Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2879 ggr
Snövit112
0

Anorexia?

Skulle jag kunna få lite information om anorexia nervosa ? :D

Fridaaaa
0

Kanske bättre att kolla på ätstörningar.ifokus?

Här står även fakta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Love-
0

finns massor om du söker på tex google

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Snövit112
0

Mm ok :D

Cazzos
0

Utgår från egen uppfattning:

Anorexia nervosa är en ätstörning som drabbar människor världen över. Många anorektier påverkas starkt av media, komplex och ideal. Personer med anorexia nervosa svälter sina kroppar och motionerar eller tränar på annat sätt för att gå ner i vikt, helst så snabbt som möjligt. De är hårt fixerade av sina kroppar och brukar utveckla anorexin till bulimi, eller vara diagnostiserad med båda sjukdomarna.

Såvida man inte har långt gången anorexia kan man bli fysiskt frisk, men sällan psykiskt.

Pluupp
0

Kan tillägga:

En person med anorexia vet oftast inte att hon/han har det. Man fattar inte riktigt. Man är otroligt rädd för att gå upp i vikt och kompenserar oftast maten man har ätit. En person med anorexia ser sig oftast som tjock när han/hon ser sig i spegeln. Men är egentligen gravt underviktig.Man har ångest över vad/när/hur mycket man ska äta. Tänker ständigt på mat och vikt.

Cazzos
0

En väldigt undernärd anorektier kan se sin beniga kropp i spegeln, det är inte alltid som dessa bilder på internet med en anorektier och en mulligare person i spegeln. Det är bara det att anorektiern hatar sin kropp oavsett hur det ser ut, och vill i princip få bort varje procent fett som finns.

De är medvetna om att de är undernärda och har ben som sticker ut här och där, men de går oftast efter "man kan aldrig vara för smal".

fotogymnast
0

De är även otroligt smarta personer som vet precis hur dom ska göra för att lura omgivningen, vad de ska säga för att slippa äta och träna så mycket som möjligt. Personer som drabbas är ofta människor som har väldigt höga krav på sig själva, alltså inte bara på sin kropp, även när det gäller t.ex. skolan.

Cazzos
0

#7 Precis. En anorektiers liv är "byggt på lögner".