Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 4255 ggr
Anonym
1

Jag vet inte var jag ska börja

Jag antar att detta inlägg kan bli långt!

Är inte helt säker på att jag hittat till rätt iFokus-sajt, men jag hoppas att jag kan få hjälp och stöd härifrån ändå. Kanske känner någon igen sig i det jag skriver, eller så är jag unik.

Jag är en tjej på 15 år, har haft det rätt jobbigt i mitt liv änsålänge, själv skulle jag säga att min barndom har varit väldigt dålig, det har varit mycket gråt och rädsla över vissa saker.

Har valt att posta inlägget anonymt då jag inte vill att det ska hittas av någon jag känner.

Mina föräldrar skildes när jag var åtta år. Det var många år sen, men de bråkar fortfarande.

För att göra en lång historia lite kortare, så vantrivs jag där jag bor nu, dvs. mest hos min mamma. Hon är tillsammans med en kille jag avskyr, som i hemlighet (när min mamma inte ser) gör allt för att jag inte ska trivas och vilja flytta. Han är rentav elak.

På grund av honom bland annat har jag påbörjat kampen om att försöka bryta mig loss ifrån mammas familj, jag vill bo någon annanstans och helst aldrig flytta tillbaka till min mamma igen.

Dessa två människor har gjort så mycket dumt och oförlåtligt mot mig så jag inte är säker på om jag någonsin kommer att vilja komma tillbaka.

De har vid ett tidigare tillfälle tvingat mig att lämna huset, och jag hade gärna gjort det om inte ett problem var i vägen…

Jag älskar min pappa och vi kommer väldigt bra överens. Han är dock väldigt känslig och man kan inte trampa på tårna hur mycket som helst, om ni förstår vad jag menar.

Jag har talat med honom om att jag ska få bo hos honom, men han låter mig inte. Dels pga att han inte kan eller får ens tror jag, och dels för att han inte orkar. Jag har tills för några månader sedan besökt honom så ofta det går så jag sluppit att vara i det huset som ska kallas "hemma". Varje sekund jag är här vill jag bara bort.

Både mamma och pappa har krav. Krav jag måste följa om jag ska få vara hos honom.

Mammas krav är antingen mig och alla syskon eller ingen.
Pappas krav är antingen bara mig, eller ingen.

Jag står i denna konflikt, kan inte ta mig ur den. Gråter varje natt mig till sömns för att jag bara vill dö, en enkel lösning så jag slipper ***. Men jag kan inte, har så mycket kvar i mitt liv att kämpa för. Men ibland vill jag bara avsluta livet här och nu. Och det oroar mig de stunder jag känner mig glad. Att en dag ska mina onda tankar ta över, och jag faktiskt tar livet av mig. Innerst inne älskar jag livet, och jag VET att det kommer bli bättre. Det är trots allt inte många år kvar tills jag blir myndig.

Men varje dag är ett helvete och jag vill ändra på det så snabbt som möjligt.

Dom dagar det varit värst mellan mig och mamma och hon hotat med att kasta ut mig hemifrån har jag desperat ringt pappa och försökt få stöd, men oavsett hur länge han gråter med mig så kommer det inte hjälpa mig ur detta på långa vägar. Jag vet att han vill men han kan inte hjälpa mig härifrån.

vet inte ens varför jag skriver detta. Men jag känner mig så liten och hjälplös just nu, och jag känner mig riktigt deppig och nere.

Hade sagt till pappa att jag skulle komma till honom och få fira midsommar. Jag älskar honom verkligen och har längtat ihjäl mig efter detta, som ett barn längtar till julafton.

Mamma har sagt nej, då måste du ta med dig din lillebror.

Anledningen till att jag inte kan göra det är att min pappa klarar inte av att ta hand om honom, eftersom han är väldigt jobbig och krävande. Får han inte som han vill så börjar han böla, och allt ska ske på hans villkor. Detta klarar han inte av, och det blir jag som får ta hand om honom. Han är 9 år och förstår inte riktigt att detta skadar mig något så otroligt, som förstör hans chanser att nästa gång få följa med till pappa, som minimerar mina chanser att någonsin vara hos pappa igen…

Förlåt att inlägget blev så långt. Jag behöver bara skriva av mig, och ha något att titta på när jag mår så dåligt som jag gör nu.

Kan ni hjälpa mig med stöd, eller tips för hur jag ska göra så är jag otroligt tacksam. Behöver allt jag kan få just nu.

OttoIsTheShit
1

jag kan tyvärr inte hjälpa dig spc mkt, önskar bara att jag kunde ge dig massa styrkekramar. Men har du pratat med soc?

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Friggeshoppkaniner
0

När man är över 12 år har man rätt att få bo hos vilken av föräldrarna som man själv vill, det är iaf vad jag har fått höra.

Men förstår ju om din pappa inte orkar, du har ingen annan släkting eller nära bekant du kan bo hos då?

Sabotage
0

Tycker också du ska prata med soc, dom har en hel del dåliga rykten om sig men, dom kan nog hjälpa ett hjälplöst barn i nöd skulle jag absolut tro.. kram

I dont care what your friends say about me, cuz they dont know me.

[djurens_vän]
0

ring bris och prata med dom dom kan hjälpa dig om vad du ska göra också kan du prata av dig hos dom om du behöver det :)

[134643]
0

Ring soc, de kan hjälpa dig. När man är över 12 ska man få vara med och bestämma vem man vill bo hos. Jag hade det absolut inte lika hemskt som dig, men jag vantrivdes hos min pappa. Numera bor jag hos min mamma och allt har blivit mycket bättre. Jag skickar med en styrkekram, Det blir bättre! :)

Imasy
0

Hos soc är det nog familjerätten du ska vända dig till. Hoppas det löser sig för dig.

madde-platy
0

du, jag har inte heller haft en bra barndom. mina föräldra bråkade jämt och jag grät alltid då. det var hemska tider. sen skilde dom sig. och nu är jag 15 år, och jag bor hoss min mamma nu. du verkar ha det jättehemskt. men du får verkigen inte ge upp. det kommer att gå bra. finns för dig om du vill prata <3 kram

Lavèn
0

jag har en vän som fick flytta hem till sin mormor och morfar, hon trivdes där och nu så får hon bo hos sin mamma ibland och allt är bra! hon åker upp till sin pappa och hälsar på honom med  i bland!

Håller med de andra prata med soc eller bris!

Stora styrkekramar!

ps finns om du behöver prata! <3

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Arinya
0

Om du verkligen vantrivs och de inte kan fixa så att du får bo hos din pappa skulle fosterfamilj vara ett alternativ för dig då? Många fosterfamiljer är väl trevliga och så? Personligen tycker jag att det är en självklarhet att du ska få bo hos din pappa själv utan dina syskon.. Du kan ju hjälpa honom med tvätt disk och rengöring och sånt ju!

Vi finns här för dig om du vill prata!

Sweety
0

Ge inte upp vännen! Efter regn kommer alltid sol vet du. Du kan inte försöka prata med din lillebror? Få honnom att förstå hur viktigt det är för dig?

Du ska veta att alla här stöttar dig så här kommer massor av styrkekramar! Som ett par andra redan sagt så finns vi här om du skulle vilja dela din börda med någon. Glad

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!