Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2409 ggr
[Northbridge]
0

Oregelbunden mens

Hej,

Jag är en tjej på snart 15 år som haft mens sedan 12 års ålder ungefär, alltså snart 3 år. I höstas berättade jag för mamma att jag hade fått mens, alltså vet hon inte hur länge jag haft den egentligen - och ska inte ha reda på det heller. Hade mens just då, men sen tog det ett tag tills 5 Mars 2012 då jag hade mer flytningar med lite - lite blod i - binda behövdes inte, för det kom inget.

Hur får jag regelbunden mens utan p-piller/p-plåster/liknande? Och hur länge kan det ta för att mensen ska bli regelbunden?

Fridaaaa
0

Det är ingen man kan styra upp, det sköter kroppen själv. Vissa får inte ens regelbunden menst.
Men flytningar med lite blod i borde du kolla upp så du inte är gravid eller något annat som är fel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Northbridge]
0

#1: Jag är oskuld, så kan inte vara gravid.
Har annars flytningar och lite mer "ägglossning" .. Men aldrig mens..

Fridaaaa
0

#2 Aha okej nej då är du inte det :)
OK hmm hade nog ringt och rådfrågatpå ungdomsmottagningen,kostar inget :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wand
0

Mensen kan reagera starkt på förändringar i kroppen. Har du börjat motionera mer? Äta mindre? Blivit onyttigare? Är du mycket stressad? Sådant har ofta enorma grunder till oregelbunden mens. Sedan som sagt är det väldigt många som aldrig får regelbunden mens. 

Angående blodblandade flytningar (om jag förstod det rätt?) så tycker jag att du ska rådfråga på ungdomsmottagningen. Dit kan du ringa utan att säga ditt namn och det kostar ingenting. De kan då avgöra om du behöver kolla upp det eller om det är helt normalt. Jag tror absolut inte att det är något farligt, men det är ju alltid bra att få en experts åsikt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?