Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 3468 ggr
Anonym
0

Fan...

förlåt för jag svor men känner mig så ledsen. Var kär i en tjej förut (är själv tjej) och pratade med henne och så…och sen till slut sa jag till henne att jag gillade henne…Och då sa hon att hon kände likadant. Jag blev glad då förstås…

Men nu idag när jag pratade med henne (vi är fortfarande vänner) sa hon att hon aldrig gillat någon på riktigt då sa jag att: Men du gillade ju mig? Då sa hon det jag aldrig kommer glömma…: Jag ville bara vara snäll.

Fan.

Fridaaaa
0

Usch :/ Då blir man verkligen ledsen och besviken!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cazzos
0

Men åh, vad jobbigt hörru Obestämd

Jag tror att hon inte tänkte på konsekvenserna - de orden gör ondare än om hon hade varit ärlig från början. Styrkekram!

Anonym
0

Tack så mycket!

Men allt bara stannade upp, ville gråta…Varför..?! Jag orkar inte längre. Hon fick mig att känna mig värdelös.

monstermash
0

Om hon får dig att känna dig värdelös, är det väl ingen idé att vara vänner? Eller missförstår jag dig nu?

Anonym
0

#4 Just i det ögonblicket ja…Men jag kände mig så icke älskvärd när hon sa det…

monstermash
0

#5 - Aha.

Jag förstår att det känns tungt. Dåligt gjort utav henne att säga så för att vara snäll. Har ni fortfarande kontakt?

Fridaaaa
0

Så som hon sa, är inte äkta vän…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
0

#6 Ja…

Antagligen inte, det känns…fel fan.

monstermash
0

#8 - Jag tycker du ska lämna henne. Sådär beter man sig inte om man är en riktig vän. Vill du verkligen ha någon som säger saker bara för att vara snäll?

Anonym
0

#9 Nej speciellt inte sånna saker…

monstermash
0

#10 Be strong, move on :)

nottheonly
1

Det var väldigt dålig stil av din kompis, jag tycker inte det är okej att säga sådana saker till folk bara för att man inte vill såra dem (jag förstår dock att vissa tror att de gör den andra personen en tjänst) men det brukar ofta bli värre då när sanningen till slut kommer fram.

Tycker du ska berätta för din vän om att du blev väldigt sårad över att hon ljög om att hon tyckte om dig på det sättet, att det inte är okej.

Be strong!  Glad

Ketang
0

Något som man tyvärr måste lära sig även om det kan vara jobbigt, det är att man alltid har ett eget ansvar. Det var inte hon som fick dig att känna dig värdelös. Det var du. Det finns alldeles för många människor (även vuxna) som lastar andra för hur dom mår. Och det handlar om lite lathet/bekvämlighet och okunnskap. Men jobbar man på det förstår man att andra inte kan lastas för hur man själv mår i stora drag. Sen kan det givetvis finnas olyckliga omständigheter där detta inte kan tillämpas så som vid ex våldtäkter osv. Men om man verkligen tänker på din situation så undrar ju jag VARFÖR du skulle känna dig värdelös bara för att din kompis inte var ärlig. Att hon inte kunde vara ärlig är ju ett problem som ligger helt på henne. Att hon inte är kär i dig kan ha massor med olika anledningar som inte har ett dugg med dig att göra. Hon kanske gillar killar, hon kanske inte skulle våga erkänna att hon gillar tjejer osv. Det är mer komplicerat än att du skulle vara värdelös. Och som jag ser det så klankar du ner på dig själv för det här för att det är lättast och du kanske är van vid att göra så? Andra kanske gör det mot dig också? Jag är själv uppväxt med föräldrar som jag aldrig dög åt. Allt var mitt fel och dom var sällan nöjda med mig. Men jag har lärt mig under mina 31år att det inte har berott på mig.

Är någon elak mot mig i dag så ser jag helheten. För 10år sen hade jag mått jätte dåligt och mer eller mindre dragit på mig "offerkofftan" och tyckt synd om mig själv. Man mår bara sämre av det även om det svårare att jobba på det så mår man mycket bättre i längden!

Så släng den där "offerkoftan" åt hel***e och se ditt värde som människa! Du är definitivt inte värdelös!

Ketang
0

#9 Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket. Hennes kompis kanske hamnade i en situation hon inte kunde ta sig ur med sanningen. Jag har själv hamnat i en liknande situation och det är INTE enkelt! Nu har vi inte alla fakta heller så att säga till någon att hon ska dumpa sin vän blir lite överdrivet. Det kan skada TS mer än att hjälpa! Jag tycker i det här fallet hon kan prata med sin vän och förklara att hon blev ledsen. Sen tycker jag att hennes kompis kan försöka förklara varför hon inte kände att hon kunde vara helt ärlig.

Ska man göra sig av med alla vänner som inte är 100%ärliga osv så kommer man inte ha några vänner kvar tillslut. Att en vän alltid är 100% ärlig och alltid ska finnas där för en när man mår dåligt osv är endast önsketänkande. Verkligheten ser inte ut så. Se bara på dig själv. Har du ALLTID varit 100% ärlig och funnits där för dina vänner? I så fall är du en på miljonen.

monstermash
0

#14 - Självklart kan man inte förvänta sig 100 % ärlighet i alla fall. Mig personligen skulle jag aldrig någonsin vilja ha någon i mitt liv, som sagt att den är kär tillbaka bara för att vara snäll, det är över min gräns. Jag hade inte förlåtit det. Sedan är jag inte lika hård i alla situationer, och hade personen haft en ursäkt till varför den inte vågade vara ärlig (mer än för att vara snäll) hade jag eventuellt gett personen en ny chans.

Mitt råd till TS är fortfarande att hon borde lämna vännen. Men om TS känner att hon kan förlåta det här, och gå vidare, så är det ju självklart bra för dem. Som du säger, bara dem två vet om det är värt att gå vidare eller ej. Tror inte på att det kan skada TS att jag rådde henne att lämna sin vän dock. Hon gör ju som hon vill.

Frågan är hur mycket mer hon tänker säga för att "vara snäll", men vill man ta den chansen så have fun. Glad