Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 2476 ggr
Flingan1
0

Känner mig helt värdelöst

Måste skriva av mig.. Hoppas någon har varit i samma sitts som jag…

För ungefär 5år sen började jag må sjukt dåligt och sluta vara i skolan var rädd för bakterier och fick ätstörning anorexia.. Och först var jag bort flera ggr i veckan i 5an och på slutet gick det bättre då jag fick ha en person med mig som jag kände mig trygg med. Och jag slutade bo hos mamma för vi bara bråkade och jag var seriöst rädd för henne och ville bara ta mitt liv. Stängde in mig på mitt rum tog byrån och satte för dörren och kunde vara där i flera timmar.. Men sen på våren flyttade jag till min pappa och hade det svårt att gå till skolan. På sommaren fick jag bättre kontakt med min mamma och hon började då träffa en man som var kock och han drack jätte mycket och det slutade med att mamma drack med han. Först så var hon inte alltid full men tillslut var hon full hela tiden..

Sen när jag började i 6:an så hade jag gått ner jätte mycket i vikt och jag gick i skolan i två veckor det var inget fel på skolan eller dom jag gick med men jag mådde jätte dåligt och fick panikattacker och mådde illa och kallsvettades.

Och jag börja vara hemma varje dag och åt knappt och mådde skit dåligt. Mamma drack mera och tyckte jag var helt värdelöst och sa att jag inte skulle finnas. En dag så kom hon hem tidigare från jobbet och satte sig i soffan och helt plötsligt börja hon slå mig och släppa mig genom hela hallen och var livrädd och klädde på mig och drog ut. Var säkert borta i flera timmar och pappa letade efter mig medans mamma tyckte hon skulle ringa polisen.

Senare på vintern vid första advent som jag aldrig kommer förlåta eller glömma den advent. Jag har alltid tyckt att jul och första advent är det bästa som finns. Hon skulle åka och lämna sin kille hemma hos han. Och jag och min brosa gick och väntade att hon skulle komma hem med mat så vi skulle äta men hon kom inte. Hon hörde inte av sig och ingeting vi hörde ingeting av henne på flera månader. Så pappa fick komma på kvällen till oss och sova där och sen flytta hem till han. Och sen vid februarie så började min brosa bo hos mamma varanan vecka och helt plötsligt skulle dom flytta ihop och bo i ett radhus. Och jag vet inte varför jag började träffa mamma då men efter nån månad så tyckte hon att jag skulle bo på bup en vecka och sen gå dagsverksamhet. Och inte mådde jag bättre för det. Och när jag bodde där en vecka så hade tydligen min klasslärare larmat till rektorn att mamma hade slagit mig. Och då vart det kaos och mamma vart arg.

Vid maj så fick jag en kanin och mamma hade aldrig tid med mig. Kommer specigellt ihåg en dag första gången hon skulle se min kanin så kom hon och var jätte glad hem till min pappa och jag var också glad att hon fören gångskull la ner tid på mig . Så ringer hennes kille och typ skriker i luren och då helt plötsligt så försvann mamma hade bara varit hos mig max 10 min och efter nån timme eller två kommer hon tillbaka och jag var självklart jätteledsen.. Och då vägrade jag prata med henne mera.

Vid sommaren så vart mamma verkligen en alkolist och då bodde jag hos henne också och drack sig full varje dag och bråkade med sin kille. Jag stängde mig ofta in på toaletten eller på mitt rum för jag var livrädd. Och en natt och jag tackar att det var varmt ute så satt jag ute för jag inte orkade vara inne bland allt som hände där inne så kommer mamma ut och vinglar och sen går hon ut på gårdsplan och sen går hon in och låser. Och ja hon låste ut mig. Jag knackade säkert i flera timmar och försökte värma mig med badhandduckar för vi hade en pool och jag hade förtförande blöta badkläder och handukarna var blöta. Jag var så rädd den natten. Jag minns att mammas kille skrek hållgäften åt mig när jag satt ute och grät.

Och tillslut vågade min brosa gå ner och låsa upp för mig. Kvällen efter det så vart mamma lika full igen och då fick hon försig att hon skulle hon skulle skjusa mig till pappa när hon hade drukit några glas. Det hände inte en gång det hände flera ggr. Och jag var ju livrädd att vi skulle krocka osv..

Sen kommer jag ihåg en sak vid hösten det var oktober och mammas kille kom hem och var helt jävla arg jag tror det var på mamma och jag var jätterädd och stängde in mig på mitt rum och han gick utanför och slog sönder massor av saker och rotade i min brosas rum och sen så ringde han min mamma och skrek att jag var helt galen och slog sönder allt. Så hon kom hem och skrek på mig jätte mycket och jag hade inte gjort något,för jag var inne på mitt rum.

Och då bråkade han ännu mer och mamma stängde sig in på toaletten och spydde jätte mycket och sen så flydde vi hem till min pappa som var på landet så åkte vi hem igen när han hade lugnat sig kommer inte ihåg om han hade gått och lagt sig. På vintern/hösten så flyttade jag hem till pappa på heltid och då fick jag börja på ett internatt. Och jag hade jätte svårt att ta mig ditt första gången. Det slutade med att soc kom och att polisen var på väg men då gick jag med på att åka ditt. Och jag tror att det vart min räddning. Sen på sommaren så tog jag kontakt med mamma och innan när hon var där på möten var jag riktigt livrädd för henne..

Och nu ska jag flytta hem om 3veckor igen på heltid (var hemma på helger och högtider och lov) och är rädd att allt ska bli som det var innan mamma och killen bråkar hela tiden fortförande men dom bor inte tillsammans och mamma dricker inte längre. Har ni varit i samma sitts?

Cazzos
0

Jag har inte varit i samma sits som du, förutom att min mamma är alkoholist (hon har varit nykter ett tag nu dock) och jag kan förstå dig att du blir rädd för din mamma när hon är full. Det var jag också, hela tiden.

Rädd för vad hon skulle säga, antingen hotade hon mig eller sa fula saker till mig och när hon var nykter så kom hon inte ihåg det och när jag berättade för henne vad hon sa till mig kvällen innan så trodde hon aldrig på mig.

Vi har haft kontakt med socialtjänsten sen 2010 och det har hjälpt mycket.
Kan du inte flytta in till din pappa helt och hållet istället? Det verkar som att din pappa är en bättre förälder än din mamma.

Att din mamma slagit dig är ett lagbrott, och fullkomligt oacceptabelt. Du verkar inte heller vilja vara hemma hos din mamma, du ska inte behöva leva i rädsla när du bor med henne.

Har du pratat med socialtjänsten om dina problem hemma och vad din mamma gjort mot dig? Är hon våldsam osv när hon är nykter?

Flingan1
0

Jag har varit i kontakt med socialen i drygt 4år och jag har pratat med dom om det hon håller på med men dom säger att dom inte har tid och har förmycket att göra med andra saker. Och när dom har frågat mamma har mamma sakt att hon tar ett glas vin till kvällen men ett glas vin blir alltid 10-20 glas vin och hon tar samtidigt antidepresiva medicin ihop med alkolholen.

Mamma är aldrig våldsam när hon dricker det är mest hennes kille men han kan vara det när han är nykter också och mamma är våldsam när hon är nykter. Tar tag i en jätte hårt om handlederna osv.

Jag är alltid rädd för att hon ska börja dricka igen.. Och kommer nog aldrig förlåta henne om det hon har gjort. Nu när jag kommer flytta hem så kommer jag bo hos pappa varje vecka och bo hos mamma varananhelg. Och nu när jag flyttar hem igen så kommer jag börja i en ny skola och jag känner verkligen inte berätta det som har hänt för klassen för dom kommer säkert fråga mig vilken skola jag har gått i osv. Jag tror (om jag inte inbildar mig)  om jag säger vart jag har  varit så kommer dom fråga mer och mer..

Cazzos
0

Du behöver inte berätta om ditt liv och så för din nya klass. Det är upp till dig vem du vill berätta det för.

Att socialtjänsten säger så är helt sjukt! Självklart ska de ha tid med alla familjer som behöver hjälp?! Riktigt konstigt tycker jag.

Jag är också väldigt rädd för att min mamma ska börja dricka igen. Det har funnits tillfällen då hon druckit ett glas öl eller liknande, men då har hon inte blivit full som hon annars blir.

Kan inte BUP göra någonting? Vad vill du åstadkomma?

Du kanske skulle kunna prata med din mamma och säga att du bryr dig om henne och är rädd att hon ska börja dricka igen. Var ärlig mot henne och prata ut. Jag tror att ni båda behöver det.

Styrkekram!

Flingan1
0

Bup kan tydligen inte göra något åt det. Och det tycker jag är väldigt konstigt..

Jag är rädd att prata med mamma om det. Jag tror hon kommer bli arg om jag tar upp det . Om vi tex bråkar så har jag sakt en gång ska du börja dricka nu igen och då vart hon hur arg som helst.. Men nån gång ska jag prata med mamma  om allt som har hänt …