Bild på facebook, mobbing?
En kompis till mig la upp en bild på mig, hon och en till kompis på facebook som var ganska gammal. Jag skämdes väldigt mycket och bad henne ta bort den, eller beskära den så inte jag blev med men hon vägrade.
Jag blev jättesur på henne och sen skrev hon typ "nu ändrar jag inget mer, nu får du vara nöjd". Och då hade hon klistrat in ett par glasögon och mustach på mig.
Är jag överkänslig eller är det mobbing? Blev ganska ledsen av det i alla fall.
Men tycker ni det är okej att göra så, skulle ni bry er eller inte?
Jag tycker det är en allvarlig sak. Vill du inte vara med, då ska hon respektera det! På facebook så har jag för mig att man kan klicka anmäl (?) länge sedan någon överhuvudetaget vågade hänga ut mig så där , oh sen att rita dit mustach oh glasögon ska hon absolut inte göra! Om de inte går att anmäla så kan du ta kontakt med supporten oh länka bilden och förklara läget, vilket kan leda till att hon bl.a. Inte får lägga upp bilder på ett visst antal dagar/veckor. Har hänt vänner till mig men de tycker jag är rätt åt dom då man bryter mot lagar när man lägger upp saker utan allas tillåtelse. Lycka till !:)
Inte okej, anmäl bilden?
Hon bryter mot lagen eftersom att hon lagt upp en bild som du är med på utan ditt godkännande.
Du kan polisanmäla henne för det.
#3 Det är dock helt fel, så länge hon har tillstånd av den som har fotat så får hon använda bilden, man får nämligen fota folk på stan om man vill. Dock har just facebook andra regler, deras regler är dock inga lagar.
JAG HAR LETAT UPERLÄNGE EFTER ETT SÅN HÄR INLÄGG EFTERSOM MINA KOMPISAR VÄGRAR ATT TA BORT BILDERNA.
Jag har anmält alla bilder (jag tkr att du också ska det) men Facebook verkar nt bry sej. :O
jag är ovänn med alla dom (7personer…)
Ja, det är totalt värdelöst att anmäla för inget händer ju. Haranmält flera bilder tidigare också :/
#3 När vi läste om copyright lagen i skolan, så sa våran lärare (och typ på videon vi kollade på) att det är FOTOGRAFEN som ansvarar för bilden.. och att de som är med på bilden inte kan bestämma om h*n får ladda upp den.
Typ så länge det inte gäller att man säljer bilden..
Fast det låter lite sjukt, men det var vad vi fick lära oss :/
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥

#7 Läser foto i skolan, man får inte ta en bild och lägga upp om inte personen vill de.
#8 Det låter ju mer logiskt att det är så.. Men vi kollade på video från något företag eller så (var ett tag sedan) och när vi pratade med läraren så sa hon att det är fotografen som bestämmer - så länge inte bilden är kränkande.
Men, ska inte gå ifrån ämnet nu!
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Det är fan inte okej!!! de försöker ju uppenbarligen bara irritera dig! anmäl det, det är det minsta de förtjänar!
Om du var med på att ta bilden så har hon rätt att lägga upp den dessvärre, Hade du inte varit med på det är det en annan sak
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tja, vad jag har fattat i skolan utav det vi snackat om med upphovsrätt så har man rätt att publicera så länge man själv har tagit bilden (självklart tills man antingen säljer rättigheter osv..). Man ska inte behöva ta bort någonting om någon ber en för det är ju ändå fotografens bild. Däremot tycker jag att det är schysst och det blir en mer trevlig stämning om man hjälper varandra och tar bort bilder/beskär så ansikten (eller vad det nu än är) inte syns. Men det finns ingen lag på att en människa måste vara med på att man får lägga upp en bild på dom på internet.
Snacka om jobbigt det hade blivit för gatufotografer, hästfotografer och liknande. Det hade inte ens existerat mer än mellan människorna i fråga, om man har tillåtelse, eller bara fotografen.
Iallafall, ska som sagt inte heller gå ifrån ämnet.
Det är inte fel av personerna att inte ta bort bilderna, men det är inte snällt. Tycker du det är kränkande så är det en helt annan sak, då bryter det mot lagen.
Men som sagt, egentligen har du inte så mycket att säga till om mer än att du kan be dom att ta bort/beskära bilderna, sen om dom gör det eller inte.. det är upp till dom sålänge det är någon av dom som är fotografen.
Själv tycker jag inte det är okej, det är det aldrig. Ber jag någon att ta bort en bild på mig tycker jag att dom ska acceptera det, men dom har all rätt att behålla den uppe sålänge dom äger rättigheterna (och allt annat vad det nu heter) till bilden.
Långt onödigt inlägg, men så får det bli!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Du kan anmäla bilden. Klicka på Anmäl, klicka sedan på Jag gillar inte detta fotot av mig slutligen fyller du i Be ******* ******* att ta bort matrialet.
När du har gjort detta kommer din kompis att få ett mejl där det står att hon måste ta bort fotot. Det är inte svårare än så