p piller
gaah jag får panik. Min mobils arlarm har slutat fungera ibland så jag har tagit mina p piller på konstiga tider, jag brukar ta dem 18.00 men ibland nu den här veckan så har det blivit typ 22.00 och biland bara en kvart sent. Men jag har tänkt att det kanske inte gör så mycket, men nu när jag tänker efter, det kanske inte alls är bra.
sen igår så ringde den inte alls så då glömde jag helt bort att ta tabletten. Ska jag ta två idag då? det står ingenting på den jävla förpacknings sedeln. Det står bara att man ska ta den glömda tabletten och köra med extra skydd i 7 dagar. Men grejen var att jag hoppade över mensen denna veckan och aah jag orkar inte mer.,
Jag kan inte nå min barnmorska heller för att fråga henne och jag kan verkligen inte ringa henne. Så någon vet vad jag ska göra?

de flesta p-piller behöver man inte ta exakt en viss tid varje dag. om det går ett par timmar hit eller dit gör ingen större skillnad, bara du tar dem. det kan ju vara bra att ha på ett larm på mobilen så man kommer ihåg, men tar du pillret ett par timmar efter 18 är du lika väl skyddad ändå.
om du missat att ta ett piller ska du inte ta två dagen efter, utan bara fortsätta som vanligt. samma sak om du exempelvis kräkts. däremot kan det vara bra att tänka på att man inte har ett lika bra skydd om man missat ett piller, och därför ska man vara lite försiktig i 7 dagar med sexandet, gärna använda kondom eller låta bli. det behöver inte vara så att du blir gravid, men better safe then sorry :P om du har skjutit upp mensen kan du å andra sidan lika gärna börja ta sockerpiller och se om mensen kommer igång. då är du å andra sidan safe. vill du inte det, fortsätt äta pillren precis osm vanligt och var lite extra försiktig. och ingen panik med tiden. om det är väldigt viktigt att du ska ta dem samma tid varje dag står det i bipacksedeln. hittar du inte den kan du gå in på fass.se och söka efter läkemedlet där och läsa den..
#1 okey vad bra, suck, jo jag brukar ha alarm på mobilen, och den ska ringa varje dag samma tid, men min mobil har blörjat krångla så den låter inte ibland och så där.
Men tack så jätte mycket för hjälpen, och så får vi hoppas att jag inte är gravid.tss.
Jag har kvar bipacksedeln på ett säkert ställe!

Jag brukar ta mina p-piller lite huller om buller. Tar ett varje dag, men när på dagen spelar ingen roll. Missar du en dag med p-piller är inte chansen för att bli gravid mycket större. Min barnmorska berättade att detta snarare är ett sätt att få ungdommar att bli mycket försiktigare och mer noga med hur de äter sina p-piller. Så det gör inte så mycket om du missat en dag. Fast det är alltid bra att vara lite extra försiktig och kanske använda kondom ändå, risken för att bli gravid har ju ändå blivit större.
Har ätit p-piller i två år och har alltid tagit mina p-piller lite konstigt. ibland på morgonen, ibland i mitten på dagen och kanske på kvällen även mitt på natten. Beror mest på mina väldigt udda sovvanor som bara gör de ganska omöjligt att ha en speciell tid jag tar dom på.
Alltid bra och vara orolig och sådär, men oroa dig inte för mycket skulle jag säga. Klart de olika för alla människor och sådär, och man ska ALLTID vara så noggran man kan med sina p-piller. 
Du kan bli gravid om du glömmer ett piller under första eller tredje veckan, speciellt stor risk är det i början på vecka 1 och vecka 2. Glömmer du under vecka 2 är du skyddad ändå.
Hinner du ta ditt glömde piller inom 12 timmar är du skyddad ändå. Tar du det efter 12 timmar kan du bli gravid om du haft sex veckan innan och du bör komplettera med skydd.
Glömt piller ska tas så fort du kommer ihåg det, även om det betyder att du tar 2 piller på samma gång.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 nu är det försent, Jag har fortsatt som vanligt. jag får väl använda extra skydd i några dagar till då bara och hoppas på det bästa.