Känner mig så stressad.
Känner mig så himla stressad. Jag ska börja i 8:an nu till höst. Och redan förra året så pratade alla mina kompisar om gymnasieval osv, min första tankte var "men är de helt störda i huvudet eller? Det är ju typ 2 år kvar tills man ska välja..Aja, rebecka du har lång tid kvar tills du behöver tänka på det!"
Sen frågade en av mina kompisar: "Men Rebecka, vad ska du välja för pogram på gymnasiet och vad ska du bli när du blir stor?"
Jag svarade: "Um.. jag vet inte. Har inte riktigt tänkt på det. Men förmodligen så kommer jag sitta på ett kontor och jobba framför datorn"
Och det kom som värsta chocken för alla vid bordet(vi var 4 st andra plus mig)
De satt bara och kollade på mig som om jag var dum i huvudet och sa att jag snart måste bestämma mig om jag vill ha en "säkrad" framtid, jag ba" Erm.."
Iaf, sen sa tre av dem att de skulle bli sjuksköterskor, en av de skulle bli nån sån där person som undersöker lik, en annan ville operera och greja och den tredje ville bli barnsköterska eller ta hand om svårt skadade. Sen den fjärde vid bordet skulle bli golfproffs.
Sen började jag tänka lite på vad som värkade kul. Jag har alltid velat bli sångerska men isåfall vill jag lyckas internationellt inte som Amy Diamond, och då vill jag bli STOR, ni fattar hur jag menar va? Jag har testat på lite skådespeleri och det var också sjukt roligt, men det är samma sak där, då vill jag lyckas internationellt, så att liksom folk i Etiopien,Uganda och Japan vet vem jag är.
Annars så tänkte jag mäklare. Jag tycker det är roligt att kolla på hus och så, har ganska bra koll på sånt och brukar endast kolla på sista sidorna i min lokal-tidning där mäklar-företagen har sina annonser.Men grejen är att om jag ska bli mäklare så vill jag inte bli det i Stockholm(där jag bor) utan helst utomlands, typ i London, det värkar så jävla coolt att vara mäklare i London! Kanske för att det är så stort..jag vet inte. Men jag vill jobba utomlands eller resa ganska ofta inom mitt jobb iaf!
Men jag vet inte? Har ju lite små tankar men det känns liksom som att jag bara kommer misslyckas i allt det där. AAAHH! Får lite panik.
Vad ska jag göra?!?
Alltså man behöver ju inte bestämma sig förrän man går i 9:an i alla fall! Jag bestämde mig ganska mycket i sista minuten och då blev det språklinje eftersom jag har alltid haft lätt för språk i skolan.
Idag finns det dock så extremt långa olika program… Men som sagt så är det inget du behöver tänka på nu.
Du kan ju börja läsa om olika program så får vi tänka över vad som verkar roligast och mest lärorikt.
Jag har samma problem som dig!
Det jag säger är: ''något med djur tror jag'' eller ''venne riktigt än''
Men jag har tänkt så mycket på det alla frågar ju!
Fast skulle vara kul med något annat typ som…
stenexpert! Få åka runt och leta stenar! ;D
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Du behöver absolut inte bestämma dig för vad du vill hålla på med i framtiden nu! Jag har tagit studenten i år och majoriteten av mina klasskamrater har ingen aning om vad de vill bli. Det löser sig alltid! Ditt gymnasieval ger dig inte en väg mot arbetslivet skrivet i sten. Går du t.ex. samhälls eller humanistiska och inser när du tagit studenten att du vill bli något helt annat (t.ex. civilingenjör) kan du utan problem läsa ett så kallat tekniskt basår som gör att du kan söka in på sådana utbildningar. Att byta gymnasieprogram om du ångrar dig går ju faktiskt också.
Det enda jag kan råda dig till efter att ha läst ditt inlägg är att se till att du får behörighet till universitet och högskola. För att bli t.ex. mäklare måste du ju läsa på universitetsnivå. De har ju i och med GY11 tagit bort behörigheten från det obligatoriska innehållet på många utbildningar. På samhälls, humanistiska och natur får du det "på köpet" och behöver alltså inte tänka på det alls, men på andra program behöver du välja till kurser du behöver få att få kompentens.
Ta det lugnt och välj något som tycker låter roligt, men se bara till att du inte stänger några dörrar när det kommer till behörighet och sådant. 
Usch, minns det valet…hade ingen aning vad jag ville göra senare i livet. Jag ville leva, ut och resa o.s.v. men hur f*n skulle jag kunna det utan pengar? Blev helt tokig och skrev bara på lappen att jag skulle gå samhäll…….ett år klarade jag av innan jag fick panik totalt och jag hoppade av.
Har ännu ingen aning om vad jag vill göra och är på jobbstigen…vill inte alls jobba haha har bättre saker för mig men vad ska man göra =)
Hoppas du klarar av valet bättre än jag!!! 
~mikkan
Tycker inte alls du behöver känna dg stressad. :) Jag gick ut nian i våras och ska alltså börja gymnasiet nu till hösten. Jag hade bestämt mig i åttan men bytte program i nian, så det du bestämmer nu behöver ju inte blir det du går sen.
Jag tycker man ska satsa på något som man vill och inte bara något som "ger breda möjligheter". Om det inte är det man vill ha då, förstås. :) Kan ju vara bra om man inte vet vad man vill gå riktigt än.
Angående det där om utomlands - försök! Ta reda på vilken skola du skulle vilja gå på i framtiden ungefär (när du vet vad du vill gå då) och fundera lite på hur du kan ta dig dit. Det är ju dyrt att plugga utomlands, men värt det skulle jag tro! Personligen har jag ganska höga drömmar, sådana som händer en på hundra kanske, men jag ska försöka i alla fall. Man vet aldrig säkert förrän man försökt!
Jag valde ett program som jag tyckte verkade toppen, men nu i 2 så ångrade jag mig och bestämde mig för att gå klart tvåan sen byta kurser istället. Dock så kommer det fortfarande stå i CV för mig "Film&TV" när jag istället läste Foto eller nåt i 3an, men du kan även gå någon vecka på gymnasiet sen byta om du inte tycker om det.
Komunella gymnasien är det ända jag har erfarenhet av och dom är ganska öppna och hjälper gärna till med problem som sånna här
Fundera lite kanske du bör göra, men absolut inte känna dig stressad! Fram till första terminen i 9:an ville jag gå naturbruk med djurvård, sen helt plötsligt bytte jag till vård och omsorg för att senare läsa vidare till barnmorska men tillslut blev det Sam beteende. Helt knas!!!
Min kompis var inne på djurvård hon med, sen blev det med inriktning hund, sen Sam sam, sen Natur sam, sen natur natur, sen sam bet. Men det slutade med Nb - marinbiologi. Haha också helt knas!!
Du behöver inte stressa, men att kolla runt lite vore kanske bra ;)
Det jag tycker är svårt är att veta vad jag vill göra i framtiden! Hur ska jag kunna veta det lixom?! Därför valde jag något jag tycker är kul och som är en bred linje med högskolebehörighet! :)
Lycka till! :)