Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2504 ggr
Luisa
0

Sommarjobb

Hej!

Det börjar snart bli dax att leta efter sommarjobb. Jag e 14 men fyller 15 på sommaren, så jag kan inte jobba i kassa och sånt…

Jag har några frågor som ni gärna får svara på :)

1. Har du jobbat på hunddagis och isf hur mkt fick du per mån?

2. Finns det något ställe du rekomenderar att jobba på och isf hur mkt lön får man?

3. Finns det något ställe du inte rekomenderar någon att jobba på?

Ni får jätte gärna svara på mina frågor :)

ps. visste inte vilken grupp jag skulle lägga den i.

Imasy
0

Klippa gräs hos grannar etc? Jag hatar att klippa gräs, men har en sådan liten gräsplätt att det känns löjligt att betala någon för att göra det.

Men hade den varit större hade jag gärna gjort det.

Djurvakt kanske? I semestertider behövs det, men då måste kanske dina föräldrar vara med på galoppen också.

Frida B
0

har jobbat på hundpensionat men fick 50 kr/h, orkar inte räkna ut vad det blir per månad… ^^

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SweetRose]
0

Har för mig att "officiella" jobb måste man vara 16 för.. Privata jobb så som klippa gräs och liknande finns ingen gräns på :)

Frida B
0

#3 har för mig att man får jobba i affär liknande om man tjänar mindre än 10.000 i mån, men kan ha fel

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JustMySelf
0

Kolla hos kommunen om de har några jobb, troligtvis måste man vara äldre men det är värt ett försök! Annars kan du kolla på caféer i närheten.

#3 Åldersgränsen är olika på olika ställen. Om man jobbar på ett företag är det dom som bestämmer vilken åldersgräns de sätter, men det finns regler över hur mycket ungdomar får jobba och vilka arbetsuppgifter man får ha.

#4 Man kan få jobba i affär men tror man måste vara 16 för att stå i kassan. Vissa ställen låter yngre ta betalt men det är inte tillåtet egentligen.

[Dominik]
0

Ska också sommarjobba i år, är 15 :D

Mina kompisar säger att man ska aldrig jobba på Mc donald's, det är i princip ett skit jobb. Man måste slita för att tjäna typ 40kr /h, och ibland får man tom inte lönet i tid, det hände att man aldrig fick sina pengar!

Alla avråder att jobba på Mc: donald's

[SweetRose]
0

16 år är lag på för att få jobba i kassa, oavsett företag

Annars kan man bara skicka ut CV lite överallt, så brukar jag göra :)

#6 Det beror helt på vilket McDonalds, bara för ett är dåligt är inte alla det. Det är ett tufft jobb men rätt bra betalt i de flesta fallen.

Luisa
1

Tackar alla som skrivit, har läxa att göra ett cv så då kan jag skicka det till olika ställen jag kan tänka mig jobba på.

Finns det någon här som har jobbat på hunddagis och isf hur mkt fick du ungefär??