Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 4130 ggr
Odinn
0

Spottad i ansiktet

Gick i en tunnel förra veckan och skulle upp på stan, då kommer det en stor biffig läskig kille/man och spottar mig i ansiktet..  Ja de var värsta loskan.. tänk om han hade nån smittsam sjukdom?  Ska man anmäla något sånt här eller är det ingen idé?  Har ju inga vittnen..

Blev helt chockad och ledsen efteråt,  jag trodde att han skulle våldta mig när han gick emot mig sådär.. :/

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

mejamylove
4

var han helt dum i huvudet?!!???Skrikandes

Wand
0

Vad fan är det för en typ?! 

Jag tror att det är ganska omöjligt att anmäla, tror inte att polisen gör någon större ansträngning i det heller om du gör det.

Vi får helt enkelt vara glada över att du "bara" fick en loska i ansiktet, och att han inte gjorde något värre!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Denna kommentar har tagits bort.
Wand
11

#3 Det där är ett oerhört onödigt uttalande av dig. Jag blev spottad på av vanliga svenskar då jag var "emo". Det finns massor av araber som är jättetrevliga dessutom.

[Noriisen]
0

#3 Nja man kanske inte borde dömma folk sådär, men håller med dig lite ändå det där att dom inte borde umgås med europeerna. jag tycker oxå att dom borde åka tillbaka till sitt hemland ifall dom inte gillar svergie och det svenska folket.

aja aså tror inte att polisen gör så mycket åt saken men det var bara sjutk skumt , man gör bara inte sådär från ingenstans..Obestämd

[Dominik]
1

#4 Ber så mycket om ursäkt men jag varit också "emo" (det är så man blir kallad av folket :/), och vet hur det känns. När jag var i skolan så var alla areber och invandrare från dessa delar av världen på mig, dom mobbade mig jäkligt mycket. Jag ville begå självmord, så det är därför jag inte gillar dem.

#5 Tycker att invandrare som inte kan sköta sig borde avvisas från sverige.

[Noriisen]
0

#6 Ja men typ så menade jag , =)

[Dominik]
1

#7 Hehe det vet jag. På min skola finns det en syrian som spottade en lärare i ansiktet, sparkade henne och sade att han ska elda hennes son…fy fan. Vad ska man tycka om såna människor ? Skolledningen har inte gjort ett skit. En annan arab, brände nästan alla toaletter och skolan har enbart omplacerat honom. Jag är fan rädd för dessa människor och vill inte gå ut!

[Wera]
0

Utan vittnen är det svårt att göra något. Polisen tar nog inte upp sådana "småsaker" även om det inte direkt är en trevlig händelse att vara med om. Väldigt konstigt beteende tycker jag…

Moa-16
2

#3 Det finns många svenskar som beter sig som idioter, har inget med invandrare att göra. Beror väl mest på hur man har blivit uppfostrad…

Som andra redan skrivit går det inte att anmäla, tyvärr.

Viccan92
4

Det är oftare svenskar som beter sig illa. Jag har inget emot såna från andra länder jag är inte alls rädd. För det mesta är dem rädda för mig istället om jag har hunden med mig. Jag går hellre förbi ett par skräniga arabiska killar än svenska.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Wand
1

#11 Håller med. Allt beror ju såklart på uppfostran, och det finns dåligt uppfostrade araber (och vad de nu kommer ifrån) såklart. Men vi kan ju inte bara sitta och skylla på utlänningar, då väldigt många invandrare och svenskar födda i invandrarfamiljer beter sig riktigt bra och är riktigt trevliga. 

Har blivit hotad, spottad på, mobbad, kränkt och trakasserad oerhört många gånger, men aldrig av en utlänning.

Jag tycker inte att det är rätt att utvisa invandrare om de beter sig illa. Om de misshandlar och förstör är det ju en sak, då är det klart att det ska genomföras drastiska åtgärder för att de ska inse allvaret.

Men bara för att en person är mänsklig (ja, det är mänskligt att vara otrevlig och odräglig ibland) ska inte denne bli utvisad ur landet.
Vem har bestämt att bara för att Sverige är Sverige så ska bara svenskar få bo här? Finns massor av svenskar som flyttar utomlands, är det också fel eller? Finns OERHÖRT många svenska ungdomar (och vuxna) som flyttar till Norge bara för att få jobba till sig stora pengar. 

Och här sitter vi och klagar på att turkar kommer och tar våra jobb.

Ja precis.

[Wera]
3

Jag tycker invandrare många gånger har en kaxigare attityd, "jävla svennar", och senst en invandrare var otrevlig var då jag var i Sthlm för ett par dagar sedan, dom hörde en kommentar då jag gick på stan en kväll, en grupp gick förbi och immitera och försökte dryga sig, tyckte dom var balla m.m.

Visst alla svenskar är inte trevlig, men skillnaden är att vi är född här, invandrarna flyr hit, får skydd, utbildning och lever ofta på staten och kommun/skatt, och de bör visa respekt gentemot Sverige tycker jag.
Därmed tycker jag at invandrare som inte är svenska medborgare eller är svenskfödda borde utvisas från Sverige om de begår ett brott.

Sweelin
5

Så en folkgrupp utifrån gör fel så borde dom slängas ut? Men om "rena och underbara, vackra, ariska och söta svenskar" gör fel så är det inget mer med det?

Tråkigt att ni tycker så. För min förra kille, hans mamma är adopterad från Chile då hon var ca 3 månader och han har en svensk pappa. Det är jätte många äckliga svenskar som har trackaserat honom, han och JAG är jätterädd att några idioter ska gå och slå ner honom eller kanske sticka kniven i honom bara för att han det utseendet.

Sluta kasta alla ut för samma kant. Min famlij är rasistisk vilket gjorde så att det inte funkade lika bra emellan oss, så fort som ser en mörkhyad person på TV eller ute så ska dom ALLTID kommentera dem, DET ÄR SÅ JÄVLA FEL OCH JOBBIGT!

Han är ju världen snällaste men JAG vill inte att han ska gå ute sent eller nära gäng och sånt eftersom dom kan vara fulla och typ nasizter och att det skulle hända något…

En tjej från Somalia som jag har känt i måånga år nu, medan alla på fritisgården (alla svenskar förutom hon) spottade på mig för att jag hade råkat göra sönder ena tjejens byxor. Dom skrek och spottade på mig, men så kände jag en hand på min axel och det var hon som ställde upp på mig och fick dem att sluta. Hon har alltid funnits där för mig! Samt en tjej från Turkiet är så gullig och snäll! Finns så många exempel på underbara vänner jag har träffat från andra länder.

Visst finns det invandrare som är elak, men det är för att dom är människor! Skyll inte på att invandrare kommer till Sverige, utan skyll på att vi tar in dem och sedan skiter i dem.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[marion69]
0

Läskigt att möta en kille som spottar så där och är aggressiv! Han verkar ju inte riktigt frisk i skalet.  Tyvärr, så kan det vara svårt att anmäla. Det vore som att leta efter en nål i höstack.

Han kanske psykiskt sjuk eller nåt. Är det fler som råkar ut för honom, så kan man säkert anmäla honom.

Luisa
2

Det är riktigt tråkigt att det hände dig men tyvärr finns det folk som inte kan bete sig :(

Jag är själv invandrare men jag älskar sverige och hatar de som säger jävla svenne osv! Jag känner tyvärr 4 araber och ingen av de sköter sig, de är kaxiga mot andra, bråkar med läraren, 3 av dem skolkar osv. Dessutom känner jag en svensk kille som blivit haffad av polisen hur många gr som helst dessutom kastat grejer på läraren osv bråkat osv.

Hur personen är beror väldigt mkt på hur denne har levt och växt upp, känner en tjej som gått om skolkade och bodde hos sin kille. Visste inte vrf hon gjorde de innan hon berättade hur illa hennes mamma behandlade/behandlar henne samt hur hennes låtsas pappa har hållit på med henne samt tafsat och m.m i över 5 år och så fick min kompis skäll av sin mamma för det. Detta är inte någon bra uppväxt eller hur? så därför kan man inte bara dömma någon innan man vet varför de beter sig som de gör

YellowKiwi
0

#6 Man ska ändå inte döma alla för det någon enstaka/några personer har gjort.

[Dominik]
0

#17 Haha några säger du? Hur kan man tycka om flyktningar, om alla flyktningar man har träffat vad

• otrevliga
  • respektlösa
  • ohyfsade
  • snackade skit det normala folket
  • högljudiga
  • och kunde inte använda det svenska språket

Nu pratar jag om araber och alla dom från afrika och arabländerna. Har aldrig i hela mitt liv träffat en trevlig flyktning därifrån! Jag bor i Malmö. så tro mig, jag vet vad jag pratar om!

[Wera]
0

#18 Vissa flyktingar jag träffat har verkligen varit super trevliga när man väl förstår dom (dvs om man kan deras språk eller om dom kan svenska). Men det beror mycket på deras kultur, vart de kommer ifrån. Folk från Cuba och Sydamerika brukar vara jätte trevliga tycker jag (fast de flesta män/killar från Cuba är lite "dreggiga" när de ex. raggar).

När jag jobbade på Komvux fanns det enbart invandrare och alla var verkligen jätte snälla! Inget fel på dom alls, de var inte alls högljudda, roliga och försökte lära sig. Men sen finns det dom som inte vill lära sig svenska, som inte ens tycker om svenskar särskilt mkt och som ändå bor här… som är otacksamma och respektlösa. Särskilt sånna som inte bryr sig om någonting, tror att dom får göra vad dom vill och bryter mot alla lagar och regler.

Nali
0

TS: killen verkade ju dum i huvudet ._. hoppas du mår bra iallafall

Till er andra som diskuterar invandrare, jag är från bosnien eller ja mina föräldrar är det och jag är född här. Jag har aldrig gjort något mor sverige ''så'' lixom men, jag kan ju hålla med om att alla invandrare inte är snälla och trevliga och allt det där men det finns ju många som är det också.

sen så finns det ju mycket thailändare, spanjorer och alla möjliga som kommer hit och gifter sig med svenskar osv. så frågan är ju, vad är egentligen helsvenskt?

Sen Dominik så har jag för mig att du är halvpolsk? du är ju född här men du är ju ändå ''inräknad'' som hälften invandrare om du förstår vad jag menar.

mjuhm
5

Tycker #3 låter väldigt rasistiskt.

Vare sig man är invandrare eller svensk, har man rätt att bo vart man vill (iallafall min åsikt). En invandrare som till exempel flyr från krig eller ett fattigt land & är jätte elak, ska han bli utvisad från sverige bara därför? Så ska det absolut inte vara. Då skulle ju alla vi svenskar också bli utvisade, då det är mer vi som är otrevliga.. Vi är så jävla bortskämda & otrevliga att det är helt sjukt.

Men, det handlar ju om hur man är uppfostrad. Det var en kioskgubbe som ägde en kiosk nånstans i sverige. En ungdom hade varit & snattat där så gubben sökte upp killen & misshandlade honom.

Gubben fick självklart straffet, men han berättade också att i hans land hade han varit en hjälte. Han hade blivit berömd för att ha misshandlat den som gjorde fel från början.

Så jag tycker inte att det.

Sen hade vi det här med invandrar sak i skolan.

Båda föräldrarna är invandrare - Man själv invandrare
Ena föräldern svensk, andra invandrare - Man själv invandrare
Båda föräldrarna svenskar, men t.ex mormor eller morfar/farmor eller farfar är invandrare - man själv invandrare

Osv. Så stod det i våran samhällskunskapsbok.

Jag tycker alla, oavsett ras eller betéende har rätt att bo där man "trivs". Sverige är ju ett väldigt bra land att bo i & jag tycker alla borde få sin chans till ett bra liv. Dock så blir det ju tillslut för mycket, & man får ju inte komma in i landet. Har själv en låtsasmamma som är thailänsk & hon får inte bo här. Men efter ett tag ska dom få ansöka om att få stanna föralltid.

Sen finns det ju andra bra land här i europa, så alla behöver ju inte välja sverige. Men, min poäng med det hela var att man inte ska behöva bli utvisad eller inte få "hänga" med européerna bara för att man är invandrare & otrevlig/taskig osv.

Här i Skellefteå är det sällan svenskarna som blir mobbade. Statistiken visar att det är invandrarna som blir mer utsatta för olika saker. Särsilt i min ålder (13 år).

Nu blev mitt inlägg lite rörigt, men det är bara min åsikt.

Sen så handlar ju inte direkt tråden om invandrare och så. Hehe ^^

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Luisa
0

Jag är halv ryssk och halv afrikan men jag har aldrig snattat, mobbar inte folk och låter alla utanför vara med mig och mina vänner, skräpar aldrig ner och säger emot när folk gör något mot någon som inte har gjort något osv, älskar djur och jag älskar sverige, så inlägget 18 var ju jätte trevligt för mig att läsa (ironisk) :/ :( så tänk lite på¨att det faktisk kan finnas en arab eller en afrikan eller någon från ett land som du stämplat som ''dåligt folk'' faktiskt kan läsa detta då man inte behöver vara medläm för att läsa detta!

Jag fattar inte hur man kan vara rasist! Man väljer inte vart man ska födas, hos vem och i vilket land! så hur kan man anklaga en hel folkgrupp eller ens dela in folk? För flera 100 år sedan delade man in folket i svarta och vita… Nu blir folk smartare, teknologin bättre men indelningen är fortfarande kvar! Folk tycker att det är konstigt att en ''svart'' styr amerika… vad är skillnaden??

Många finska är rasister har jag märkt och en typ 8-9 åring (finsk) kallade mig plötsligt för neger fast jag inte gjort honom något och dessutom är jag ljusare än afrikaner… En annan gång var vi och bada vid en sjö. Bredvid oss satt det ett par finska killar som snackade skit om ryssar…Ska jag tycka illa om finskar nu eller?

Dessutom känner jag faktiskt svenska killar som uppför sig hemskt, skiter i att tänka på andra, tänker bara på hur de ska bli ''tuffare'' Och i 8:an finns det ganska många killar som leker att de är kungar över skolan osv, alla de är från olika länder och dessutom är en av de svenk, så ska man tycka illa om alla från deras länder??

Visst det kan hända att man träffar på en idiot då och då, och gissa vad, i centrum (på min station) finns det gott om dem och dessutom två pubbar. Tror dessutom att de flesta av dem är svenskar.

mjuhm
2

#18 Tydligen vet du inte vad du pratar om.

[jakke94]
0

anmäl! du kan få skadestånd betalat av försäkringsbolaget ifall dem inte hittar idioten som gjorde det. 

#18 bor visserligen inte i malmö, bor en bit utanför, men jag känner många invandrare, både araber, albaner m.m som är hur trevliga som helst, som jag älskar att ha som vänner som stället upp i allt och är hur omtänkssamma och trevliga som helst. sen finns det idioter i deras folk, prec. som det finns väldigt mycket svenskar som också borde bli bortskickade någonstans ;) finns en hel del människor det är fel på, inte en folkgrupp.

[jakke94]
0

#24…och dem jag känner är från kära malmö

[Dominik]
0

Nu förstår ni inte vad jag menar. Jag pratar om flyktningar som är otrevliga och så vidare men självklart finns det araber och afrikaner som är jätte snälla! Sånna känner jag till, dessutom tycker jag att dom från Cuba är roliga, och vissa säljer weed haha :D

Japp Nali, jag är delvis polack. Mina föräldrar är tyskar och jag är förr i Polen :)

[jakke94]
2

#26 jag förstod nästan att du mena så, men du utrycker dig väldigt väldigt fel, du får försöka hitta andra sätt att uttrycka det på för att folk kan missförstå dig grovt annars. 

Det med weed tänker jag inte kommentera, du är född 96 huh ?

Imasy
0

Jag har faktiskt inte orkat läsa alla inlägg, men jag läser en högskolekurs som är en grundkurs i kriminologi. Större delen av kursen går ut på att ta reda på varför man blir kriminell, hur man kan förhindra det osv.

Det finns en teori som heter Strain, och är uppdelad i fem olika delar, varav en som heter innovation sägs vara den som drabbar invandrare här i Sverige.

Vi har en hög levnadsstandard här i Sverige, och de kommer hit med ingenting. De saknar kunskaper om vår kultur, de kan inte vårat språk, de blir diskriminerade, de släpps inte in på arbetsmarknaden, tvingas bo i områden med låg standard osv osv.

Därför kan de hitta alternativa sätt att få en ekonomisk standard genom att begå brott för att få en likvärdig levnadsstandard som vi svenskar.

Viktigt att komma ihåg att ALLA invandrare blir såklart INTE kriminella, utan detta är en teori/förklaring som invandrare löper större risk för. Självklart är det detsamma för infödda svenskar som lever i en sämre levnadsstandard.

[Dominik]
0

Så jäk*la patetiskt! Kan ni inte inse att om några år kommer muslimerna ta över hela världens och trycka ner oss ?

mjuhm
6

#29 Men herregud! Va tror du inte redan vi har gjort? Vi "vita" tror hela tiden att vi är så jävla bra & märkvärdiga. USA tog över Amerika som var indianernas "land" & använde dem svarta som slavar. Är det sånt du tycker är okej?

Muslimer (vet inte vad det heter) är en religon, precis som kristendomen. Dom kommer INTE ta över världen & trycka ner oss, haha, det dummaste jag hört.

[Wera]
0

#120 Jag är halvspanjor, jag är född i Sverige men spansk medborgare. Jag ser det mer "okej" (eller vad man ska säga) om en svensk gifter sig/blir tillsammans och lever med en invandrare i Sverige och bildar familj, för då är det ändå en svenskfödd som har funnit kärleken och vill leva med denna person i sitt hemland än om en hel familj från utlandet kommer hit.

#128 Den teorin tror jag mycket på :) Stämmer nog.

#29 Det tror jag nog inte på DÄREMOT tycker jag att det är mycket skit om att "man är rasist för att man älskar Sverige, för att man bär på svenska flaggan" osv osv. Det är nästan rasistiskt att man sjunger svenska nationalsången nu för tiden! Medan invandrare med en annan kultur får bära sina flaggor och får ta med sin religion hit utan problem.
Dom får bära burka och slöja i Sverige men i många länder är det inte okej om svenska turister kommer till ens land och visar lite hud (ex. ben och axlar).
Tycker att Sverige har förlorat sin stolthet, sverige viker sig för andra länder allt för att bli s.k "mångkulturellt" men vi får nästan inte ha kvar våran kultur.

[jakke94]
1

#29 korkat utlåtande, det där kommer inte att hända, iaf inte under vår livstid.

Nali
1

#29, just nu är ju kristendomen den största religionen, du ser inte att den har tagit över hela världen? En religion är ju en tro inte ''Hitler'' lixom.

#31 ''Dom får bära burka och slöja i Sverige men i många länder är det inte okej om svenska turister kommer till ens land och visar lite hud (ex. ben och axlar).''

dock kan jag misstycka lite där för du kan ju inte slita av någon en slöja eller burka, det är ju precis som de som är kristet troende, de går ju knappast runt i mini kjol och en tröja med stor öppning medans de bär ett kors. Att visa massa hud (ovasett) religion om man är religöst troende anses ju vara väldigt syndigt. Precis som vissa bär burka bär nunnorna sina dräkter och prästerna sina.

Jag förstår dock vad du menar men i Sverige kan man ju gå som man vill och ingen kan ju hindra dig från vad du ska bära oavsett tro (om det inte är något hakkors eller så kanske) medans i Asien om du kommer till ett muslimskt land så kan du inte det just pga att folket i deras religion inte är tillåtna att gå runt så.

Det är ju lite som att i sverige går man klädd i käder sen åker man till en nudist stad och alla tycker det är jätte konstigt och nertryckande att du har kläder på dig.

Hoppas du förstår vad jag menar

[jakke94]
0

#33 spiken i kistan!

Luisa
0

#33 Jag är kristen men ser inget fel på att ha urringat och visa hud :P sen tror jag också på vetenskapen och dessutom har jag inga regler som har med religionen att göra… :)

[Wera]
0

#33 Fast det finns ju religioner i olika "grader" idag, som ex. #35, hon är kristen men accepterar fortfarande "mycket" hud.

Luisa
0

#36 japp, man lever bara en gång och därför ska man leva livet så länge det går! dessutom tycker jag att man har rätt att ha på sig vad som helst.

Sweelin
2

Jag tycker att tråden har spårat ur totalt.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Nali
0

#35 & 36 förlåt skulle nog förklarat mig bättre jag syftade mer på nunnor och sånna som verkligen är insatta i hela grejer :)

#38 håller med dig, tycker synd om trådskaparen, vi skulle nog gjort en egen tråd om detta istället

Cazzos
0

TS jag vet inte vad du ska göra, men det var riktigt synd att du blev utsatt för det där.. Att det finns så taskiga människor därute förstår jag inte.

Skulle också reagerat som dig, så totalt respektlöst av honom att ens gå mot dig på det sättet. Om du ser honom igen så kan du beskriva honom för försäkringsbolaget som #24 säger.

bambiiii
0

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Cazzos
0

#41 Kontakta Dominik via PM istället och diskutera religion och invandring istället för att gå OT i den här tråden som inte har med saken att göra.

kaaniin
0

Jag är inte rasist, och jag tycker inte mer om svenskar än andra. Men de flesta som jag märkt har varit elaka och förstört och gjort annat dumt har varit utlänningar. Jag tycker att man borde utvisa de utlänningar som begår grova brott eller föstör i Sverige. Jag tycker också det är tråkigt att vissa utlänningar inte ens försöker lära sig svenska och anpassa sig lite efter landet, även om de har fått bostad, pengar mm. Jag tycker också det är tråkigt att man måste just "hoppa på" de som kommer från utlandet för att ha gjort saker just för att de kommer från utlandet. Men jag tycker inte att de ska förstöra för samhället när de har fått så mycket från landet.

Blir irriterad på båda delarna av utlänningar som förstör och är dumma, och svenskar som tycker att vi är bättre än andra.