Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 1875 ggr
AliceTheGirl
0

Läraren dömer personlighet!

I höstas när vi hade träslöjd skulle vår träslöjdslärare skriva en lapp om var och en i klassen. Typ som en "ledtråd" om vad man skulle få för betyg nästa år när vi har betyg. Så han sa till var och en att följa med han till ett rum där han skulle berätta vad han hade skrivit. Jag hade tjuvkikat på lappen innan (dock när han inte hunnit skriva om mig än) och han hade skrivit bra saker på alla. Min bästis fick "Du jobbar mycket bra, är kreativ, och du är den bästa eleven jag haft upp till 9:an!".

Och när han ropar in mig säger han till mig: "Du är en söt liten tjej som är blyg. Men det är bara att hoppas att du kommer in genom dörren här nästa år och tar massa plats och visar vem som bestämmer!"

Jag blev så ledsen. Att jag är blyg påverkar inte hur jag jobbar, det är ju min personlighet! Dom som känner mig vet att det är en del av min charm. Dom skulle inte tänka sig en Alice som är stöddig. Dom vet att Alice inte är tjejen som går fram till någon och bara kan börja prata.

Visst, det handlar också om att jag inte alls har bra självförtroende. Men det är ju också en del av min personlighet? Såklart kommer jag jobba upp det under åren, men jag kommer aldrig kunna vara en "ledare" eller vad man ska säga.

Är det rätt att en lärare ska dömma betygen efter min Personlighet? Har det här hänt er någon gång?

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

Lorita
0

får man skriva även om man är vuxen?

Jag vill bara säga att detta omdöme som du fått har min son fått hela grundskolan (inte att han är an söt tjej men att han ska prata mer och ta mer plats)

Det lustiga är att nu när han går på gymnasiet, då tycker lärarna att han sitter tyst och konsentrerar sig på uppgiften och inte stör dom andra är hans bästa egenskap. Vist är det lustigt vad olika det kan bli, han har faktiskt gått på tre olika gymnasier då han valde fel linje fört och fått höra samma på alla tre skolorna.

Så fortsätt vara vuxen och jobba på och gör ditt bästa och var dig själv, det bllir alltid bäst till slut och det finns väldigt många gymnasier så du kommer troligen in på den linje du vill även utan topp betyg i slöjd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fotogymnast
0

Har också lärare som har bedömt på det sättet. Att det är dåligt att vara lite blyg och tystlåten lixom. Är det bättre att sitta och skika i klassrummet och störa alla andra undrar jag? Jag va lite blyg i början på 7:an då jag knappt kände någon i klassen och det gjorde t.ex. att jag "bara"(nej jag vet att det inte är dåligt)fick vg i idrott. Bara för att jag sen när jag kände alla andra började ta mer plats höjde jag mej. Tycker det är riktigt dåligt.

Men i övriga ämnen brukar inte sånna här saker visas på betygen i min skola. jag får ofta från lärare i omdömena att jag ska räcka upp handen mer och så, vilket jag verkligen hatar. Jag är inte blyg i övrigt men just det där att sitta och räcka upp handen och ba "jag kan, jag är bäst" funkar inte riktigt för mej. Trots att alla tjatar om det gick  jag ut me 320 poäng..

Men sänker det här ditt betyg tycker jag att du ska prata med läraren!