Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 8558 ggr
Pelzi
1

Hur mycket i månadspeng?

Hur mycket tycker ni att jag ska få i månadspeng?

Så här ser det ungefär ut men hur mycket ska jag få då?

Betala själv:

Eget godis
Tivolibiljetter och biobiljetter osv…
(betalar inte min ridning själv då mamma gör det)

För att få pengarna:
Dammsuga huset en gång i veckan.
Handla i bland när man behöver något hem.

Hur mycket pengar man får då:--

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Banankaka320
0

HUr gammal är du?

Pelzi
0

14

Banankaka320
0

Det är ju dina föräldrR som bestämmer men om du kan hantera pengar så tycker jag du ska få hela. Dvs Att du får köpa egna kläder för det och sånt.

Pelzi
0

ja men ungefär så jag vet  hur myckat man borde få :)

[h-malm]
0

Jag får 300kr och mina krav är ungefär samma som dina. Jag är 14 år. Kläder köper jag själv och tycker mina föräldrar att det är något bra och nödvändigt så ger dom mig pengar för det.

Banankaka320
0

MenR du studentbidraget? Hur mkt av det får du?

[h-malm]
0

Studentbidrag? Hon menar hur mycket hon bore få i månadspeng?

Banankaka320
0

Jag fick 1050kr sen sjuan tror jag :s

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fick 400 kr i månadspeng förut men nu så ska jag börja få mitt barnbidrag (1050 kr).

Du får diskutera det med dina föräldrar också Glad

Pelzi
0

jag är 14 år :)

[h-malm]
0

Jaha barnbidrag. Det får jag inte för det går till min gympa ;) och andra intressen

Cassii
0

Fick 400 kronor från sjuan och nu i gymnasiet får jag barnbidraget :) Men det ska räcka till mycket mer än vad du betalar :P

[Wera]
0

Om man ska få hela studiebidraget/barnbidraget bör man stå för nästan alla kostnaderna själv, för det är den inkomst föräldrarna får som dom får göra vad dom vill med, om det enbart ska gå till fritid, intressen och nöjen till barnet eller maten/hushållet och de nödvändiga sakerna. :P

Så om du enbart ska stå för godis och nöje = biobiljetter, är det enklare att bara fråga om man kan få lite pengar när man behöver - tycker jag, för det är så lite utgifter… max 400 kr i månaden annars då kanske. Om du inte ens ska stå för kläder eller annat själv. :)

Men det pratar man ju med sina föräldrar om!

lane
0

jag är snart 14 år och jg får mitt barnbidrag. min mamma brukar köpa till mig kläder,sko,smink mm

är ensamt barn och är bortskämd. du borde få 800 kr men har du många syskon ? och jag tror att det beror också på familjens ekonomi

[Wera]
0

#14 tycker du hon ska få 800 kr i månaden?! När det enda hon behöver betala för är sitt egna nöje, dvs godis och typ biljetter? Då räcker typ 300 kr i månaden? För hur ofta går man på konser och bio?

Pelzi
0

Får just nu 240 i månadspeng men mamma ska höja när jag fyller 14 om en månad :)

14#okej det är för mycket att jag får 800 i månaden .

lane
0

jaha jag tycker att 300 kr är för lite.

det räcker bara för bio godis dvd och inget annat

man får nästan inget över

hur mycket ska du få när du fyller 14 år ? köper du kläder själv?

Cassii
0

#17 Vad behöver du köpa?

lane
0

lite olika men jag menar att när man fyller 14 så vill man ha mera pengar.

för då är man en tonåring. och han/hon damsuger en gång i veckan och köper mat ibland så hon borde få mer

[Lostmybrain]
0

jag är 15 och jag får mitt barnbidrag :)

lane
0

hur mycket får du över varje månad

[Lostmybrain]
0

inget haha, 900 ca går till min hund, sen brukr jag få lite från min pappa så att jag har till kläder och så

[Wera]
0

#22 Vad i helsike betalar du för din hund varje månad?! Min hund (5 kg) kostar mig nästan ingenting, jag köper en hundmatspåse på 15 kg för 400 kr som håller i flera månader. Mer än det är det inte, koppel, halsband och leksaker är en engångsumma. Vaccination på 400 kr är var annat år ungefär. Jag har dock ingen försäkring. Det mesta han kostat mig är kastreringen på 3000 kr, som mamma betalade men allt annat betalat jag.

[Lostmybrain]
1

#23 dr det lite skillnad ;) Jag har en valp på 23 kg. 600 för mat (13,5 kg säck) som räcker i ca en månad. försäkring ca 200. Sen godis för träning, leksak osv :) Dessuton kommer hon ju växa och bli runt 30 kg, alltså blir hon bara dyrare med tiden :P

lane
0

skit vad mycket

borde inte dina föräldrar betala för hunden

[Lostmybrain]
1

det är min hund, varför ska de betala för henne? Jag köpte henne, tränar henne osv. de har inget med saken att göra..

lane
0

jaha men räcker det jag menar du får 100 kr för godis, bio osv

[Lostmybrain]
1

haha jag väljer lätt bort de sakerna för hunden :P Jag gör roligare saker än att äta godis och gå på bio ;) Vänner

loviisa
1

Jag är 14 och får 400 kr i månaden och sedan får jag kläder och sånt tex bindor o tamponger utav mamma när jag behöver :D
Eller behöver och behöver jag tjatar till mig en massa nya kanske egentligen onödiga märkes kläder och andra kläder varje månad hehe så egentligen får jag mycket mer än 400:- kanske 900/1500:- månaden.

Sedan sparar mina föräldrar allt mitt barnbidrag på ett konto vilket dom alltid har gjort och jag får tillgång till detta konto då jag fyller 18 eller dom anser mig vara mogen att hantera dom, dessa pengar är tänkta att gå till tex min första lägenhet.
Därför kan jag ej få mitt barnbidrag nu varje månad som många av mina kompisar får.

Toppen bra tycker jag!

lovisa

lane
0

ja jag tycker att din familj gör rätt

[Wera]
0

#29 Sparar dina föräldrar hela ditt barnbidrag samt studiebidrag från din födsel till att du blir 18 år blir det ca 220 200 kr, det är ganska så mycket… Vet föräldrar som haft sparkonto till varje barn men då har det kanse bara varit 10-20 000 kr.

loviisa
0

Yes det gör dom och jag är väldigt tacksam för detta då jag iallafall har något att utgå ifrån senare. Självklart kan jag inte tro att jag i början kan skita i att jobba och leva upp alla pengar utan jag kommer att lägga dom på nödvändiga grejer till som sagt tex körkort och lägenhet.

lovisa

[Wera]
0

#32 Väldigt lämpligt, smart och snällt att göra så :) Tur att dina föräldrar ändå haft en ekonomi för att inte använda upp barnbidraget till ex. mat, nödvändigheter som kläder, blöjor när du var liten m.m som många andra använder det till :) (beroende på ekonomin behövs ju barnbidraget till just sånna saker).

Izan
0

Jag går ut med min familjs hund 7ggr i veckan och dammsuger hela huset 1gång i veckan. För det får jag 250kr i månaden och det ska gå till godis, smycken, smink, kamerasaker (jag är fotonörd ;) ) samt om jag vill ha tex ny mobil får jag betala själv. Jag är 14 år i september.

ladymiss
0

jag är 16 år (fyller 17) och köper i princip allt själv (förutom mat), hygienartiklar såsom deo, tamponger, schampo, balsam(bara för att jag vill), uteserveringsbesök, kläder (inte bara sådant som jag vill ha utan också sådant jag verkligen behöver), smink, godis, nöje såsom bio och tivoli, skor osv och jag får 500 i månadspeng av pappa (mina föräldrar e skilda), + studiebidrag på 1050 vilket gör att jag har 1550kr att röra mig med+att jag får småpengar och saker lite då och då (för att jag ställer upp och gör saker såsom att gå ut med hunden osv) för kanske sammanlagt 200kr/månad. så då blir det väl cs 1750kr. Men ca.700 just nu eftersom jag kommer få mitt studiebidrag men inte får mitt barnbidrag (trots alla utgifter jag ändå har), det har bara blivit så…

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[Wera]
0

#35 Ingen får studiebidrag under juli och augusti :) då får man sommarjobba säger kommunen.

ladymiss
0

#36 hehe jo men jag har aldrig haft studiebidrag ;) haha

Izan
0

Det skrev du ju att du får? ;)

[Wera]
0

#37 "eftersom jag kommer få mitt studiebidrag men inte får mitt barnbidrag (trots alla utgifter jag ändå har), det har bara blivit så…" - låter som att du förväntar dig få ditt barnbidrag eftersom du ändå har samma utgifter men bara för du ska få ditt studiebidrag till hösten får du inte barnbidraget under sommarlovet, anledning är att du egentligen redan börjat få ditt studiebidrag (skulle man kunna säga) bara att man inte får det under juli-augusti och därför är ditt barnbidrag är indraget redan eftersom du redan är 16 år.
"//…// jag får 500 i månadspeng av pappa (mina föräldrar e skilda), + studiebidrag på 1050 //…//" därmed min tolkning att du redan får studiebidrag.

ladymiss
0

#39jaha men jag skrev att "men jag får ca 700 just nu" skrev jag… jag går inte på gymnasium än därför får jag väl barnbidrag? Hursomhelst kommer jag få studiebidraget på hösten :P äh det blev krångligt xD haha

Justsmiile
0

#14 Jag tycker 300 kr räcker väldigt länge. Det är i tonåren man ska börja ta ansvar över pengar och fröstå pengarnas värde och kanske även jobba lite för att tjäna ihop extra om man vill tex gå på bio och allt det. Många tar nu ofta pengar för givet.

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

snaapit.blogg.se

[Sniff]
0

Jag får just nu 250 kr i månaden, men räknar det som 150, för 100 går till mobilen (gratis sms, sen måste jag betala det jag ringer för var tredje månad). Förut gick alla pengar till hamstrarna och lite till, men nu köper jag lite till hunden, kläder ibland och om jag hittar något jag vill köpa, presenter, hobbysaker och lite sånt.

Jag hjälper till hemma med städning, matlagning och sånt som mina föräldrar vill ha hjälp med. Jag är 15, fyller 16.

[Wera]
0

#42 Fast mobilpengar ingår ju i "övrigt"/egentligen oviktigt för fria sms måste man inte alls ha :) För övrigt kan man köpa fria sms årskort för 499 kr och få 5000 sms i månaden under ett helt år (om man har telia) därmed slipper man betala 100 kr/månaden och därför sparar man 700 kr/per år.

Cassii
1

Vad mycket pengar alla får, pengar de knappt behöver.. Har egen hund och det blir lätt 700-800 kronor i månaden o då är det inte mycket pengar kvar av barnbidraget, min hund väger ändå bara 4 kg.. ;)

Trollas
0

Jag är 12 (Snart 13) och får 100 i månadspeng. Dock rider jag 4 gg i veckan så mycket utav pengar går till det :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Emaljoh4
0

Håller med Cassii, vad mycket pengar folk får till nöjen.

Jag betalar också för min egen hund, och då pratar vi om alla kostnader, mat, godis, tävlingar, försäkring m.m.m.m.

Min hunds mat kostar ca. 103 kr kg. 2,5 kg mat räcker lite längre än en månad, hennes mat kostar alltså ca. 259 kr i månaden, sen försäkring på 238 kr per månad…

Sen blir det ju fler saker.

Och studiebidraget är på 1050 kr, och jag har till och med pengr över varje månad.

Tycker inte du ska ha 300 kr om det ska räcka till godis och biobiljetter. Här kostar en biobiljett 90 kr, och antar att man inte går på bio hur många gånger som helst per månad. 90 + 90 = 160. Att köpa godis för 140 kr i månaden låter myckte om du frågar mig.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

southdakota
0

Jag får pengar om jag ber om det, om jag till exempel ska åka och shoppa med några vänner kan jag få en femhundring eller så. Har ingen fast summa pengar jag får i månaden. Barnbidraget sätter mina föräldrar in på ett bankkonto och tanken är att jag ska använda dessa pengar till körkort, eget boende och sådana saker lite senare. Jag vet inte riktigt hur det kommer bli nu när jag får studiebidrag, kanske kommer jag få en fast "månadsinkomst" då. :P Är 16 år.

pigelina
0

jag får 850kr i månaden, är 15 år det mästa är tänkt att gå till kläder och lite vad jag själv vill. förut fick jag hela bidraget och har fått det från jag var 13 år. får bara 850 nu för jag måste vara med och betala mitt busskort.

Mina föräldrar betalar medlemskap i föreningar, kläder ibland(dom dyrare sakerna som skor, jacka mm) maten till mina djur och en del av mitt busskort.

Själv måste jag betala nöjen såsom bio, mat när jag inte är hemma och till viss del kläder.

för att få pengarna måste jag städa mitt rum och sköta skolan:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Bellie]
0

jag får 3700/mån men då betalar jag egen lägenhet och allt som behövs där och är 17

JustMySelf
0

Jag får 1100 per månad, jag betalar kläder, fika och om jag äter på restaurang, smink, bio och de flesta andra nöjessaker. Mina föräldrar betalar maten jag äter hemma, ridlektioner, ridläger, mobilräkning. De betalar också "vettiga kläder", som vinterjacka och vinterskor, men eftersom jag oftast använder tunna jackor och högklackade vinterskor så får jag oftast betala det själv ;)

Jag har jobbat lite de 3 senaste somrarna, har fått ca. 2000-3000 kr, men den här sommaren får jag ca. 9000 eftersom jag har jobbat sammalangt en månad, minus helgerna såklart :)

Moalinn
0

får 800 kr i månaden, är 15 (fyller 16 i höst). Köper allt jag behöver helt enkelt, kanske inte behöver ha en helt ny garderob varje månad så då har jag ju pengar till nöje, så som djurparker, Liseberg, bio, saker till min kamera osv.. eller så sparar jag, så kan jag köpa något dyrare till min kamera (har fotografering som största intresse och det är ett riktigt dyrt intresse). Pappa hade satt in en del pengar på ett konto där jag får pengar när jag blir 18, hade ca 14.000 tror jag, men dom snodde jag till min nuvarande kamera som kostade 13.000 så då har jag ju inte dom pengarna sen till körkort, boende osv.. men det var ju mitt val som pappa sa.

Jag gör inte speciellt jättemycket här hemma då mamma alltid är hemma, hon är typ sjukpensionär eller vad det heter så jobbar gör hon inte så hon fixar med allting, Cool

Desstuom så kan det gå några månader innan jag köper något, kan hända att det går 3 månader och helt plötsligt så har jag 2400 som jag sedan använder till sånt jag verkligen behöver, och det som blir över går till annat.

Pappa betalar mobilen men även datan.
Har även en liten söt kanin som skuttar runt i sin lilla bur som kostar några kr i månaden, det är inte mycket men ca 30 - 40 kr varje månad eller något.

300 kr tror jag skulle räcka ett tag till bio, godis och sånt om man tar till en vettig mängd. Det går ju att gå ca 3 gånger på bio i månaden med 300 kr. Men jag skulle tagit 300 kr och sedan säga att man kan be om pengar när man behöver det, kanske om man ska åka någonstans med en kompis och så har man pengar till inträde men behöver till mat, då kanske man kan få några kronor.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

vikber
0

Är 17 år och har ingen regelbunden "inkomstkälla" utan får helt enkelt lite pengar från min mor när jag behöver. 
Jobbar dessutom deltid med webbdesign och där kan jag ta ut ett par tusen kronor vid avslutat arbete, och det räcker ett tag.
Tjänar allt mellan 1 000 och 17 000 kronor på det, men så är det flera veckors arbete bakom också.

korv1
0

Jag får 1500 kronor i månaden och då ska pengarna räcka till kläder, tidningar och allt annat sånt där "oviktigt" som jag vill ha.

NSphoto
0

Jag får ingen månadspeng eller veckopeng alls, är 15 år. Dock tjänar jag egna pengar 5 veckor under hösten samt att jag är frilansande fotograf, dock drar inte fotografdelen in mycket pengar. Då får jag förutom det ibland pengar av min pappa, men ej av min mamma då hon ej har råd. Sen finns ju jul och födelsedag och för dessa pengar ska jag köpa kläder/kamerasaker/tidningar och allt annat jag vill ha under året (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

DwarfNome
0

Är 14, får 600kr i månaden. Av barnbidraget då. Resten har mamma för mat/husrum/kläder och whatnot. Hade vart paradis om jag inte haft djur att ta hand om :p men aja, lever gör man väl.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

[Dominik]
0

Min mamma tyckte att jag har mognat väldigt mycket och mina betyg har också blivit bättre och trevligare att kolla på Sve VG, Eng VG, Mate G :). Så jag får mycket mer pengar! Får hela barnbidraget 1050 kr, och behöver inte betala för nånting själv, min mamma köper kläder, busskort, djurtillbehör och andra saker till mig :)