Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 7272 ggr
loviisa
0

Rökning?

Okej Har lovat mig flera gånger om att inte röka men tyvärr har detta hänt några gånger, dock bara munbloss, har försökt mig på halsbloss någon gång men nä det funkar inte.

Men jag undrar… Hur farligt är det egentligen?
Jag har ett hjärtfel som jag haft hela mitt liv och då jag rökt börjar jag hosta en del ibland, får hjärtklappningar och ofta ett tryck för tinningarna efter. Eftersom att jag alltid rökt på kvällar har jag somnat med panik över att jag gjort det.

Jag känner inte riktigt att det är grupptryck, jag har gjort det bara med mycker nära vänner, bästavänner som jag känt länge och kan säga allt till. Jag vet att jag kan säga att jag inte vill om det skulle vara så. Men det är svårt, då kompisen står där med cigg i handen blir man så jäkla sugen. Och jag vill verkligen inte bli beroende och vill verkligen inte hålla i din den ciggaret jäveln då jag vet vad en innehåller och vad som händer med kroppen utav det.

Första gången jag rökte va förra sommarn, då va jag 12 och skulle fylla 13 om typ tre månader. Nu ska jag fylla 14 i år…,

lovisa

[aammE]
0

Det är inte hälsosamt alls, men inte så farligt att du kommer att dö av en cigarett, fast en cigarett kan leda till två, sedan till tre o.s.v. Det är bättre att inte börja alls än att sluta när du är fast.

oh-la
0

bifogar lite info från hem och skolas hemsida rökfri ungdom. rökning är farligt och är den största orsaken till cancer, lungsjukdomar och hjärt-kärlsjukdomar. alla drabbas inte och kan röka hela sitt liv utan att bli sjuk, andra drabbas redan som unga. även andra mindre "farliga" biverkningar förekommer, som dålig kondis eller svårt att bli med barn senare i livet.

http://www.rokfriungdom.se/tobak/fakta.php

EmmaVarg
0

fattar inte anledningen till att folk skryter och pratar om halsbloss hela tiden… vem bryr sig ?  man röker iallafall bara av att ha en cigg i munnen o dra in röken sen siter man i vem som tar hals lr mun-bloss..

men, jag har inte svar till de du undrae..

Beell
0

Jag har hört att för varje blås man tar så drar man av 5 minuter av sitt liv, och det blir mkt i längden.

zazzmi
0

#3 det är väldigt stor skillnad på mun och halsbloss. och det märks tydligt när man tar munbloss.

#4 stämmer inte

0# det med att hosta är väldigt olika från pwrson till person. min kompis har rökt länge och hostar fortfarande, Jag har bara tagit ett bloss (hals) i hela mitt liv och hostade inte alls. dock var det äckligt som fan

Beell
0

#5 inte? :o Det är vad jag hört från skolan, det kanske var att man blåser av 5 min per cigg:P

zazzmi
0

#6 ja… Per cigg verkar nog rimligt.

EmmaVarg
0

#5 ja, jag vet men varför skryter alla typ om de?  när någn vet att ja rökt elr någon kompis säger dom typ "aa men ni tar säkert inte halsbloss"  "hr u tagit halsbloss?" o asså, vem bryr sig egentligen`?

emms
1

Själv tycker jag att det är äckligt att röka :S Har aldrig testat själv även om jag har blivit erbjuden många gånger. Det finns ju inget posetivt med det alls. Så varför fortsätta?

Är stolt över att jag aldrig har testat. Är 16.

Emma

Birke
0

#9 Tummen upp - du är smart :D

[marion69]
0

Jag skulle inte öva på att börja röka om jag var du, speciellt om du har hjärtfel också.

Jag har rökt i jättemånga år och jag kämpar med att sluta röka. Jag har fått högt blodtryck och andra problem.

Börja aldrig att röka, är mitt råd!

bloggtjejen96
0

Du dör av cancer…

loviisa
0

Jag har inga som hellst planer på att börja röka och vill inte göra det någon gång igen längre. Jag och ciggen har haft "våran relation" jag är nog färdig på det stadiet.

Tycker att det är bra av dig, #9 Emms, att du aldrig gjort det.

Men på något sätt är jag ändå "stolt" över mig själv att i princip alla mina vänner är ute och dricker och så varje helg. Men inte jag. Även om en del av mina kompisar och klasskamrater kan tro det då jag umgås med "dom coolare" och även . (På Lidingö där jag bor tas allt för givet, hänger man med dom "coola", ja då är man rökare. alkolist, player och fjortis).  Så jag är ändå stolt över att jag aldrig druckit , och känner verkligen NOLL behov utav det. Jag har roligt på helgerna ändå med massa av andra vänner eller utan alkohol.

**Ska inte hålla i en cigg längre nu. Har bestämt mig för det.
**_och har jag bestämt mig för något då håller jag det och kämpar för det
_För jag har vänner som finns kvar även om dom håller på med det eller inte för mig då jag är mig själv, för jag är inte mig själv om jag röker.

lovisa

Nynna
0

Mycket bra beslut tjejen. Det finns få rökare som inte försöker sluta…
Och det är äckligt, dyrt och livsfarligt.

lillaisa
0

#13 Starkt av dig!! Jag är säker på att du kommer lyckas!

/Isa

loviisa
1

Måste bara dela med mig av detta;
Var hos en kompis igår också försvann hon in på sin syrras rum och kommer sedan ut med ett paket cigaretter, och säger "Vi tar dom ikväll?"
Och jag svarar "Nej tack, Är inte sugen och rökning är ändå bara patetiskt, det är så mkt äckel i dom, ta dom om du vill men jag röker inte längre"

Hon respekterade det, blev lite paff eftersom att hon verkade fått för sig att vi ska röka varje gång nu bara för att jag var jävligt sugen en gång för några veckor sedan. Jag var sugen igår, men det är inte värt det!
Detta är min bästavän, "andra halva", och jag vet att hon respekterar mitt beslut och jag kommer hålla fast vid detta.

lovisa

Birke
0

#16 Grattis :D

Saaara
0

Jag var ganska mycket emot rökning förut, men så testade jag och nu röker jag helt enkelt…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Shaiya]
0

Starkt gjort av dig!

Nej att röka är fel, jag har själv aldrig provat men alla i min familj har börjat röka vid 12-13 års ålder samt alla i min omgivning och jag är alldelles för snål för att betala för min död, vem betalar för att få cancer liksom? Om jag så gärna vill plåga min själv till döds går jag hellre och köper ett rakblad(vilket jag inte vill), mycket billigare i längden. :P

[jakke94]
0

att börja röka är idiotiskt, jag rökte första gången när jag är 11, är snart 17 nu och är fast, ångrar att jag började, att jag ens provade, har försökt sluta några gånger, det har inte funkat, det funkade i ett halvår, prec. efter jag fått min mammas cancer besked, men sen idiot som man är så började man igen när det var över -.-

Jeppo
0

Halsbloss smakar inget tycker jag, dock smakar munbloss skit äckligt!

TtypFlikka
0

asså hörrni… de ejuh skillnad på munbloss och halsbloss..

Det är när man röker och tar "halsbloss" som man blir beroende.. För det är då kolmonoxiden ersätter syret i lungorna och det är då niktonet går ut i kroppen. Man blir inte beroende av munbloss, jag har testat den teorin. :)

började väll röka i mitten av sjuan, å röker nu med och det är i början av nian nu.

Jag tycker inte det är coolt eller tufft, långt ifrån. Jag hatar det, det är hemskt. Det är nikotinet jag vill åt. De dagar då jag känner mig så äcklad av cigg  måste jag ha choklad, det blir nästa beroende typ. När jag inte röker, äter jag choklad. Har gått upp typ asmycket pga det, men har nästan lyckats sluta med båda.. :)

fidojunior
0

Det är bra att du försöker stå emot. :) Rökning orsakar inte bara cancer utan även hjärtsjukdomar som hjärtinfarkt, inte alls bra om man redan har hjärtproblem. Sen så känner man sig nog inte dålig när man röker som ung men sen sitter man där flera år senare med dålig andning och kondition, sjukdomar, rynkig, gula tänder och kanske inte får träffa barnbarnen.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[SweetRose]
0

Det är farligt att röka. Som någon skrev här så är det inte farligt med en cigarett, utan att den leder till fler.

Om du absolut inte vill sluta kan man sätta upp regler för sig själv; Jag har t.ex. att jag inte får röka annars än när jag dricker. Detta ska du inte ha som regel då du är så ung, men du kan ju ha typ max 1/månad eller liknande. Helst sluta helt dock men jag vet hur svårt det är.

OttoIsTheShit
0

rökning är idiotiskt, som många säger. har väl rökt i 7 år nu lr nåt. men har äntligen bestämt mig att sluta i tid.. vill inte men ska hjälpa mamma :) dt som är lite surt, såg att nån skrev om grupptryck innan.. när jag började röka hade jag lovat att aldrig börja röka, skull aldrig hända.. men 2 kompisar hade fått tag på några å dom ba: men jessica det gör inget att bara ta en.

Tyvärr var jag för svag.och vem är mest beroende av det idag tror ni?

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3