Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 9504 ggr
KattenGustav
9

Sex under 15

Hej

Jag och min pojkvän vill ha sex men problemet är att vi är under 15.

Får man ha sex under 15?

Tacksam för svar. :)

LillaBenice
2

Ja, det får man, de finns ju en lag som säger att en över 15 inte får ha sex med en under 15. Men de får ni.

Fridaaaa
0

Enligt lag får man inte ha sex om man är under 15, men många har det ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[aammE]
8

#2 Du har missuppfattat lagen.

Två personer UNDER 15år får ha sex med varandra huuuuuuur mycket de vill, men en person över 15 får ej ha sex med någon under 15.

Ingen maktperson (typ lärare, chef eller liknande) får ha sex med någon under 18år som står i beroeneställning till dem (elev, anställd).

Fridaaaa
2

#3 Jag har fått förklarat att man är byxmyndig från det man är 15, alltså att man får ha sexfrån och med då.

[aammE]
7

#4 När du är byxmyndig får du ha sex med alla över 15 helt lagligt för båda parter, det 'är det enda som händer.

Cazzos
0

Som aammE säger, det är lag på att man inte får ha sex om man själv är under 15 och har det med någon över 15. Det är lagligt att ha sex om båda två är 15 eller om de är över 15 (såklart).

Att ha sex med någon över 15 om man själv är under 15 är som sagt olagligt, men om båda är bekväma med det och vill ha sex med varandra så är det absolut inget fel.

[aammE]
1

#6 Fast det är egentligen bara olagligt för den över 15, det är ju den under som räknas som offer ÄVEN om det är frivilligt från båda parter.

Cazzos
2

#7 Enligt lagboken ja, men jag ser inte på saken på det sättet, och det gör väl inte du heller? Tungan ute

Om jag var under 15 och blev tillsammans med någon över 15 och hade sex med denne, med vilja och allt, så skulle jag inte se mig själv som ett offer (juridiskt sett blir jag ju det) Glad

Smullis
1

#8 sant.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

WilmaP
5

Men haha, go for it? Ni båda två vill & vad kan gå fel? Hade väl varit en sak om du var 13 & han 20 eller liknande. Tror inte polisen kommer in & skjuter er med elpistoler när ni ligger där eller någonting, haha. :)

[cookies]
5

Haha, jag skulle inte brytt mig om jag var under 15 om den andra oxå var det :p Vill båda så kör på ;) (låter skumt det jag skrev, men ändå..)

Cazzos
6

#11 Hahaha, "kör på"… XD Skrattande

[aammE]
1

#6 Nä, jag var ju 14 och mitt ex 21 när vi träffades (det höll länge och vi bodde ihop o.s.v.) och jag ser mig inte heller som ett offer. Det brukar inte heller dömas som våldtäkt om en person är 14 och den andra 15 om båda är med på det.

[cookies]
0

#12 jaa xD

smyg
0

var kan man läsa om dessa lagar? kan någon länka?

Love-
0

om din kille är öven 15 kommer han kunna bli åtalad för ha haft sex med en minderårig.

Sen undrar jag även hur gammaö TS är? för man ska inte ha för brottom med det där med att ha sex

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

LillaBenice
0

Hon skriver att båda är under 15.

Fridaaaa
1

#17 Jo men under 15 kan ju vara 14 år, 13 år, 12 år osv.
Är med 12-13 år anser jag inte att man är mogen att ha sex, då är man bara barnet ännu

LillaBenice
4

men hur mogen och redo man är kan ju bara individen själv bestämma ?

Fridaaaa
2

#19 Barn ska inte ha sex. Är man 12-13 år gammal är man bara ett barn

LillaBenice
1

Men, Om man själv känner att man är redo,så ska ju ingenting hejda dom. så länge dom vill so go for it.

AliceBrandon
3

Jag håller faktiskt med LillaBenice i det här fallet, hur redo man är för att inleda en sexuell relation är individuell och man kan tycka vad man vill kring hur passande det är MEN det är fortfarande inte olagligt att ha en sexuell relation om båda är under femton. Om ni är intresserade av att läsa den aktuella lagstiftningen i frågan så skickar jag med en länk här: https://lagen.nu/1962:700#K6

Fridaaaa
3

#21 Skriver bara vad jag anser. Barn ska vara barn ingenting annat.

LillaBenice
2

men, det är ju många tjejer och killar som är väldigt mogna redan vid tolv tretton år.

Fridaaaa
0

#24 Handlar inte om mognad, man är bara barnet ändå.

LillaBenice
3

Men man är ju mer mogen om man känner sig redo för sex?

Fridaaaa
1

#26 Bara för att man känner sig mogen betyder det inte att man är det

LillaBenice
5

Nej, men känner man sig redo gör man det. inget någon annan än idividen själv som ska bestämma.

Smullis
3

Vart går gränsen för dig då, LillaBenice? Om ett par, säg 9-åringar, känner sig redo för sex, är det då ok eftersom de båda vill själva? :)

Fridaaaa
0

#28 Som jag skrev, man kan KÄNNA sig redo men betyder inte att man är det. Barn ska vara barn, ingenting annat.
Undrar med vart din gräns går

LillaBenice
1

#29 visst tycker jag att nio tio kan vara lite litet, då har dom inte ens gått ut lågstadiet. MEn vill dom och känner sig redo, så visst kan dom, så länge de inte skador dom på någe sett och xdom vet vad dom gör.

Smullis
6

#31 okej. Tycker dock att det är alldeles för tidigt! Men men..

Fridaaaa
6

#31 Alldeles galet tänkt :/ Du får ursäkta. Men du skriver att barn ska ha sex. Låter ju bara fel.

LillaBenice
1

men vill dom de, så är de ju deras beslut. så länge dom vet vad dom håller på med helt seriöst.

Fridaaaa
3

#34 En 11-12 åring vet oftast inte vad dem gör.
Nej usch, barn som har sex med varandra är itne bra eller naturligt heller för den delen.

[aammE]
10

#35 De flesta vet nog vad sex är i den åldern.

Fridaaaa
2

#36 Inte hur dem ska skydda sig på bästa sätt, könssjukdomar osv tror inte jag.

LillaBenice
4

Många i den åldern, vet att man "ska använda." kondom. Men om vi vänder på det. hur vanligt är de att ett par i den åldern som väljer ha sex får en könssjukdom då ? Inte alls vanligt.

Smullis
4

Tycker det är rätt knasigt att barn skulle vilja ha sex i 10 års åldern. Många i den åldern tycker att det är "snuskigt" osv. #38 men tänk de som inte vet att man ska använda kondom. Och vart ifrån ska ett par 11 åringar skaffa kondomer?

jasminrex
1

#34 Tror du seriöst att två nio- åringar skulle "veta vad de gör" om de hade sex? Nio- åringar har inte ens kommit in i puberteten speciellt inte pojkar i den åldern. Fyf*an…

LillaBenice
0

Ne, oh har dom unte kommit in i pubiterten så vet dom inte heller vad dom gör, läs ugen vad ja skrev. OM DOM VET VAD DOM GÖR HELT SERIÖST.

jasminrex
1

INGEN nio-åring vet "vad de gör" om de har sex, fattar du väl själv?

LillaBenice
0

De har jag inte sagt att jag vet, men. de jag menar är OM dom VET de så spelar de ingen roll ?

Fridaaaa
0

#43 Ja det spelar roll eftersom dem bara är små barn

LillaBenice
0

men vet dom precis vad dom håller på men har ingenannnan en dom själva med de oh göra.

Smullis
0

#45 Jo, barnens föräldrar.

LillaBenice
1

Dom ja, Men INGEN annan har med de oh göra. Oh egentligen så har inte deras föräldrar med deras sexliv att göra heller.

De är en privat sak.

Smullis
1

Tycker jag att dom har om barnen bara är 9.

Fridaaaa
2

#47 Är man 9 år gammal har självklart föräldrarna med det att göra! Det förstår du väl själv?!

LillaBenice
2

okej ni behöver inte idiotförklara mig bara för jag har andra åsikter.

Men jag tycker ingen har med någons sexliv att göra om dom som har sex inte vill de själva.

Fridaaaa
0

#50 Ingen har idiotförklarat undrar bara varför du tycker det är okej att barn har sex

Sweety
0

Jag håller med båda delar i den här frågan. Att barn har sex tycker jag är fel då deras uppgift är att växa upp och få ett bra liv o.s.v men om båda vill och känner sig redo kan väll egentligen ingen stoppa dom? Det är deras ensak och deras privatliv. Jag hade inte sex när jag var 9 år då jag inte var mogen helt enkelt.

Jag tycker att tråden har spårat ut lite. Om TS känner att hon fått de svar hon behöver kan tråden låsas och ni som vill fortsätta diskutionen starta en ny tråd. :) Som sagt, tycker TS att vi tagit över tråden med andra frågor, säg bara till så kan en Medarbetare låsa tråden o.s.v. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!