Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 6475 ggr
Colourful
1

Inget sommarjobb :(

Känner mig så värdelös. Fyller 17 i sommar och har aldrig sommarjobbat, då menar jag verkligen aldrig, inte ens plockat jordgubbar eller nånting som "alla" tycks ha gjort. Det har bara inte blivit av, och har inte tänkt att det varit så viktigt tidigare år.. Men förra sommaren då jag inte jobbade, fast så gott som alla jag känner i min ålder gjorde det (jag bor på en ganska liten ort), tänkte jag att "Det här är definitivt sista sommaren jag inte jobbar, nästa sommar ska jag vara först ute och söka jobb så jag säkert får något!". Så nu har jag sökt till minst 20 arbetsplatser, men ingen vill anställa mig! Rynkar på näsan

Har sökt via alla bekanta jag känner, och verkligen nästan allt jag kunnat tänka mig, men inget napp. Fungerar mycket så här att folk får sommarjobb via sina bekanta, men jag har inga släktingar härifrån förutom mamma, så jag har ingen som jag kunde ha direkt förtur hos om ni förstår.. Det känns så orättvist, andra i min ålder får jobb för att de har släktingar överallt i trakten som känner dem.

Känner mig så himla värdelös. Hur ska jag nånsin kunna få jobb då jag inte har någon arbetserfarenhet, och inte får någon heller då ingen är intresserad av att anställa mig? Väntar fortfarande på svar från två arbetspatser, men är inte särskilt positiv.. De senaste dagarna har jag gått till ännu ett par ställen och frågat, men alla har redan vad de behöver.

Känns som om alla andra, också yngre än mig, fått jobb. Men inte jag. Blir så besviken, för jag är en social och flitig person och jag vet att jag skulle klara de jobben jag sökt till. Redan i fjol var det många som tyckte det var lite konstigt att jag inte jobbade, då hade jag inte sökt nånting heller, dumt nog. Visste inte att det skulle vara så här svårt att få jobb.. Men jag kan helt enkelt inte vara en sommar till utan att jobba, måste ju ha något att sätta på min CV! Man framstår ju som oerfaren och lat om man aldrig gjort ens smågrejer som att plocka bär och liknande.

Har alltid varit mycket positivt inställd till framtiden förut och tänkt att jag vill komma långt i livet, men nu den senaste tiden har jag börjat tveka. Tänk om jag inte orkar studera klart, eller om jag blir färdig men inte lyckas få något jobb? Hur skulle inte det kännas, om det känns såhär hopplöst redan nu. Hur kan det vara möjligt att alla andra tycks lyckas få jobb men inte jag? Gråter

[_hsleiufhbtv]
0

Jag är precis likadan. Var som att läsa om mig själv ju.. Fyller sexton i sommar, aldrig haft sommarjobb. Iofs har jag inte så mycket tid men hade jag blivit erbjuden hade jag tackat ja såklart. Men tänk positivt, klart du kommer plugga klart och få jobb sen, även om det ska vara svårt. Men du är inte ensam om detta kan jag lova! :)

Colourful
0

#1 Skönt att höra att man inte är ensam. Glad

Man funderar om man varit dum som inte jobbat förut, då hade det väl varit mycket enklare att få något nu.. Men det är ju försent att ändra på det nu iallafall. Obestämd

[_hsleiufhbtv]
1

#2 jo jag instämmer :( Dock håller jag på med kaninhoppning, där är snygga hinder efterfrågade så eftersom jag är ganska händig säljer jag massa hinder och tjänar på det haha, desperat men vadå? ;) kanske nåt sånt du kan göra? Agilityhinder?

Colourful
0

#3 Tack för tipset, dock tror jag inte just det skulle vara så populärt här.. Obestämd Håller själv på med fotografering så ska försöka få sålt lite bilder kanske, men jag skulle vilja jobba mest för att få erfarenhet och mindre för pengarnas skull faktiskt. Men vi ska se, ska sätta ut en annons i tidningen ännu och höra med lite folk ifall någon skulle kunna erbjuda ens minsta lilla jobb. Glad

[SweetRose]
0

Du har garanterad jobbplats från kommunen om du inte gått ut gymnasiet :)

Colourful
0

#5 Tyvärr, sökte dit men fick inte jobb. Rynkar på näsan Går första året i gymnasiet.

Fridaaaa
0

Tyvärr är det så idag.
Jag har ju gått ur skolan men har bara vikariat på förskola, inte mer :/ Sökt hur många jobb som helst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

drakvinge
0

Har du lappar från praktiksplatser sen högstadiet? Enligt mina föräldrar blir arbetsgivare mer positivt inställda om man har jobbat med något liknande förut.

Stars are not huge balls of gas. They are works of art, put in the sky so everyone can see them.

http://mylilpieceofcake.blogspot.se/

Hanna
0

Sökte ett sommarjobb förra året och fick det. Tjänade 11.000kr på det, men i år har de inte hört av sig alls i år vilket de skulle i "slutet av april" Rynkar på näsan Dock får jag nog jobb på samma restaurang som min pojkvän jobbar på, så jag hoppas på en lösning. :)

Men om du inte känner behov att att få de pengarna eller jobba så måste du ju inte det. Det som är skönt är väl som sagt att man får sina pengar då man inte får studiebidrag eller så på sommaren :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

#9 Ring och prata med dem på måndag eller onsdag (röd dag på tisdag), man måste vara "ihärdig" ;) Hjälper inte bara att ringa 1-2 gånger:)

Imasy
0

Kan telefonförsäljare tex vara något? Kanske lite enformigt och taskig lön, men bättre än inget och du får något att sätta i CV:t.

Hanna
0

#10 Jag har skickat in en ansökan, vilket man ska. Sen finns det inget annat sätt att påverka då det ägs av kommunen.

Fridaaaa
0

#12 Ok för det är ju bra att ringa in och fråga om dem har sett ansökan, och fått in den osv. Det tipsade min jobbcoach mig om :)

Hanna
0

#13 Fått mail om att de fått den :( Men det är över tusen sökande, så det kanske tar lite längre tid.

Imasy
0

Det var längesedan jag fick söka kommunala sommarjobb, men här omkring så finns endast ett begränsat antal platser, som jag tror, om jag inte minns fel, lottas fram.

Sedan brukar ju inte de kommunala sommarjobben för ungdomar vara under hela sommaren utan 2-4 veckor kanske, men detta skiljer sig kanske från kommun till kommun?

Snabbmatsställen som McDonalds mfl, har du kollat där? Även den ordinarie personalen ska ju ha semester så man kanske kan få in en for där?

Hanna
0

De flesta sommarjobb ska sökas i februari-mars för att ha en chans att få plats. I alla fall här. Så att söka nu känns som att vara lite sent ute.

Men det kan fungera det också. Lycka till TS!