tampis fråga :)
jag brukar inte använda tampong men när jag hade min förra mens så gjorde jag de, och jag hade normalstor tampong. och det var blod på snöret när jag drog ut den och då är den väl full eller? men jag tyckte fortfarande att de gjorde ont, eller ska jag ha en mindre tampong?
kan det blöda ''igenom'' när tampongen inte är full? för när jag bytte hade den ändå suttit i fem timmar, och så hade jag en på natten med, men de gjorde fortfarande ont att dra ut den :/
Menskopp är min enda kommentar. SÅ mycket bättre, billigare och smidigare än tampong. Inga komplikationer som tss eller uttorkad slida etc.Googla menskopp och läs på.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
men jag borde väl kunna använda tampong? olika märken känns väl olika bra? för jag vill inte använda menskopp.
Beror på hur stora blödningar du har. Ang. tampong-snöret så kan det bli så att det blir blodigt när du sätter in tampongen och på så vis kan det verka som att tampongen är full. Du märker även när tampongen 'är på väg ut' så att säga då den är överfull.
Nej det kan inte blöda igenom när tampongen inte är full.
Tycker du kan byta tampong var 3e timme eller så för att hålla det fräscht och under natten använda binda för att det ska 'lufta'. Man kan få urinvägsinfektion om man låter en tampong sitta inne under en hel natt - står olika på olika ställen men jag tycker det är vettigt att ha en binda under natten och sen tampong under dagen.
att det gör ont är för att det är torrt när du sätter in den och drar ut den. Ett tips är att köpa glidmedel och hälla på en liten klick på tampongen när du ska föra ut den, då går det lättare och gör inte lika ont.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
okej, då har jag alltså rätt storlek.
vart kan jag köpa glidmedel då? :)
Mara har gett dig jättebra svar, hoppas de funkar för dig.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
ja, tack så mycket! :)
#3 Den metoden du nämner kör jag på annars blir det på tok för torrt särskilt då jag inte blöder så mkt, det börjar klia och irritera. Fick även en hemsk urinvägsinfektion en gång.
När jag var oskuld (vet inte om du är det såklart) kunde jag bara (knappt) använda mini… nu har jag normal, du kanske ska prova använda mini och se?
Eller glidmedel, alt. olivolja eller vaselin.
4# du kan köpa glidmedel på apoteket. Fast nuförtiden heter det nog Glidslem tror jag. Du kan även köpa det på apoteket.se om du inte vågar gå in och stå i kö med glidmedelsflaska i handen hehe. Snabbt och smidigt med leverans. Kostar inte så mycket heller och en tub räcker ganska länge :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
okej, jag får köpa de på apoteket, kanske ska pröva mini :)
Du kan alltid testa med glidmedlet först - funkar det inte så testa mini :) Men kom ihåg att dom håller inte lika bra som normala utan om du har stora blödningar så är det då bättre att använda binda.
-Albert Einstein
det där är så olika från person till person. Jag tycker tamponger känns så otroligt mycket säkrare än binda, eller mer fritt. Inte behöva oroa sig att de rinner blod på sidan av bindan.
När tampongen är full känns det. Den blir som tidigare har skrivit, den vill ut. :)
Det gjorde ont för mig med första gångerna sen slutade de, En sak man måste vara noga med är att den måste tillräckligt långt in annars "skaver" den. Och det gör ju ont.
Trosskydd å tampong rekomenderar jag! :)
På natten med, om man byter direkt när man lägger sig och när man vaknar. Eller springer upp en gång i natten om man orkar.
Man behöver inte oroa sig för att man ska blöda igenom då. Men med binda kan den ju bli å sitta snätt om man råkar krågla till sig när man sover.
Det är vad jag tycker!
Hoppas de löser sig för dig!
Själv så kan jag inte ha tampong för att;
1. Jag får extrema smärtor i nedre ryggen + magen och kan inte röra mig eller andas för att det gör så ont.
2. Jag måste byta tampong en gång i timmen då jag blöder igenom även de allra största storlekarna.
3. Jag har en extrem rädsla för att ha saker i mig som bara sitter där av sig självt. Jag kan inte använda koppar- eller hormonspiral, p-ring, pessoar, tamponger eller menskopp just av den anledningen.
Snöret till tampongen blir blodigt ibland, tror att detta beror på att man redan är lite blodig i slidan då man för in den, det är ju inget som torkas upp automatiskt när man för upp en tampong liksom. Sedan kan det också vara ett tecken på att du haft tampongen för länge så det blödit igenom, men det ser du lätt när du tar ut tampongen, för den ska då vara helt genomdränkt av blod.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?