Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3031 ggr
Labolina_73
0

svårt med dotter?!?!?

Hejsan…

Nu måste jag rådfråga er lite här inne…

Jag har 4 barn, varav en dotter på 14, hon har precis blivit tillsammans med sin pojkvän och vi ska få träffa honom i morgon. Min dotter vill då att han ska sova kvar för att han bor en bit bort och det är där det brister för mej…

Jag vet inte vad jag tycker om det… Hon är BARA 14 snart för sjutton,,, hon ser inget konstigt i det alls… Den här killen är 2 år åldre än hon vilket gör det än mera komplicerat.

Jag känner att jag behöver argument både för och emot för att kunna ta ett bra beslut i detta…

Jag vill inte säga ja bara för att vara snäll och slippa tjafs och jag vill inte säga nej bara för att alla tycker det utan att ha några bra argument för det..

Jag själv har problem med att förklara saker och ting så folk förstår, jag har ADHD vilket medför andra problem för mej i mitt sätt att tala och förklara, jag kan inte argumentera om jag inte har "rätt" själv blev jag gravid som 16-åring och det var ju kanske inte att föredra, men att använda det som argument känns så jäkla off iom att jag redan vet vad hon tycker om det,,, självklart ska hon inte,, etc,,, såklart,, skulle inte jag heller.. :-/

mycket tacksam för div råd.

mvh Linda

regnbågsbron
1

Träffa honom och se hur han är!

Lita på din dotter!

Skogshumblan
0

hamnade här då jag såg ditt inlägg i senast på iFokus.

Hoppas det är ok att jag svarar fast jag inte är här så ofta annars…

Nu till din fråga, vad är det som gör att du tvekar till att han sover över?

Jag tänker såhär, sova över är helt ok, men inte i samma rum/ säng. Frågan är  inte hur du ska förklara och allt det där utan vad din känsla är och vad den säger dig.

Skulle det varit min dotter  (eller sonen) skulle jag förklarat att jag är glad att hon har pojkvän men jag anser att hon är för ung för att ha den sortens relation där man sover ihop än. Jag minns och jag förstår att man längtar och drömmer om det som ung men det är mitt hus och mina regler för att jag älskar henne.

Jag kanske är hopplöst efter men en fjortonåring är inte mogen för att sova ihop med en pojk-/flickvän för det skapar så mycket förväntningar och kan skapa situationer där saker händer som så unga människor inte är redo för i mina ögon.

Lite råd från en moraltant:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Labolina_73
0

#2 tack för svar,, även till #1

så som du förklarade tycker jag var bra,, att hon är för ung att ha den sortens relation. Dessvärre kommer hon att fråga varför och det är där lite som jag inte vet hur jag ska formulera vad jag tycker… eller inte tycker..

Men så som du skrev tycker jag var bra.. tack.. :-)

och självklart är det ok att du svarar.. :-) tackar jag bara för..

mvh Linda

Labolina_73
0

inte i samma rum / säng,,, oj men då blir det ju så vansinnigt pinsamt,, enligt henne då givetvis för det har jag redan sagt…

iofs så kan jag ju säga att ja men välj då om du hellre vill att han inte sover kvar alls… men hm jag känner mej så villrådig..

jag tycker att hon är för ung, men jag vill inte vara den pinsamma mamman heller.. jag vet att det låter jättedumt och jag ska ju såklart se till hennes bästa,, det är det jag försöker göra ju,, men hon förstår inte det,, och som jag sa till henne,, hon kommer inte förstå det heller förrns hon själv har en dotter..

Jag tycker att det var lättare med min äldsta son, faktiskt. Men varför vet jag inte riktigt.

Men nu är ju denna killen även 2 år äldre, vilket ju gör att han är lika gammal som jag och min dåvarande pojkvän var när jag blev gravid,, denna kille har haft ett förhållande tidigare som varade i lite över 1 år så han verkar ju vara en reko kille iaf. Och jag litar ju på min dotters omdomme men såklart brister det på en 14 åring..

Men en kille på snart 16 eller om han redan fyllt, det vet jag ärligt talat inte.. Men hur som,,, en kille i den åldern.. vad t'nker dom?? Om dom sover tillsammans med en tjej.. Ja nej man ska inte dra alla över samma kam men det är väldigt mycket hormoner i omlopp, helt normalt men det innebär inte att jag tycker att det är helt ok med min dotter.. :-/

//Linda

Anonym
0

Det beror nog väldigt mycket på hur man är som person. Nu känner inte jag din dotter men när jag själv var fjorton sov jag och pokvännen i samma säng första gången han sov över hemma hos mig. Mamma och pappa var inte så himla positiva till det hela men jag kände också att det skulle bli pinsamt att säga till min äldre pojkvän att han skulle få sova i ett annat rum eller i en annan säng. När jag var fjorton så var jag enligt mina föräldrar inte heller redo för sex, vilket jag själv tyckte och även idag så ångrar jag det verkligen inte.

Jag sa dock till pojkvännen att jag inte ville göra något utan först bygga upp ett slags "förtroende" så att föräldrarna fick lära känna honom.

Detta hjälper nog inte dig speciellt mycket. Bara min egna åsikt som 16åring på hur jag själv tänkte som 14åring med min också två år äldre kille.

Du gör helt rätt i att säga vad du tycker och därefter tycker jag att man gemensamt kan komma överrens om något smart.

Arinya
1

Hur länge har de varit tillsammans?

Personligen så tycker inte jag att du ska dra upp sex, för tro mig (jag är 17), det blir jobbigt för henne (beroende på vilken realtion ni två har förstås), hon kommer säga nej och bara vilja skjuta undan det så fort som möjligt för så göra jag, jag tycker inte de angår någon.

OCH, så är man inte lagligt redo för sånt under 15 som alla vet här ;)

Nej gud, jag tycker verkligen inte att man ska börja med sånt förrän man är 16-17 MINST…

Förresten, hur lång är det till honom?

Det är faktiskt DU som bestämmer, inte hon, ingen har sagt till dig att du måste vara änglalik hela tiden, frågar hon varför han inte får sova i samma säng så säger du att det är du som bestämmer. Han behöver väl inte stanna långt in på natten? Är det inte alldeles för långt så får han ta och bli hemkörd tycker jag.

Som förälder tycker inte jag att man ska vika sig när du själv tycker en sak och hon bönar och ber om en annan, nej verkligen inte. Jag tycker att du ska stå för vad du tycker!

Vad som helst kan hända faktiskt, han är äldre och har förmodligen gjort ett och annat.

Hoppas något hjälpte, jag är ju trots allt tonåring själv och så här tycker jag om det hade vart min dotter!

oh-la
8

alltså, om tanken är att hindra dem från att ha sex tror jag inte det spelar någon roll om dom sover hos varandra eller ej. ungdomar har sex ändå. ta istället snacket om preventivmedel med henne så hon skyddar sig om hon skulle ha sex med killen.

gällande övernattningen. jag tycker gott att du kan säga till henne att du ju faktiskt aldrig har träffat honom, och att dom väl kan vänta med att sova över tills du känner honom lite bättre. det känns alltid bättre om man känner personerna som sover i ens hus. det tycker jag är en ganska neutral bortförklaring som jag tror att både din dotter och killen kan förstå.

Arinya
1

Jag håller med den nedre delen i ovanstående kommentar! ;)

LillaBenice
0

Jag försåt inte riktigt varför dom inte skulle få, har han haft ett förhollande lite över ett år , är han väll ändå snäll? Lita på din dotter du:)

Ratlings
0

Jag sov i samma säng som min dåvarande pojkvän när var 13 år. Hade även sex första gången under den tiden. Nu var ju detta några år sedan, men det var ingen som ifrågasatte det då - att vi sov i samma säng alltså. 
Om det är just sex du tänker på och han därför inte får sova i samma säng så kommer alltid ändå finnas fler möjligheter för dom att ha det. Som någon skrev ovan, prata om preventivmedel med henne så hon inte gravid i tidig ålder istället! 
Men om du ändå inte känner att det är okej att dom sover tillsammans så är det ändå du som förälder som bestämmer och hon får gott ta och acceptera det även om det inte känns så kul. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Labolina_73
0

såklart finns det möjligheter för 6 även annars,, men risken är ju bra mycket störra att det sker om dom sover en hel natt tillsammans,, min dotter som då ska fylla 14 är oskuld, denna kille är troligen inte det iom att han haft ett långt förhållande,, killar på 16 får stånd,, så ÄR det.. sover dom då i samma säng kan det ju bli väldigt jobbigt för en tjej på 14.

bara för att man vet att det sker att ungdomar har 6 så behöver man ju inte uppmuntra till det i så ung ålder och underlätta allting,,

jag har ingenting emot 6 i sej men hon är 14 och han 16, en viss skillnad. Bara för att jag blev av mid min oskuld vid 14 så betyder ju inte det att det är det optimala. För med det resonemanget skulle jag ju vilja att min dotter blev gravid vid 16 för det blev jag,, men så är det ju inte riktigt.. JAg vill att hon ska leva livet,, nu säger jag inte att man inte kan det med barn men det blir aannurlunda liv, jag vill att hon ska gå i skolan och bli nåt i livet,

men nu är det ju inte bara en graviditet som oroar mej utan jag vill att hon ska vara redo för 6 när det väl sker, och med rätt person. Jag vet inte nu om detta är rätt,, jag vet bara att hon inte är redo och jag vet oxå att från att inte vara redo till att säga ja iaf är hårfin.

//Linda

Ratlings
0

Förstår hur du tänker och du känner ju din dotter bättre än någon här inne. Säg ifrån och stå för det, hon kan inte annat än acceptera det då det är du som bestämmer. Och om han bor en bit bort, så kanske han kan åka hem på kvällen eller så om du inte känner dig säker med att han sover över innan du lärt känna honom.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Arinya
0

Har de PRECIS blivit tillsammans?

I så fall, varför är övernattning ens en fråga?

Som jag sagt är jag 17 och har faktiskt väldigt starka åsikter ang sånt här, bara så att ingen tar illa upp

nottheonly
0

Ni har möjligtvis inte någon madrass eller något som ni kan lägga in i hennes rum? så kan pojkvännen sova på den Glad om din dotter frågar varför så kan du ju säga att det är därför att du är rädd om henne och inte vill att hon ska ha sex. Sen kan du ju samtidigt nämna preventivmedel och sen också att man inte är byxmyndig förens 15 års ålder. Om hon blir sur så är det ju så, det är du som mamma som bestämmer!

Gaiezza
3

Jag är själv 14 och man märker på föräldern väldigt snabbt om hon/gillar pojkvännen/flicknännen. Du går väl se hur stämningen är när ni ör där då får du avgöra. Jag har en kille som är 17, vi sover i samma säng och har respekterar att jag inte vill ha sex ännu.

Bacon, svaret är bacon. 

oh-la
0

mina pojkvänner har inte fått sova över hos oss fram tills jag var typ 17. då började mamma och pappa ge med sig. det hindrade dock inte att jag blev av med oskulden när jag var 14 ändå, och hade ett ganska vilt sexliv mellan 15-17. som sagt, självklart ska han inte sova över om du inte vill. i värsta fall kan du ju sätta ner foten och bara säga "nej" för det är trotts allt du som bestämmer. men om hon vill ha sex nu kommer hon ha det oavsett om du tycker om det eller ej. prata hellre med henne om hur man skyddar sig den dagen hon väl har sex.

ja, killar får stånd redan som spädbarn, men han kan lika gärna tjata på henne en dag efter skolan när de är ensamma hemma. då är det bättre att prata med henne om att det är okej att säga nej. vem vet… han kanske inte alls är intresserad av att tjata till sig sex med henne, utan vill vänta på att hon tycker att det är okej? tråkigt att dömma bara för att det är en kille. det finns trotts allt 16-åriga killar som inte försökar lura oskulden av alla de ser.

Lavèn
0

som alla andra säger om du inte gillar honom och inte är säker med honom så säg nej du bestämer och du behöver inte förklara så jätte mycket utan kan vara helt enkelt att du säger att hon inte är redo och ta gärna upp 6 och sånnt typ när ni är ensamma en och myser där båda är trygga!

Även om hon säger att hon vet att de inte kommer ha 6, så kan det inte vara säkert!

Jag är 14  o oskuld, även skulle jag säga till om jag tycker att  en kille går på förmycket! Men många gör inte det och det är många killar som hellre väntar på att tjejen är redo!

hoppas det löser sig :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Labolina_73
3

Nu handlar det ju inte bara om ifall jag gillar honom om han får sova kvar,,,

det handlar ju lite om min dotter och såklart måste jag tycka om honom men det är ju lite vilka signaler jag vill ge henne oxå..

Vi bestämde så här.

först vill jag säga att han var en mycket trevlig pojk, som jag hoppas att hon kommer träffa en stund, men han sover inte kvar inatt.. Man behöver inte sova tillsammans så här tidigt i förhållandet,, det gör inte vi vuxna och det behöver inte hon heller göra.

vi vill /jag vill. att hon ska lära känna honom lite mera innan dom sover tillsammans, och ja jag vet att dom absolut kan ha 6 iaf om dom vill men för mej är det inte 6 biten som stör egentligen,, inte som så. utan mera att det inte sker för tidigt,, innan hon känner honom ordentligt och ja återigen det kan ske när som men inte lika lätt, inte lika accepterat och så..

Vi kör hem honom under kvällen så dom kan umgås ett tag längre och han s lipper åka buss sent eftersom han bor långt bort. Ser gärna att han kommer igen och kanske lite beroende på hur mycket dom träffats så kan han sova kvar då..

//Linda

[Tilde]
2

Hur är din dotter som person? Skulle hon våga säga emot om killen skulle försöka något som hon inte vill? Det tycker jag är det viktigaste, att hon står på sig i alla situationer. Och det är väl också det man oroar sig för som förälder. Som folk har skrivit innan så kan det ju också vara bra att låta dem sova i olika rum, men det är helt upp till dig om du tycker att det är nödvändigt. :)