p-piller
Ni som äter det, vill ni gärna berätta för och nackdelar med ppiller??
Funderar på det, men är rädd att det inte är bra för mig eller så? vet inte vad tycker ni om det? :)

Jag tog p-piller i lite mer än 1 år och aldrig mer hormonella p-medel säger jag bara! Viktuppgång, minskad sexlust, torr vid sex oxh humörsvägningar. Tacka vet jag min p-dator.
Det absolut sämsta är att man glömmer bort att ta de och då kan det gå illa om man har otur. Sen går man upp i vikt av det och kan svälla upp runt magen, men det gör man iof under den veckan man har mensen också så man märker ingen direkt skillnad på det.
Sen kan man ändå bli gravid om man tar de har jag hört. Och de hjälper ju inte mot sjukdommar.
Det bästa med de är att man slipper mensvärken, enligt mig då:) Hade så himla ont att jag nästan svimmade innan. Mamma fick vara hemma i en vecka från skolan varje månad för hon svimmade flera ggr under dagen. Så det går väll i arv. Fast jag har aldrig svimmat:P Sen har hon svimmat av andra skäl också som är lite roligt, haha. Hade jag sett det så hade jag skrattat ihjäl mig, nästan.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#2 jag glömde mina p-piller ofta i slutet jag tog dem för jag ville inte ta dem
Och visst kan man ändå bli gravid! Inget p-medel är 100% säkert.
Jag anvander p-piller for mensens skull. Jag har tyvarr sa otrolig mens som bara forsar och mensvarken ska vi inte ens prata om!
Med p-piller har jag knappt mens och mensvarken har gatt over helt.
Sjukdommar far man aven fast man ater p-piller men som jag, som endast har en partner och jag hoppas att han endast har mig ocksa saklart behover vi inte riktigt vara oroliga over det. Man kan bli gravid med p-medel det kan man, aven med kondom kan man det, den kan ga sonder eller ha nagot litet hal i sig fran att den skapades m.m. men man har ju mindre chans med p-medel att bli gravid saklart om man skoter dom.
Jag ar sa fjantig att nar jag glomde mina p-piller bara nagra extra timmar hade jag och min pojkvan inte sex pa minst en vecka igen annars ar jag jatte noga med mina p-piller.
Eftersom alla manniskor ar olika sa har dessa p-medel olika effekt pa oss. Jag t.e x mar bra och gar inte upp i vikt av mina p-piller minskad sexlust har jag och jag har istallet minskat i vikt av mina p-piller samt mycket mer - for mig ar det bara fordelar! Forutom att jag far sma men mindre blodningar lite mer ojamt men det kan jag leva med.
Medans andra mar daligt och mycket mer med sina p-piller.

Det med att p-piller hjälper mot mensvärk och mängden är underbart! Man slapp blöda igenom allt(tampong, pluszisebinda, trosor och byxor på 30 min som jag gjorde innan) och vara totalt okontaktbar pga smärtan. Än så länge har detta inte kommit tillbaka efetr jag slutade ed p-pillerna, peppar peppar!
Later som om du skulle diktera mitt mensflode samt vark som ocksa ar borta med dessa p-piller! 
Jag fick ga runt med dubbla bindor,trosor,byxor och tampong och anda blodde det igenom och varken var grotesk. Som om 4000 sma knviar skulle skara sonder mig bit for bit anda in i ryggmargen varkte det. Fotterna donnade nastan av! 

#6 Usch ja precis, svimfärdig, synen och hörslen blev nedsatt av smärta och man ville bara kräla in i ett hörn och dö =P Glöm inte hur ont man fick i ryggen!
Nej usch paminn mig inte!!! 
Jag fick inte ont i ryggen men under rumpan? Asså kändes som världens hemskaste träningsvärk men jag tränade inte mer än att jag red en gång i veckan. Efter att jag hade gått i skolan en dag så höll jag på att dö av smärtan.
Mvh Emma
Dock kan man inte gå upp i vikt av p-piller ;)
Och som du skriver emma i#2 så är de endast 98% skydd, så är de med de flesta preventilmedel ;)
Fast man kan svullna runt magen, men som sagt inte gå upp i vikt pga p-piller :)

#10 Av dem jag hade kan man, det stod med som biverkning också.
Det star som biverkningar pa min p-piller forpackning ocksa.
Vet inte om det står på mina. Tar Nevoletta. Men läkaren sa att man kunde gå upp i vikt.
Mvh Emma
#1 Inte alls så för mig - som tur är! Vad tar du istället?
Jag märker ingen skillnad på mig själv när jag kälar p-piller - är väl precis som innan :) Inte alls torr vid sex, aldrig varit det. Inga humörsväningar alls men gått upp 3 kg men tror inte det är för p-pillrerna, dock tycker jag att jag fått större bröst sedan jag börja käka men vet ju inte om det är för dom eller om det ändå skulle bli så för jag växer fortfarande (inte i längden dock) :P Men märker ingenting på mina kläder eller något att jag "gått upp i vikt" - endast bh-storleken har förändrats samt höfterna.

#5 Större brös fick jag av p-piller från 70b till 70d=P
Jag har p-dator nu=)
tog först nevoletta men fick uppsvälld mage så jag böt till yasmin 28 som verkar fungera super!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#16 Vad är P-dator?
Mvh Emma

#18 Denna modellen har jag http://www.persona.org.uk/se/.
Finn även ett par andra, har man inte fast förhållande och en graviditet skulle resultera i abort rekommenderas dte inte då det "bara" är 94% säkert. Lika säkert som en del p-piller, pessar och säkrare än kondom är min p-dator.
#19 Jag förstår inte hur den funderar?
Mvh Emma

#20 Man kissar åå en sticka som man sedan sätter i en apparat som mäter hormonerna för att se om man har ägglossning. har man ägglossning så tänds en röd lampar som indikerar attd et är risk/chans att bli gravid och har man inte ägglossning så tänds en grön lampa.
#21 Jaha. Vad smart! Men just nu har jag planerna att hålla kvar till P-piller just för att de hjälper mot mensvärken.
Mvh Emma

#22 Ja det är det verkligen=) Som tur är så har mensvärken och mängden mens inte kommit tillbaka för mig, för vissa så hjälper det att ta p-piller eller andra hormonella p-medel ett tag och sen när dem slutar så är värken borta. =)
#23 Kanske inte fungerar på alla. Vet inte hur jag skulle reagera:)
Mvh Emma

#24 Med att sluta med p-piller?
#25 Jupp:) asså P-datorn är ju ingen hormonell p-medel och då förändras väll kroppen?
Mvh Emma

#26 Det finns inga hormoner i p-dator så kroppens hormoner går tillbaka till det normala om man använt sig av hormonella p.medel innan. Kroppen ändras av hormonela p-medel och blir normal när man slutar. P-dator ändrar inte hormonerna i kroppen på något sätt därför är dte så bra.
jag käkar cerazette och det jag märkt av är spänningar i brösten och humörsvängningar, jag kan bli extremt glad men sedan extremt ledsen, extremt involverad men också extremt borta xD men så har det väl alltid varit, märks lite mer nu bara… har käkat det i nästan 1 månad nu, vikten vet jag inte….Jag väger mig aldrig, jag har aldrig gillat vågar oavsett om jag har gått ner eller upp i vikt, jag blir så fixerad vid det om jag har en våg och det är helt onödigt! Dom säger dock att det kan ta upp till 6månader (lr va de 4?) tills dom flesta biverkningarna lagts sig, får väl se hur det bli =)

#28 Biverkningar kan också komma långt efter man börjat med det. ;)
Man kan inte bli tjock av själva pillret utan man får ökad aptit och därför kan man bli lite rundare.
Jag vill börja äta ppiller, men hur ska jag säga det till mamma? 
Du behöver inte säga någonting till mamma men antigen säger du rakt ut varför du vill börja äta p-piller vilket är det bästa då man alltid ska vara ärlig eller så skyller du på att du vill få bukt med mensen :P

#31 Bar att gå till ungdomsmottagningen, dem har tystnadsplikt och får inte säga det till dina föräldrar. =)
vill ändå att mamma ska veta vad jag får i mig, men vi snackar aldrig aldrig aldrig om sex och sånt, därför jag tycker det är pinsamt, liksom vad ska hon tro om mig osv, jag vet inte hur hon kommer reagera….

#34 Snackar aldrig med min mamma om sånt helelr men när jag skaffade sambo var det hon somd rog med mig till ungdomsmottagningen så jag kunde skaffa p-piller=P
Det är bara att prata med henne hur jobbigt det än är för dig om det är det du vill sen får din mamma reagera precis hur hon vill och tro om dig? Hon har ju också haft sex det är väl du bevis på annars hade du ej vart här ;)
Vad vill din mamma att du inte ska äta p-piller men vill hon istället bli mormor såhär tidigt?
#36 haha nä det är sant :)
Hon har liksom aldrig frågat mig eller så, dåligt av henne haha :P, vill inte ta det själv med henne hm…, pinsamt……

#37 Gå till ungdomsmottagning och diskutera med barnmorska själv. =)
#38 ja funderar på det :) & hämta ut det sen berätta för mamma och så får hon se om det är bra osv :P haha

#39 Vad ska hon se omd et är bra?=P
Skadar det inte kroppen på något sätt? För alltid typ.
#41 Jo käkar man det för länge (har hört mer än 4 år ungefär) kan man få svårare att få barn (??) och risker för vissa sjukdomar kan dyka upp beroende på vad som går i släkten (blodpropp, cancer) men det brukar man få upplysning om.
36 jag får inte ta ngra hormon preperat för min mamma, hon vill inte bli mormor nu kanske men de är pga av blodproppar i släckten både mamma oh pappa har haft så.. Jag får inte ta hormonpreperat.
Vilken sorts piller man ska ha är nog omöjligt att bedömma på ett forum, då det är många saker som spelar in, så som ens egen hälsa, sjukdomar i släkten etc.
Jag fick blodproppar vid 25 års ålder och sedan dess får jag bara använda ceracette som ska funka på mig pga propparna.
Nu tror läkarna inte att det var p-pillren som var orsaken till propparna, men jag får ta dessa just in case. Likaså under mina två senaste graviditeter var jag tvungen att ta fragminsprutor pga propparna då risken för proppar ökar.
Har p-piller, neoveletta 28.
Fungerar kanon.
Man går i regel inte upp i vikt om man tar p-piller, däremot kan sockersuget öka för vissa.
Och risken att bli gravid är minimal :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag tar p-piller och det funkar jätte bra för mig jag har aldrig märkt några biefekter för min del. Snarare bara posetiva saker. :)
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
jah hadde bara biefekter första veckan va jätte sur men sen har jag inte märkt något lite mindre sexlust men har man en bra kille så spelar det ingen roll.
det är skönt att veta att man inte kan bli gravid och man får endå mens som visar att allt är bra
Jag använder p-ring, funkar superbra! Det är en ring i nån sorts mjuk plast och som man stoppar in i slidan. Sen tar man ut den en gång i månaden, har mens, och sätter i en ny efter en vecka. Jag hade jättesvårt att komma ihåg p-piller, men de här behöver jag bara tänka på två gånger i månaden.
Har inte märkt av några humörförändringar, viktuppgång, större bröst (tyvärr
) osv. Tror däremot att jag får mer flytningar pga ringarna, men det står jag ut med!
#47 p-pillar är inte 100% säkra, finns en liten liten risk att bli gravid:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.