Detektivbyrå!? :O
Hej!
Jag undrar en sak, min kusin som bor i Chile har nyligen öppnat en detektivbyrå.
Hon har sin bror som "delägare" och de har fått flera uppdrag om otrogenhet osv.
OCH de är bara 16 år!? :S
Frågan är, skulle det typ "löna" sig att öppna en detektivbyrå i Sverige?
Skulle en ungdom få många uppdrag, eller skulle man inte få det p.g.a sin ålder?
Haha, konstig fråga, men jag blev så nyfiken
Tacksam för svar! ;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Tror inte det skulle löna sig direkt, och förlåt om jag säger detta nu, men tror tyvärr att det mest skulle ses som ett skämt att öppna något sådant här.. :/
Tycker det är fel att anlita fel att t.ex spana på sin partner. Noll tillit.
Nej nog inte lönt att starta här i sverige, tror inte ens du får starta företag när duär 16 år här i sverige.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jaa, tror det oxå faktiskt! :P Fast Chile är lite som USA haha :P Inget att be om ursäkt över, undrade bah om vad folk tyckte :)
#2 Ja, det tycker jag oxå, fast alla har ju olika uppfattningar om saker :(
Tänkte la det! Jo man får starta företag när man är sexton.. 
Hälsningar,
Carlo
Om du öppnar ett så åk gärna till småland för att spana på mitt X 
Du måste ju ha tillgång till körkort, kunna gå in på krogar osv… Kolla på programmet Cheaters och se hur dom gör! Det är ett jäkla jobb!
Du kommer nog inte få så många kunder, kanske någon kompis som du känner som mest ser det som en kul grej.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#2 inte helt hundra, men tror vem som helst får starta eget, oavsett ålder osv, tror inte ens man behöver vara svensk medborgare, sålänge man gör allt enligt regelverket :)
#4 HAHA, jaa du! Fast jag vill ju inte starta en detektivbyrå. Tror inte jag skulle kunna klara av att spionera på folk och avslöja t.ex. att en kvinnas man vänsterprasslar.. :(
Sen har man ju inga speciella befogenheter som detektiv, och jag kan tänka mig att hela processen är jätte jobbig! Tänk dig, om en kund skulle vilja hitta en viss person, och kunden vet inte var personen befinner sig eller var denna personen bor! :O. Hur svårt blir det egentligen? Jag tror ju inte direkt att man kan begära att få information från Folkbokföringen? Eller är jag helt ute och cyklar? :)
#5 Oh ja, det tror jag också. Men det finns många kvinnor som typ flörtar med männen i Chile, därför blir ju männens fruar/flickvänner lite misstänksamma.. :P Och så vill ofta typ egenföretagare veta hur deras anställda är typ.. Eller jag vet inte mycket, det enda jag vet är att de får jätte mycket uppdrag av fruar som misstänker att deras män är otrogna..
#6 Är detta sant!? Oj isåfall skulle jag vilja starta ett företag redan nu! :)
Hälsningar,
Carlo
#6 OKej bara vad jag läste på ett ställe, att man måste vara myndig för att stå på ett företag, men kan ju vara fel eller så har dem ändrat det :)
Jag läste faktiskt en artikel om en svensk kille som hade en egen detektivbyrå här i Sverige. Så visst finns de, även om de inte är många.
Kommer dock inte ihåg om man behövde någon speciell licens, utbildning etc för att få kalla sig för detektiv, eller om det är fritt fram för alla som vill.
Minns däreomt att killen hade en massa dyr utrustning, så det verkar inte vara billigt att starta upp en byrå.
#8 "Både för att starta AB och egen firma gäller vanligtvis en åldersgräns på 18 år. Dock får man från 16 års ålder registrera en enskild firma om man har tillstånd till detta från förälder eller överförmyndare."
#9 Googlade lite på Detektivbyråer och kom upp ganska mycket ! Finns en i Göteborg som har en detektivbyrå med flera anställda!? :s
Jag tror inte att Detektiv är en skyddad titel, tror mest att det är "bra" att läsa en kurs.. Fast är inte säker
Tack för svaret förresten! :)
Hälsningar,
Carlo
Är inte detektiv ett yrke? Lite knasigt tycker jag om man öppnar en detektivbyrå om man inte är detektiv 
På Cheaters så är det väl utbildade detektiver?
#10 OKej :D
#11 Ja det är ett yrke, men det är ett yrke som man startar eget typ.
Det är ju inte direkt så att AMS söker "Detektiver"…
Men saken är att det finns ingen specifik utbildning där man får Titeln Detektiv, det är ju så att man gör en kurs för att bli bättre på att ex. kunna spåra människor utan att använda en Polisdator osv. .
Jag såg lite på en kurs som ledde till att man fick ett diplom. Och där ingick "Kamera utbildning", osv..
Hälsningar,
Carlo