Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3406 ggr
[Tilde]
1

Vad tycker du är fjortis?

Nu är det så att jag är så långt från fjortis som man kan komma:

• Jag blev utstött från mitt kompisgäng under högstadiet för jag inte ville vara "cool" och supa.
  • Jag älskar djur och har två kaniner, samt föder upp reptiler.
  • Jag dricker mig aldrig full.
  • Jag har aldrig rökt eller ens testat.
  • Jag är extremt omtänksam och snäll mot alla människor.
  • Jag sminkar mig nästan aldrig och när jag gör det har jag bara lite puderfoundation, rouge och mascara.
  • Jag fyller snart 21 år. -.-

Ändå blir jag kallad fjortis (mest av små "nördpojkar"), bara för jag är blond och inte har något emot att ha på mig lite urringade tröjor.

Vad tycker ni gör en till fjortis? Ålder? Beteende? Utseende?

[_hsleiufhbtv]
2

Men alltså, fjortis är ju mer ett beteende än en stil. Typ sådana där kaxiga överdrivna.. ._.

[Tilde]
2

#1 Tycker också det är ett beteende. Såna som tror att de är bättre än andra, de som festar och röker 24/7 bara för det är "coolt" och de som försöker verka äldre än de är.

[_hsleiufhbtv]
0

#2 jo men precis, det har ju inte med ens stil att göra direkt o.O

[alisja]
1

Finns sånna fortfarande?

Men jo, det är oftast små pojkar som tror att varenda tjej med smink är fjortis. Jag använder smink, men är ingen fjortis för det där. Herregud, vartenda tjej som är blond är inte heller som du säger du och jag är ju blondisar inte fjortisar för det!  Glad

Folk måste sluta springa runt och säga taskiga saker och tänka till sig själv istället.

[Tilde]
0

#4 Precis! De verkar tycka att alla tjejer som klär sig på ett visst sätt och sminkar sig är fjortisar, samtidigt som de tycker att exakt såna kändisar/andra tjejer är snygga! Makes no sense.

Och ja, vi borde ta hand om varandra i stället för att börja bråka med främlingar. Tråkigt med såna människor :(

[alisja]
0

Sorligt sorligt! Ja precis. Väldigt tradigt tycker jag att människor ska hålla på och bråka hela tiden istället kan man väl varandra en kram och sen är allt okej? Obestämd

[alisja]
0

'' Men alicia du som är så spinkig och går på smink gymnasium och använder själv smink visar att tjejer inte får lov att vara kurviga. Din fjortis! '' Uhm.. Fick höra det här om dagen. Obestämd

[Tilde]
0

Haha va, vad menar personen med det? xD

[alisja]
0

Haha, tydligen att jag är så smal och visar att man inte får vara mullig för inte jag är mullig. Och att jag går på smink gymnasium som det då kallas och då menar h*n att jag då visar att man inte kan se bra ut utan smink Flört

[Tilde]
0

Det var ju riktig ologiskt! Jag är naturligt smal, men det betyder inte att jag inte tycker att andra får vara tjockare? lol Vilken tjej alltså… Smink är kul och en konst, precis som folk tycker att tatueringar är en konst. Bara för man är intresserad av smink betyder det inte att man hatar osminkade människor. Haha vilka kommentarer man kan få alltså.. Tungan ute

[alisja]
0

Ja verkligen, och det gör fruktansvärt ont i mig när jag får höra någonting om min kropp då jag hade kurvor i sjuan åttan men det var tydligen inte okej, så allt snack om fjortisar och smalhet gjorde så jag fick aneroxia, därför tycker jag verkligen inte om när människor pratar om att dom hatar smala människor för att dom får tjocka människor att känna sig ovackra.

[Tilde]
2

Åhhh ledsen att höra :( Jag tycker alla människor som har en fin personlighet är vackra! Spela roll vilken kroppstyp man har! Sorgligt med folk som inte kan acceptera andra för hur de är.

[alisja]
0

Ja, folk förstår inte hur illa deras ord faktist efekterar på andra människor.

[Tilde]
0

Så sant :/ Tur i alla fall att det finns bra människor också!

[cookies]
6

För mig, fjortis:

• Mycket smink
  • Hänger med "coola" personer
  • De typiska fjortisbilderna
  • Miljoner vänner på FB (måste inte vara fjortis för att ha det!)
  • Attityden, ofta lättäcklad, känslig med utseendet och ordval.. "Typ, bah, liksom" osv..
  • Lite "dum blondin" (dock inte alltid)
  • Blond hår? Om man märker att personen har färgat det i det syftet att "vara fjortis" så ja. Kortfattat, stämmer de flesta punkerna ovan in så ja, annars nej.

Det är en tjejfjortis i mina ögon, typ iaf ;)

Lavèn
1

för mig har inte utsendet något med det att göra!

För mig är det:

• super sig skit full (ofta)
  • röker/snusar
  • osäker i sig själv men visar det genom att kaxa
  • ''fjortisbilder'' (som 15 skrev)
  • är med de ''coola'' för att den tror att den är tuff!
  • ev mister sinn oskuld för tidigt
  • små korkad (dum blondin som #15 skrev)

Som jag skrev tror jag att många ''fjortisar'' är osäkra och gör det de andra gör!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

sunnys
2

Enligt mig är "fjortis" till mestadels ett beteende. En tjej/kille som faller för grupptryck, är kaxig mot allt som rör sig, lägger upp halvnakna bilder på nätet,skiter i skolan,är player, super sig rå packad ofta, söker uppmärksamhet & är runt 13-16 års åldern. då menar jag alla dessa saker i samma person, Nu tror jag kanske inte att dagens fjortisar är precis lika som när jag var i 14 års åldern (då alla killar gled runt i evisu jeans och hade 3 ton vax i håret och gummisnoddar till knäna)men men det är min syn på det :)

Sen tycker jag det är synd att man som blond tjej blir lättare klassad som fjortis(trots att man är 18+) jag menar minst lika många är väl ändå brunetter, haha.

Arinya
0

Jag håller med #15 på varenda punkt faktiskt, jag har väldigt många fördomar och gillar inte när någon påminner mig om en fjortis då jag blev mobbad av i stort sett alla fjortisar på min förra skola. Så kan tyvärr inte hjälpa det.

Jag vet inte om det stämmer för alla men alla fjortisar jag ser brukar vilja lägga upp bilder på sig där de med mening försöker visa lite mer av sina tuttar? "Oj visade jag dom? De visste jag inte!" För man ser väl ändå bilden innan man lägger upp den.

Oj det finns så mycket jag kan komma på om fjortisar.

hjartelyckanskaniner
2

För mig är det både och. •Dricker sig redlösa vid för tidig ålder •Otroligt kaxiga •Tror att de är störst, bäst och vackrast •Tupperar håret så att det ser ut som om de ska få klippa av allt för att det är så slitet •5kg hårsprej •Förbrukar väldigt ofta orden "dej, mej" osv •Har 50 kg foundation i helt fel färg •Sminkar dit en prick på näsan och morrhår för att leka någon katt eller vad det nu är •Hänger med folk som de tror är coola •Alldeles för små kläder. Stramar åt runt midja, röv, lår, bröst osv bara för att det ska synas extra mycket. •Använder alldeles för urringat vid deras ålder.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hjartelyckanskaniner
1

Sen faller de väldigt mycket för killar som är typiska "Booi:s".

Mvh Emma

[Tilde]
0

#17 Håller helt med dig! Och det är så extremt drygt att man automatiskt blir "fjortis" i vissa människors ögon bara för man är blond… och kanske inte är "planka". Obestämd

#19 Brukar de rita dit morrhår??? Aldrig sett o.O

Vad tycker ni om killfjortisar då? Vad gör en till fjortis när man inte är tjej?

hjartelyckanskaniner
0

#21 Då har du allt missat något;) oranga i huvudet och pricken+morrhår. Kanske inte går på stan med det, men fotograferar det.

Mvh Emma

[Tilde]
0

#22 Hmm ja det har jag helt klart missat! Det fanns inte "på min tid" så att säga Tungan ute

hjartelyckanskaniner
0

#23 inte min heller och jag är bara ett år yngre än dig^^ Men det är nutid jag pratar om :P Hade man varit fjortis för att man är blond så hade jag, min bror och min svägerska varit fjortisar;) och vi är långt ifrån det!

Mvh Emma

[Tilde]
0

#24 Ja jag menar att det är ett nytt påhitt och att inga sminkade sig så när jag var yngre och "fjortis" var stort. :P Har knappt sett några fjortisar de senaste åren faktiskt, haha.

hjartelyckanskaniner
0

#25 Skåne kryllar det av kan man säga :P Iaf staffanstorp där det "coola" stället att hänga på är James grill;) oooooh vad coolt! 3 av mina kompisar har gjort den sminkningen bara för att haha.

Mvh Emma

[alisja]
0

#26: Håller med, skåne är hemskt kryllat med sådanna.. Tycker det är så synd då skåne faktiskt är fint. Obestämd

[Tilde]
0

Jaså? Jag är ju från Västerås (usch, när jag gick på högstadiet var det en riktig fjortisstad också), men bor nu för tiden i Danmark utanför Köpenhamn. Här ser fjortisarna ut som vanligt folk! :P hah

hjartelyckanskaniner
0

#27 ellerhur! Massa fina badställen och så. Ovanfrån ser vi ut som ett lapptäcke med alla gårdar haha. Såg det från flygplanet när vi åkte till turkiet.

Mvh Emma