snälla hjälp mig!!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har prov på so imorg men jag kan inte alla frågor kan ni hjälpa mig(suger på so)
1 vad är spridningszon respektive subduktion?
2 de yttre krafter påverkar landskapet på tre olika sätt. vilka och beskriv vad de innebär
3nämn minst två plattor som jordskorpan är sammansatt av

4 besriv jordens olika klimatzoner beskriv även hur den påverkar människor
5 beskriv jordens ordens olika vegetationszon beskriv även hur de påverkar människor
Jag är so lärare;)
Spridningszon är när plattorna rör sig ifrån varandra. Det blir då ett glapp mellan dem. I detta glappet väller det up magmatisk materia och nytt land bildas. Typ som berg. Ex på detta är mittoceanska ryggen.
Här krockar plattorna och den plattan som är lättast trycks ner under den andra. På detta sätt bildas djuphavsgravar och berg. Det är vanligt med jordbävningar och sunamis i dessa områden.
Vilka yttre krafter? Vind sol och vatten eller vad? Vind slipar och förflyttar. Vatten förflyttar och spränger sönder. Sol vittrar sönder.
Alla tektoniska plattor har inte väldefinierade ränder, därför är det svårt att ange exakt hur många plattor det finns. De största, primära plattorna är:
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.
Jag hoppas det var så du menade. Hojta till annars ;)
tack du är bäst!!
Tropiskt klimat; det regnar mycket och är över 18 grader.
Subtropiskt klimat: kännetecknas av långa varma somrar och korta milda vintrar.
Tempererade klimat: har 4 årstider
Hur de påverkar människan är att tropisk klimat är lättodlat och man kan olda året om. Subtropiskt klimat innebär att man kan olda större delen av året. Tempererade klimat går inte olda i lika stor utsträckning. Här får man till viss del förlita sig på animalisk föda (djur).
http://www.karlskoga.se/gymnasiet/931.html
Här har du de olika vegetationerna på ett enkelt sätt.