Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3297 ggr
[134643]
0

Tankar i 190, vanligt?

Jag tänker, alltid!

Om jag har slut på tankar så sjunger jag på någon låt, det spelar ingen roll ifall jag typ bara kan en rad, jag sjunger den om och om igen inne i huvudet.

Jag har svårt att somna, det tar mellan 1h och 4h innan jag somnar eftersom jag inte kan sluta tänka! Jag kan fokusera och så, men har rätt lätt att börja tänka på saker ändå. ( Men det är inget problem, klarar mig bra i skolan iaf )

Är det normalt? Ska man tänka så här mycket, hela tiden? D:

kaaniin
0

Jag tänker hela tiden också, jag kan inte vara utan tankar. Men jag har inte så svårt att somna som du. Jag är liksom inte så ''fokuserad på mina tankar'' då, på något sätt.

[134643]
0

#1 Då är jag inte ensam iaf! :)

Jag fick rådet att tänka " Svart " när jag skulle somna… Det funkade inte heller. Jag kunde få svart till rymden, sen jorden, människor i Afrika som svälter, hur tur jag har som inte gör det, vad jag åt för mat i skolan, vilka läxor jag har och sen fortsätter det ;)

Jag försökte också testa på meditation, där stod det att jag helt enkelt skulle putta undan mina tankar. Det funkade inte heller :(

kaaniin
0

#2 Ja, visst får en sak en att tänka på något annat? Det tar lixom aldrig slut xD

Meditation klarar jag verkligen inte av, man måste väll tänka hela tiden? Och gör man inte det tänker man väll på att man inte tänker? :P

Jag vet inte riktigt hur jag gör när jag ska sova, jag tror jag tänker helt som vanligt, sådär vidare på saker du vet - men ändå inte på saker som läxor eller vad man behöver göra och sånt, så faller jag ner i någon konstig dröm (som jag inte kommer ihåg på morgonen ;)) efter ett tag och ett sovtillstånd ;)

jeessiikaa
0

Jag har EXAKT samma problem som du har! Det kanske hjälper att ta en promenad innan man sover.. men då jag bor i ett område som inte är direkt "säkert" att gå ut i mörkret i, så har jag aldrig haft chansen att prova..

[134643]
0

#4 Promenad funkar inte för mig :( 
Har hand om en hund på helgerna och går sista promenaden precis innan jag går och lägger mig, men det funkar inte… :)

Moalinn
0

har precis samma problem, är det inte tankar är det låtar, är det inte låtar är det texter/dikter som jag skriver på datorn osv. Går inte en sekund utan att jag tänker.. kan man ens inte tänka?

Har också svårt att somna, ligger och tänker på allt som hänt, allt som kommer hända, tänker på någon speciell sak som sedan leder till andra saker. Och så drömmer jag något så otroligt mycket, som en heel berättelse och flera dagar i streck som jag sedan kan skriva ner och helt plötsligt har jag en novel framför mig.

inte konstigt att jag har huvudvärk 24/7 .. :o

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[LittlePiglet]
0

Samma för mig, kan inte somna heller =/

kaaniin
0

#6 Vilka drömmar ! Jag kan nog inte drömma att det går längre än en dag :P Ja, visst känns det som att det inte går att inte tänka !! Min kompis säger att hon kan, men då frågar jag hur hon kan veta det, för då är hon väll inte vid medvetandet ;) Hon berättar typ om det lite, men jag vet inte riktigt, jag ser det som att hon mer stänger sig ute från utvärlden. Jag kan iallafall inte förstå mig på det ifall hon nu har rätt ;) Kanske har vi alla som skrivit här lite för stressig vardag ?

[134643]
0

#8 Jag kan också " stänga ute världen " typ, hör inget och sitter bara och stirrar frammåt. Men då tänker jag ju som mest…

Stressig vardag? Vette tusan, tror inte det D: Fast det blir ju rätt mycket med skolan, alla läxor, kompisarna och djuren…

Moalinn
0

Även jag stänger ute världen och stirrar rakt fram och ingen får kontakt med mig. Och stressig vardag har iallafall inte jag, inte alls mycket i skolan och när man kommer hem gosar man med kanin och katter. Vet inte riktigt varför jag tänker så mycket, jag tänker inte direkt på att jag tänker om ni förstår. Det är lite läskigt också att man kan tänka så mycket, undra hur vanligt det är egentligen :o

Medarbetare på Djurfoto

[134643]
0

#10 Det verkar ju vara rätt vanligt iaf. 
Kanske det som är normalt och onormalt att inte tänka, vi kanske är smartare Flört

kaaniin
0

Ja, jag kan inte inte tänka ;)

Jag har nog en lite väl stressig vardag. Är tretton, och har prov och läxor och sånt och simmar 5 dagar i veckan samt rider 1 dag… Så har inte så mycket fritid.

felixhaljeskog
0

Har samma problem som du, men mig kan de ta upp emot 2 timmar innan jag somnar.. Men jag har lärt mig att tänka mig in i en situation, nästan som en film när ja ska sova och då somnar jag ganska snabbt :)

kaaniin
0

#13 Ja, vissa nätter när jag har svårt för att somna, så börjar jag typ ''hitta på en film'' i min hjärna ;) Då somnar jag snabbare, för efter ett tag så koncentrerar jag mig inte längre på det och mina tankar glider iväg till annat och sköter sig själva :)

Har börjat med att lyssna på musik när jag gått och lagt mig (väldigt tyst ljud, och lugn låt). Det gjorde mig nästan mer pigg i början, men när jag insåg att det var för att jag typ ''hängde med i texten'' och så så tänkte jag på annat samtidigt, så man bara hade den lugna musiken någonstans i bakgrunden, och det kändes som att det gick bättre,

rekommenderar att testa ! :)

Moalinn
0

Lyssnar alltid på musik när jag lägger mig, men det hjälper inte ett dugg. Fast igår började jag lyssna på techno väldigt lågt och då blev det bara som en bakgrundsmusik till drömmarna som snart skulle komma fram. Och det fungerade riktigt bra faktiskt även om det tog mig 1 timme att somna :)

Medarbetare på Djurfoto

kaaniin
0

#15 Visst fungerar det bättre när man har det som bakgrund till (början av) sina drömmar? Det funkade inte alls när jag lyssnade på själva låten. :)

Moalinn
0

Ja, verkligen. Fast även om jag lyssnade på en låt och inte lyssnade på själva låten så "vaknade" jag alltid ur mina tankar och hörde helt plötsligt låten. Men med en låt utan röst fanns det inte mycket att lyssna på :)

Medarbetare på Djurfoto

kaaniin
0

#17 Vilken bra idé, en låt utan röst ;) Ska testa det någongång :)

Benne
0

Hade samma problem förut men det försvann då jag blev "deprimerad". Men det är ingen lösning jag rekommenderar :/

AdelinaH
0

Jag är motsatsen mot alla er :o

Jag somnar på en halvsekund och ifall jag inte orkar tänka så gör jag det inte. Det blir ju lite mycket ibland och det är skönt att stänga av lite och slappna av. Jag vet inte hur jag gör, det har alltid varit så. Och det går lite i släkten tror jag, mamma somnar utan att mena det :D

Men jag tror nog det är jag som är ovanlig.

Moalinn
0

kan uppdatera er med att nu har det blivit lite lättare att somna, fast somnar då med linkin park i öronen. Lägger jag bara till några låtar av dem och lyssnar på bara de så kommer jag in i andra tankar och somnar när låtarna är slut (vilket är kanske en 10-15 min) .. till skillnad från timmar!

men att jag tänker kommer jag nog aldrig ifrån men tyvärr är det tankarna som gör att jag får spänningshuvudvärk och det kan hålla på i månader.

Önskar någon hade ett recept på hur man slutar tänka! Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

[134643]
0

Det har blivit lättare att somna för mig med! Min lösning var faktiskt att skriva dagbok. Skriver ner alla tankar när jag gått och lagt mig sen försöker jag att inte tänka på det när jag har lagt undan den. Somnar oftast på mindra än en timme ju nu :)

Ett recept vore helt klart nice! ^^

Moalinn
0

funderar också på att börja skriva dagbok, men den här meningen får mig att tveka "Fina flickor skriver dagbok, jag vill komma ihåg mitt liv utan att skriva ner det" (något sånt är det iallafall). får fundera vidare på det där!

Medarbetare på Djurfoto

AdelinaH
0

Jag skriver alltid dagbok, det har jag gjort sen jag lärde mig skriva ^^

Men jag kanske inte gör det varje dag, utan jag skriver av mig lite när det är något. Eller när det är inget, bara när jag känner för det. Grejen är inte att komma ihåg, för jag skriver mest skit i dagboken. Och riktigt fult skriver jag också för jag vill skriva av mig allt snabbt! :)

[134643]
0

#23 Jag skriver inte typ " ah, idag var jag hos xxx och vi spelade spel och drack cola " utan det är mer stora grejer, som varför jag mår dåligt, vad jag vill göra i livet och vad jag vill ändra på mig själv typ så det är inte för att komma ihåg mitt liv utan att få mig att skriva ner alla mina tankar så att de slipper störa mig när jag ska sova :)

mjuhm
0

Jag tänker också, hela tiden. Och jag har också svårt för att somna, men det är av en till orsak.

Ända sedan jag var pyttepytte liten, satt mina föräldrar uppe med mig i fleeeera timmar för att försöka få mig att somna, men det var helt omöjligt att få mig att slappna av, även när jag var typ några månader gammal. Är hela tiden uppe i varv.

Det är jag fortfarande, men nu tänker jag HUR MYCKET SOM HELST, slutar typ aldrig tänka & sedan det här med sången. Jag gör lika dant. Sjunger rader av verser om & om & om & om & OM igen. Detta påverkar mig i skolan, för jag får inte mer än typ 2-4 timmars sömn per natt.

Vi ska eventuellt fixa sömnpiller åt mig, men det vill jag inte.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥