Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 4137 ggr
987
0

Hjälp med en kille!

Jag gillar en kille, han är tre år äldre än mig, så det är extrem åldersskillnad!

Det är en kille som går i skolan som jag kommer gå i när jag börjar högstadiet, så jag har aldrig pratat med honom. Och har jag sätt honom har han varit påväg till gympan med sina vänner och då vågar jag inte gå fram till honom.

Jag har messat med honom, och han är jättesnäll mot mig! Gör hjärtan, är snäll, och han verkar inte tycka att jag är en liten plutt eftersom att han fortsatte messa med mig när jag berättade hur gammal jag var. (Däremot har han messat med en bra vän på skolan också, men hon har ignorerat messen säger hon, och jag hoppas att hon inte ljuger!)

Och på fredag ska jag till den skolan med klassen på besök, och då vill jag prata med honom eller vad som helst… Men vad ska vi prata om liksom? Och vad svarar han om jag messar han och frågar om vi ska träffas på skolan???

Jag behöver hjälp!
// från en tjej som aldrig haft pojkvän

[Tovab]
0

Min kille är 3 år äldre än mig. Dock är jag väldigt mogen av mig så ålderskillnaden märks inte. Plus att who cares? Är man kär så är man. :) Jag är 16 han är 19

987
0

#1 Det är samma här.. Är mycket mognare än dom andra i min ålder, och skulle aldrig vilja ha en kille som är lika gammal som mig efter att en kille "bara hade drivit med mig" en gång…

987
0

Men hur ska jag få honom intresserad? Hur ska jag fråga om han vill träffa mig på fredag? Och framförallt är det att jag är blyg, vad ska jag prata med han om?…

Tacksam för svar !

1NS4N3
0

#3 Jag anser att man liksom inte kan "få någon intresserad". Eller, i mina öron låter det som att man ska vara som han vill för att han ska gilla en. Just sayin'

Jag är mycket mognare än folk i min egen ålder, men jag kan ju också vara barnslig.. Anyway, jag blir alltid överdrivet glad i sånna situationer när jag ska träffa någon jag gillar.
Blir alltid ett jättehögt "Nämen HEEEEJ, det är ju DU! :DDDD" hahah, de killar jag gjort det på skrattar alltid och det blir inte någon pinsam tystnad.
men bara liksom …. var glad, haspla bara ur dig grejer. gör inget om det låter dumt, vissa killar tycker det är charmigt. gör bara sånt som är typiskt dig. om han inte gillar dig, fine. du får liksom ändra åsikt om det. där är inte hela världen om han bara vill vara vänner. då har du i alla fall en fin vän.

har du inget att snacka om så kan du fråga "vanliga" frågor. typ "hur går det för dig i skolan?", "hur mår du?" osvosv. rätt uttjatade frågor, men det är i alla fall något. så ni inte går där helt tysta. ((: 

och jo, en sak till: om det bara skiljer 3 år, tycker jag inte att det är så stor sak. fast det beror oftast på om man är 13+ eller inte. vet en kille som gillar mig, han är 3 år äldre. men jag är också 15, så det blir inte så himla stor grej då.

[Tovab]
3

Var dig själv. Var ALLTID dig själv. Han ska gilla dig för dne du är, inte för den du försöker vara. Så prata bara med han, ta kontakt och var den du är. Fråga om ni kan träffas och umgås nån dag.

"Ögonblicket du börjar bry dig om vad andra tycker är ögonblicket du slutar avar dig själv"

1NS4N3
0

#5 couldn't agree more. (:

Viccan92
0

3år är inte alls mycket. Dejtade en kille som var 12år äldre. Min nuvarande är 3år äldre oc han är utan tvekan mannen i mitt liv. Förutom det som ovanstående säger som är helt rätt alltihop. Fråga honom du om ni ska träffas på skolan.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

987
0

#4 Men det känns som att det blir på ett annat sätt, jag är 12 och han är 15. Min bästis vägrar till och med att lyssna när jag pratar om honom, hon tycker att jag ska skärpa mig och gå vidare. Men gillar man någon, så gillar man någon. Thats it.

#5 Det är rätt till hundra procent! Är jag någon annan kommer han falla för någon jag inte är, inte den jag faktiskt är innerst inne. :)

Däremot vet jag inte om vi har samma raster… När vi går ut på rast, går han in på rast. När vi går in på rast, då ska dom snart ha rast. Och om man får en skymt av honom är han påväg någonstanns med sina vänner, och då vill man inte störa liksom.

Men jag ska slänga iväg ett mess ikväll, hoppas att det lyckas bra!

hurricane
0

Visst kan ni träffas på skolan, säga hej och så.
Men jag tänker att det också kan bli lite fel när det är en massa folk runt omkring. Det bästa är ju om ni kan gå iväg lite så ni kan ses själva.
När det gäller saker ni ska prata om så är det bara att prata på. Säg att det är kul att träffa honom, att du ska börja i hans skola och fråga hur den är. Fråga hur han mår, vad han har gjort idag, ja, vad som helst. Lycka till!

[djurens_vän]
0

inte en sån stor skilnad! jag är 13 och min kille är 18 år så det är FEM års skilad!

[Wera]
5

Men tänk på att tjejen (TS) bara är 12 år? (Om du precis ska börja högstadiet) och killen i fråga är 3 år äldre och därmed 15! Det är stor skillnad på en 12 åring och en 15 åring tycker jag.
Ex. de 12 åringar jag känner är oskuld, dom har "aldrig gjort något", festar inte, röker absolut inte, dom busar och leker fortfarande mycket, spelar spel m.m. 15 åringarna däremot, dom dricker, snusar, röker, är inte oskuld (okej inte alla men en del), umgås ofta med äldre, kör moppe m.m.
Dessutom mognar och växer man enormt mkt mellan dessa tre år.
3 år är inte mkt när man är 16/19, 20/23, 15/18, 40/43 men 12/15 skiljer sig tycker jag. Men jag säger inte att det inte kan funka, beror på hur ni är, vissa 12 åringar är ju som 14/15 åringar och "växer upp fortare". Glad

Jag kan bara säga att man ska vara sig själv, fråga honom om han vill hitta på något? Bio? Fika? Promenad, eller kanske titta på någon match om ni är intresserad av det. Vill ni inte umgås själva kanske ni har gemensamma kompisar.

Emaljoh4
0

#11 Klokt svar! Som vanligt. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tvillingen]
0

Jag tycker, mognadsmässigt, att det är för hög åldersskillnad på er två. Han är 15, det är då man utforskar sina kroppsliga behov och du är bara 12. Visst kan man ha små kärlekar på folk i din ålder, där har nog vi alla varit, men att bli seriös med honom skulle jag nog avråda dig från att bli. Jättegoda vänner, kanske, och om er vänskap håller i flera år och du är vi säger 16 och han är 19, ja men då skulle ju allt funka! :) I din ålder tror jag inte att man tänker på att gå snäppet högre (som att ha sex) för man vet inte så mycket om det, medan 15 åringar är byxmyndiga.

Bäjben
0

som #13

987
0

#11 Ett tag hade jag haft en liten crush på en kille ja ska gå i samma klass med i höst, men när jag trodde att de hände något mellan oss kom hans bästis och sa att killen bara hade drivit med mig, han hade liksom aldrig varit seriös. :s Och sedan dess har jag inte vågat gilla någon i min ålder, alla är så omogna och är inte som mig.

Visst, nu är han femton då, men han verkar mer förstålig och inte som alla andra killar i klassen.

Tillslut kanske jag kommer på att han inte är killen för mig - men då har jag i alla fall med mig att det inte gör något om ålderårsskillnaden. :')

[Tovab]
0

Jag håller faktiskt med #11 i det här. Händer mycket mellan de här åren och 15 åringar har andra.. intressen än vad 12 åringar har. (Hoppas jag!)

Hanna
0

Extrem åldersskillnad vill jag inte direkt påstå. Min kille är 6år äldre än mig :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Wera]
0

#17 Ja men hur gammal är han och du då? Jag menar är du 2 och han 26 är det inget tycker jag. Men är du 11 och han 17 är det extremt!

Hanna
0

#18 Jag var 15år (nästan 16) när vi blev ihop.

[Wera]
0

#19 Det ska stå "är du 20" i mitt inlägg #18 haha, inte 2 :) men du förstod nog :)

Ja men som 16 årig tjej brukar man kunna vara lika "mogen" som en 22 årig kille. :) Fortfarande skillnad då man utvecklas mycket mellan 12-15 (tjejen i fråga, TS är ju 12 …)

987
0

#18 blev lite rädd när det stod "är du 2 och han är 26 år är det ingen ålderårskillnad.." hahah ;) Jag kommer aldrig att bli riktigt "bekväm" med killar i min ålder.. Antingen är de för barnsliga, oseriösa, osv.. Min bardomsvän var en kille, jag berättade allt för honom, tills en dag då han började berätta ut allt jag berättade för honom, och förra året började han åtminstone förstå att jag blev sårad av de och nu är vi inte direkt "vänner". Dessutom är de andra tjejerna i klassen inte heller mogna, bästisen blir irriterad för att jag inte vill göra allt de där som jag tyckte om när jag var 9 liksom.. De jag vill komma fram till nu är att jag har mognat mycket mera än de andra femmorna, så de blir isåfall väldigt svårt att hitta en kille ja gillar som är 12.

Hanna
0

#20 Jodå jag förstod ^^

"Ja men som 16 årig tjej brukar man kunna vara lika "mogen" som en 22 årig kille. :)"

Elller han lika omogen? Hahaha xD

987
0

Killar brukar ju också va några år efter, de mognar inte lika snabbt som tjejer.

1NS4N3
0

Håller med som många skriver. Att det är just 12/15 gör saken lite krångligare. Man är inte riktigt inne i samma "period" då. Oftast iaf

Braun
0

Tycker dock inte tre år är en sån stor åldersskillnad..

Bäjben
0

Det är inte en sån stor åldersskillnad, nej, men i det här fallet är det så.