Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2192 ggr
Anonym
0

Mens

Jag har haft mens sen slutet av Juli 2011, alltså i lite mer än 1år.
I början så kom det normalt mycket blod, men sen nu de senaste gångerna jag har haft mens så har det kommit brutalt mycket. Jag måste ha tampong + binda, då tampongen läcker igenom på ca.1 timme.. 

Igår när jag skulle duscha så ran (!!) det blod, det vart som en lite pöl på golvet..

Får också en väldans mensvärk, men det har jag alltid haft, sen jag fick mens..

Är detta normalt?

[vaniljen]
0

Ja, mensen kan ändra sig en hel del de första åren. Har du bytt upp storleken på tampongen nu när du blöder mer? Så kanske du slipper bindan.

Anonym
0

#1: okej, tack för svaret! 
Ja, det har jag gjort.. Men det gör ingen jätte stor skillnad, men lite iallafall.

Lavèn
0

du kan ju alltid gå till barnmorskan eller fårga din mor (eller någon kvinna nära i släkten) se om de har liknade för dem, det går ju ibland med generna hur mycket det kommer :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Åsa S
1

Jo är ju normalt man blöder olika mycket, blir det ett problem så att man måste stanna hemma mycket från skola och liknande och man inte kan leva normalt så finns det ju hjälp man kan få. Man kan gå till ungdomsmottagningen och diskutera detta finns mediciner + vanliga p-piller som kan minska ner blödningarna så man kan leva ett normalt liv och inte hamnar efter i skolan och liknande.

Anonym
0

#3: Min mamma vet om det och jag ska gå till ungdomsmotagningen snart :)!

#4: Pågrund av att jag har så ont så stannar jag oftast hemma från skolan, och nu har jag legat i sängen hela dagarna i snart 1 vecka pågrund av mensvärken.. 
ska som sagt gå till ungdomsmottagningen och se om jag kan få p-piller eller så.

[Tilde]
0

Jag håller med om att det kan vara bra att prata med barnmorska på UM. Själv fick jag cerazette utskrivet till mig för jag hade sån hemsk mensvärk. Nu slipper jag mensen helt! Skrattande Plus att cerazette är ett minipiller och även skyddar mot graviditet. Förstår inte hur jag klarade mig utan det förut! haha

Anonym
0

#6: Sån har min mamma tror jag! Då får man inte mens ihuvetaget va? :D

Anonym
0

#6: Oj, läste att du skrev att du slapp den helt, så det va inget! 
Hoppas att jag med får sånna! Skulle vara super skönt att slippa den..

Åsa S
0

Tyvärr funkar inte Cerazette lika för alla, en del som jag får mens nästan hela tiden av dem + jag fick nästan alla biverkningarna som stod i häftet så jag kallar dem djävulspiller det jag fick var:

Total förlust av sexlusten

Upptorkade slemhinnor så jag konstant hade svamp mellan bena och det är inte trevligt.

Dåligt humör och man är mest ledsen hela tiden var nog aldrig glad ens en dag då jag åt dem.

Oregelbunden mens så man kunde aldrig planera och ibland hade jag den rätt ofta kunde gå 1v mellan gångerna jag hade mens. Och den längsta mensen jag hade varade i 6v.

Så man ska inte bli förvånad ifall det inte funkar likadant för alla, alla är vi olika och kropparna reagerar olika på olika medel.

[Tilde]
0

#9 De första månaderna fick jag mer mens än vanligt och oftare, men sen upphörde den helt :) Det är såklart olika på olika personer, men nästan alla jag känner som äter cerazette slipper mensen helt.

Man kan ju testa och se hur ens kropp reagerar. Har man tur så slipper man mensen, annars kan man ju ha otur också, som du hade :/