Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 15566 ggr
Moalinn
10

Vilken engelska lär vi oss i skolan?

Som rubriken säger, vilken engelska lär vi oss i skolan? Brittisk eller amerikanska? jag har alltid fått för mig att det är den amerikanska men när man läser lite på internet står det att det är den brittiska, så.. upp till bevis, vilken engelska lär man sig? Flört

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mimmi
1

För mig har det nog varit främst brittisk engelska. Läromedel såsom textböcker och skivor har nästan alltid varit på brittisk engelska. Först på gymnasiet introducerades även andra dialekter av engelska, såsom amerikansk, skottsk och australiensisk engelska. Det på grund av att läroplanen säger att man ska kunna förstå olika dialekter, eller något liknande.

Så främst brittisk engelska, i alla fall i mitt fall!

noraa
2

jag tror de är olika faktiskt vi lär oss amerikanska :) så olika är det nog

Nali
3

Jag har märkt i skolorna jag har gått på att lärarna blandar amerikansk engelska och brittisk engelska, de flesta försöker lära oss brittisk engelska men de blandar ihop det med för många amerikanka ord vilket stör mig lite ibland då jag märker det ganska snabbt eftersom jag studerar de två olika språken/dialekterna eller vad man vill kalla det hemma på egen hand

Moalinn
1

jag tycker detta är lite knepigt kan jag säga. på högstadiet tror jag faktiskt egentligen att vi lärde oss amerikanska, fast jag är inte säker, men nu på gymnasiet vet jag inte. Det är blandat, men jag funderar på vilken engelska boken är skriven i.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mimmi
3

När jag tänker efter har faktiskt alla läroböcker jag haft i skolan varit på brittiskt engelska. Jag slutar ju dock snart vara tonåring, så det har säkert förändrats nu.

Jag kan tänka mig att de flesta relativt nyutexaminerade lärarna pratar amerikansk engelska, då det är den engelska vi oftast hör mest i vår vardag. Så jag skulle gissa på att i många fall pratar läraren amerikansk engelska medan läromedlen är på brittisk engelska. Då är det inte så konstigt att det blir lite förvirrande.

Arinya
1

Tyvärr lär vi oss brittiska.

Lavèn
1

Håller med #6 Tyvärr brittisk =(

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Loveofmylife
7

#6 Tyvärr? De är ju ändå storbrittanen som engelskan kommr ifrån första början. Så inte är de mer än rätt att vi lär oss den grunden och sedan får plocka upp på vad vi vill. Sedan även om vi lär oss brittisk engelska så är de många som säger fel ändå

Som till exempel i ordet höst. På brittisk engelska är detta "autumn" och på amerikanska "fall". De flesta säger autumn även om vi i så fall lär oss brittiskt i skolan.

De är så mycket amerikanska runt omkring oss, att de är bra att vi får höra brttiskt redan tidigt i skolan. Sedan i gymnasiet får vi ta in fler olika dialekter, om vi nu inte har hört dom på TV.

Arinya
1

Inget fel med själva det, bara jag som personligen inte tycker om brittiska, för att vi fick på låg-högstadie lära oss amerikansk engelska och sen på gymnasiet brittiska. Alltså, jag är superbra på engelska men min lärare ger mig fel för att det inte är den meningen hon inte vill ha, men det kan inte jag hjälpa för att våran grund byggdes upp på amerikansk engelska.

[alisja]
1

Säger som #4 i mellanstadiet lärde vi oss amerikansk engelska. Men nu uppe i året så blandar dom faktiskt mycket!

[NoOrdinaryGirl5]
2

Beror lite på vad man har för lärare =) 7-8 var det brittisk engelska, 9 blev det helt plötsligt någon afrikansk engelska (bytte lärare) första året på gymnasiet - andra blev det brittisk/svensk-engelska. Och sista året på gymnasiet blev det först australiensk engelska, sedan amerikansk/svensk-engelska. Vi har aldrig haft några lärare som egentligen pratar bra engelska.

Nellie007
4

I mellanstadiet så lärde vi oss brittisk engelska. Men när vi kom upp till högstadiet så fick vi en ny lärare som lär ut oss amrekans engelska. Själv så vill jag lära mig brittisk för att det är så gullig dialekt :3

Dipsie'n'Poo
3

När jag började med engelska i skolan var det svengelska.. haha. Nu har vi fått en ''riktig'' engelska lärare och han lär oss för det mesta brittiska. Glad

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

:holmgreen:
1

Brittisk hade vi i grundskolan. Börjar gymnasiet nu så där får vi väl se Vad som händer ;-) Man hörde tydligt att vi hade brittisk engelska på hörförståelsen och i böckerna var språket det brittiska :-)

[cookies]
4

Finns inget vilket, beror på läraren ;)

Vi har mer en brittisk/skottsk lärare (pga varit gift med en skotte) medan 70% av klassen anser att de pratar amerikansk engelska ;)

saga97
1

vi lär oss brittiska men varje gång man pratar amerikanska rättar dem oss

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Jina
2

#8…fast tvärtom. "Fall" är amerikansk engelska.

Minns när jag började gymnasiet var det sagt att vi fick välja om vi ville använda brittisk eller amerikansk engelska, men vi måste vara konsekventa.

Jag pratar en blandning influerad av hur man pratar på Irland. De använder en del amerikanska ord istället för brittiska.

[Tilde]
0

Jag lärde mig brittisk engelska tills jag kom upp i högstadiet, då vi jämförde brittissk och amerikansk engelska mycket. På gymnasiet blev det mest amerikansk och fick vi även lära oss att förstå australienska, irländsk engelska, skottsk engelska, osv. Flört

ThreeStars
2

På min skola läste vi brittisk engelska, och blandade in lite amerikanska nu i nian bara.

Personligen så HATAR jag amerikanska. Låter som om de har en torterad iller och lite gröt i halsen xD förstår inte ens hälften av vad amerikanare säger xD

Däremot så tycker jag att de borde gå in mer på dialekter. Eftersom att vi är så omringade av engelska, lär vi unga oss snabbare än vad t.ex. våra föräldrar gjorde. ska jag vara ärlig, så har jag BARA lärt mig LITE grammatik i skolan. har inte behövt göra EN ENDA läxa sedan sjätte klass. Jag tycker det är sorgligt, för jag hade kunnat lärt mig så mycket de fyra sista åren i grundskolan…

Nu kom jag lite OT, men det jag menar är att de borde göra engelsklektionerna mer anpassade efter den individuella personen, så att de som lär sig snabbare än andra fortfarande får lära sig något…

Loveofmylife
0

# 17 oh kära nån. Här hade man skrivit allt tvärtom >.<