ta tag i skolarbetet
hej!
jag har märkt på senare tid att jag skjuter allt famför mig, som säkert väldigt många andra. I 7an och början av 8an skötte jag läxor och allt jättebra, gjorde dem direkt när jag kom hem och behövde inte tänka på dem mer, men i slutet av 8an och hela 9an började jag skjuta fram allting till sista dagen.. oavsett om det gällde en liten läxa, plugga till prov eller en uppsats. Jag har inte direkt jättelätt för skolan men det fungerade bra, fick iallafall G/VG på allt jag gjorde och det var jag nöjd med.
Men nu går jag då första året på gymnasiet, vi har inte alls haft mycket läxor, inga alls om man ska vara ärlig. men på senare tid kom det in lite uppgifter som behövs göras, har jag gjort dem? självklart inte. Har även en stoor uppgift nu, som ska vara inne senast på måndag och jag har knappt börjat. Jag har bara velat fram och tillbaka och inte kommit någonstans. Det är en vetenskaplig rapport och det om något är otroligt svårt att skriva.
Sen har jag även tre andra uppgifter att lämna in som också ska vara inne senast på måndag (egentligen i torsdags, men glömde av det så skickar det i helgen istället) vilket då krockar med den vetenskapliga rapporten.
Hur får jag bort tankarna "jag gör det sen" och sitter sen i sista stund och skriver allting?
Allt var lättare när man inte behövde använda datorn till skolarbetet, men jag går medieprogrammet och det är bara dator. Det är det nog till alla andra program också, men ändå. jag menar, sitter jag vid datorn kan jag skriva lite och sen tänka "åh, facebook!" eller "Twitter!" eller kanske .. "undra om hon har lagt upp någon ny novell" och vipps så försvinner arbetet jag håller på med längst bak i datorn och huvudet och där ligger det till de sista timmarna innan det ska lämnas in. Innan var det sällan man behövde datorn och kunde då sitta i lugn och ro med papper och penna och bara fokusera på det som var viktigt -skolan.
kan ju säga att den här vetenskapliga rapporten jag måste få gjort är otroligt viktig för mig, i den ingår både medier, samhälle och kommunikation (ett grönt ämne för de som inte vet vad det är..) och svenska och det är viktigt att jag gör bra ifrån mig då jag har ett C (tror jag iallafall) i medier, samhälle och kommunikation och jag vill verkligen behålla det, men sabbar jag den här uppgiften är jag körd och kommer säkert ligga på ett E eller D.
aja, nu ska jag försöka skriva på rapporten istället för här.. haha. men ge mig gärna alla tips ni har!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Håller med om att man gärna håller på med annat än skolarbete när man ska skriva på datorn. Något jag brukar göra är att jag bestämmer mig för att när jag skrivit ett visst antal ord ( till exempel 500 ord) så får jag gå in på någon sida jag gillar i en stund och sedan återgå till att skriva. Om jag ändå håller på med annat innan jag har skrivit 500 ord så ökar jag på till att jag ska ha skrivit 550 ord innan jag får ta en paus. Om jag sedan känner att jag har ett bra flyt när jag väl kommit till 500 ord kanske jag fortsätter skriva ett tag till innan jag tar min paus.
Känner också igen mig, men jag går natur. Inte lika mycket dator som du men en del, vi har till exempel våran biologibok online (det SUGER, vi har klagat hundra gånger) så det är sjukt svårt att plugga till biologiproven som brukar vara väldigt stora.
Jag brukar försöka göra allt för att komma ifrån datorn när det verkligen gäller. Skriv ut viktig fakta, tvinga sig att använda vanligt papper och penna(man kan ju renskriva det på datorn när man väl är färdig), lägger in datorn i garderoben haha… problemet är ju när man måste typ goola och sånt, me då skulle man ju kunna välja ut några sidor man vill använda till källor och sedan skriva ut all nödvändig fakta då. Om det sedan är något man måste ha reda på får man helt enkelt försöka googla lite utan att gå in på facebook eller vad de tnu ska vara Men det är lätare sagt än gjort, jag ve!
Jag försöker komma ihåg att titta på klockan medan jag puggar, typ "nu är den 14.00 och jag måste plugga minst 20 min i sträck innan jag tar 5 min facebookpaus" eller liknande.
Om vi bortser från datorn.. hur sätta plugg i främsta rum? Det är sjukt svårt. I ela grundkolan var jag jätteduktig och ambitiös, även höstterminen på gymnasiet pluggade jag flera, flera timmar i veckan. Vårterminen var dock sämre, fast som tur fick jag inte sämre resultat. Men jag kände att jag höll på att hamna i en svacka att inte orka plugga så jag tog hjälp av mamma och bara jag fick tala ut om hur de tkändes och veta att någo pappade mig gick det bättre. För mig funkar plugget bra om jag tvingar mig att planera dagarna. Ibland måste jag göra skriftliga scheman som jag "måste" följa, först då blir något gjort. Man för försöka ge sig själv en rolig belöning efteråt. Man får fråga sig själv: "Hur vitkigt är det att jag gör det här just NU? Är det viktigare än att plugga? Kan jag itne göra det sen när jag har pluggat?" Man får såklart lov att ge sig själv pauser och små raster, det är viktigt. Ibland hjälper det bara man har lite godis eller något vid sin sida.
tack för tipsen!
jag har fortfarande inte skrivit något, och den ska in imorgon. eller, jag har fakta men inte så mycket mer.
men jag ska försöka med det ni säger, skriva ett visst antal ord (eller en viss tid) och sen ge mig själv en paus.. är bara rädd att jag ska fastna i pausen och inte komma därifrån igen.
näe, nu kör vi.. bort med allt annat än fakta om internetcensuren i kina och börja skriv!
lättare sagt än gjort, haha.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto