Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 17860 ggr
PetitePuma
11

Hur fixar man festen??!

Hej! Är fjorton år och vill ha en lyckad fest för en gångs skull. Andra gånger blir det antingen jobbiga objudna gäster, stelt eller så tycker folk att man är töntig och tråkig etc för att man inte har en massa vodka med på festen.

Jag har ingenting emot att ta ett glas typ cider/vin, men jag dricker fan inte bara för att blir full. Det är obehagligt och omoget.

Så nu undrar jag; HUR GÖR MAN? Hur fixar man en lyckad fest utan att det spårar ur/blir stelt och tråkigt?

Hjälp!

Nali
2

planera upp ett schema, vilka kommer, ni kanske kan börja med att köra skpt, fortsätta med andra lekar, köra bästa paret som dansar fulast etc. Man kan alltid skratta åt andra (på ett snällt sätt) om man inte skrattar åt sig själv :)

[Wera]
0

Jag tycker att en lyckad fest oftast börjar med en rolig (mindre) förfest med de närmaste vännerna, (4-5 st) man värmer upp och blir bekväma, dricker gott (cider, vin, kanske dooleys, baja päron, öl eller vad man nu föredrar). Sedan kommer de inbjudna, man börjar ex. med lekar (sanning, konka, ölspelet, shottar m.m) bra musik och något att prata om. :)
**När man bjuder in folk på fest - berätta till dom att dom inte får ta med något sällskap utan att fråga, oinbjudna kastas ut, det är ändå ens eget hus/lägenhet - vem som helst får inte komma in utan att fråga även om det är fest.

De som är stökiga får man väl säga till, blir någon för full kan man be dom lugna sig med drickandet och ta ett glas vatten.

Ett tips är att inte bjuda in för många, det brukar lätt kunna spåra ur när det blir över 15-20 st. Jag tycker att 10-15 st är lagom, och då bör man tänka på att "jämna ut" tjejer och killar, dvs. att det inte blir 10 tjejer och 3 killar, eller tvärt om.

Ravynsfair
8

Förlåt men jag blir rent av förbannad när allt handlar om alkohol.
Oavsett om man vill bli full eller inte.
Skärpning.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Wera]
0

#3 Vad då allt? Stämmer väl inte.

Ravynsfair
4

#4 Ja, hon bad ju om tips till en lyckad fest och då skriver du om alkohol. 
Det kan bli en lyckad fest även utan alkohol. 
Fördelen är ju att man minns allt.

Sen är det ju självklart att man inte släpper in oinbjudna, oavsett om man är alkoholpåverkad  eller inte.

Sweelin
8

Hur gammal sa ni att ni är?! 14?! Alkohol?? Gå och lägg dig unge.

Wera, du är vuxen, bete dig som en

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Wera]
6

#5 Men herregud! Jag menar inte "att det inte går att ha fest utan alkohol", - det går men inget jag föredrar, blir ofta (som TS skrivit) STELT!
Ursäkta att jag skrev att man kunde dricka gott och gav förslag på dricka, och inte nämnde läsk. Men majoriteten här där jag bor har alltid något att dricka på fest - med alkohol i, vare sig det är vodka eller en cider. Jag har aldrig sett någon dricka en läsk på fest (som inte späds ut med annat). Och ja jag, som vuxen ser alkohol som en självklarhet när det vankas fest, inte för alla, men för många av de som kommer. Spelar ingen roll hur mycket, bara för att man dricker på fest betyder det ABSOLUT INTE att man inte kommer att minnas? Vad då så när ni väl dricker alkohol dricker ni er stupfull? Jag tänker lite mer på att många blir mer avslappnad, bjuder på sig själv, "lullig" eller ens märkbart påverkad?
Ja jag skrev inte direkt att man enbart kastar ur fulla oinbjudna? Eller gjorde jag?! Nej. Man kastar ut nyktra som onyktra om man inte anser dom vara välkomna.

Dessutom sa hon tips på en lyckad fest - de flesta vill komma på en fest där man får ha med sig lite alkohol.

#6 På vilket sett "betedde jag mig ovuxet" i mitt inlägg? För att jag nämnde alkohol? Vuxna får dricka alkohol, varför skulle jag inte få skriva med alkohol när det handlar om fest? - Hade det varit bättre om jag hade skrivit "dricka läsk"? - Jag struntar i att hon är 14, hennes val.
Men då kan man lika gärna ha spel och filmkväll, enligt mig.
Och ja jag dricker för att det är gott (inte enbart för att bli full) jag dricker aldrig läsk - det är inte särskilt gott, där av föredrar jag alkoholdrycker - bl.a. baja päron, zours m.fl, mycket godare.

Ravynsfair
0

Vi menade att du kanske borde föregått med gott exempel.
Med tanke på att hon som skapade tråden endast är 14 borde du ha tänkt efter lite.
Det hade jag gjort.
Men förlåt. Jag är väl uppvuxen på stenåldern då barn fick vara barn och slapp känna att en lyckad fest var tvungen att innehålla alkohol.
Avlslappnad kan man bli ändå!

[Wera]
0

#8 Ja man kan bli avslappnad i rätt umgänge, helt sant. Glad Men majoriteten somsagt.
Jag drack inte för än jag var 16, hade inte tanken på att festa i hennes ålder. Men ja jag tycker inte riktigt att 14 åringar ska dricka sig stupfull, men jag ser inget fel med att man kan smutta på en god cider eller annan alkoholdryck.

Sweelin
3

#7 Är du säker på att du är 18? du beter dig som 15.

[Wera]
0

#10 Jag drack inte ens när jag var 15, höll inte ens på med alkohol vrf skulle jag betée mig som 15? Jag förstår inte vad som är felet med alkohol så länge man dricker med måtta?
Ja jag är väl inte lika "mogen" som dig, men det får du acceptera Glad

Ravynsfair
0

Jag drack inte en droppe alkoholhaltig dricka förrän jag fyllt 18. 
Dricker knappt alls. Ser inget roligt med det då jag har X antal släktingar och sk vänner som har grova alkoholproblem. 
Dessutom är det lag på att man som minderårig inte får dricka.

Sweelin
1

#11 Jag säger inte till småflickor vilka alkoholalternativ det finns, att hon kan dricka de, de och de och göra så, så och så med alkohol såklart!

Jätte bra förbild du är!

Nali
4

Lugna er alla nu, jag är säker på att TS kan avgöra själv om hon vill dricka eller inte självklart finns det olika sätt att föregå med gott exempel men för TS skulle så skulle jag nog vilja ha fler tips man kan göra på festen än om de ska dricka eller inte :)

TS: Vad vill du göra på festen? Är det enbart tjejer eller killar eller är det blandat? Det finns en miljon olika saker man kan göra, kanske ni kan se vilken tjej som sminkar en kille snyggast och sedan lägga ut det på FB ? ;)

[Wera]
0

#12 Jag vet gott och väl om den lagen. Men alla ser olika på saker och ting som är roligt eller inte.
Ja min pappa har grova alkoholproblem men det betyder inte att jag kommer att bli alkoholist för att jag tycker om att dricka lite på fest? (typ 5 gånger/år)

Sweelin
0

#15 Japp, för att du ger förslag till en 14-åring och för att du skrev på ett barnsligt sätt. Alkohol verkar vara det enda som ska finnas på fester för ungar på 12-15 år…

[Wera]
1

#13/#16 Jag försöker inte vara en bra förebild heller, men bara för att jag ger tips med alkhol betyder det inte att hon direkt lyda mina råd och göra allt med alkohol? Hon kan väl för f*n själv välja om hon ska utesluta alkoholen, byta ut den med annat eller ha med det? Hade väl inte varit bättre om jag hade tipsat om olika läskedrycker?
Vill en 14:åring ha alkohol med på sin fest då fixar dom oftast det oavsett vad någon annan säger. Hon skriver ju själv att hon tycker det är omoget att dricka för att bli full, att det räcker med något glas cider/vin, jag skrev aldrig "DRICK DIG FULL" - jag uppmanade henne inte att bli full. Jag skrev enbart tips på drycker, som man kan dricka utan att bli stupfull?
Jag vet inte vad för fester ni har varit på men jag gav bara förslag på spel/lekar som brukar vara med på de fester jag har varit på.

Även på de fester jag har varit på - 17-25 år - aldrig någon som har en nykter "fest".
Där emot hälsade jag på ett par 14-15 åringar som hade fest, där var 50% nykter, stel, tråkig och osociala, medan resten som drack var social och glad.

Och det är bara därför studentkryssningarna som kryllar av 18-åringar enbart består av vilt party med massa alkohol? Ja alla dom är så omogna och beteer sig som 15, för att dom tycker om att dricka.

Sweelin
0

Vad gjorde ni när ni var barn? Ni verkar absolut inte kunna ha kul utan alkohol. Var ni lite lullig då ni var 8 också medan ni lekte med era vänner?

Tråkigt att ni inte kan ha kul på fester utan alkohol.

Ravynsfair
2

Håller med dig.

När jag var barn så lekte vi i skogen (upp till 14års ålder), bakade, pysslade, kollade på film, spelade spel, ritade, målade, skrev noveller, hoppade med kaninerna, red på mina hästar.
Sådant man gjorde då barn fick vara barn.

För att vara dotter till en alkoholiserad far borde du då veta bättre än att ge en massa tips till minderåriga.
Tänk på att det inte bara är vi som läser tråden.

[Wera]
3

#18 Jag läste harry potter, satt vid datan på stallet.se, cykla, red och var med mina djur tillsammans med vänner, fram till jag blev 16. Jag var barn "så länge jag kunna". Den tiden är förbi.

#19 Nej jag tycker att man ska kunna kontrollera sitt intag av alkohol.

Ravynsfair
0

Jag tycker det är idiotiskt att ge råd till andra.
Speciellt när man har personer som är nära en med sådana problem.
Världen vore en bättre plats utan allt j*vla alkohol.

Sweelin
0

#20 Hon är 14, inte 16. Dom flesta är väl runt 13 där ändå.

[Wera]
1

#22 Det vet jag men tiderna förändras…
Jag känner inte många (om ens någon) 13-15 åring som tycker om att göra de saker som vi gjorde i den åldern. Tungan ute

Sweelin
0

#23 Det som är lite knepigt ja…

Ravynsfair
0

#24 Det är det som är så tråkigt.

kaaniin
2

Jag tycker personligen att det är bäst att inte ens *börja* dricka alkohol. Jag tror inte det är någon som tycker det är gott första gången, så varför fortsätter man ? Grupptryck/passa in. Bara man dricker ''lite'' eller ''bara tar ett glas'' eller vad man nu har för ursäkt så stödjer man alkohol-produktionen och får fler att börja dricka. Jag tycker sprit är skit, fullständigt onödigt. Men det är min åsikt. Menade inte att hacka på någon, ville bara skriva av mig ;) Jag tycker inte Wera har gjort något speciellt fel, TS hade ju redan skrivit att hon inte hade något emot det. Problemet är bara att det finns en lag, och att det är så många som bryter mot den, bara för att.

Sweelin
0

#26 Agree! Lagen är inte där för att jävlas, utan 100% för att skydda en själv och andra! Man förstör ju kroppen om man dricker alkohol som ung.

Loveofmylife
0

Nu tycker jag ni lugnar er, de är inte nödvändigt att börja bråka. Alla har olika åsikter om ämnet och om man inte delar samma åsikt så behöver man inte börja vara elaka och hoppa på varnandra.

kaaniin
0

#27, ja, inte bara som ung ;)

#28, håller med, tycker man inte ska kasta sig på andra för att de tycker på ett annant sätt, jag kände bara för att skriva av mig lite och menade inte att hoppa på någon annan. ;)

[Wera]
2

Finns så många lagar folk bryter, jag tror inte på att ni är 100 % laglydig i alla fall…?

kaaniin
0

#30 Nä, smålagar kan jag lätt erkänna att jag bryter mot…  Ibland utan att tänka på det, ibland för att de känns så ''onödiga'' ;)

Imasy
1

Fast för att andra bryter emot lagar är väl inte en ursäkt till att göra det själv?

Om jag inte minns helt fel nu, vilket jag egentligen borde veta med tanke på att jag i skrivande stund gör min kriminologi-tenta, så är vissa "brott" inget brott i den bemärkelsen.

Går jag emot röd gubbe eller kör bil utan bilbälte så blir jag inte lagförd på det viset i domstol. Däremot ör dessa brott belagda med böter.

----------------------------------------------------

Tycker bara det är bra att det finns de som har modet att stå på sig att INTE vilja dricka alkohol.

Jag är inte nykterist själv, men har väl mer bara ingen lust att dricka av olika orsaker. Men vi har tex haft flera gårdsfester där jag har tackat nej till alkohol, och då har vuxna personer, dragit den slutsatsen att jag 1, är gravid eller 2, ska jobba/köra bil.

Att "jag-vill-bara-inte-ha" existerar inte.

kaaniin
0

#32 Tycker det är så dumt att alla har så höga förväntningar på att man ska dricka. Det kan ju vara svårt att stå emot då om alla blir så chockade bara för att man inte vill. Själv är jag 13, så jag har inte varit med om det själv. Men tror inte jag kommer dricka mycket (kanske inte alls) när jag blir vuxen. Tycker det är äckligt redan nu, så ska försöka stå emot ''pressen''.

[Wera]
1

#32 Nej det är ingen ursäkt men det var inte det jag menade heller.

"Att "jag-vill-bara-inte-ha" existerar inte." - Här existerar det, visst kan vissa lyfta på ögonbrynen eller fråga varför, men jag har avstått från alkohol flera gånger på fest, bara gått dit för att umgås. Vissa säger "men gud vad tråkig"… men äh Tungan ute Ibland dricker jag och ibland inte och det vet jag flera som gör, sen känner jag två grabbar som är nykterister men ändå ute på fest rätt ofta Glad

[aammE]
1

Vill bara förtydlliga:
Det finns ingen lag som säger att minderåriga inte får dricka alkohol, det är DÄREMOT olagligt att SÄLJA (eller ge) alkohol till dem.  

Men hur som helst så är det ju fruktansvärt olämpligt att dricka alkohol i den åldern.

[Wera]
2

#35 Samma med rökning.
Så jag har inte gjort någonting fel, väldigt onödigt att "hoppa på" mig så där.

kaaniin
0

Nej, Wera har inte gjort något fel och det var onödigt att hoppa på henne. Dessutom så har ju faktiskt TS satt detta i ''alkohol och droger''.

PetitePuma
0

Oooohchao…! Allt detta hade jag helt missat. Dramatiskt det blev ;) som sagt, jag har inget emot att ta ett glas, men inge fylleri tack. Jag har oxå haft problem i fam. Så jag får ångest om någon är full. Man dricker för att det är gott. Sedan är det tyvärr så att jag är rätt mkt mognare än andra i min ålder..så om jag vill ha typ en maskerad/tema tycker folk att det är pinsamt. Hjälp

kaaniin
0

Ja, oj, vilken dramatik ;)

Jag tycker också det är obehagligt med fulla människor.

Har inga speciella tips…

[SweetRose]
1

Jösses vilka moralkakor det finns här ;) (med glimten i ögat såklart) Ja, ungdomar bör inte dricka alkohol (det borde inte vuxna heller i och för sig) men oavsett vad folk tycker kommer de att göra det ändå. Därför är det bättre att isåfall säga nu som i TS fall hur denne ska UNDVIKA oinbjudna gäster osv vilket kan vara riktigt farligt. Jag började dricka i 16 års åldern, då med nära vänner där vi inte hade som mål att blir fulla utan hade det som tillägg till en annars trevligt kväll - och så är det fortfarande!

Mitt enda tips till en lyckad fest - eller kväll över huvud taget - är att endast bjuda människor du vet att du kan prata med och kan prata med varandra.

Sweelin
0

#40 Ja någon måste ju vara vettig.

[SweetRose]
0

#41 Ja, det är vettigt att ungdomar inte alls ska dricka.

Men å andra sidan kommer de göra det endå och är det inte bättre att de då i alla fall kan ta lite ansvar i det?

Sweelin
0

#42 Jag struntar i om dom gör det ändå. Bara jag har gjort mitt som förebild och sagt att det är fel?

Näää men dom kommer göra det ändå, ingen idé att säga ifrån.

[SweetRose]
0

#43 Läser du ens vad jag skriver? För det verkar verkligen inte så. Vart har jag sagt att det är bra? Vart har jag INTE sagt ifrån? Jag försökte som erfarenhet av ungdom idag att ge några smarta tips som kommer hjälpa mycket mer än bara moralpredikningar som ändå åker in genom ena örat och ut genom andra. Man ska markera att det är fel men om de ska göra det endå ge råd. Jag tror inte moralpredikningarna hjälper där på festen när ett gäng oinbjudna 25 åringa män vill ta sig in utan snarare råden de fått vilket gjort så de kanske tagit varannan vatten och är klara nog i huvudet att hantera situationen.

Villken lustig inställning "bara jag gjort mitt". så om det går 100 gånger värre gör det inget för "du har gjort ditt"?

Sweelin
0

#44 Haha.

Men å andra sidan kommer de göra det endå och är det inte bättre att de då i alla fall kan ta lite ansvar i det?

Att komma emd tips och idéer är inte heller alltid det bästa, "du ska inte sminka dig" "Men du kommer göra det ändå så du kan lika gärna använda de, och de och de så blir du snygg!" (ett exempel om du förstod det)

Det jag såg din kommentar som var att "äh! Dom kommer ändå dricka så lika bra att bara ge dem tips"

och ja, jag jag läste din kommentar uppernbarligen ja.

Och klart du kan komma med vettigare argument nu i din senaste kommentar, men inte f*n hade du nått vettigt i #42

PetitePuma
0

Hallå? Festtips, inte alkoholåsikter!

Sweelin
0

#46 Middag och spel.

[SweetRose]
0

#45 Vad ser du som mina "tips"? Jag skrev att till vilken tillställning som helst ska man bjuda människor som kan prata med varandra. Det läste du nog inte eller så läste du det fel.

Ett väldigt dåligt exempel som inte alls illustrerar det jag menar. Det är inget fel på mitt förstånd och att antyda det är en väldigt barnslig försvarsmekanism.

Det jag skrev i #42 var samma sak fast nerkortat. Det du ser som "tips" ser jag som råd för hur de ska OM DE SKA dricka, att de dricker ansvarsfullt.

Sweelin
0

#48 Ibland måste man vara lite tydligare. Och jag tror säkert att du menar väl men då får du faktiskt förklara det lite tydligare och inte komma efterråt och attackera?

Haha, skulle vara om jag skrev "jag hatar svenskar" och då blir såklart någon arg och sedan skriver jag en hel novell om varför jag tycker så och mer förklarligt, men då får jag faktiskt ta att folk missförstår mig och får ta den "skiten".

ELLER?

[SweetRose]
0

#49 Attackera? Om du återläser så är det du som började första anklaga mig att ge "tips" på hur man ska fixa en alkoholfest för minderåriga. Och mitt första inlägg är längre och mer välförklarat än något av dina inlägg så varför inte bara erkänna att du missförstod och att vi har olika åsikter om saken?

Sweelin
0

#50 Nja, mer att du var luddig i ditt sätt att skriva. Så JA, jag missförstod din text.

[SweetRose]
0

#51 hahahahaha……

TS: Rätt folk och agera ansvarsfullt så blir det garanterat lyckat!

Imasy
1

Tänk på att hålla tonen mot varandra.

kaaniin
1

Ännu mer dramatik…

Varför orsaker denna tråden så mycket kaos??

Jenna_Nord
6

Haha nästan alla går ju off topic :P Hon skriver själv att hon inte vill dricka för att bli full, så tydligen har hon koll! Vill ni diskutera hur vidare ungars barndomar är nu jämfört med förr i tiden eller när ni själva började dricka, starta ett nytt inlägg..

Mitt tips!
Jag föreslår att man har en liten "förfest" där man umgås några stycken så att man får upp stämningen från början. Till exempel äter lite tillsammans eller spelar något roligt spel. Då är humöret redan på topp när det kommer fler!
En rolig sak att ha igång under en fest är också kareoke. Man kan börja att tävla mot varandra och i lag, och efter ett tag vågar nog flera bjuda på sig själva :) Det viktigaste är att du trivs med dom du bjuder! :)

Mvh Jenna

[jakke94]
0

det är ju inte direkt så att ts och hennes kompisar kommer sluta supa för några personer skriver det på internet…