Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: kropp-och-själ
Läst 3238 ggr
[rsj]
0

underlivs besvär och rodnad

Hej! Eftersom jag tycker detta är otroligt pinsamt så väljer jag att vara lite anonym. Men såhär är det. Jag har lite problem med underlivet, ibland kliar det, svider när man kissar och luktar rent utsagt helvete även fast jag duschar varje dag. Har intim-tvål men det hjälper inte. Det som luktar är flytningar som kan komma i mängder ibland. Jag är själv otroligt äcklad och vet inte vad jag ska göra eftersom jag inte vågar säga till någon av mina föräldrar. Har bra hygien annars, det är bara underlivet som inte står rätt till. Har oregelbunden mens, kan gå 2 elr 3 veckor mellan den börjar. Och 2 gånger i månaden ibland tycker ja är lite för mycket för så ska det inte vara, kan tillägga att jag haft mens i 2år och tidigare har det inte vart några problem. 
Men vad ska jag göra? Jag vill nästan inte träffa folk alls längre då jag är rädd att det ska lukta.  Plus att där avföringen ska komma ut kan det ibland komma lite blod, jag är väldigt orolig över detta, men är alldeles för blyg för att prata med någon. 

Att bro på det, jag blir hur lätt som helst röd i ansiktet. Vad jag än gör nästan. Det är jobbigt, alla lägger märke till det. När alla tittar på mig eller säger ngt om det så blir jag yr å jätte varm + RÖDARE.
Jag är annars en person med vänner och glad, men dom har problemen trycker ner mig.  Några tips om  hur jag kan sluta bli så röd hela tiden.

Snälla hjälp mig, jag är 15 i år och vill ha hjälp innan jag skaffar mig en pojkvän, iaf med underlivsproblemen…

Forgetful
0

Okey lite pinsamhets frågor då xD är du oskuld? Har du ätit typ någon antibiotika på senaste tiden? Det kan vara svamp i underlivet, jag har själv haft det och det är pest o pina! >.< det är vanligt att kvinnor får detta iaf en gång i livet, inte för alla men nästan :) om du är oskuld så kan vi ju nästan utesluta någon könssjukdom x)

//Forgetful

Åsa S
0

Du kan ha fått obalans i pH-värdet i underlivet eller någon svampinfektion inte helt ovanligt ifall man duschar och tvättar underlivet för ofta, +kanske har underkläder i silkiga syntetmaterial, åtsittande byxor, har högt sockerintag i kosten etc. Är inget att skämmas över, gå till en ungdomsmottagning, gynekolog el dyl. Du kan be att få bli undersökt av en kvinna ifall det känns bättre. Nästan alla kvinnor får något sånt någon gång i livet, vissa kvinnor är dock känsligare än andra. Man brukar dock behöva ha medicin för att allt ska återställa sig till det normala ifall det inte verkar gå över av sig självt.

Wand
0

Säger som #1, det här med illaluktande flytningar låter som svamp. Det kan man få när man har tighta kläder, är mycket i fukt och värme eller när man gått på penicillin. 

Det med mensen vet jag inte, kan det vara så att du är stressig, tränar mycket, äter dåligt osv? Mensen påverkas mycket av vår vardag.

Vad gäller rumpan så kanske du fått sprickor eller så? Det är faktiskt vanligt att man får det och då kan det blöda litegrann. Har aldrig haft det själv, men man ska smörja med någon mjuk salva och ta det försiktigt när man torkar sig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Twisted_T
0

Det bästa du kan göra är till ungdomsmottagningen och göra en undersökning. Vet att det känns obehagligt för många men det är ingen fara. Det är ingen annan som kan veta vad det är för problem och det kan ju vara så att du behöver antibiotika eller någon annan medicin för det.

De är de mest kunniga och kan säga vad det är och hjälpa dig fort så du slipper detta mycket längre.

Och man ska inte vara orolig för de ser sånt varje dag, och de ser mycket värre saker än man tror så jag tror inte det är något större problem.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Jessica_91]
0

Bästa vore om du bokade en tid hos doktorn och berättade om dina besvär. Eventuellt kan du behöva en gynundersökning. Det är lite pinsamt första gången men man kan be om en kvinlig gynekolog. Det går fort och är inte så jobbigt som man kan tro. De jobbar ju med sådant där liksom, du har ingenting som de inte har sett förut. Glad Grejen är att man inte gärna vill behandla mot svamp om man faktiskt inte har det.

Och du ska inte skämmas för det, vi tjejer får sådana där problem ibland, du är absolut inte ensam! Om du skulle våga ta upp det med din mamma så finns chansen att hon själv har erfarenheter att dela med sig av. Men som sagt, ring till doktorn och få en tid!

[rsj]
0

Jag har aldrig haft samlag nej. 

Men jag är ju 15år, vad ska jag säga till dom på ungdomsmottagningen ? Kan man inte ringa dit eller så. Skulle aldrig våga sitta och förklara hur det är i verkligheten framför någon.. gud vad jag skulle skämmas.. :(

Forgetful
0

Ja precis som alla säger :) gå till doktorn, jag fick något som såg ut som en tvålbit som var format som en liten tampong xD det kändes bättre redan första dagen! :) tills dess kan det vara skönt att använda lite babyolja, då försvinner klådan lite men jag tycker du ska gå till doktorn först ^^

//Forgetful

Forgetful
0

Jo du kan ringa dit och boka tid, du skulle säkert kunna berätta via telefon men jag tror ändå de hade kallat in dig. Din mamma behöver inte veta heller för de har tystnadsplikt om det nu är lite för pinsamt, eftersom du inte haft samlag så är det mest sannorligt inte en könssjukdom. Det kommer säkert gå bra att gå dit och berätta :)

//Forgetful

Twisted_T
0

#6 Du kan ringa och förklara men de kan ju inte bedömma att det verkligen är de om de inte kan undersöka. Men det är verkligen ingen fara och någon dag måste ju alla undersöka sig. Lika bra att få det överstökat. Det är inget att stressa upp sig för. Tror stressen är värre än att verkligen gå dit och att de får kolla på vad det är och ge dig medicin eller tips på vad du kan göra.

Du kan ju som sagt be om en kvinnlig gynekolog.

Det känns mycket bättre när du går därifrån och vet vad det är sen och inser att det inte är så hemskt som man tror, varken att förklara problemet eller undersökningen.

De jobbar ju med detta varje dag och har sett det mesta, det är en vardags syssla för dem :)

// Linn

Stephanie
0

"Men jag är ju 15år, vad ska jag säga till dom på ungdomsmottagningen ? Kan man inte ringa dit eller så. Skulle aldrig våga sitta och förklara hur det är i verkligheten framför någon.. gud vad jag skulle skämmas.. :("

Klart du kan! De är jättevana vid såna här problem och de är även vana vid att man är blyg och har svårt att prata om problemen Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
0

Jag brukar få tabletter som man tar i munnen då jag får svamp 1st tablett brukar räcka de där vagitorerna som man stoppar in mellan bena tyckte inte jag hjälpte speciellt mycket svampen bara återkom då jag testade sånt inte haft några problem sedan jag fick tablett är snart 1år sedan jag hade svamp sist.

Och nej man måste inte skämmas när man berättar något sådant är ungefär som att ha ont i halsen el dyl. Och du måste gå dit du kan inte få medicin via tel. man måste kolla att det är svamp innan man ger medicin mot svamp.

[rsj]
0

Tack för alla svar.. ska försöka ta mig till doktorn, men är det dom på ungdomsmottagningen ? isåfall kan jag säga att här jag bor är hon som jobbar där sjukskriven =/

Wand
1

Det finns inget ungdomsmottagningen aldrig hört tusen gånger förut, det kan jag försäkra dig. Glad

De arbetar ju med just detta, att hjälpa ungdomar med diverse problem. Förstår att du kanske tycker att det är lite pinsamt, men det är absolut ingen fara. De vet själva också att många ungdomar finner det pinsamt och de gör allt för att man ska känna sig så lättad som möjligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Åsa S
0

Finns det bara en som jobbar på ungdomsmottagningen? Isåfall skulle jag ringa till vårdcentralen och fråga vem som man kan vända sig till.

(+man kan ju ringa vilken gynmottagning som helst och boka tid de är dock inte bara inriktade på ungdomar)

Twisted_T
0

#12 Då brukar de ta in en annan barnmorska/gynekolog under den tiden som ordinarie är sjukskriven.

Annars kan du gå till någon annan i närheten. Du kan ju också ringa vårdcentral med gynekolog i eller liknande.

// Linn

[rsj]
0

Det står på dörren in " Ungdomsmottagningen ständ pg.a sjukdom " 
Så jag vände där när en kompis skulle dit.
Ska väl försöka ringa på måndag, men hur ska jag kunna börja samtalet ? jag är redan nervös ju.. =/

Stephanie
0

Gå in på kommunens hemsida, där borde numret till ungdomsmottagningen stå Glad

Forgetful
0

Jag hatade också samtal förut xD dock har jag varit tvungen att ringa vissa samtal nu när jag flyttat från mamma och nu tänker jag inte mer på hur jag ska börja meningarna x) men börja bara säga "Hej jag heter *****, jag har märkt av lite problem bla bla, vad tycker ni jag ska göra?":)

//Forgetful

Twisted_T
0

#16 Som #17 sa så brukar man kunna hitta det på hemsidan. Ungdomsmottagningen har också en egen sida där du kan hitta fakta om just din ungdomsmottagning som nummer och så. Umo.se heter den.

Bara andas innan samtalet och säg vad som är problemet. Eller så säger du bara att du behöver tid för en undersökning och så berättar du mer när du kommer dit :) det gör du som du vill med.

// Linn

[rsj]
0

Okej! Men jag hittar bara nummret till själva vårdcentralen. Ska man då fråga om nummret till ungdomsmottagningen ? :)

Stephanie
0

Vilken kommun bor du i?

[rsj]
0

ljusnarsberg

fotogymnast
0

För att svara på frågan om rodnad, det finns ansiktskräm att köpa mot det, typ på apoteket elr nåt ;))