Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1729 ggr
[luna2]
0

hur ska jag plugga??

Jag har prov i litteraturhistoria på onsdag, och om jag får F på provet kommer jag få F till terminsbetyg… Så hur ska jag plugga för att lära mig och få godkänt på provet??

Moalinn
1

jag brukade alltid skriva ihop en sammanfattning av det vi skulle ha prov på. uppstaplat på ett lätt och enkelt sätt så det inte blev för mycket text att komma ihåg utan lite om varje men ändå mycket (svårt att förklara). Om du har några begrepp eller liknande så är mitt tips att göra små lappar och skriva typ en fråga tex
Vad är en sten? på framsidan och sen svaret på baksidan.
tex
en sten är en hård sak som ligger på marken

vet inte om det hjälpte något, men att göra sammanfattningar hjälper ofta. Och för mig hjälpte det alltid att skriva sakerna om och om igen så det fastnade i handen istället för i hjärnan :))

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[hamster-expert]
0

#1 mm det är jätte bra att förhöra sig själv med frågor o svar som du skrev! brukar hjälpa mig mycket till so-läxförhören.

saandrra
0

Korta sammanfattningar är jättebra och frågor också! Sen har du ett mål att du ska lära dig några sen kan du ta en paus, du kanske har köpt lite godis eller bakat en kaka som du kan belöna dig med, sen fortsätter du. Korta stunder är bättre än timmars pluggande. Så plugga en halvtimma, vila en halvtimma är ett tips från mig :)

Sabotage
0

Överskrifter, funkar varje gång.

Lyssna på din favorit musik för den delen också, om du kan koncentrera dig med musik i öronen då alltså, annars.. Don't haha.

Sammanfattningar blir drygt i längden tycker jag, kan du koncentrera dig med vännerna kan det också vara ett +.

I dont care what your friends say about me, cuz they dont know me.