Rätt att beslagta mobiltelefon
Är det rätt av en förälder att beslagta en 14-årings mobiltelefon?
Telefonen är en abonnemangsmobil och föräldrarna anser att den missbrukas (SMS-räkning på 800 kr den senaste månaden) och att den används sent på kvällar när det inte är tillåtet att använda dator osv. 14-åringen har en kontantkorttelefon som är helt OK, men ett par år gammal.
Vi har försökt att ha en regel om att telefonen inte ska användas hemma utan lämnas till förälder på kvällen, men det har inte fungerat, eftersom 14-åringen gömmer telefonen eller vägrar lämna den.
14-åringen har även begränsat tillgång till dator eftersom vi märkt att skolan blir lidande om 14-åringen får använda dator fritt (vänder på dygnet, sitter uppe sent, är jättetrött i skolan osv).
Min mamma har alltid tagit min mobil, eller de senaste tre åren typ men slutat nu i höstas då jag har börjat gymnasiet. Jag är 16. Det är grymt irriterande när en förälder tar mobilen, men det är väldigt bra också.
Jag tycker det är bra att du tar den, om man är uppe sent på nätter så ska man ta den. Hade en tjej i min förra klass som också hade en mamma som tog den, men hon plockade ur simkortet innan hon gav iväg den. Tycker att du ska fortsätta ta den, och ge en ordentlig förklaring varför, men viktigt är attt du om ett tag låter din 14 få en chans att bevisa att han/hon kan klara det om han/hon vill det ;)
Ja jag tycker det är rätt att beslagta ifall man missbrukar mobilen så att man får lida för det, och likadant med dator faktiskt.
Rätt och rätt vet jag inte, jag skulle se det som en sista utväg. Finns det inte så att man kan låsa mobilerna så man t.e.x max ska kunna förbruka 300kr per månad? Något sånt skulle ju funka, eller helt enkelt ett abonnemang med gratis sms. Det har jag och det funkar jättebra.
Urk, vet när jag typ gick i 5an/6an att jag fick en utskällning av mina föräldrar (när jag hade abonnemang) att jag hade slösat en massa pengar. Tror det var 1000+ kr, och jag förstår dem mycket väl.. Men jag skämdes rejält, och sedan dess kör jag enbart på kontantkort. Har ju en smartphone, så kan koppla in nätet när jag vill surfa 'fritt' trots att jag har kontantkort. Så när pengarna är slut, så är dem det! Då går det inte att ringa, bara surfa. c: Men detta var inget som störde skolans arbete…
Men att ta över tonåringens mobil kanske inte hjälper…? Jag själv är 14 år, och skulle nog inte lära mig mer av det. Det är nog bättre att man sätter sig öga mot öga, när alla har tid för att disskutera, om att det faktiskt förstör skolan och framtiden. H*n har säkert drömmar h*n vill uppnå, men det går ju inte om mobilen tar upp allt intresse. Kanske kan du säga att h*n kör läxor och sådant först, sedan får h*n göra vad h*n vill..? Det kör mina föräldrar på och det funkar, i alla fall för mig. Nu sätter jag mig faktiskt, automatiskt, på söndagarna och pluggar för att få mer tid på vardagarna till att göra annat. Så pröva det kanske? Lär h*n sig det, inser h*n att h*n kanske har tid att göra det på vardagarna när h*n har övrig tid. Istället för att sitta uppe på nätterna och förstöra framtiden?
Lycka till!
Nu ska jag vara helt ärlig och skriva vad jag tycker om ditt beslut. 14-åringen har inte alls ett bra liv, om mina föräldrar var så stränga så skulle jag rymma hem ifrån och bo hemma hos en kompis ett par veckor.
Varför ska ni komma och ta hennes/hans mobil ifrån henne/honom ? Det är verkligen löjligt! En mobil är en privat sak. Man kan jo gå till en affär och köpa nytt sim-kort ?!?!
Nä, vet inte vad jag ska säga, då jag får sitta framför datorn hur mycket jag vill och får skicka hur många sms som helst.
Om ungen spenderar runt 800 kr så skall det självklart tas ifrån mobilen på kvällarna! Samt dom son inte kan hantera att sitta vid datorn och sköta skolan så tycker jag att det är ett bra beslut!
#5 Woot… Regler är bra om ungen inte kan sköta sig.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Mina föräldrar skulle ALDRIG betala något för min mobil, varken nu då jag är 17 eller då jag var 12. Ska man ha sådana dyra saker så ska man betala för det själv, och får hon veckopeng/månadspeng eller barnbidraget så kan hon gott och väl göra det tycker jag. Då lär hon sig också att om hon ringer och smsar så att en räkning blir på 800 kronor så får man inte pengar över till annat, och då är det en prioriteringsfråga.
Att beslagta telefonen är ju en, i mitt tycke, extrem åtgärd. Och uppenbarligen funkar det ju inte. Men missbrukar hon sin telefon och att andra saker i vardagen (som skola) blir lidande, då är det ju självfallet nödvändigt.
Vad gäller dator så är det ju samma sak där. Min mor brukade stänga av vårat internet efter 9 på kvällarna om vi inte självmant loggade ut, och då sade hon att "nu stänger jag av internet" och väntade i några sekunder, sedan gjorde hon det. Lite sur blev man väl, men jag förstår henne till fullo. Att sitta vid datorn mitt i nätterna när man måste sköta skolan är ju inte så optimalt..
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag tycker att det är bra! Ifall ungen inte kan sköta sig får väl h*n skylla sig själv!
Har ni pratat om det? Förstår 14-åringen reglerna? Ifall H*n bryter mot dem är det helt rätt att du tar mobilen!
800 kronor är helt sinnesjukt mycket! Ett tips är ju att h*n kanske får en 100-lapp mer i månadspeng och ska betala mobilräkningen själv, de flesta blir lite mer mån om sina pengar när det är ens egna.
Sätt upp en tidsgräns på datorn :)
Jag själv har aldrig brytt mig om min mobil, min dator har varit min gud! Min mamma har allt kämpat för att få mig att inte sitta här, men olika tidsrestruktioner och att ta bort sladdar, men jag kom förbi tidsrestruktionerna, och letade upp nya sladdar.
Ingen idé att ta telefonen eller datorn, det hjälper inte, det har jag alltid använt mot min mamma.
Men jag har också haft kontantkort på mobilen, tycker ni borde ge henne ett kontantkort på 100kr i månaden, det räcker för mig som är 15 år snart och jag smsar några sms per dag, men oftast är dte lite viktigare saker än "vad gör du hur mår du gumman" till mina kompisar.
Jag har fria sms i ett helt år för endast 500kr. Helt klart värt det.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag är 15 år och min mamma har tagit min telefon innan vilket inte har hjälpt. varför inte bara ha kontantkort? telia har ju då tex. 5000 sms i månaden för 500kr/år.
Ta mobilen eller dator tycker inte jag hjälper. Vi har tex så att vi stänger ner internet i huset kl. 23 och då finns det oftast inget att göra på datorn och därför e det inte speciellt kul att sitta uppe hela natten med en dator du inte kan göra något med.
och h*n är ju ändå 14år och får då komma på själv att man kanske inte kan sitta uppe hur länge som hels för då orkar man inte skolan..
Jag tycker det är helt rätt av en förälder att beslagta mobilen ifall man slösar upp så mycket pengar på den. Man kan ju också prata om att köpa fria sms, är det just sms:en som kostar så mycket pengar kan det vara en smart idé.
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
Sätt en spärr på 200/300 kr i månaden, och låt 14-åringen betala sina telefonräkningar själv om han/hon hade tänkt att ringa och smsa så mycket.
Så ja, det är rätt att beslagta mobiltelefonen. Om telefonräkningen är för hög. Och sen så kanske man borde prata om det också.
Det är absolut rätt att beslagta mobilen. Det är ju förälderns val om barnet ska ha en mobil från första början. Ge honom/henne ett ultimatum, t.ex. om h*n inte sköter sig i skolan så kommer h*n inte få ha mobilen på en dag/mer, samma sak med datorn.
Så länge det inte är barnet som har betalt mobilen och stå för alla räkningar osv har dem all rätt att ta den i från dig om mobilen missbrukars.
Samma med datan om det missbrukars så har föräldrana rätt att ta den med .
Det är föräldrarnas ansvar för alla saker som barnet har så länge inte barnet betalar för det själv alltså har föräldrana rätt att begränsa eller ta bort något helt från barnet
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
sätt kontant kort och ladda kortet med hundra kr per månad om han/hon vill ha mer pengar på sin mobil så får dom betala det själv :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Skaffa kontantkort, Vet själv när jag var i hennes ålder och hade ett abonnemang, väldigt lätt för pengarna att rulla iväg. Sedan fick jag själv betala 100 kr varje månad om jag ville smsa eller något liknade.
Jag hade abonnemang som 12-åring. Inget jag skulle rekommendera till så unga personer… När räkningen kom efter 3 månader, så hamnade summan på över 3000 kr. 
Så lärde mig en läxa, helt klart.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Skulle bli helt galen om mina föräldrar tog min tel och flytta till en kompis några dagar tills jag fick tillbaka den samma med datan.
Telefonen är privat datan också och tycker det är sinnessjuk att ta dem.
Men gå och köp ett simkort till ungen ist!
Tycker personligen inte han ska behöva ge ifrån sig den. ta ett snack med han ist att ta av han saker gör bara han förbannad och blir mer motsträvig. skulle själv aldrig godta att mina föräldrar tog datan eller telefonen
Jag håller med de andra, om att ta ifrån telefonen.
Min käre fader har satt internetspärr på min dator, utan att ens berätta varför eller så, och nu är ju inte det fallet här, men jösses vad osäker jag blev på mig själv. Jag kunde inte sluta älta vad det var jag hade gjort, för jag kunde inte för tre öre komma på det. Nu har jag kommit över det, men hur många sätt tror du inte jag har hittat att komma runt det där? Miljoner. Jag sitter mycket, mycket mer vid datorn nu än jag gjorde innan, troligtvis i ren, instinktiv 'trots'.
Det jag skulle säga är att ta ett snack med personen i fråga. Gå igenom vad som kommer at hända om den inte skärper sig, så att den vet om det. Ge personen sedan lite tid att rätta sig efter dina krav, och först därefter skulle jag säga att du t.ex. tar telefonen. Man ska alltid ge någon en chans att göra rätt. Men, ett kontantkort skulle nog också vara bra, men ändå, prata med personen och gå igenom vad som kommer att hända/händer. Man blir så frustrerad annars.
Håller med #5 starkt!
De e föräldrarna som gjorde oss för att dom hade sitt lilla roliga, så varför i helvete ska dom få ta eller göra va dom vill mot en själv?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Spärra mobilen ;) Finns så man kan spärra abonemanget så det inte går att ringa eller smsa mer än för just den summan man spärrar till. Och ordnar så att dem kan ringa gratis till dem nödvändigaste :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm som nästan alla andra så tror jag inte att det blir bättre av att beslagta en telefon eller dator. Jag håller mig till alla regler mamma och pappa skapar så jag hade fattat det där med att telefonen ryker om det blir för dyrt.
Men jag tycker att det verkar bra med kontantkort eller ifall ni har funderat på byta till abonnemang?
Men sätt er ner att prata om att det inte är okej med så höga räkningar och ifall han/hon fortsätter smsa och ringa så mycket så får väl den hjälpa till att betala också.
Regler är till för att brytas. Om hon/han har massa regler om när och hur h*n får använda mobil, dator och sånt kommer det bara bli mer lockande att använda det. Så är det när det gäller allt. Jag och min brorsa har aldrig haft regler när det gäller tv, dator, mobiler och liknande och det har heller aldrig varit något problem då. Visst, vi tittar på TV, vi sitter vid fb, vi sms:ar med kompisar men vi gör annat också. Jag vet att min brorsa har kompisar som när de va yngre t.ex. inte fick titta på tv särskilt mycket. Vad gjorde dom då? Jo, dom kom hit och titta på TV. Får h*n använda datorn så mycket hon vill tror jag faktiskt inte hon kommer använda den hela tiden.
Men att det blir för dyrt, det är en annan sak. Som vissa redan har nämnt så tycker jag ni ska ta en snack med henne/honom, komma överrens att om det går över en viss summa pengar får hon betala själv eller liknande. Eller fixa kontantkort.
Men jag tror inte på det här att förbjuda vissa saker.