Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3893 ggr
[Koppsal]
0

dåligt självförtroende *lång text*

Jag har världens dåligaste självförtroende, Har varit ganska osocial när jag var yngre och alltid tyckt att det varit enormt stora fel på mig. Lixom aldrig vågat kolla på människor eller pratat med dem för att jag varit rädd att de skulle peka ut mina fel och så. Ville hellre vara osynlig.

I flera år har jag jobbat med mig själv och jag tycker själv jag kommit ganska långt. jag går med rak rygg (!!), har många vänner och är rätt så högljudd, den som mött mig för fösta gången skulle aldrig tro att jag hatar mig själv så enormt mycket och att jag är riktigt riktigt blyg. Jag blir extremt nervös när jag ska prata med nya människor, jag blir så nervös så jag får ont i huvudet och magen och håller på att spy. Men jag döljer det för jag vill ju inte att folk ska veta det. Jag har lyckats gömma mina ärr rätt så bra också. Fast mina närmaste vänner vet att jag skär mig regelbundet.

För några veckor sedan tog jag kontakt med killen som jag är kär i. Eftersom jag varit så extremt osocial har jag aldrig haft någon kille och jag har alltid varit 'den fula kompisen'. Killar har aldrig lagt märke till mig liksom. Vilket gjorde/gör att jag mår ännu sämre om mig själv. Det gick ju bra, han svarade positivt och har fortsatt snacka med mig, han frågade även om mitt nummer och allt och vi har ätit lunch tillsammans och umgåtts en eftermiddag. Men jag har alltid dem där tankarna som ligger och gror i mitt huvud, "tänk om han driver med mig" eller **"han måste tycka jag är den fulaste och tråkigaste tjejen på jorden". 

Jag känner alltid att jag måste bevisa mig själv.** Jag har aldrig fått bekräftelse från mina föräldrar, de har aldrig kramat mig eller sagt "jag älskar dig" till mig. Jag känner mig riktigt oälskad av dem och ända gången jag får uppmärksamhet av dem är när jag inte gjort läxorna eller skolkat. Eller gjort något annat dumt. 
Jag känner att jag måste ha jätte mycket smink på mig, jag är verkligen översminkad i skolan. Jag skulle hellre gå utan smink men jag känner mig så jävla osexig och ful då. Sen så känner jag mig så tjock för att mina kompisar har sådana perfekt kroppar. Jag vet att jag är helt normal, jag har en perfekt vikt för min längd men det betyder ju inte att jag har en snygg kropp. Jag vet inte hur många gånger jag svält mig själv eller tryckt fingrarna ner i halsen på mig själv. Dock så har jag aldrig lyckats hålla det under en längre period vilket jag ser som **ett misslyckande. 

**Senaste tiden skulle folk runt om mig lätt kalla mig för en *'attention whore'* men jag känner att ingen jävel ser mig. Jag känner mig oälskad, ignorerad och bortglömd för det mesta, Jag känner att jag hela tiden måste visa grejer och liksom "KOLLA PÅ MIG ALLIHOPA".

Jag ser allt som ett misslyckande. Ibland vill jag inte ens gå upp ur sängen för att jag veta att allting jag har planerat att göra den dagen kommer bli misslyckat. Dem gångerna jag faktiskt tvingat mig upp ur sängen så har jag mått så himla dåligt för att det blev misslyckat. 

Men jag vet inte, Jag känner att alla problem ligger hos mig och att allting är mitt fel. Att jag måste ändra inställning och försöka vara positiv. Men jag känns mig fast och jäkligt deprimerad.

Min enda lösning på mitt enorma självhat och alla stress jag känner från skolan, all press jag sätter på mig själv och alla press från samhället är att skära mig själv. Jag vet att det inte är bra, men det funkar liksom inte att gå ut och springa/ta en promenad eller lyssna på musik, eller skriva ner allting eller så. Det har liksom blivit ett beroende.

Jag skäms riktigt mycket för det här vilket får mig att må ännu sämre och det går liksom som en ond cirkel, Runt och runt. Tar aldrig slut.

förlåt för den långa texten men,
Någon som känner likadant?

Rubiin
0

Gud, när jag läste detta kändes det som om du skrev om mig.. Känner precis samma sak.

Smullis
0

Jag var påväg att bli såhär för ett tag sedan, dock av lite andra orsaker. Fick prata med en psykolog, och nu har faktiskt allt blivit mycket bättre! Måste bara få säga att du skriver oerhört bra :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Koppsal]
0

#1 Tråkligt att du känner likadant. Det är hemskt, jag hatar att känna så här. Man praktiskt taget letar efter fel man gör och sen hittar på en dålig ursäkt till folk runt om en.
Alltid när jag träffar nya människor brukar jag direkt peka på mina 'Flaws' och fel jag har, typ skämta om det. Så de inte hittar dem senare och lämnar mig för dem. (vilket har hänt otroligt många gånger)

#2 hmm det är ju alltid ett alternativ. Men jag vet inte hur det blir, min mamma fick reda på att jag skär mig för några dagar sedan, och jag skär mig verkligen mycket. Så hon har bokat tid hos en läkare som tydligen ska berätta för mamma vad det är för fel på mig. Så antagligen hamnar jag hos en psykolog eller liknande om ett tag.

tack haha.

[Koppsal]
0

putt

Nali
0

absolut inget fel på dig men det kan hjälpa att prata med kuratorn eller en psykolog, jag har gått i olika tider under 5 år till skolkuratorn och i början var det bara irriterande men mot slutet blev det bra och smärtan försvann.

Jag all smärta och jobbiga försvinner så fort man accepterat det och de kan ta en jävla lång tid vilket suger.

Jag tycker att du ska vara dig själv, gå utan smink en dag till skolan om du inte vill ha smink på dig. Visa att du vågar variera och göra som du vill och att du inte bara vill passa in.

Försök utmana dig lite själv fast inte stora utmaningar utan små och i slutändan kanske du kan belöna dig själv med något litet.

[Koppsal]
0

#5 mjo jag ska försöka boka en tid morgon, men tidigare har jag tyckt att det inte funkar, Min gammal kurator snackade bara om bra saker med mig. 
Vilket gjorde att vi inte tog itu med några problem.

men jag vågar inte. Jag har hatar mig själv tillräckligt som det är liksom. Jag försöker ju göra nästan avd som helst för att dölja det som gör mig fulast. Som mina röda kinder eller mina röda prickar i ansiktet, (typ pormaskar?) Det är inte mycket men det lilla jag har vill jag ju inte visa upp direkt.

Mjo ibland gör jag ju det, men för det mesta vågar jag faktiskt inte. "/

AdelinaH
0

Jag har också känt lite sådär.. Men jag tog hjälp och fick det.

I början kändes det alldeles meningslöst! Vi pratade inte riktigt om det jag ville, och inte något om mina problem, men jag gav det tid. Hon jag pratade med förklarade väldigt mycket och bra, så jag behövde inte fixa med problemen med henne, hon gav mig en hjälpande hand att fixa det själv och det har jag gjort.

Nu mår jag underbart, har bra självförtroende, självkänsla och självbild! Flört

[Koppsal]
0

#7 hmm mjo det är ju värt ett försök i alla fall. 

Men skulle vara skönt och ha någon och prata med just när man mår dåligt liksom. Det är inte alltid man mår dåligt just på avtalad tid. Oftast mår jag som dåligast på kvällen, när jag går igenom allt som hänt under dagen och så.

Jag känns ratt de tär då jag behöver prata med någon som mest och liksom utbyta 'tankar', höra någon annans syn på det jag tänker på och så.  

haha vad bra!

AdelinaH
0

Som sagt, jag trodde inte det skulle hjälpa. Men den hjälp jag fick är ju bättre i längden, jag har aldrig blivit så depp som jag var då. Jag har ett helt annat tankesätt. Det är nog vad de flesta behöver Flört

Och såklart kunde jag prata om tankar och händelser, men mest om varför och hur jag kunde påverka saker.

[Koppsal]
0

#9 hmm mjo det är väl det som behövs antar jag.