Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 2450 ggr
Lavèn
0

rädd, depp, orolig utan orska?

Tjo alla!

Jag har haft vekor då jag känner mig jätte orolig, depp eller rädd.

Ni vet sådär när man känner det i hjärtat och mår dåligt över det! Kvittar fall veckan har vart super bra eller mindre bra.

De veckorna jag känner mig rädd blir jag lätt skrämd, tror att jag ser saker osv.

Depp veckor lir man lätt ledsen och extra känslig.

Oroliga vekor, ja då känner jag mig väldigt orolig för att något ska hända.

Sen har jag ju bra vekor med, då jag bara vill säga snälla saker till alla vare sig jag inte gillar dom ellerr gillar dom. Sprider lycka om mig hela tiden! Ibland kan jag bara sitta och skratta utan orsak! xD

Har någon haft samma upplevelse?

Om det är något mer så skriver jag gärna!

ps grupp? Är det rätt jag har valt? :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

madde-platy
0

Hej, ibland så har jag fått såna kännslor som du har haft. Att vissa veckor/dagar så kan jag vara orolig, rädd eller ledsen. Ibland så kan jag börja skratta år saker någon säger i klassen men INGEN anna skrattar åt det, det är bara jag. Lite smått pinsamt ja. hehe. Men du är iaf inte ensam om det kan jag säga dig. Fast jag tror att det har med mensen/hormonerna att göra har jag hört någon stans. Men jag är inte säker.

Loveofmylife
0

Jo, jag kan känna likadant ibland Tungan ute

De är väldigt vanligt just ibland tonåren, många hormorner som spökar och då blir man u mycket lättare sur och irriterad och även ledsen och orolig. De går över efter ett tag, speciellt nu i tonåren känns olika saker mer jobbigt än vad dom kommer göra om ett år eller två Glad

Har själv upplevt de många gånger själv, fast de kan även bero på att jag förmodligen är bipolär ^^

Lavèn
0

Skönt att man inte är ensam!^^

Och om det är tonåren som spökar förstår jag mycket väl! :)

Jo Loveofmylife (#2) vad är bipolär? Har aldrig hört om det! :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Loveofmylife
1

# 2  Kära nån ibland glömer man svara på trådar asså! Tungan ute

Jag kopierar lite ifrån wikipeida jag (latmasken som jag är Oskyldig )

"Lyckorus (eufori) och grandiositet kan snabbt växla till aggressivitet och emotionalitet; minsta missnöje leder till ilska eller upprördhet. Sömnbehovet minskar men personen har mer energi och är mycket aktiv. Vanliga tecken är rastlöshet, impulsivitet, tankeflykt, försämrad koncentration och ett jäktat ordflöde. Vårdslöshet och oansvarighet följer försämrat omdöme; den sjuke tar risker, vill leva ut drömmar men handlar bortom sin faktiska förmåga och utan insikt om konsekvenserna. Många blir överdrivet sociala eller sexuellt intimsökande, andra mer påträngande och intoleranta."

"Många blir driftiga, målorienterade och produktiva. På samma gång framträder vanligtvis också negativa tecken på depression. De sjuka är retliga eller otåliga, känner sig kritiserade och motarbetade. Minskat sömnbehov är den pålitligaste indikatorn för sjuklig hypomani. I ett uppvarvat eller rastlöst tillstånd är det svårt för individen att koppla av och att vara stilla; kroppsrörelser kan vara ofrivilliga. Förmågan att fokusera försämras. I ett samtal kan det bli svårt att hålla tråden men även att inte prata för fort eller sluddra. Beteendet förändras. Många blir ovanligt sociala och kärvänliga. De bryter ofta mot normer liksom sina egna regler och vanor, tar större risker - inte sällan också promiskuöst. En överdriven nöjeslust som till exempel kan uttrycka sig i impulshandlingar som ekonomiska och sexuella utsvävningar ökar risken avsevärt för obehagliga konsekvenser."

" Dessa kan vara förändringar i aptit, vikt eller sömnvanor; mindre energi, koncentrationssvårigheter eller obeslutsamhet; självförakt och skuldeller sjukliga tankar på död eller självmord. Stämningsläget förändras inte väsentligt från dag till dag och påverkas inte avsevärt av förändrade omständigheter. Andra tecken är social ängslighet, isolering, upprördhet, retlighet, hopplöshet, likgiltighet. En deprimerad person kan uppleva sexuell olust, snabbt minska i vikt och erfara kronisk värk (med eller utan känd orsak, s.k. somatisering). Trötthet följer minimala ansträngningar, och psykomotoriska hämningar kan uppträda, som bland annat yttrar sig i tröghet eller oförmåga att göra saker som tidigare skedde automatiskt. Stressoch ångest utlöser ibland okontrollerade rörelser (psykomotorisk agitation), från att vrida händerna till självskadligt beteende. Bipolära depressioner är ofta långvariga och svårbehandlade."

Här är lite olika delar ur hur en bipolär förklaras

Kan även linka en bra bipolär sida!

http://www.bipolarna.se/index.php/kunskapsbank/bipolaer-sjukdom