14, blir 15 nästa år.

[Noriisen]
0

Cider med alkohol har jag smakat 12 år ;)

Colourful
0

Första gången jag var sådär småfull var jag nog 14-15 men hade nog smakat före det. Sen dess har jag festat knappt nån gång i månaden ungefär, men jag och mina kompisar har alltid hållit det till en viss gräns så jag har aldrig varit stupfull och har absolut inga planer på det heller. Tycker det roliga med att dricka är att man blir mer social och träffar nya människor, skrattar så förbannat åt allting och fjantar sig, men när man blir tillräckligt full är det bara äckligt. Har också provat vara nykter när alla kompisar runt omkring är fulla och det ser bara fruktansvärt patetiskt ut som alla beter sig, då ser man lixom var gränsen går.

CaptainBunchie
0

Nej och tänker inte ens smaka. Är 13 år. Blev dock erbjuden alkohol när jag var jag var 11 år tror jag.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Kebab-Eme
0

Jag började tyvärr dricka redan när jag var 11 och jag har andledningar för det som jag inte vill sitta och skriva. Så inga påhopp tack!
Höll på i tre år typ. Nu är jag snart 16 och har bara blivit full två gånger sen dess..

Nu är jag en stolt nykterist!!

KöttbulleKorv

[Shazie]
0

Smakade en tesked whisky första gången när jag var elva. Sedan har jag druckit ölskum när jag var liten.

sare
0

är 13 aldrig smakat

Pelzi
0

Har faktiskt aldrig smakat alkohol är 14 XD

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Forgetful
0

Jag smakade när jag va runt 11 och är nu 19 (snart 20) och inte druckit något sen dess :) Nykterist for the win xD

//Forgetful

DjurTjejerna
0

Ja jag har och jag är 12

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

[Jessica_91]
0

Ja jag är 19.

Fick som de flesta andra smaka någon lite klunk hemma när jag var mindre men drack inte på riktigt förän på min 14-årsdag och då blev det dunder och brak :P

[Dominik]
0

Jag dricker vin ibland, e nästan 15

DjurTjejerna
0

u. vin !! Det ska va öl

Mvh Stephanie

[Dominik]
0

nä :P

DjurTjejerna
0

jo;P

Mvh Stephanie

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.