Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6401 ggr
EmmaVarg
0

Gymnastik när man har ryggproblem??

Jag har typ problem med ryggen, eller egentligen benet, att den ena är längre än den andra och då har de gjort så att min rygg typ är lite sne, vet någon ifall det skulle bli värre eller om de skulle hända något om jag tränade rytmisk gymnastik då?
Har en kompis som också har samma problem med ryggen och slutade i gymanstik för det Förvånad

Om ni inte förstår vad jag menar så menar jag sån här typ; http://www.youtube.com/watch?v=lztqvekeUOk&feature=related

och sen, vart någon kanske nån bra gymnastik klubb i göteborg?:P

poppysmarsvin
0

I de flesta fall så är fysisk aktivitet det bästa valet - även om man har ont. Om det är benen som är olika långa så borde det gå att korrigera med lämpliga skor. Om du har kontakt med läkare så tycker jag du ska diskutera saken med henne/honom, eller ta kontakt med en sjukgymnast. Det är de som vet :-)!

Rafflan
0

om benen är olika långa kan man ha speciella skor eller speciella sulor i skorna, motion är bra även om man har ont ;)

EmmaVarg
0

#2 jag gick i gymnastik innan och då sa dom att man måste vara barfota..

fotogymnast
0

Har du ont i ryggen är det troligtvis inte bra att träna. har själv haft ryggproblem då tränade då gymnastik på elitnivå. Jag hade dock inte olika långa ben, mina problem var att beckenet(och nej, jag vet inte hur det stavas..) var snett och en stressfraktur i en ländkota. Jag fick inte träna redskap på ett år då. Men det här är ju ett helt annat problem troligtvis så det behöver inte betyda samma sak. fast likheten är ju att bådas ryggar va sneda ;)

Sen så är just rytmisk gymnastik väldigt påfrestande på ryggen, då man stretchar otroligt mycket. Fast det i videon var artistisk gymnastik, är det det du menar? Med bom, barr och sånt?

När det gäller skor är det ett jättebra alternativ, vad jag vet får man använda skor i både ag, det på videon(sveriges bästa gymnast använder det..) och även många truppgymnaster på elitnivå använder det. När det gäller rg vet jag inte hur det är, men pratar du med tränarna tror jag inte det kan vara några bekymmer med användning av skor under träning. Fast då måste det ju såklart vara speciella gymnastikskor som finns att köpa på bl.a. vera sport. Stora springskor med tjock sula är alldeles för klumpigt när man tränar gymnastik.

Fridaaaa
0

Ja det kan man.
Har man problem  med t.ex ryggen (t.ex skylios OBS minns ej stavning) måste man träna ryggen för att den ska må bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fotogymnast
0

#6 Men det beror på vad man menar med träning. Träning i form av styrka och kondition är oftast bra, och kanske nödvändigt. Men här pratar vi gymnastik, kansket tom rytmisk gymnastik, som är en sport som påfrestar ryggen något enormt. Som jag skrev tidigare fick jag inte träna annat än styrka på ett år då jag hade ryggproblem.

För de problemen EmmaVarg har vet jag inte om gymnastiken skadar, men mångamånga rg-gymnaster har stressfrakturer i ryggen, så träna med ryggsmärta är inte bra i alla lägen ;)

Fridaaaa
0

#6 Ja det beror ju självklart på vilka problem, precis som jag skrev, att man måste träna just den kroppsdelen man har problem med för att bygga bra muskler.

[h-malm]
0

#5 fast sen är det ju inte så att alla träning är bra för ryggen ;)

Tränar truppgymnastik och jag som vet kan ju säga att man får ont lite överallt i kroppen, särskilt ryggen.
I varje hopp på en studsmatta trycks ryggraden ihop typ 1 dm och väcklas ut sen igen, och det är inte alls bra. (vet det, för jag stukade nacken på gymnastiken och har behövt gå till kiropraktor) När man går i gymnastik hoppar man ju mycket, trampolin, trampett, tumbling, fristående golv och ja allt vad det heter, och det är mycket påfrestningar för ryggen, men har man en stark rygg som man har tränat upp med vanliga styrkeövningar innan och fått muskler så klarar ryggen rätt mycket.

Men du lär få ont i ryggen om du börjar med gympa, det får nog alla i början. Sen vet jag inte om det kommer gå över eller om det skulle bli värre för dig.

Fridaaaa
0

#8 Nej det skrev jag inte heller?
Men har man problem med t.ex ryggen, knäet eller liknande och man kollat upp det brukar doktorn/sjulgymnast säga vad man får göra eller inte göra, eller får man helt enkelt fråga:)

[h-malm]
0

#9 Fast du skrev Ja det kan man, har man problem med ryggen måste man träna den för att den ska må bra. Och nu handlar det om TS kan träna gymnastik så det är klart att man tolkar det som att du menar ja till gymnatsik.