Jag mår så hemskt dåligt
Vad ska jag börja? Jag kämpar varenda sekund. Min situasion skulle jag inte ens önska min värsta fiende. Under några år har jag åkt in och ut från sjukhus på grund av min fruktansvärda huvudvärk, jag har även fått rektorerna och lärare på mig och min familj eftersom jag haft mycket frånvaro i skolan. Jag har kämpat och kämpat, tagit mig igenom tårar och dragit mig upp mornar då jag knappt kunde stå upp, släpat mig iväg till skolan där allt bara blev värre pga den höga ljudvolymen. Min mamma har blivit anmäld till socialen tack vare att hon inte har hjärta nog att tvinga mig att gå iväg till skolan för att jag har så ont i huvudet att det blixtrar framför ögonen på mig. Läkarna tar sina prover, de lägger in mig i flera dagar, jag har fått utstå EEG och EKG. Men gissa vad? De hittar ingenting. INTE ETT SKIT. Jag förlorar fler och fler vänner. Min mamma är slutkörd och har gått in i väggen och min pappa är alkoholiserad. De är skilda och min bror lider av Ångest-syndrom och vägrar bo hos honom, så varannan vecka är jag ensam med pappa. Han har mani på flipperspel och reser jorden runt för att få delta i flippertävlingar. Han har även träffat Annette, som är en impulsiv liten häxa. Jag och Annette kommer absolut inte överrens, inte jag och hennes tre barn heller. Men pappa lyssnar aldrig på mig. Jag känner mig överviktig och har problem med självförtroendet, trots att jag är normalviktig. Jag har svält mig själv och även spytt upp mat. Jag känner mig otroligt annorlunda och har aldrig någonsin varit kär. Dessutom så började jag svimma i våras och det blev ännu mer frånvaro tack vare det, men de kom inte fram till någonting där heller. Jag är väldigt känslokall rätt ut sagt för jag gråter aldrig, skrattar mer sällan och har inget medlidande. Känns som om jag är ensam och går i motvind. Att mamma mår dåligt är mitt fel. Ingen förstår mig, jag har pratat med psykologer och kuratorn, pratat med lärare och pratat med vuxna runomkring mig. De lyssnar och försöker förstå, försöker hjälpa mig men ingenting förändras. Min bror är dessutom väldigt, väldigt svår och matvägrar. Han har ju somsagt ångest, vill inte gå iväg till skolan och känner sig oduglig till allt, vilket gör mig stressad. Pappa bryr sig inte om mig eftersom han vet att jag inte kan förmå mig att flytta ifrån honom i alla fall, trots att jag har hotat honom med det och till och med packat mina saker för att sticka hem till mamma. Han fjäskar för min bror, vill ha honom tillbaka och betalar allt han ber om. Jag får ingen uppmärksamhet, jag känner mig ensam. Vi bråkar dessutom hela tiden, han kallar mig för fula saker och jag blir så sänkt. Jag orkar inte, jag vill inte. Jag är rädd och har en väldigt jobbig identitetskris. Jag vill vara annorlunda, vill färga håret korpsvart och klä mig udda, inte hardcore men tillräckligt udda för att folk ska lägga märke till mig. Det känns som om ingen gillar mig, jag tror aldrig att jag kommer få min första kyss, aldrig få bli av med oskulden, aldrig skaffa barn och aldrig ha ett förhållande i mitt liv. Jag är väldigt uttåtriktad, mogen både uttanpå och inuti och snackar oavbrutet. Jag blir lätt omtyckt av vuxna och får ofta folk att skratta. I skolan och med jämnåriga är jag helt annorlunda, blyg och tyst. Allt som jag säger låter bra i hjärnan men så fort det kommer ut som ord blir det konstigt och folk tittar på mig som om jag vore ett ufo. Jag håller alltid huvudet kallt och har en bra attityd, ändå suger jag så hårt. Varför blir allt så fel? Jag är så ung och borde inte tänka på sånt, men ändå kommer jag inte undan det.
Jag tvingar dig inte att läsa och förlåt ifall jag slösade din tid. Jag ville bara skriva av mig lite.
Med vänliga hälsningar, Josse.
Josse
Kan säg att jag också är ganska känslokall också. Men hur som helst, kan försöka hjälpa dig med din identitetsökan lite, för jag har hittat min identitet och jag kan säga det är jätte skönt att veta att man är sig själv och att man vet vem man är.
Klä dig som du vill, klä dig som du vill se ut och som du vill vara. Visst det är inte alltid så lätt, men gör det du känner är rätt för dig. I åttan lyckades jag ta mig samman och lyssna på mig själv och inte på den inrerösten som läser upp heteronormen om och om igen. Idag ser jag ut som dem flesta killarna och senast jag var ute på stan var det en trevlig snubbe som började snacka med en när man väntade på att få mat och han sa flera gånger den maskulina pronomen till mig. Jag kunde inte låta bli att le varje gång han definerade mig som kille. :P Kan säga så här: all mobbing jag kunde bli utsatt för (som tur är så är jag ganska accepterad) bara för att jag inte liknar alla andra tjejer ,så skulle jag aldrig må så dåligt som jag skulle göra av att klä och bete mig som alla andra tjej.
Va dig själv och var stolt över att du vågar vara du.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#1 Tack för att du tog dig tid att svara! Jag kan ju tillägga att jag inte heller är direkt "tjejig" och får ofta höra saker som exempel att jag är lesbisk. Jag vill färga håret och klä mig som jag känner är min stil. Min mamma hindrar mig inte, det är min styvpappa som gör mig osäker för att han säger som "Du kommer bli jätteful" och "Du blir ju inte ett dugg annorlunda, du kommer ju se ut som vilken emojävel som helst ju". Det sårar mig för att jag faktiskt bryr mig om vad han tycker om mig. Jag vill verkligen kunna känna mig trygg i vem jag är och han gör det mycket svårare för mig att komma dit.
Josse
#2 Haha, om du är homo eller inte har väll inte något att göra med din klädstil, det är ju en sexuell lägning. ;)
Hmm… är inget fan av det där med att prata med sina föräldrar precis, men du borde kanske snacka med honom och berätta att du behöver hans stöd. Annars så ska du bara skita i vad alla andra tycker och klä dig som du vill. Jag lovar det ger självförtroende till 1000. ;)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
vilken jobbig situation. känner verkligen med dig och det känns nog som om det inte finns något man är bra till.
Det som är så hemskt är att man är villig att ta till allt för att någon ska se en, att någon ska bry sig eller bara höra en.
du har inte kollat med socialen? Skulle kanske varit skönt för dig att komma bort från allt och alla.
Du behöver någon som bryr sig om dig och du behöver ta hand om dig själv.
Du är väll rätt orolig för din bror också kan jag tänka mig?
Kram till dig!
Känner med dig.
Jag lider själv av kraftig huvudvärk.
Tester efter tester visar, precis som du säger. INGENTING.
Då vill man bara ta livet av sig.
När jag började gymnasiet blev allt mycket värre.
Stressen ökade - så även värken.
Hade en pojkvän som skadade mig både psykiskt och fysiskt.
Han (och huvudvärken) tog mina vänner ifrån mig.
Jag hade ingen. Blev ännu mera deprimerad, ångestfyld.
(Har en "pappa" - ja jag säger "pappa" då jag aldrig sett honom som en "pappa" för mig. Som är aloholist sedan många år.
Mor är nykterist. De är skilda, och ni förstår säkert varför.)
Pressen från skolan ökade, pojkvännen skadade mig.
Jag gick in i väggen under hösterminen i 2an.
Skolkade och orkade inte med något.
Där tog det slut mellan mig och pojkvännen. Varför?
Jo för att jag inte orkade ha sex. Undra varför…
Vårterminen började och jag fortsatte skolka.
Ville ta livet av mig.
Träffade min nuvarande sambo.
Han visade mig livet från den ljusa sidan.
Stressen avtog men ångesten och depressionen var kvar.
Så även den förbannade huvudvärken.
Höstterminen kom och allt blev värre igen.
Inga vänner, ingen ork. Hade bara sambon.
Det räckte inte..
Vårterminen kom och jag blev sjukskriven på heltid.
Från Januari - Juni.
Kommer ihåg när jag fått beskedet om att bli sjukskriven.
Kom till Internatet och började packa mina saker.
Jag skulle därifrån. Punkt.
Mina huskamrater, fd "bästa vänner" till mig undrade varför jag flinade.
(inte gjort det på hela hösten/vintern)
- Jag slipper se er mer, sade jag och fortsatte packa.
Då blev det tyst och jag har inte pratat med dem sedan dess.
Sjukskrivningen var tråkig.
Flyttade ihop med min sambo i samma veva.
Låg mest instängd i lägenheten.
Mestadels i sängen pga orkeslösheten pga all psykisk smärta.
Vissa dagar var sambon väldigt trött på mig.
Det förstår jag mycket väl. Jag är inte direkt "drömsambon".
Det är jag fortfarande inte.
Hjälpte sjukskrivningen mig? Nej.
Inte mer än att jag slapp skolan.
Sitter här i november och fortfarande måendes lika piss.
Daglig huvudvärk, migrän, ångest. SMÄRTA.
Ingen förstår hur jag kan gå runt och ha så ont.
Pga all smärta så värker det i alla muskler.
Gör så ont att jag konstant spänner mig vilket i sin tur ger ännu mera smärta.
Psykologen försöker hjälpa mig.
Avslappningsövningar hit och dit.
Vad hjälper det mig?
MER smärta. Ju mer jag slappnar av, ju mer ont gör det.
Kroppen skakar och det svartnar för ögonen.
Pga detta konstanta spännande av muskler är jag väldigt trött.
Jag sover inte pga spänningarna.
Max 3-4 timmar per natt.
Detta gör mig fruktansvärt känslokall.
Min sambos mamma fick diagnosen njursten efter att ha åkt in akut till sjukhuset med svåra magsmärtor.
Sambon min var förtvivlad.
Min reaktion var "Och? Vadådå?"
Kan säga att det blev en rejäl svacka i vårat förhållande pga det.
Om det varit min mamma? Hur hade jag reagerat då?
Tjja.. Iprincip likadant.
Hon har brutit höften, armen, stått ut med min alkoholiserade far i över 10 år.
Hon har ihållande graviditetsdepression. (har en lillasyster på 1 år)
Bryr jag mig? INTE.
Vill jag bry mig? Ärligt talat - Nej.
Har även en moster som lider av svår depression.
Hon har försökt under flera tillfällen ta livet av sig.
Bryr jag mig? Nej.
För att göra allt värre så har jag blivit "mobbad" av mina egna syskon och släktingar.
Har alltid klätt mig udda, bytt hårfärg hursomhelst m.m.
Har alltid varit det svarta fåret. Alltid.
Att jag mår såpass dåligt som jag gör vet ingen annan om mer än min sambo och psykologer/läkare.
Skulle släkten få veta - i synnerlighet min "pappas" sida av släkten. Så skulle jag aldrig få sätta min fot hos dem igen.
"Man kan ju inte må dåligt".
Phew. Har mycket mycket mer att skriva om men jag orkar inte.
Det skulle bli en bok.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Vad jobbigt med din huvudvärk och att dom inte hittat något! Kan det bero på stress? Och sen att du svimmar. Läkarna borde göra undersökningar tills dom hittar vad som är fel och inte bara säga att dom inte hittar något, för något fel är det juh!
Det låter jobbigt med din familjesituation också. Har du vänner du kan umgås med och prata med? För dom skulle ju iallafall kunna ge lite dig andrum.
Det låter positivt att vuxna tycker om dig och du kan connecta genom att få dom att skratta. Det kan säkert hjälpa dig också att umgås lite med vuxna, för dom är ofta mer trygga i sig själv och kan ge dig lite utav den tryggheten och hjälpa dig att hitta din identitet.
Berätta gärna hur det går med läkarebesöken och huvudvärken! Jag är gärna här för dig om du vill prata och så. KRAM!
1# Jag är nästan exakt lika dan klär mig som dom flesta killar (och mina två bästa vänner är också killar) är ganska känslokall Men jag är accepterad i skolan. Brukar få dom flesta folk att skratta, Jag hade inte heller mått bra av att klä mig som dom andra tjejerna så visa av dom (som jag inte kan stå ut med) brukar va för j**la jobbiga mot mig men jag brukar oftas säga något till dom som får dom att hålla käft!.. Har också haft en sån där jobbig tid… Men jag börja tänka på annat efter ett tag. Men alla mina känslor som när jag blir så jävla arg att jag bara vill slå till någon håller jag inne.. Det funkar bäst för mig så.. Jag gråter heller aldrig.. (om det inte handlar om djurplågeri eller liknande)…