Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 15178 ggr
Rebecka117
0

Komplex över mina tänder

Hej!
Jag är en tjej på 13 år som verkligen vill ha tandställning. När jag var 7 år så fick jag dra ut 5 tänder(och ena tanden som de drog ut upptäckte de några veckor senare att det inte kommer någon tand bakom, och det var tanden bredvid framtänderna så det syns ganska tydligt) Alla tänder som jag drog ut satt i överkäken och de sa till mig att de drog ut tänderna så att jag skulle kunna få tandställning när de nya kommit ut, nu har de gjort det. Men så säger de att jag inte behöver? och jag har en ganska stor glugg på mina framtänder och båda är snea, tanden bredvid framtänderna är 180 grader sne så att det ser ut som en huggtand, och på andra sidan så har tanden växt uppåt så man inte ser att jag har en tand där om jag inte har världens supersmile på mina läppar. Sedan har jag ett överbett på 6 mm, och man behöver 9mm för tandställning…Sedan har jag dessutom bettfel på ena sidan, och ett liitet på den andra sidan
Jag har jättemycket komplex över det och under åren innan tänderna kommit fram så var jag rädd för att prata för att man skulle kunna se mina gluggar, och nu när tänderna kommit fram lite grann så tror man ju att jag är lite mindre rädd, men nej. Jag har inte lett med tänderna sen jag var 7 och jag ska liksom snart börja åttan.

Jag tog upp detta med mina föräldrar och de tyckte ju synd om mig, men asså jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Mamma ringde och bokade tid hos en specialtandläkare som kanske skulle kunna ge mig tandställning, men jag var hos en sån förut, men hon sa att jag inte behövde, troligtvis för att hon var ganska petig men jag känner verkligen att jag behöver eftersom att det oftast gör ont när jag äter.
Så måste liksom komma på lite saker som man kan säga till tandläkaren så att hon/han blir övertygad om att jag behöver tandställning.

Skulle vara grymt tacksam ifall någon kunde ge förslag!!

Här får ni se 3 grymt fula bilder på hur mina tänder ser ut idag.

Tycker ni att jag behöver tandställning?

Framifrån: http://i45.tinypic.com/2jbmd5f.png

Har ringat in en tand på bilden, den som är vrid 180 grader, förstår ni vad jag menar med "huggtand"

Från vänster sida:http://i50.tinypic.com/2rpvd01.png

Från höger sida: http://i49.tinypic.com/u21ae.png

(Sidan där de drog bort tanden bredvid mina framtänder som inte kommer komma, så tanden bredvid tanden som de drog ut har "tagit över" den platsen.)

ps, har jämfört mina tänder med ett par vanliga, bilderna är lite överdrivna men det är så raka vanliga tänder ska vara.

[alisja]
3

Måste bara förtydliga att du har rätt till tandställning om du vill det! Glad

Rebecka117
0

Ja man tycker ju det.Flört

jeessiikaa
2

Jag tycker att du ska säga till tandläkaren att det är dina tänder och att det är du som måste leva med dem, och att du verkligen VILL ha en tandställning. Var tydlig med det du vill och även om tandläkaren säger att "du inte behöver det" så säg "det behöver jag visst". Förhoppningsvis lyssnar de, annars så får du säga till dina föräldrar att prata med dem! Glad

Dipsie'n'Poo
0

Min kompis fick tandställning. Och de liknade dina, alltså med gluggar. Dock var det glugg mellan nästan varje tand då hennes mun är så stor. :P Och nu är dem jättefina. Ett år efter.

Mina är typ precis tvärtom, de är ganska ihop tryckta. Då jag har liten mun (xD). Och de sa att jag kunde få tandställning om jag ville det, dock är det bara en skönhetsgrej då mina tänder funkar. Men jag skulle få dra ut typ 4 ''riktiga'' tänder då, och jag har dragit ut 8 (?) mjölktänder då de var väldigt lösa och vägrade ramla ut. Så har lite dålig erfarenhet av det.

Det jag menar, du borde får tandställning om du vill ha det. Varför ska dem bestämma det? :P Det är ju ändå gratis liksom.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Arinya
0

Jag fick det även ifall de sa att jag inte behövde för att jag sa att det var jobbigt att tugga :)

Så nu väntar jag till i höst på den

Imasy
0

Jag var lite i samma sits som du som liten. En av mina framtänder överlappar tanden bredvid lite grann, inte mycket men det syns.

Då sa tandläkaren att detta skulle rätta till sig av sig själv, men det gjorde det aldrig. Jag tyckte detta var jättejobbigt som yngre men nu bryr jag min inte längre. Det är ju liksom en del av mig.

Men om du tycker själv att det är jobbigt att stå på mot tandläkaren, kan du inte be dina föräldrar "ta ett snack" med dem? Det är ju ändå ett ganska "grovt fel" eller vad man ska kalla det för, för tanden har ju vridigt sig ganska så mycket.

Eller kanske ta kontakt med en privat klinik? För du ska ju inte behöva må så himla dåligt över dina tänder att du inte ens kan skratta eller le.

mikkan01
0

Haft samma problem med tänderna, har smågluggar mellan tänderna brevid framtänderna haha ;) Fick höra som mindre att näää tänderna kommer växa ut och då kommer det gå igen men nix, det gjorde de inte!

Känner att jag idag är lite för gammal för tandställning men man har alltid rätt till tandställning. Känner du att du mår så pass dåligt och inte ens kan le så ska du helt enkelt ha det. Be dina föräldrar ta upp det med tandläkaren då äldre hellre lyssnar på äldre Flört

~mikkan

[alisja]
0

Som alla andra säger ta dig typ en tankeställning om du tycker det är pinsamt att typ le, skratta framför människor osv? Och dessutom så får du ha tandställning om du vill det, har egentligen inte tandläkaren med att göra så att säga.

Rebecka117
0

#8 aa precis

[Tilde]
0

#1 Jag har exakt samma problem, fick aldrig tänderna bredvid framtänderna! Hade tandställning i ett år ungefär under gymnasiet (tandläkarna prioriterade andra personer eftersom detta bara var kosmetiskt).

Jag skrattade aldrig med öppet mun, utan höll i så fall en hand för munnen. Jag log aldrig med tänderna på kort och försökte prata med så små munrörelser som möjligt för att ingen skulle se.

Det bästa var nog när jag var liten och en kompis sa att jag såg ut som en vampyr… Obestämd

Här är bild på mina tandavtryck före och efter tandställning (före är såklart den till höger):

Och idag har jag knappt något emot att le! :D

Vill du ha tandställning får du se till att tandläkarna förstår hur dåligt du mår av tänderna. Du kan t.om. överdriva så de verkligen fattar att du vill ha tandställning. När jag berättade att jag hatade att le och skratta så tror jag de förstod hur "allvarligt" det var.

Och som #1 sa så har du helt klart rätt till tandställning om du vill ha det!

hjartelyckanskaniner
0

När jag var liten så hoppade jag i soffan, ramlade och slog munnen i vårt marmorbord. En tand försvann och ingen hittade den. Det visa sig att tanden kördes upp i överkäken. Eftersom den ligger och stör så fick jag en glugg och jag HATAR den! Vill inte le och vågar knappt skratta. Vi fick tid av en tandspecislist och de sa att iom att alla andra tänder är perfekta aå får jag inte någon tandställning gratis utan måste pröjsa 20.000:- vilket vi inte ville lägga ut just då. Nu börjar visdomständerna komma och nu börjar gluggen tryckas ihop:) mamma hade samma problem. Nu har hon ett jättefint bett med hjälp av visdomständerna:) Fått kommentearen "Bredtand" av en kille. Har breda framtänder och sen är en av de längre ner än den andra pga tanden som sitter i käkbenet.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Tilde]
0

#11 Usch!! :( Men what!! Alla under 20 SKA få gratis tandvård och tandställning om så önskas. Vad dåligt! Tur att det löste sig i alla fall tack vare visdomständerna. Jag har inte fått mina än, trots att jag snart fyller 21 Tungan ute

hjartelyckanskaniner
0

#12 de sa "det är inte lönt. Tänderna kommer åka tillbaka till samma läge igen när man tar bort tandställningen så vi vill inte lägga de pengarna på sådant när någon annan kan få nytta av den.." Gluggen är ju inte ihop ännu. Innan kunde jag få 10kr mellan de två framtänderna och nu får jag knappt in 1kr. På ena sidan har jag fått upp någon milimeter och på andra har den in kommit upp alls :P blev 20 den 2a Maj :P började växa i dec någon gång:)

Mvh Emma

[Tilde]
0

#13 Men så är det ju för alla? Jag måste exempelvis sova med skena varje eller i alla fall varannan dag så inte mina tänder ska flytta sig tillbaka. Det måste jag göra hela livet (fast de sa att man kan sluta med det efter några år, vilket var en fet lögn). Andra får en liten metalltråd bakom tänderna som håller dem på plats.

Hmm jag undrar om jag ens kommer att få mina… Hoppas inte det, jag har ganska liten mun så de skulle säkert inte få plats ändå :(

hjartelyckanskaniner
0

#14 nu är det för sent att klaga iom att jag får betala för min tandvård. 40:-/mån då jag har "klass 1" tänder. Alltså de bästa tänderna som finns. Kan inte ens komma ihåg när jag fick borra sist. Borrat max 2ggr i mitt liv. Har även opererat munnen för att se om gluggen skulle släppa men nope. De skar av den lilla saken som gör att överläppen sitter fast i käken eller vad man ska säga.. Mamma var sekundrar ifrån att svimma när hon såg allt. De typ bara hacka bort den strängen och sydde lite och sen vart allt klart. Fick en rund bommulssak som skulle vara under läppen under natten bara för att det inte skulle blöda(?) Jag vill att mina ska bort men de får INTE ta bort de x) de spränger bort de eller opererar bort det så det bara blöder en massa. Örk! Hatar blod!

Mvh Emma

Rebecka117
0

#15 Jobbigt.. :/

Lavèn
0

Tycker du ska säga till din tanläkare när!

Så du kommer till en spesialist som vet det där!

För mig så har mina systrar haft och ag var med och sa till tandläkaren kolla minna tänder! Och visa dem (när jag var mindre hade jag under bett) När han såg mina tänder var det ända han sa:du kommer behöva tandställning!

så när jag hade tappat alla tänder och de hade växt ut igen (4/5:an någon gång) Så började det! :)

nu har jag tandställning man har i på natten tills det har växt klart och inte ska flytta till baka sig :)

Har fått jätte många komplimanger om minna tänder vad fina de är nu! :DD

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

BeccaTilda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var 10-11 år gammal ville jag hela tiden ha tandställning för att mina tänder var hemskt fula och snea, satt lite över varandra m.m. Tandläkaren sa att det inte fanns något att göra utan att det skulle bli bra med tiden.

Vi tjatade på tandläkarna att snälla, kan ni inte göra något? Men nej, det gick inte sa dem.. När jag var 16, alltså förra året tyckte vi att nu fick det var nog, mamma ringde och diskuterade och tillslut fick jag komma in och undersökas.

Det första tandspeciallisterna säger är: Ojdå, varför har ni inte kommit in tidigare??

Hur förbannade tror ni jag blev på en skala?? Enda som fanns att göra var att operara berättade dem, sedan efter det 4 tandställningar. Hur kul är detta att genomföra på en skala?

Hade jag fått komma in tidigare hade jag inte behövt att göra någon operation, utan då hade det räckt med en vidgande tandställning i gommen!!

I Augusti förra året opererade jag hela överkäken! Var hemma länge länge. Jag kunde inte äta något mer än rinnande föda på jag vet inte hur länge! Jag är 171cm lång och vägde ca 48 kg. Jag var riktigt svullen i hela ansiktet, blåmärken och grejer.. Som pricke növer i:et var jag tvungen att gå runt med en glugg på 1,5 cm mellan framtänderna. Jag mådde väldigt psykiskt dåligt…

Med detta vill jag bara säga att till alla er som vill ha tandställning:TJATA!!!

Skickar även med en bild där jag fortfarande är svullen men ingenting emot hur svullen jag var! Har även min hatade glugg.

BeccaTilda
0

Kan även tillägga att jag var ganska lik dig i munnen! mina framtänder låg lite mer på varandra och min överkäke och gomm var smalare, men annars väldigt likt!!

Ditt är lindrigare dock, men förstår att du vill rätta till!!

Arinya
0

jag kan kommentera på andras kommentarer här men 1# tog priset.. du har rätt till tandställning OM du har problem med dina tänder inte om det är ett skönhets problem då får du fråga och ta deras svar. Jag har haft tandställning 2 gånger i mitt liv 1 gång när jag var mindre när jag gick i 7-8 typ och min nuvarande, hon som la upp sin bild på före och efter är bara ett skönhets problem hon hade antagligen och hade inte behövt ha tandställning men hon valde det och hade tur.

men för det första kan man ju fråga om du ens tappat alla dina mjölktänder än? för dina tänder ser inte klara ut, jag drog personligen ut 3 mjölktänder innan jag satt i min nuvarande tandställning för att det inte fanns tänder under dom jag drog ut så gör nu plats för wisdomständerna så dom inte behövs dras ut i framtiden, jag har bara haft tandställning för tand problem hade jätte gärna kunnat ge dig mitt exempel på hur det ser ut nu, efter den första tandställlningen och före.

skönhet är inte ett tillräcklig bra anledning för att få tandställning och säger dom nej till det finns det inte mycket du kan göra om du inte vill ljuga till dig en historia och lyckas få en för dom tror du har problem :P

tack och hej reply if wanted :)

//Arinyas pojkvänn, Eric!

[Tilde]
0

#20 Det var inte "tur" att jag fick tandställning, tandläkaren sa att om man vill ha tandställning så har man rätt till det. Mår man dåligt av sina tänder (vilket jag gjorde) så ska man få hjälp, skönhetsfel eller ej! Glad Det gäller bara att förklara hur man påverkas av det, t.ex. att man inte vågar le/skratta och då hjälper de en!

Arinya
0

Du hade tur det var inte självklart att du skulle få den, det beror ju på vilka som står framför dig… om det är folk som behöver den pga allvarligare problem får dom det före dig det finns inte hur stor tillgång som helst.

så du står egentligen i kö tills det finns tillgängligt för just dig så alla kan göra det men det är inte säkert att du kommer få antingen imon eller om ett par år.

//Eric

[Tilde]
0

#22 Jadå, det var därför jag fick vänta i några år innan jag fick tandställning. Men eftersom jag hade såna komplex tyckte tandläkarna att det var en självklarhet att jag skulle få tandställning :) Så att neka en person som inte bara har skönhetsfel kan de inte göra (som i TS fall)!

Rebecka117
0

Men ska jag liksom bara säga hur mycket komplex jag har över mina tänder och om mina problem? Eller asså vad ska få tandläkaren övertygad?

[Tilde]
0

#24 För mig fungerade det att berätta hur dåligt jag mådde över mina tänder, att jag inte vågade skratta osv. Och mitt problem var ju ändå bara kosmetiskt :)

emmaap
2

_Tycker alla som vill ha tandställning borde ha rätt till att få det också, det finns inget värre än att gå runt och må dåligt över sina tänder (vilket jag gjort sedan jag är liten och fortfarande gör, är 18 år, eftersom jag var tvungen att vänta tills jag var 17 innan de kunde påbörja min behandlig).. Men samtidigt kan jag tycka det ibland går till överdrift, att man ska "tvinga" till sig tandställning för ex en liiite sned tand. (pratar inte om ts eller någon annan här inne nu. Utan tänker på en kompis). Visst har man tid att hjälpa de där det endast handlar om "skönhet" ska man göra det, men viktigast av allt är ändå att de som verkligen behöver hjälp får hjälp. Tänk er själva hur det känns att gå runder med värsta felet på tänderna samtidigt som kompisen klagar för hon har en tand som står pytte lite utanför de andra, vilket inte syns om man inte kollar jäätte noga och inte behövs åtgärdas.

När jag la i min mammas mage tryckte jag min käke så mycket att när jag föddes var min underkäke förskjuten åt vänster, så inte klokt ut (har sett bild) men detta rättade till sig efter ett par dagar. Men ju äldre jag blev ju tydligare blev det att min käke inte såg normal ut. På höger sida har jag som en glugg mellan över och underkäke där jag kan räcka ut tungan genom fast än käken är stängd. Vänster sida ser normal ut. Har dessutom ett litet överbett och framtänderna har varit sneda över varandra, nu har jag istället en fete glugg._

Självklart har jag fått hjälp med detta och har hittills genomgått två operationer varav en påminner väldigt mycket om det som #18 skriver. Mellan rum och liknande (vilket jag haft i snart 1 år!). Har i alla fall fast tandställning nu, men kommer behöva genomgå minst 2 operationer till innan jag är helt klar. (Var av de i den ena kommer knäcka och fytta på ben i både över och under käke).

Jag är glad och tacksam att jag får hjälp och längtar till den dag jag kan le utan att tänkta på hur jag gör. Jag vet hur det är att inte trivas med sina tänder och önskar inte ens min värsta fiende att ta över mina problem.

Oj blev lite långt, men jag kände att jag behövde få skriva av mig. :P

Hälsningar Emma! :)

ThreeStars
0
ThreeStars
0

Men det där med att man har rätt till att fixa sina tänder… gäller det bara tandställning? Jag har nämligen väldigt gropiga tänder som aldrig blir riktigt vita. vill jag ha hyfsat vita tänder måste jag borsta dem tre/fyra ggr/dag…

Det värsta med gropigheten är inte bara att det ser extremt fult ut, utan smuts samlas och jag får världens värsta andedräkt. vill jag inte stinka om munnen hela dagen, måste jag typ droga minttuggummin… vilket heller inte är så bra…

[Tilde]
1

#28 Man kan be tandläkaren att slipa tänderna lite så de blir vitare… Det visste jag inte om själv, men min bror sa det till mig. :P Så det kanske du kan testa då. :)

ThreeStars
0

#29 det är egentligen inte bara vitheten jag vill till, uta att jämna ut gropigheten… tror du man kan slipa så mycket?Obestämd

[Tilde]
0

#30 Jag vet ju inte hur dina tänder ser ut… Men kanske kan du ringa och fråga dem så får du nog komma in och få det fixat :)

ThreeStars
0

31 Då ska jag göra det! :)