Bh ?
Hejsan:)
Jag har ett litet problem, alltså det är så att jaaa rubriken säger en del men asså jag är 12 född 1999 och alla i min klass typ hela skolan har bh förutom jag som har topp men jag vill liktsom ha bh men jag vet inte hur jag ska säga till mamma för jag har redan sagt till henne när hon skulle säga godnatt och jag skulle sova
-Mamma det är bara jag i klassen som inte har bh..
-Men det behöver väll inte du nu ?
och sen kom min pappa och min brorsa hem och sendess har jag inte snackat om det… men asså enligt mig behöver jag ha det för annars ser man typ ''igenom'' tröjan ibland så då kan jag inte ha vissa kläder :/ men i alla fall någon som vet hur jag ska säga för jag är typ den tröögaste på att prata om sånt, jag gick runt och tänkte på om jag skulle säga om att bara var jag.. i typ en timme !! så jaaoo snälla hjälp ♥
vill du ha en så köp en! men det kan ju vara bra om du tar med din mamma som kan hjälpa dig och kolla så du väljer rätt storlek.
säg bara till henne att du vill gå och köpa en bh
om hon absolut inte vill, har du ingen annan som kan följa med dig och hjälpa dig…??
kan ju vara lite knepigt först å välja rätt storlek… :)
När jag gick i 5an (går nu i 7an) köpte jag min allra första bh alldeles själv. En 70a (som var alldeles för stor), & jag gömde den hela tiden för mamma så hon inte skulle se. För i 5an hade mina bröst börjat växa så, precis som du skriver, syntes det igenom. Tillslut tog jag mod till mig & visade mamma. Skrev sedan en lapp till henne om varför jag köpte den osv & jag fortsatte med mina toppar. Sommaren innan jag skulle börja 6an, började jag använda bhn igen (hade dessutom fått en till, en mindre av min granne) som jag använde. Mamma märkte ju att jag använde bh, men sa ingenting om det & nu är det HON som hela tiden ska ge mig nya bhar så jag snart badar i dem ;o..
Jaja, vet inte vart jag ville komma, men om du tycker det är jobbigt att prata liksom face to face, skriv ett sms eller skriv en lapp & berätta hur det ligger till. När det har varit jobbigt för mig & när jag fick min mens, skrev jag alltid sms till mamma, för jag kan verkligen inte prata face to face :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Well… enda anledningen till att man behöver bh är ju för att brösten behöver stöd, t.ex för att det inte ska göra ont när man springer och hoppar eller liknande.
Jag förstår hur du känner dig, var i likadan sits i din ålder. Men tänk såhär; varför vill jag ha bh? är det för att "alla andra" har det eller är det för att jag faktist känner att jag behöver det?
Att börja använda bh för tidigt är inte bra för brösten när de håller på att utvecklas, att använda top är mycket bättre om man t.ex stör sig på att de är spetsiga, vilket många är när de växer.
bh:ar är dyra, ofta obekväma, jobbiga att tvätta osv osv. så det finns knappast några fördelar med att ha det innan man egentligen behöver det. Nu vet jag ju inte hur pass utvecklad du är, och det är inget jag behöver veta heller.
jag vill bara att du ska förstå att bara för att "alla andra" har det så betyder det inte att du måste följa strömmen, följa grupptrycket. Allting går ner i åldrarna och barn börjar sminka sig, gå i klackar, använda bh osv. Var barn medans du kan, för rätt som det är så är du i övre tonåren och allt ansvar gör att du inte kan vara barn!
Om du ändå känner att du behöver och vill ha bh; bara prata med din mamma, förklara hur du känner och prata med henne. hon kanske kan följa med dig när du köper din första bh, det är det som mammor är till för :) Om hon säger nej; acceptera det och försök tänka att hon antagligen har någon bra anledning till sitt val :)
Kram!
Jag vill inte ha bh bara för att andra har det bara men också för att det syns ju igenom och jag tror jag messar henne ngn gång… 
Enda anledningen till att jag skaffade min fösta topp var för att mina kompisar sa till mig att mina bröstvårtor syntes. Jag hade inte ens tänkt på det så undrar hur länge dem gjorde det. Tog ett tag att övertala mamma till att köpa en topp till mig men med hjälp av en kompis så gav hon tillslut med sig. Hon hade nog lite svårt att förstå att hennes lilla dotter tillslut blivit stor.
Men jag fick min första bh när mamma och jag var och handlade och hon undrade om jag behövde några kläder. Jag hittade en bh och sa "en sån här behöver jag".
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag köpte min allra första BH när jag gick i 4:an, och den var i en C-kupa. Jag skulle ha behövt BH tidigare då min rygg blev helt förjävlig och det såg ju helt groteskt ut att gå i 2:an-3:an med jättebröst (jämfört med andra jämnåriga) liksom.
Men det skulle ha varit SÅ skönt att slippa BH som mina klasskamrater fram tills jag gick i 5:an-6:an.
Om du vill ha en BH, så köp en! Men om du inte behöver det, dvs att du inte har mycket som fyller ut en bh kanske, så tycker jag att du är en oerhört lycklig person som kan vara utan.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#7 exakt, man ska inte skaffa bh varken för tidigt eller försent. självklart är det inte ett måste, men kroppen mår bättre med en bra bh om man har stora bröst. :)
Jag håller med #3 :)
Man ska enbart skaffa BH OM man behover det inte för att alla andra har!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skaffade BH i 5/6:an tror jag, efter att jag fått kommentaren om "fladder-pattar" i omklädningsrummet
Då insåg jag att jag faktiskt behövde använda BH också, så instämmer med några andra, man ska skaffa BH om man behöver, och inte för att alla andra har.
#11 Förlåt, men jag skrattade så mycket åt just ordet "fladderpattar" vad fan är det för påfund?!
Men ja, man ska inte använda bh när man inte behöver. Det är inte skönt att bara ha för att ha, och sedan kan mycket annat "hända".
En bh är ju gjord för att hålla uppe bröst och se till att de håller sig på plats, så man slipper ha ont och kan röra sig osv, inte för att man ska se vuxen och cool ut.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#12 Haha, jag skrattar lika mycket jag!
Var väl något ord min vän kom på just för stunden, hade aldrig hört förut ^^
Och ja, hon som sa det var en bra vän, så det var ingen mobbing eller liknande inblandat :)