Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4726 ggr
Liona
0

Skriver av mig lite ...

Nu ska jag skriva av mig lite bara för jag är så trött och ledsen på allt ..

Det börja igår när jag satt med datorn, mamma kommer in klockan 23 och säger att det är sovdags, jag tycker det är förtidigt och säger det men gör mig ändå iordning för jag orkar inte mammas kvällshumör.
När mamma kommer in för att säga godnatt är jag så sur och säger åt henne "jag tycker det här är för tidigt för en 14-åring och gå och lägga sig på helger!" mamma blir sur och går och lägger sig.

Nästa dag vaknar jag runt 10 (idag alltså) och hör mamma från köket "jag blir så sur på hennes protester hela tiden, nej ibland orkar jag inte med henne, om jag är trött då är det faktist sovdags".
Jag kände mig riktigt sårad och gick upp för att säga till henne att jag inte accepterar skitsnack när jag dessutom ligger i rummet bredvid med dörren öppen.
Mamma börjar prata om att hon inte alls pratar skit, luften är fri och hon får säga vad hon vill även fast jag påpekar att det gör ont i hjärtat på mig och behöva höra skitsnack om mig från min egen mamma.

Jag säger att de flesta i min ålder faktist har fria tider på helger och klarar av dig, mamma säger att då skulle inte min brorsa gå och lägga sig, det måste vara lika för alla osv…
Min brorsa är 17 år och har autism och ADD vilket gör att han beter sig som en liten 5åring, jag är bara så trött på att behöva anpassa mig efter honom hela tiden, det är alltid "nej Liona du får inte bli vegetarian, då måste jag laga 3 olika maträtter (min brorsa äter bara enkostigt typ), nej Liona vi kan inte skjutsa hem dig efter träningen, du får ta bussen för *namn* ska skjutsas till den här".
Jag har inga problem att ta bussen det är bara det att så fort han ska göra något så måste jag anpassa mig efter det, det spelar ingen roll vad.
Jag har även en gång gått själv till tandläkaren fast jag är livrädd för tandläkaren bara för han skulle spela golf och inte kan ta bussen själv.

Det spelar ingen roll vad det är, jag är slagpåse i familjen, mamma får slänga hur mycket skit som helst på mig men när jag kritiserar henne blir det ett väldans liv över det och det slutar med att jag gråter hos pappa istället.

Jag vet inte varför jag skrev allt det här, tror jag bara ville få ut det någonstans..
Inga kommentarer om att jag är otacksam för jag har redan hört det från mamma och orkar inte höra hur fel jag har från fler personer, tack!

Cazzos
0

Jobbigt att din mamma blir sur över en sån grej.. Hon är vuxen, hon kunde lika gärna berättat för dig varför hon vill att du går och lägger dig klockan 11 på kvällen istället för att bli sur.

Din mamma ska inte heller prata om dig på ett negativt sätt med andra. Min mamma har också gjort det och det gjorde mig riktigt arg.
Kan inte din pappa prata med din mamma om det om din mamma inte vill lyssna på dig?

Liona
0

#1 det har alltid varit lättast och prata med pappa då han aldrig står och diskuterar mina brister så som mamma alltid gör.
Fast pappa har alltid velat vara den "neutrala" och sitter alltid tyst tills mamma kommer och säger "men säg något du oxå då!".

Hennes enda anledning är att hon är trött då, och då ska tydligen alla sova…

Cazzos
0

#2 Sålänge du inte stör resten av familjen eller kommer i tid till skolan så ser jag inget problem med att du går och lägger dig senare än alla andra.

Har du sagt till din mamma att du inte gillar att hon diskuterar dina brister t.ex., utan att det blir till ett gräl?

Liona
0

#3 Ja, och då sitter hon bara och mummlar och kollar ner i knät, men nästa gång gör hon bara samma sak, så det är ingen idé längre…

Cazzos
0

#4 Så kan hon ju inte göra.. Ni kanske ska prata med en familjebehandlare via socialtjänsten?

[BirtaE]
0

du kanske redan har gjort de men du kan ju försöka berätta för din mamma vad du tycker (typ som i inlägget) och komma med idéer om hur hon kan föbättra sig :D de brukar funka (iaf hos mig) :D

Caf_Roy
0

Sätt dig ner med din mamma någon gång når ni båda har tid och är på bra humör och utan att anklaga henne berätta hur det känns.

Sedan har din mamma faktiskt rätt i att man borde gå och lägga sig senast 11 om man är i din ålder. Även om du inte måste gå upp en viss tid är det inte bra för ditt immunförsvar att lägga om dygnet för mycket. Dessutom kommer det att vara jobbigare att gå upp i början av veckan och svårare att somna på söndagskvällen om du är van att sova senare från helgen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tabettan
0

håller med #1