Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 3509 ggr
älvses
0

Skolan kan inte erbjuda mig undervisning.

Hejsan! Tänkte fråga er en sak; jag går på IV (för er som inte vet vad det är, är det indviduella programmet) och har pluggat upp ett ämne frivilligt; geografi.

Jag kom in på gymansie och gick där någon månad men kom på att jag ville gå något helt annat och då behövdes geografi, just det enda som jag inte var godkänd i.

I vilket fall, jag är klar med det nu och min skola kan inte ge mig någon som helst undervisning och jag MÅSTE vara där för studiebidragets skull eftersom att det är de enda pengarna jag får i månaden som 17åring..

Bor för tillfället inte hemma och väntar på en ungdomslägenhet och min fråga; Kan man ansöka hos socialen om ekonomiskt bistånd?
Eftersom att jag verkligen inte kan bara sitta i skolan och göra allt som jag redan gjort för över ett år sedan liksom.. Lärarna säger att jag kan gå på sommarlov redan nu men att jag då ej kommer att få studiebidraget..

HJÄLP!

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

JustMySelf
0

Skolan kanske kan ge dig extrauppgifter i de ämnen du redan läser? Att du får läsa något som tas upp i de kurser du kommer läsa när du börjar den "vanliga" linjen sen?

älvses
0

Jo, dem kan ge mig extra uppgifter och dem erbjuder mig att läsa matematik A och B, men problemet är att om jag läser det, så kommer inte det gynna mig någonting alls när jag kommer ut i gymnasiet sedan ändå eftersom att jag går kvar i det " gamla " skolsystemet så att jag kommer få att plugga om allting..

Nu har lärarna skickat hem mig och jag är ledig tills dem ringer mig och säger hur dem ska lösa det, min studieyrkes vägledare säger att det är meningslöst att skaffa en praktik nu eftersom att vi slutar den 15 juni och det går inte alltid fort att skaffa en praktik (har erfarenheter där, det tog 3mån för mig)

och lärarna tycker ju självklart att detta är tragiskt att jag ska behöva sitta där och tycka allt är pest och jag mår verkligen jätte dåligt över det eftersom att jag är en sån aktiv person i mig själv..

Vad gör man nu? Skolan kan verkligen inte erbjuda någonting alls och dem vet inte ens hur dem ska hantera detta.

Love-
1

Vart får du pengar ifrån nu då? för som jag fattar det när du skrev får du bara studiebidraget och det tänker knappst hyran, mat, kläder, hygensaker m.m.

Efter som du ej är mynd så är det dina föräldrar som har ansvaret för dig och ska försörja dig

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[SweetRose]
1

Matte B kan vara bra och ha om du ska läsa vidare då många universitet har den kursen som krav. Sedan om du börjar om i nya systemet men redan har läst matte B så kan du ju bara tenta av den eller eventuellt skippa den säkert eftersom det är samma innehåll.

Ratlings
0

Du kan praktisera om du går på IV. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

älvses
0

Japp, jag vet att jag kan praktisera men problemet är att fixa en praktik och vad jag ska göra tills dess. Våran studie/yrkesvägledare är den segaste i hela världen och det tog 3månader att få en praktik och då sa jag bara " ta den första bästa du hittar " Nu handlar det om en månad och vad jag ska göra tills dess och lärarna rycker på axlarna och säger " vi vet inte vad du ska göra tills dess " och samt att dem nu ber mig att hitta en praktik? Ska det verkligen vara så? Att ansvaret att hitta en praktik ska ligga på mig?

Charlotta-B
1

#6 när jag gick i skolan var det alltid vi själva som hittade våra egna praktikplatser. Se det possitivt att du kan leta efter en plats där du själv vill vara, kanske inom det som du själv vill utbilda dej till.

Charlotta-B

Love-
1

När jag gick i skolan fick vi också hitta själv se de som ett steg in i vuxen livet, för när du ska hitta jobb är det ingen som kommer hitta ett åt dig utan då måste du själv hitta ett också

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ratlings
0

#6 När jag på IV så fick jag välja om jag skulle kolla själv eller om han som "hade hand om mig" (minns inte vad det heter) skulle kolla.. Jag vet faktiskt inte om det är rätt eller fel. Kolla med skolverket.

// Lise
When nothing goes right, go left!