Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 6322 ggr
[djurens_vän]
0

smalare?

hej jag vill bli mycket smalare… jag är runt 160 cm  och jag väger 56… :S jag vill bli smalare… hur kan jag göra för att bli smalare?

jag cyklar en kilometer på morgon och sen hem efter skolan sen så cyklar jag 4 kilometer men mer hjälp  !! :)

tack för hjälpen : ):) :)

Hanna
5

Det hjälper ju inte det minsta att säga din vikt. Muskler väger mer än fett och att säga en vikt säger inte mycket.

Prata med en dietist eller skolsyster. Skolsyster har din viktkurva och kan visa att det är fullt normalt. Varför vill du bli smalare??

En sak att börja med är att skippa allt godis och onyttigt och äta ordentligt när man ska. Absolut inte svälta sig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[djurens_vän]
0

inte för att jag skäms men jag vill bli mer smalare.. Foten i munnen

Hanna
2

#2 Jo, men jag vill höra en anledning. Svarar du så tolkar jag det som att du är nöjd med dig själv men att du till exempel inte tror att kompisar/killar är det.

[djurens_vän]
0

men liksom jag tycker att jag väger för mycket….  medans alla andra väger 30till 49 kilo och jag väger 56 :S

Hanna
4

#4 Som jag sa tidigare så har vikten inte alltid med fettmassa att göra. Har du frågat exakt varje människa på din skola vad de väger och vet till 100 att de talar sanning? Och det svarar inte riktigt på min fråga.

Det finns massa ungdomar som skulle vilja ha din vikt pga att dem faktiskt är för tjocka, sjukligt tjocka. Men det låter knappast som om du är överviktig/tjock. Tjejer ska ha kurvor och jag känner själv folk vars revben syns som nästan önskade att de var överviktiga pga att de tycker illa om sina egna kroppar och rentav skäms över att inte ha något som helst fett.

Och många killar vill ha tjejer med former och lite att ta i. Inte någon som är så smal att den nästan går sönder. Alla har olika kroppsform. Jag till exmpel som är kortare och smalare än en kompis väger mer. Jag har kraftig benstomme och dessutom mer muskler.

[djurens_vän]
0

okej men vill fortfarande väga mindre :S

Hanna
3

#6 Jaja, om vikten är allt här i världen så tipsar jag dig om att prata med en dietist eller skolsyster.

Hanna
0

Det kanske inte spelar dig någon som helst roll och BMI stämmer inte alltid heller. Men: http://www.bmitest.se/

[djurens_vän]
0

men…. jag vill inte prata med en skolsyster…

jag vill inte ha att prata med mina föräldrar…och vill gå ner i vikt …. :s

theraphosa
0

Äta mindre, och nyttigt och röra sig mer!

[djurens_vän]
0

jag äter inge i skoln bara grönsaker..

theraphosa
0

De är bra! men ät en stadigare middag och gärna fruckost så du inte svimmar.

[djurens_vän]
0

jag skulle aldrig svimma

theraphosa
0

Jo man gör de om man inte äter på ca två dagar.

[djurens_vän]
0

ja…

AdelinaH
1

Jag undrar också, varför vill du bli smalare?

Alla är uppbyggda olika, vissa med lite större andra lite mindre. Som ''barn'' ska man inte hålla på sådär. Du är ju inte exakt överviktig? Lär dig acceptera dig själv istället.

Jag är själv uppbyggd smal och har otroligt svårt att gå upp i vikt. När jag var mindre blev det många hårda ord om hur smal jag var och om jag hade anorexia, fast jag åt helt normalt. Nu har jag lärt mig att se det hela från en mycket ljusare sida. Lär dig det du också.

Hanna
7

Nej, jag ger upp. Jag tänker inte ens ge dig tips på att gå ner i vikt då du är helt normal och jag skulle känna mig skyldig till att någon annan missköter sin kropp då. Att dessutom inte ha en anledning.

[djurens_vän]
0

jaja.. får väll se ut som jag gör då :(

Jagebest
0

Ätt tips är att byta ut all pasta, ris och bröd till fullkorn, du kommer må bättre av det, bli mer mätt och med tiden minska något i vikt (:

Hanna
3

#18 Men du vägrar ju prata med en skolsyster eller liknande, vilket jag anser vore bra att göra. Annars är det lätt att det tillslut går överstyr istället.

[djurens_vän]
0

#19 det ska jag testa Glad

drakvinge
1

Du ska absolut inte äta mindre!! Om du cyklar så mycket är din vikt förmodligen nästan bara muskler, och det är jättebra! Jag är ett år yngre än de andra i min klass, men väger mest av tjejerna. Jag är inte längst heller, utan min vikt är muskler, och jag är jättenöjd med min kropp! Om du inte äter i skolan kommer inte din vikt minska, men dina resultat i skolan kommer bli sämre! Om du inte äter lunch blir risken för att du småäter större, och DÅ ökar fettmängden mycket! Du är frisk, och ska inte gå ner i vikt.

Stars are not huge balls of gas. They are works of art, put in the sky so everyone can see them.

http://mylilpieceofcake.blogspot.se/

[djurens_vän]
0

jag tar  en-två mackor på morgon går till skolan äter lite och går hem äter lite som äter jag inge mer tills kl 7 på kvällen mat går och lägger mig och samma varje vecka…

Fridaaaa
2

Du är inte för tjock, kan jag säga direkt. Och när man är så pass ung ska man inte hålla på att "banta" och gå ner i vikt.
Och man ska inte stirra sig blind på vikten heller.

Världen är upp och ner. DET ÄR INTE HÄLSOSAMT ATT VARA FÖR SMAL om man då inte är det naturligt (vissa få är ju det).
Man ska vara den man är och inte kolla på alla smala modeller osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[djurens_vän]
0

nee jag bantar inte….

Fridaaaa
1

#25 Bra det. Men så här är det, när man är i din ålder, utvecklas man, hela kroppen ändras. Det är naturligt.

[djurens_vän]
0

ja..

Fridaaaa
0

Så tänk inte på vikt osv. Var bara dig själv :)

[djurens_vän]
0

mm..

Hanna
3

Och OM man skiter i att äta tror kroppen att man svälter och lägger på mer fett. Så ät minst 4ggr om dagen om det går (helst fler) och inget småätande.

[djurens_vän]
0

ja men jag inte äta..

AdelinaH
0

#31 Va? Eller vad menar du?

[djurens_vän]
0

*men jag vill inte äta

Jagebest
1

Det är bättre att äta 4 små mål om dagen än om man äter ett . Man går ner i vikt men du kan ju inte svälta dig tills du får anorexia, sedan när du äter normalt igen går du upp.

[djurens_vän]
0

jag svälter inte jag gillar inte att äta..

Fridaaaa
1

#33 Det måste man göra. Dels för att orka med saker, dels för att kroppen ska fungera och dels för att man ska utvecklas och må bra.

AdelinaH
0

Håller med #36.

[djurens_vän]
0

ja.. men jag orkar göra allt jag vill!!!

Fridaaaa
0

#38 Det kommer du inte göra i framtiden. Det är inte bra för kroppen att arbeta på noll bränsle.

Anonym
5

För ett par år sedan började jag tänka på vad jag åt. Jag ville gå ner i vikt och jag ville äta nyttigt. Jag slutade helt äta godis, chips, kakor, läsk med mera och började motionera väldigt mycket. Jag mådde dåligt av att äta för mycket, jag fick ångest och hatade mig själv och min kropp. Jag gick ner flera kilo, några av dem fick jag ångsamt tillbaka när jag började må bättre igen, men för några månader sedan gick jag ner igen av en annan anledning. Idag räknas jag som underviktig. Jag fryser alltid, jag blir lätt trött och jag vill inget hellre än att gå upp i vikt så att jag kan må bra igen.

Min poäng är att jag inte vill att du ska tänka på vad du väger. Börjar man är det svårt att sluta, visst om man är så överviktig att man inte mår bra av det så är det klokt att göra något åt det med hjälp av en dietist. Det är så lätt att bli viktfixerad i dagens samhälle, och det tar lång tid att lära sig kunna njuta av mat igen.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en dietisk eller din skolsköterska om du vill gå ner i vikt. De kan göra en bedömning på om det är nödvändigt och de kan hjälpa dig att må bättre. Ta inte saken i egna händer. Sluta inte äta!

[djurens_vän]
0

ja.. (vet inte vad jag ska säga)

AdelinaH
1

Precis som #40 sa, man mår inte bättre av att vara smal. Ta hand om det riktiga problemet med dig själv istället.

Allt sitter i huvudet.

[djurens_vän]
0

ja

Jagebest
0

Tyckte förut att jag också var för tjock, men insåg att jag inte är så jäkla fet som jag trodde och nu skiter jag i att gå ner i vikt - och är glad (:

Fridaaaa
0

#44 Bra det ;)

Mår man oftast sämre om man väger säg ofta och kollar sin vikt hela tiden

mjuhm
5

Läste inte igenom tråden, men mina ätstörningsbehandlare berättade för mig at folk i din ålder ska gå UPP i vikt, för att kunna bli välutvecklade kvinnor & för att må bra.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[djurens_vän]
0

okej

mjuhm
2

Så vad du är gör, börja inte gå ner i vikt eller äta mindre. Speciellt inte nu. Du är helt normal & det ska du fortsätta vara. Du förstör din kropp om du väljer att börja banta & äta mindre, eller sluta äta helt, speciellt i den åldern du är i. Din mens försvinner eller blir väldigt oregelbunden (om du inte ens fått den kan det dröja flera år innan den kommer), du blir trött, fryser & kroppen stannar i längden för att den inte får den näring den ska.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

theraphosa
2

#46 #48 Så sant så sant! Tänkte inte på att Ts kanske va ung. Men där kan jag oxå säga att bry dig inte om vickten förens du är typ 18 då du typ växit klart. Men du kan ju ändå vara hällsosam och skippa skräp mat och godis för sånt är inte bra för kroppen. 

Jag fick anorexia när jag va 12 och va välldigt undervicktig och dog nästan av näringbrist när jag va 16. Och jag ångrar som fan att jag la ner så mycke tid på att tänka på hur jag såg ut (som sen eskalera till en ätstörning) för idag är jag snart 21år men ser ut som 16 och de är bara för att min kropp inte kunde växte som den skulle under den tiden man växer som mäst och de är ganska jobbigt tycker jag.
Så  gör inte samma misstag! Ät och må bra, börja tänka på detaljer senare när din kropp vuxit klart.

[djurens_vän]
0

okej Obestämd

men när har kroppen vuxit klart då?

Fridaaaa
1

#50 Spelar väl ingen roll? Man måste äta som man ska hela livet ut, annars mår kroppen inte bra.

theraphosa
0

#50 när man är 20-21 brukar man säga att man vuxit klart men man kan träna och gå på diet när man är 18 utan att skada kroppen (om man gör rätt) iaf =)

[Lupse]
0

Tänk så här:
- Varför ska jag vara lika smal som alla andra?
- Blir jag lyckligare när jag blir smal?
Jag ville också bli smalare och blev j*vligt deprimerad av det (av viljan). Men eftersom att jag hade risk för bukfetma och stor risk för diabetes och hjärtproblem (sagt av en läkare) Bestämde jag mig för att gå ner självmant. Nu inser jag att jag kanske inte behövt gå ner så mycket och att jag inte är ett skit lyckligare än innan. Vikten hade inte med det att göra. Jag blev lyckligare av annat. Nu så har jag nästan fastnat i kalorinätet, vilket är hemskt men ska nu långsamt (för att inte gå upp) börja stabilisera mig. Kalorinätet försvinner långsamt, men tyvärr tror jag inte att det någonsin kommer att försvinna.

Supinesophie
0

Du är normalviktig, på den smalare sidan. Om du har lite underhudsfett så är det naturligt och något som de flesta tjejer får i puberteten för att kunna få mens osv.

Du äter absolut inte för mycket så ät inte mindre. Ät mat i skolan förutom sallad för om du äter för lite kommer du känna dig värre och värre och tillslut kan du utveckla matfobi eller hetsätning. (alltså anorexi eller bulimi).

En ätstörning är inte att leka med och det är en lömska sjukdomar eftersom man nästan inte märker hur de smyger sig på innan det är försent. Sen hänger de med hela livet, ungefär som en nykter alkoholist som alltid måste akta sig för att bli beroende igen.

Ätstörningar förstör liv och familjer, och tro inte att det bara är tjejer som väger 30 kg som kan ha en ätstörning för sjukdomen sitter i huvudet och inte i vikten!

Så försök snälla du att inte bli besatt av träning och mat för jag tycker det känns som att du ligger i riskzonen.

//Har varit i din situation

Anonym
0

Hej Ts! För det första så att du inte gillar att äta kommer bara göra att du förstör din ämnesomsättning och att du faktiskt kan få problem med att gå upp/gå ner i vikt. Och när du äter så lite som du gör, går din kropp in i svältläge och samlar på sig så mycket den kan, för att den ska orka. Vilket gör att du snarare sväller och blir större än om du slutar äta. Det är viktigt att äta 4-5 gånger om dagen minst. Grönsaker,kött och långsamma kolhydrater som fullkornspasta, fullkornris osv. Det ger dig stabilt blodsocker och om du sen äter minst 4-5 gånger om dagen så går heller inte kroppen i svältläge. Rör på dig, ät ordentligt med frukt,grönsaker,långsamma kolhydrater och kött så ska du se att resten sköter sig själv.!

Anonym
0

Du sväller och blir större om du slutar äta/äter så lite som du gör. Blev lite fel i kommentaren ovan.

fotogymnast
1

(har inte läst exakt alla kommentarer över så finns risk att någon redan sagt det här)

Att du inte äter någon lunch är INTE bra. För det första får du inte tillräckligt med energi och orkar mycket mycket mindre. Men vet du va? Då du inte äter kommer kroppen lagra fett istället för att förbränna det, eftersom kroppen ställer in sig på svältläge. Så du kommer aldrig gå ner i vikt om du slutar äta vissa måltider.

Men det viktigaste här är inte hur du ska göra för att gå ner i vikt, det viktigiaste är hur du ska göra för att få bättre självförtroende. Som alla redan har sagt har du en helt normal vikt.

MEN, jag förstår dig om du vill träna och äta bra för att må bra, och kanske få lite mer muskler och fastare kropp(nu har jag ju ingen aning om hur du ser ut). Det tycker jag inte det är något fel på, men stirra dig inte blind på siffrona på vågen. Träna regelbundet, kondition varvat med styrka, samt ät nyttigt och regelbundet. Håll dig till godis och onyttigheter på t.ex. lördagar och ät tre huvudmåltid om dagen(frukost, lunch, middag) samt 1-3 mellanmål, beroende på hur mycket du tränar.

Och sist men inte minst, träning och kost ska vara KUL och något du ska må bra av!

fotogymnast
0

råka skicka samma inlägg två gånger…

Benne
0

Jag säger som Anonym och fotogymnast att om du äter lite/ hoppar över en måltid så säger hjärnan till din kropp att den får för lite mat och att den måste spara så mycket fett som möjligt för att inte dö= du blir bulligare/fetare av att äta mindre än av att äta mer. Det låter konstigt jag vet men det är så kroppen gör för att överleva. Jag själv har lyckats få en ful bullmage för att jag ätit för lite (pga att jag är väldigt kinkig då det kommer till smak) men om jag skulle börja äta ännu mindre så skulle den bli större så min strategi är 1: försöka äta sig iallafall mätt varje måltid 2: se till att inte äta för mycket skräpmat 3: att börja köra typ "plankan" ibland och regelbundet om kanske 1 år. (Nu kommer endel kanske säga att man inte ska börja "träna" då man är 13-14 men jag har kollat upp det och man kan träna med sin egen kroppsvikt väldigt tidigt i livet och kan börja med lätta vikter då man e 15). Så se till att få din kropp UR fettspararläge eller svältläge som näms i ovanstående inlägg. :)

[djurens_vän]
0

men dom som har sån så att dom tycker dom är tjoka och äter inte elller spyr upp maten är ju as smala dom borde ju svälla!? elleR?

Benne
0

#60 De får ännu mindre mat och alltså blir det INGET fett över att spara och det är precis att de klarar sig men de får andra negativa effekter av svältläget, t.ex. så får de absolut ingen ork alls eftersom de inte får någon energi då de inte får i sig någon mat. :)

Fridaaaa
0

#60 Dem är sjuka som gör det, anorexia, och det är som #61.
Tro mig, du vill inte hamna i den sjukdomen

[Lupse]
0

#60 Känner tre tjejer som har anorexia och en som har bullimi. Dem är smala men sjukt olyckliga pga. att dem inte har någon energi, är deprimerade (eftersom att dem tycker att dem är för tjocka/smala) och tänker bara på mat (på ett dåligt sätt). Två av dem tjejerna med anorexia går nu på behandling så att dem blir friska. Den ena har gått tre år men fortfarande inte frisk och den andra ett halvår. Det är verkligen INTE värt att bli sjuk. (:

[djurens_vän]
0

okey