Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 2533 ggr
[Northbridge]
0

Flytta eller inte..?

Hej,

Nu är det så att min mamma, pappa och lillebror ska flytta upp till Norge i sommar eftersom pappa är född där och har nu mera ett jobb där. Jag står i valet och kvalet med att flytta upp dit, med tanke på att det vore skönt att komma här i från och att få börja någon annanstans. Men så är det alla nackdelar som också kommer. Dels får jag inte träffa mina morföräldrar så ofta, mina syskonbarn samt storasyskon och så 'mister' jag ju min allra bästa vän, som jag haft sedan slutet utav dagis. Visst, jag ska tänka på vad jag själv vill, men är det så smart att flytta till ett annat land med annat språk och sedan börja gymnasiet 1 år senare..?

Jag är verkligen förvirrad och behöver lite 'hjälp på traven' .. Mina föräldrar, eller främst mamma, säger att jag får göra som jag själv vill.

Men då över till det andra problemet. Jag trivs verkligen inte att få bo hos min syster, som nu bor i samma stad som oss. Utan då vill jag bo hos min andra syster, i Skåne, men då säger mamma att "Jahapp, då måste jag börja ansöka dig till ny skola osv.. Jobbigt!" .. Och visst, det kan det vara. Men jag får för dem, trots att det känns lite 'påhoppande' ..

/Förvirrad tjej.

[Wera]
0

Varför inte gå kvar i Sverige sista året på högstadiet? Under det året hinner du känna efter vad du verkligen vill och om du vill flytta dit så kan du gå gymnasiet i Norge :)

[Northbridge]
0

#1: Jag har funderat på det. Dumt att kanske börja någon annanstans. Men så blir jag fruktansvärt avunsjuk på mina föräldrar och min bror. Tänk vad de kommer uppleva, och jag kommer missa. Jag kommer bo hos någon som jag inte trivs att bo hos.

Loveradio
0

Har du pratat med dina föräldrar om dina funderingar? Tycker ni ska sätta er ner och prata igenom allt och försöka hitta lösningar tillsammans. Vad som blir bäst för dig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Northbridge]
0

#3: Eftersom att pappa inte ska bli sur, nu när mamma fått honom att de ska flytta upp till Norge, så vet inte han om det. Men mamma vet ju om det, och hon säger att jag får göra som jag själv vill.

[Dominik]
0

Tycker att norge är skit. Hatar deras lagar.

[Northbridge]
0

#5: Jag älskar Norge mer än Sverige, men det handlar mer om skolan detta…

Sweelin
0

Norge är världens bästa land att bo i. Från studier. I Norge är folket som lyckligast.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12023873.ab

http://www.dn.se/nyheter/varlden/norge-bast-att-bo-i

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Wera]
0

#7 Vrf är det då flera som flyttar från Norge till Sverige för att plugga? Jag har gått/går i två skolor där flertal killar från Norge flytta hit för att plugga, och tycker norska skolan är sämre…

Sweelin
0

#8 Hur i all hjärtanes skall jag veta det? FörvånadVarför flyttar många från Sverige till Norge för att plugga?

Därför Sverige har bättre utbildning antagligen Glad

[Wera]
0

"Norge är världens bästa land att bo i. Från studier"
Menar du inte då att Norge har bättre studier? Eller menar du "förutom" studier? x) Norge har iof. mycket bättre lön.

Sweelin
0

#10 alltså att man har gjort studier på detta att i Norge så mår folket bäst Flört

[Northbridge]
0

Visst, det är lätt med både skola o jobb där. Och man tjänar ändå mer, trots man bara kanske jobbar 80%.

[jakke94]
0

men det är även sjukt dyrt o bo där, jag är i norge ca en gång i månaden :P