Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6400 ggr
[mia-38]
0

Tandläkarbesök

Hur är det nu?
Hatar du att gå till tandläkaren eller går du dit med glädje?

Hur ofta går du?

[mia-38]
0

Som tonåring blir du ju kallad dit en gång om året.
Jag kommer ihåg när jag skulle till tandis. Jag hatade det. Och då menar jag hatar!
Hade en kärring när jag var liten som tandläkare. Hon var så hårdhänt och dum så hon satte spår i mej.

Sedan dess har jag haft tandläkarskräck. Går bara när jag måste.

Men ni tonåringar. Passa på att gå då ni får tider. Det är ju gratis för er. När ni kommer upp i vår ålder så kostar det. Det är nog därför många avstår för att de inte har råd. Och sedan blir tänderna efter det med sen.

[marion69]
0

Hua, jag gillade verkligen inte tandläkaren som tonåring. Men idag har jag faktiskt inte haft råd att gå så ofta, så idag är jag mer rädd för att mina tänder ska förfalla Förvånad

[GlittriGris]
0

tkr det är kul att gå till tandläkarn haha . har inget emot att dom pillar lite i munnen på mej ;)

Stephanie
0

Eftersom jag slog av en framtand som liten, så har jag fått gå väldigt väldigt regelbundet till tandläkaren. Bitvis 2ggr i veckan, men normalt sett kanske en gång varje/varannan månad. Tack och lov har detta inte gett mig tandläkarskräck. Jag tycker att det är rätt lugnt, och håller nästan bara på att somna när jag ligger där Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[marion69]
0

Jag kan tycka att det är lite.. inte pinsamt, men lite jobbigt ifall tandläkaren är en ung snygg kille hihi Tungan ute

Faidra
0

#1 Alla tonåringar blir inte kallade varje år. Jag är snart 15 år och blir kallad med 1½-2 års mellanrum.

Jag tycker inte att det är så farligt, gör oftast bara undersökningar och tar röntgenbilder och allt tar bara typ 10 minuter. Men så har jag aldrig haft hål, eller behövt tandställning eller något sånt.

Magster
0

Jag har aldrig haft problem med tänderna, någonsin. Så mig har det aldrig hänt något läskigt där så jag går dit med en axelryckning varannat år eller något.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

empan-hampus
0

Jag gillar att gå till tandläkaren Glad Dom är trevliga och jag har inget emot att dom grejar i min mun OM dom har handskar! Annars e det äckligt…

Jag ska få tandställning snart, just nu har jag en lättare ställning som har gummisnoddar, i Juli ska jag få den riktiga.

[marion69]
0

#7 skönt att du aldrig haft problem, du är verkligen lyckosam. Jag tror jag har hur många lagningar som helst. Men i dagens läge har jag inga hål längre, men det är gamla lagningar som spökar istället.

Chestnut
0

Tidigare har jag tyckt att det var lite småläskigt men i höstas praoade jag på en folktandvårdmottagning och efter det är det inga problem förutom när de ska ta röntgenbilder. Hatar verkligen det, har en "mellanmun" det vill säga; för liten för vuxen plåtar och för stor för barnplåtar. Får alltid rejäla skärsår i munnen av plåtarna när de envisas med vuxenplåtarna.

Men efter att de har tagit bilderna är det nästan kul, har fel i min överkäke som alltid gör tandsköterskorna oroliga så de hämtar tandläkarna på stört. Trots att de upptäckte det för flera år sedan och det ändras inte.

Har inga hål, hade ett pyttelitet i en mjölktand när jag var liten.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alexandra-S
0

Jag är inte alls rädd eller så för tandläkaren. Jag går dit varannan månad, och har gjort det i ca 3-4 år, då jag har haft tandställning. Och nu i Juli, ska jag få räls.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Vargnatt-]
0

Jag åkte in med en pulka i en parkerad bil och slog ut ena framtanden när jag var 7 tror jag så jag har blivit van med tandläkarbesök, fick gå ofta för att fixa tandprotes och så.  Jag gillar det ju inte, men har ingen skräck för det heller.

Magster
0

#9 Dock vill jag ha tandställningar för jag har en fin glugg mellan framtänderna. Skrikandes Men nej, kan jag glömma!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Royalz
0

Jag har inget emot att gå dit :)

bloggtjejen96
0

vah? alla tonåringar blir kallad dit 1 gång per år`? höhö nej

[Linsenhejhej]
0

Jag hatar att vara hos tandläkaren. Mest för att jag ogillar att träffa nya människor.

Alexandra-S
0

jag går dit varje till varannan månad och har gjort sen jag var tio. Jag hade ingen tandläkarskräck då men nu tycker jag nästan det är skönt med tanke på att jag missar oftast en lektion i skolan, hehe. Jag har räls det är därför. Men nu ska jag dit 2 september och laga/göra om ett gammalt hål jag hade när jag var 6, det ska bli superjobbigt! Jag hatar nämligen sprutor.. Jag har även gått själv nu i två år då jag konstigt nog tycker det är pinsamt nästan med min mamma xd

Birke
0

#17 Varför varannan? Jag går 2 ggr om året.

Jag resonerar så att det är gratis nu, så det ska jag ta vara på. När jag blir myndig kmr det kosta skjortan.

Moa-16
0

Jag är ofta där.. Har dragit ut ett x_antal tänder. Brukar spruta blod ur munnen på mig när jag går där ifrån. Förstår inte varför dom måste använda så vassa verktyg.

Behöver kanske inte tillägga att jag hatar allt som har med tandläkare att göra..

Odinn
0

Jag har varit där väldigt ofta. När jag var liten hade jag en hårdhänt surkärring. Så jag fick tandläkarskräck. Sen flyttade jag till en ny stad och fick en ny tandläkare. Hon hade dom som hade tandläkarskräck så hon förklarade noga vad som skulle hända och gjorde det försiktigt. Jag har lagar, dragit ut och sagt på nåt konstigt.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Alexandra-S
0

#18 jag har räls=tandställning

[Wera]
0

Inget emot tandläkaren, det är väl inte så att jag går dit precis som att jag ska gå till frisören och tycka att det är kul och spännande. Men heller inte så att jag suckar och hatar det som när jag var liten som slet och sparka i redskapen i stolen ;)

Men går dit för att få det gjort - klart! (Bara undersökningar, en gång om året) - Plasta tänder har jag också gjort men nu är alla tänder klara med det. Aldrig gjort något mer typ (de senaste åren).

pigelina
0

Jag tycker det är kul:P

Eller ja jag gillar bananlacket, hehe:P

Har aldrig haft hål eller dragit ut tänder eller annat

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

watervalley
0

Jag tycker verkligen inte om de.

Domskulle laga ett hål för mig och stoppade in hela handen in i munnen nästan kändes det som så jag bet dom och hatar borren den äe skiiit läskig .. .

Brownie
0

Eftersom jag har tandställning går jag dit ganska regelbundet ;P Det är inget jag ser framemot men inget jag fruktar heller ;-)

fia-mia
0

Jag avskyr tandläkare. Har dragit ut tre tänder och ska få tandställning i höst. En specialare då en tand sitter kvar innanför tandköttet och inte kommer ner. Så ev. ska de skära upp där och fästa kedjor på tanden för att sedan dra ner den. Roligt? Nee. Jag kommer skaka av skräck när de ska fixa allt det där, jag läser för mycket skräckhistoriieer om de som dör av bedövningen osv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Veero
0

usch usch usch, jag hatar tandläkaren och alltid gjort det Rynkar på näsan vill inte vara rädd för att gå dit men det är bara för jag har väldigt lätt för karies och jag borstar tänderna minst 2 minuter morgon och kväll och min syster brukar slarva med tandborstningen men får aldrig hål ;((

Lattjo
0

jag HATAR!!!! verkligen tandläkaren och har panik för att gå dit när jag är där öppnar jag inte ens munnen :/

Moa-16
0

#28 Ojdå, så pass? Men öppnar munnen gör du väl? O_o

Flamman1
0

Jag tycke inte det är läskigt så länge jag vet att dom inte ska använda sprutor för då får jag panik;) Jag går till tandläkare en gång i månaden.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

Lattjo
0

nix aldrig i livet om de ska laga :/

Moa-16
0

#31 Men då kan dom ju inte laga? Hur ser dina tänder ut? ;)

Lattjo
0

jag har inga hål som tur är;)bara två tänder som sitter i gommen som ska dras ut men jagtvärvägrar har dragit ut tänder förr….ryser :/

[Dominik]
0

Jag hatar verkligen tandläkare……min mamma måste betala typ 900 kr för att jag missade tider osv haha :D fast jag är tvungen att gå till tanläkaren imorgon :(

[134643]
0

Jag hatar tandläkaren… Får panik och svimmar :p Men jag har aldrig missat en tid eller så, det ska helt enkelt göras. Sen (såklart..) har jag rätt så " dåliga " tänder. Så nyss fick jag dra 2 tänder och det blir antagligen tandställning… Varför jag? :(
Ska dit på tisdag igen, men på vanlig undersökning.

[Dominik]
0

Hahaha nu får min mamma betala yttligare 200 kr :D

[134643]
1

#36 Är det kul? Din mamma måste betala för dig, för att du inte orkar/vill gå till tandläkaren…

CaptainBunchie
0

"Gillar" att gå till tandläkaren, det är dock lite obehagligt när man ska trycka in dom skavande "kuddarna" i munnen och typ när dom rispar längs tänderna eller så. xD Synd bara att man inte får leksaker och sånt nu. (a) Men flourlack är ju gott. :) (För det är väl det man får??)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Moalinn
0

usch.. tandläkaren HATADE jag när jag va mindre, men det va då det. Jag tänker väl inte direkt "yes.. en tid hos tandläkaren!" utan .. "Neeeeeej, inte tandläkaren.. men missar iallafall lite av skolan ;)" dumt kanske men sant.

Jag kan säga att det BlossaTossa nämnde, dom där "kuddarna" i munnen mår man bara illa av och dom där "rispningarna" på tänderna får mig att vilja sjunka under. Något så hemskt ljud finns inte.

Men inte ofta man går dit, kanske en gång om året eller något i den stilen och det räcker! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mjuhm
0

JAG HATAR verkligen tandläkaren! Jag har en snäll tandläkare & så, men jag tycker det är så obehagligt & så himla äckligt! Dessutom går jag dit en gång varannan månad, pga att jag har så dåliga tänder..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

LillaBenice
0

förut tyckte jag inte att tandläkaren var ngt märkvärdigt dom var bra på de dom gjorde men sen fick jag ett hål som dom först lagade provisoriskt och de va bra sen när jag fick den riktigga lagningen så kunde jag inte äta på den sidan för de gjorde ont så fick dra dit igen och då vart de provisorisk och var ju då tvungen dit yttligare en gång och den riktiga vart inte bra där heller oh sen dit en gång till med riktig igen och den vart ngolunda bra men EFter dom FEM besöken på inte ens 4 månader har gjort att jag fick tandläkar skräck samma tand FEM gånger? dom var dessutom väldigt hårdhänta och märkte inte ens när jag försökte TRYCKA MIG IGENOM STOLEN! eller vifta bort doms händer..så..tandläkarskräcken är framme..

[Dominik]
0

#37 Ja, jag tycker att det är kul :)