Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 5209 ggr
Moalinn
0

svårt att somna

Hej!

jag skrev det här inne på trötthet.ifokus, det har i och för sig bara gått en dag ungefär men det känns rätt dött där inne så tänkte att kanske någon av er här inne kan ha något tips. Kanske har lite till tonåren att göra, vad vet jag Flört

jag har galet svårt för att somna, vissa perioder svårare än andra men nu den sista tiden, dvs. en månad tillbaka ungefär, har det vart jättesvårt. Om jag gått och lagt mig runt 11 på kvällen så har jag inte somnat förrän kanske runt 3-4 tiden, och under den tiden ligger jag och läser, kollar på mobilen, sitter vid datorn, målar, skriver och allt och lite till men det finns inget som hjälper. Även om mina ögon är jättetunga och jag verkligen är trött så kan jag inte somna och det värsta är att jag inte vet varför. För två veckor sedan sov jag ungefär 8 timmar på fem dagar, jag var som en levande död och skolan gick otroligt dåligt den veckan och det var den veckan då det var en massa nationella prov.

har ni några tips på vad man kan göra för att kunna somna? när jag väl somnat är det inga problem med att sova vidare, utan det är bara själva somnandet som är problemet. Eller ja, när jag väl kan somna tidigt (sådär runt 11-12), då har jag svårt för att sova i ett streck utan jag vaknar lätt mitt i natten och kollar klockan.

Nu är det sommarlov så jag kan sova längre på dagarna, men känns dumt att gå upp runt 1-2 på dagen då halva den dagen försvinner.

Hoppas nu att ni har tips, är rätt trött på att vara trött. Rynkar på näsan

(grupp?)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mandyosv
0

Ta en sömntablett och räkna får :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Moalinn
0

om man inte har sömntabletter då? .. och får fungerar inte heller, för om jag räknar får börjar jag tänka på fluffigt, tänker jag på fluffigt tänker jag på kaniner, tänker jag på … jaa, det är tankarna som snurrar runt i huvudet och det går inte att stoppa dem :o

Medarbetare på Djurfoto

mandyosv
0

Jag föreslår att du dygnar en dag, tillexempel idag, Dricker powerking hela dagen imorgon, och sedan går och lägger dig vid 8, då har din dygnsrytm ändrats och du kan somna sedan, om du går upp vid 7-8 varje morgon! Så gör jag när jag inte kan sova!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

eskilpeskil
0

jag gick till vårdcentralen när jag inte kunde sova :P jag hade exakt så som du har i flera månader..

Algotgardens
0

Jag har haft det ungefär som du, var uppe ungefär 100h i sträck och sov sedan 7-8h och så började det om igen med 100h.

Rekomenderar att gå till vårdcentralen, man kan få en behandling med stilnoct i 3 månader och sedan ta uppbehåll från medicineringen. I mitt fall har jag dock fått dem konstant i flera år, det är olika från person till person.

Moalinn
0

Dricker tyvärr inte powerking eller liknande, men förstår vad du menar. Får se om jag kan köra något sånt nästa vecka eller något då jag vet att jag inte kommer göra något dagen efter. :))

Jo, det får kanske bli något sånt om det inte blir bättre. bara att när jag säger till mamma att jag inte kan somna säger hon bara "gå och lägg dig tidigare". Får se om det blir bättre nu på sommarlovet då jag inte kommer ha någon direkt press på mig som jag haft de senaste veckorna i skolan. Blir det inte bättre får jag gå till någon läkare.

Medarbetare på Djurfoto

Algotgardens
0

Hur gammal är du?

Moalinn
0

Tack, ska som sagt se om det blir bättre. Bara att jag är rädd att behandlingar och skit ska krocka med min epilepsi medicin, men det är väl något jag får reda på när man väl går till en läkare.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

jag är 16, fyller 17.

Medarbetare på Djurfoto

Algotgardens
0

#9 Då får du nog inte stilnoct, man bör vara 18år. Men de kan göra undantag, jag var 14år när jag fick mina.

Benne
0

Jag har väl inget direkt "supertips" och har det inte lika svårt som du att somna men ganska. Men det du kan göra som kanske kanske hjälper lite är att dra ned persiennerna och se till att få det så mörkt som möjligt för då tror inte kroppen att det är dag längre som det annars kan bli på sommaren då det är ljust ute. Ett annat tips kan vara att då du gjort det mörkt typ sätter på en film men en ganska odramatisk så du inte vaknar till av den och se till att sitta en bra bit ifrån skärmen oxå annars så vaknar du till då med :)

Fridaaaa
0

Sömnpiller ska man undvika så mycket som möjligt.
Likaså sockerhaltiga drycker innan man ska sova, likaså koffeinfritt (t.ex energidricka):

Har man gjort mycket aktiviterer under dagen brukar man oftast somna lättare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Millahh
0

Är inne på #12 spår, gå upp tidigt på morgonen, och var aktiv under dagen. Ut o gå/springa/cykla etc.

Ät inte sent på kvällen och undvik socker.

Det har fungerat för mig, numera tar jag en snabb promenad under 1,5 timmes tid varje dag. Somnar så fort jag lägger huvudet på kudden. Tidigare kunde det gå timmar innan jag somnat. Glad

mandyosv
0

Är man trött på kvällen & ändå inte kan sova kan det hjälpa med en kopp kaffe

Millahh
0

#14 Men kaffe innehåller ju koffein, det blir ju ännu svårare att somna då Obestämd Eller menar du om man ska sitta vaken? Glad

Fridaaaa
1

#14 Kaffe är upppiggande, ialla fall det som inte är koffeinfritt.

mandyosv
0

Har lärt mig det på riskettan. är man så trött att man inte kan sova så kan man dricka lite kaffe så att hjärnan orkar söva ner kroppen :) man dricker lite kaffe, väntar 10 min sen är det lättare att sova :) Ibland är nämligen hjärnan så trött att den inte orkar söva ner kroppen

Fridaaaa
0

#17 Haha här är det tvärtom, jag kan inte sova på nästan hela natten om jag dricker kaffe på kvällen, så det fungerar inte på alla.

:holmgreen:
2

#18 Kan ju bero på att koffein är en centralstimulerande drog dvs att den förstärker sinnesförnimmelser i form av tankar, ideer och ökar mängden signalsubstans i hjärnan och receptorernas förmåga att stänga av mottagningen när en signal har registrerats. Däremot ska inte trötthets känslor förtärkas, så det är ju därför man ofta kan vara uppe hela natten efter en kopp kaffeSFKGSDFJHLK

Fridaaaa
0

#19 Vet vad koffein är ;)

4

Oj insåg nu att mina råttor postade inlägget med tanke på det konstiga slutet o_O #20 Jo det tvivlar jag inte på :-)

Moalinn
0

tack för alla tips!

Hade tänkt att jag fösöker vara uppe så länge som möjligt idag för att sedan gå upp runt 9-10 (beror självklart på vilken tid jag somnar) och sen efter det kommer jag åka till stallet och vara bland hästarna så länge jag kan och även om det är fint väder gå ut på en liten fotorunda så jag verkligen blir trött och sen försöka somna så tidigt som möjligt imorgon. Det kan kan iallafall inte bli sämre än vad det redan är.

Vill verkligen vända tillbaka dygnet. Även om jag har gått upp vid 6 varje dag då det var skola och somnade mellan 3-5 på morgonen var jag galet trött men jag kunde ändå inte somna på kvällen så jag vet inte riktigt. Äter gör jag inte efter kl 7 (om det inte blir sen middag men det är inte ofta), dricker gör jag senare då jag måste ta min medicin men det är inte mer än något glas bara (och ja, det måste jag för annars blir det bara fel).

Och kaffe vägrar jag dricka, bara så ni vet.

Mitt rum är så mörkt det kan bli och om jag sätter på en film slutar det alltid med att jag vaknar för att jag vet att datorn är på och måste stänga av den.

Men tar den här dagen som en test och ser vad som händer. Mamma är ändå inte hemma så hon behöver inte veta något. Flört

förlåt om det blir lite förvirrande, men jag är som sagt trött och jag har lite svårt för att sätta ihop meningar och annat så det blir bra och så att man förstår. och så kollar jag på film också vilket gör att det blir ännu värre Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

näe, nu får det räcka..jag är uttråkad och trött så går och lägger mig nu, haha! :))

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#22 Kaffe ska du inte dricka om du vill kunna somna ändå ;)

Fridaaaa
0

#22 Kaffe ska du inte dricka om du vill kunna somna ändå ;)

Moalinn
0

nope, det fungerade inte det heller. jag är så galet trött så ni vet inte, känns som att jag vart uppe i flera dagar, men jag kan inte somna! Rynkar på näsan

Medarbetare på Djurfoto

mandyosv
0

Drick lite cola då så att hjärnan har krafft att somna. Tror inte att trafikskolan ljuger om sådana allvarliga saker när det handlar om säkerhet i trafiken & att sova ordentligt. Förövrigt har jag samma problem som dig just nu, kan inte sova haha! men det beror på en äcklig förkylning

Moalinn
0

så, nu har jag druckit lite cola och ska se om jag kan somna.. haha, näe men hoppas verkligen att jag kan somna nu, annars vet jag inte vad jag gör!

Medarbetare på Djurfoto

mandyosv
0

haha, lycka till xD jag hade fastnat i en djurrätts blogg någon länkat på fb så nu ska ja med sova! :D

Moalinn
0

Haha, tack! Det gick inte så bra men snart så..

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1

#27 Sånt hjälper inte på alla.
Mig är det tvärtom, blir mer pigg.

RidandePolis
0

Att inte kunna sova verkar vara ett rätt så stort problem… även för mig:)

Jag har testat att mörklägga hela rummet och bara vänta, och om jag minns rätt så kom datorn upp tillslut, eller så somnade jag.

I alla fall, jag har datorn i knäet varje dag innan jag ska sova och tittar på film eller klipp på youtube, till slut blir jag så trött så jag antingen bara somnar eller så stänger jag av filmen och somnar direkt=) Dessutom älskar jag film, så ja^^

Imasy
0

Jag är osäker på om man kan få dessa som omyndig men det kan väl VC svara på.

Jag hade iallfall en period där jag hade jättesvårt att somna, och då fick jag insomningstabletter. Dvs att de hjälper dig bara att somna men sedan sover man "själv" utan hjälp av tabletten eller vad man ska säga.

Dessa ska man bara ta i 1-2 veckor eller vad det var för att bryta mönstret och komma in i rätt "sömnschema".

Dock tyckte inte jag de var något bra för mig. Eller ja, jag somnade ju som en stock men jag kände mig jättekonstig i kroppen dagen efter, tung i huvudet och tung bakom ögonen, svårt att förklara men jag var iallfall inte trött.

Kanske fick jag för stor dos eller något, jag vet inte, men jag brydde mig iallfall inte om att få ny dos/annat preparat då det gick över av sig själv, men dessa fungerar kanske olika för oss alla?

Finns ju även något liknande på hälsokost som heter Valeriana. Fast om du har epilepsi så tycker jag att du först och främst ska höra med en läkare vad du kan kombinera med ev EP-medicinerna så kman inte mår ännu sämre.

Moalinn
0

bara det att, jag kan vara trött men inte kunna somna. Sitter jag med datorn blir klockan fram mot 05 på morgonen och då sover jag bort hela dagen.

Jag får se om det blir något bättre snart, annars får jag gå till läkaren för det känns lite jobbigt att behöva vara uppe så länge för att sen kunna somna.

trodde att det skulle fungera idag, jag somnade till en film, vaknade på slutet, somnade om och sen vaknade jag av att jag svettades och var jättetörstig av någon anledning.. varför vet jag inte då det är ganska svalt här inne och då var det kört. Nu sitter jag här igen och väntar på bättre tider.

Medarbetare på Djurfoto

Wickis
0

Testa att ladda ner den här appen om du  har android: sleep bot

När jag hade svårt att sova så laddade jag ner den och fick massor av bra tips så nu sover jag bra och mycket mer! :D

svartkanin
0

Säger som Frida, rör på dig en massa under dagen och var ute! Att vara ute i skogen och springa tar på krafterna en massa och då blir man som död på kvällen. Ett annat tips som fungerar för mig är att vakna och lägga sig exakt samma tid varje dag. T.ex. om du lägger dig ca 23.30 och vaknar 9 så rubbar du inte dygnet. Sen som du säkert vet så ska man hålla sig från sömntabletter och energidrycker mm. Sådant mår kroppen skit av.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Moalinn
0

Har den redan men tycker den är värdelös, ahah.

Idag har jag vart i full gång hela dagen, firat midsommar med mina 4 systrar och lite till. Trött är jag, men kan inte somna. Igår var jag även i stallet väldigt sent in på kvällen, var trött men kunde inte somna.

Jag vet inte vad det är som är fel, precis som att jag är rädd för att somna eller något men jag har inte de tankarna så jag vet inte.

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1

#37 Du kanske tänker för mycket på det och att det är därför du inte somnar?
Om jag känner mig tvingad att sova, så har jag problem att somna:)

Moalinn
0

Njae, jag tänker inte på att jag måste sova, iallafall inte när jag väl ligger ner i sängen. Då tänker jag på allt mellan himmel och jord. Det är nog den största anledningen till att jag inte kan somna.

Medarbetare på Djurfoto

Wickis
0

Om du går ut och springer en stund så blir man ju lite tröttare, kanske det skulle hjälpa? Jag vet även att simma gör en helt slut.. :o

Juste, om man springer så kanske du kopplar bort allt annat och kanske tänker på det som du istället skulle tänka på när du försöker sova? Glad

0

#40 Där är jag helt tvärt om. Jag blir super pigg av att träna vad jag än gör. xD

Men man är kanske olika där också, det kan kanske vara värt att testa för dig TS. Men å andra sidan ska man ju inte behöva springa varje dag så att man kan somna. ;)

Moalinn
0

är som #41, blir pigg av att röra på mig. Dessutom så vill jag alltid duscha efter att jag har sprungit eller liknande och då blir man bara ännu piggare, så tyvärr.

Tack för alla tips och hjälp, verkligen jättesnällt och jag försöker testa allt!

Medarbetare på Djurfoto

Wickis
1

Hmm, mamma hade läst i en tidning att man kan ta ett varmt bad, ganska låg belysning och bara ta det lugnt. Det sägs att det ska hjälpa en så att man blir lite tröttare och därför lättare att somna Glad

Moalinn
0

hade kunnat gjort det om jag hade haft något badkar Rynkar på näsan

Medarbetare på Djurfoto

Lavèn
0

en kopp varm mjölk?

ditt huvude måste varva ner innan du somnar och det gör den inte med du läser, ligger med mobil/dator, tänker ljupa tankar ect.

läs lite här:

http://www.somnupplysningen.se/praktiska-tips-nar-du-har-svart-att-somna/

ps den hemsidan har massa tips!

^^

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Moalinn
3

Mjölk vägrar jag dricka, haha. Ska kolla sidan senare. Jag somnade faktiskt "tidigt" igår, redan kl 12!varför vet jag inte men skönt var det :)

Medarbetare på Djurfoto

Viccan92
0

#46 Då kanske det har vänt. Man kan ju alltid hoppas.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast